24H Amsterdam-ZuidOost

24H Amsterdam is dé manier om de stad op een nieuwe manier te ervaren. Of het nu oost, west, noord, zuid of zuidoost betreft, neem een kijkje bij de speciale 24H evenementen bij jou in de buurt – of nog beter: verken andere delen van de stad! 24H Zuidoost vindt op 16 september 2017 weer plaats en toont al het moois in het zuidoosten van Amsterdam.

Een willekeurige selectie:

InBijlmeringscursus: Al jaren moeten migranten verplicht inburgeren, maar wat moet je doen als je als Nederlander in een wijk komt wonen met meer dan 130 nationaliteiten? Dan moet je inBijlmeren tijdens 24H Zuidoost! Inclusief examen!

 

Wat groeit er in ZuidOost: Lekker de natuur in! Bioloog Tet Roetman, schrijver van ‘Bloemen in Amsterdam Zuidoost’, neemt je tijdens 24H Zuidoost mee door het Gaasperplaspark en leert je tientallen plantensoorten, kruiden, grassen en bomen (her)kennen.

 

De Bijlmer in anderhalf uur: Ga tijdens 24H Zuidoost mee op rondreis te voet en leer alles over de Bijlmer en hoe de wijk is veranderd en vernieuwd. Je bezoekt o.a. de zaterdagmarkt op Ganzenhoef, de kinderboerderij, het monument voor de vliegramp, klusflat Kleiburg en de moskee.

 

Wilde wandelingen in de Riethoek: Tijdens 24H Zuidoost ga je op pad in Bloei & Groei, een grote groene akker waar vrouwen uit de buurt groenten, bloemen, fruit en kruiden kweken. Laat je verrassen door wat daar wel niet allemaal te ontdekken valt.

 

Bruisende Broedplaats Heesterveld: De kleurrijke kunstenaarsgemeenschap Heesterveld opent tijdens 24H Zuidoost de deuren en de ateliers! Volg een fotografieworkshop, luister naar spoken word op het balkon of kijk mooie films en geniet daarbij van heerlijke huisgemaakte filmsnacks.

 

Rondleiding Klusflat Kleiburg: Toen Kleiburg genomineerd was voor de sloop, kreeg het gebouw onverwacht nieuw leven ingeblazen. De flat werd opgedeeld in 560 kluswoningen, werd een sociaal en architectonisch succesverhaal en won een belangrijke architectuurprijs. Tijdens 24H Zuidoost leer je er alles over op een rondleiding met de architect!

 

De Betonnen Droom: In het Bijlmermuseum vertelt Daan Dekker, schrijver van het boek ‘De betonnen droom’ over Nassuth, de ontwerper van de Bijlmermeer. Daarna geeft Henno Eggenkamp, die er al vanaf de beginperiode (’69) woont, een rondleiding door het gebied.

 

Oerdrifdag bij Brouwerij Kleiburg: Mannen opgelet: op deze Oerdriftdag bij de Proefzaak van de enige brouwerij van de Bijlmer wordt het tijdens 24H Zuidoost houthakken, fustwerpen, barbecueën en bier brouwen (en drinken) geblazen. Stoere vrouwen zijn ook welkom. Met livemuziek en kampvuur!

 

https://www.iamsterdam.com/nl/uit/festivals/24h-amsterdam/24h-zuidoost

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op 24H Amsterdam-ZuidOost

  1. wdfyfe zegt:

    Someday, I’ve got to go to Amsterdam

    Liked by 1 persoon

  2. Bertie zegt:

    Lijkt me geweldig, een superinitiatief, die kluswoningen vooral. Origineel idee.

    Liked by 1 persoon

  3. Amsterdam is allesbehalve een slapende stad, zo blijkt.

    Liked by 1 persoon

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    daar is genoeg te doen en te zien , en te genieten
    ik hoop dat jullie een beetje droog weer hebben

    opgewekte groet

    Liked by 1 persoon

  5. Sjoerd zegt:

    Mooie reclame voor jouw dorpje in Amsterdam…

    Liked by 2 people

  6. Matroos Beek zegt:

    Ongelooflijk wat men daar allemaal doet… prachtige initiatieven. Bewonderende groet.

    Liked by 1 persoon

  7. Rob, ooit heb ik in Amsterdam ZuidOost gewoond in Fleerde. Het is een heel andere plek geworden.

    Liked by 1 persoon

  8. Zo mooi zoals jij altijd zo lyrisch over de Bijlmer vertelt!
    Het was al een bijzonder gebied in 1973 toen ik er ging wonen, maar er komen steeds meer nationaliteiten bij en dat maakt het wel heel speciaal.

    Liked by 1 persoon

  9. burroholanda zegt:

    Heb je al een kamer geboekt in het nieuwe hotel?
    Er gebeurt best wel veel bij jullie…

    Liked by 1 persoon

  10. egoecho zegt:

    En dat is nog maar een greep uit het aanbod, wow!
    InBijlmeringscursus vind ik geniaal gevonden!

    Liked by 1 persoon

  11. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    en jullie gister een goede dag , weer werkte aardig mee
    vandaag lijkt ook niet slecht
    nu ik heb mijn ICT ook weer up to date , zal het wat beter doen in de toekomst

    zonnige groet

    Like

  12. Zilvertje zegt:

    Lijkt me erg leuk. Waar het vliegtuig is neergestort, dat heb ik nergens kunnen vinden.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Midden in het Bijlmermuseum is het monument en staat de boom die alles zag.
      Een deel van Groeneveen en Klein Kruitberg zijn getroffen door het El Al toestel.
      Jij bent dat vast vlakbij geweest.

      Vriendelijke groet,

      Like

  13. Suskeblogt zegt:

    Daar moet ik hoe dan ook eens naar toe gaan.

    Liked by 1 persoon

  14. meninggever zegt:

    Onze oude flat werd ooit ook deels gesloopt en de rest aangeboden op de koopmarkt. Of het een succes werd, ik weet het echt niet. Ik zou er zelf nooit meer terug willen, de herinneringen aan die ellende daar zijn gek genoeg nog te vers. Maar er waren ook heel leuke zaken. Maar een smeltkroes is voor mij niet meteen een reclamekreet die me zou lokken…

    Like

Geef een reactie

