Werkervaring

Terug kijkend naar mijn eigen jeugd merk ik steeds meer dat ik vooral bevoorrecht ben. Ja zeker, ook ik ben een opstandige en irritante puber geweest. Maar mijn leven terug bekijkend zijn er genoeg dingen in mijn leven die maken dat je kunt zeggen dat ik goed terecht ben gekomen.

Uiteindelijk heb ik mijn opleiding afgerond. Mijn zware maar goed betaalde baan heb ik een eigen huis ingericht.

Tijdens mijn werk kom ik daarentegen geregeld kinderen tegen waar het minder mee gaat. De rebellie van een puber vind ik van alle tijden. De bezwaren tegen hun gedrag deel ik dan ook niet altijd.

De machteloosheid en armoede van veel ouders zijn niet specifiek voor deze tijd. De herhaling van generatie op generatie vind ik daarom ook te treurig om te constateren. Armoede, werkloosheid en te weinig opleiding blijven vaak in families bestaan.

Ondanks allerlei (Jeugd-)hulpverlening blijven jongeren met zichzelf worstelen. Ouders krijgen te weinig ondersteuning. Het gevoel van afwijzing bij pubers wordt door het bedrijfsleven en de media alleen maar ondersteund.

Met onze 24-uurs economie zie ik veel, heel veel scholieren als vakkenvuller. Bij het ene filiaal loopt dat goed. Er wordt klantvriendelijk snel gewerkt. Bij het andere filiaal zie ik vooral veel ontoegankelijke gangpaden en jeugdhonk discussies.

Of het nu gaat om een maatschappelijke stage, een beroep oriënterende stage of een beroepsgerichte stage steeds is het het zelfde bij nodig. Een stage bedrijf dat open staat voor jongeren. Maar vooral een stagebegeleider met geduld en een luisterend oor voor jongeren.

En in dat laatste vind ik de huidige tijd veranderd. Te weinig zie ik dat in families, vriendenkringen gekeken wordt naar de mogelijkheid om een jongere een kans te geven.

Jammer want veel jongeren krijgen juist het benodigde zelfvertrouwen door een stage. Voor mij is het ooit een opstapje geweest om mijn leven zelf positief ter hand te nemen. Op zo’n zelfde manier gun ik het de jongeren van deze tijd ook om een positieve start te maken naar hun toekomst.

Met een negatieve blik en een opstapeling van onmogelijkheden is nog nooit iets bereikt ….

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Werkervaring

  1. basdew1922 zegt:

    Hier kan ik me heel goed in vinden. Het verbaast me altijd weer hoe mensen hun eigen jeugd “vergeten”.

    Liked by 2 people

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    daar haal je een goed punt aan , de pubers met hun problemen en opstandige gedrag is van alle tijden , maar het gedrag van veel stage bedrijven niet
    een achternichtje had een stage adres bij een bloemenzaak , daar zou ze dus moeten bloemschikken en met klanten en de kassa leren omgaan , niks anders dan opruimen en poetsen werd het , en zo zijn er vele voorbeelden

    opstandige groet

    Liked by 1 persoon

  3. Matroos Beek zegt:

    Rob, deze tekst van jou zou ik wel in de leraarskamers willen hangen. Je slaat de nagel op de kop. Zeg mij wat als vrouw achter de lerarenstages op onze school. Bij 75% krijgen deze studenten geen kans meer. Daardoor kan hun stage soms niet eens doorgaan. Het vertrouwen in hen is zoek. Een trieste evolutie. Hartelijke groet.

    Liked by 2 people

  4. eltjedoddema zegt:

    de toukomst
    van jong nederland
    is vol onzekerheden
    en zwakten

    waarkgevers
    goan veur fleksibiliteit
    mit tiedelke en
    nulurenkontrakten

    Liked by 1 persoon

  5. Dat bedoel ik…alles positief benaderen….

    Liked by 1 persoon

  6. Je hebt helemaal gelijk Rob. Kinderen moeten zich op hun eigen manier kunnen ontwikkelen én daarbij fouten maken. Maar ze hebben ook ondersteuning nodig en kunnen niet aan hun lot overgelaten worden. De meesten komen gelukkig wel goed terecht! Dat is dan weer positief, toch?

    Liked by 1 persoon

  7. Sjoerd zegt:

    Ik ben destijds na een goede stage, later bij dat bedrijf in dienst gegaan.

    Liked by 1 persoon

  8. Patty zegt:

    Goed stukje tekst, Rob.
    XxX

    Liked by 1 persoon

  9. Bij ons worden stageplaatsen gesubsidieerd door de overheid, en zijn op die manier een win-win voor zowel bedrijven als jongeren. Alleen zijn die stageperiodes te kort, en krijgen weinigen kans om na het voltooien ervan aan de slag te gaan in de betrokken bedrijven.

    Liked by 1 persoon

  10. staartje zegt:

    Eens Rob. Iedereen heeft recht op een verstandige, lieve, invoelende begeleider. Dat maakt veel verschil. Helaas komen sommigen die nooit tegen. Daarnaast verhardt onze maatschappij, moet iedereen voor zichzelf zorgen ( eigen schuld, dikke bult ) en wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter.

    Liked by 1 persoon

  11. Villasappho zegt:

    Ja laat die jongeren maar ergens werken en er niks voor krijgen. Dat is wat ik me herinner van mijn stages de rot klusjes doen niet serieus genomen worden en uiteindelijk van ellende een andere stage waar het niet beter is.

    Liked by 1 persoon

  12. Tja, het is een tamelijk triest, maar helaas wel herkenbaar verhaal. En ik zie het met de huidige regering-in-wording op korte termijn ook niet beter worden.

    Liked by 1 persoon

  13. Rebbeltje zegt:

    De jongeren zijn onze toekomst…en ja ze moeten wel kansen krijgen daar heb je gelijk in.
    Gun ze allemaal een kans…zelfs 2
    Fijn zomerweekend

    Liked by 1 persoon

  14. Kakel zegt:

    Ik ben het hartgrondig met je eens. Een puber kun je maken en breken. Ze hebben een grote mond maar daaronder klopt een onzeker hart. Elk beetje positieve aandacht of inzet van een volwassene betaalt zich later aan de jeugd uit. We zeggen niet voor niets: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
    Ik kan me zo boos maken op ouders die het niveau van hun kind niet hoog genoeg vinden. Terwijl vmbo’ers zo hard nodig zijn in de zorg of op het mbo een beroep met de handen kunnen leren. Ambachtslieden zijn hard nodig en wat is er nou mooier dan vakmanschap?

    Liked by 2 people

  15. Wat ik zelf merk bij mijn stages, is dat de stagebegeleiders (die er soms al weinig zijn) het vaak veel te druk hebben voor zo’n taak, waardoor er veel te weinig aandacht is voor de ontwikkeling.

    Liked by 1 persoon

  16. meninggever zegt:

    IK heb in diverse branches stagelopers meegemaakt. Sommigen kwamen binnen met de mentaliteit van winnaars, andere met een lang gezicht en het liefst een kussen om daarop de hele dag te kunnen slapen. Met enkele van die jongelui heb ik geweldige projecten opgezet, een daarvan ging over internet (jaren 90) en dat leerde ook mij bijzonder veel. Ik heb potentiele verkopers meegemaakt, directeuren in spe, mensen die er echt iets van bakten, maar ook fantasten zonder inzet, mensen die niet aansloten op het toenmalige team en lui die onze taal zo slecht beheersten dat ze op een redactie niet verder kwamen dan koffie zetten en de telefoon aannemen. Maar dan wel met veel begeleiding. Het verhaal is niet zo simpel. Voor een goede stage heb je echt ook inzet en durf nodig. En bezit je dat niet eindig je met een bezem in je handen. Ook ik moest keihard werken indertijd, een ‘k’ klusjes doen. Leerde er veel van. Doorzetten bijvoorbeeld en van me af bijten. Maar ik geef toe, was een andere tijd….

    Liked by 1 persoon

  17. Spontanity zegt:

    Ze worden inderdaad vaak ergens neergezet en aan hun lot overgelaten.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

