Erasmus was een Amazigh

Op de geboortedatum van Desiderius Erasmus plaats ik een tekst van Rachid Benhammou.

In de Marokkaanse gemeenschap in Nederland  is er een positieve verschuiving als het gaat om individuele vrijheden en zelfbeschikking. De groeiende bewustwording van de Amazigh-  of Berber-cultuur en identiteit speelt daarbij een belangijke rol, schrijft Rachid Benhammou.

De opleving is mede tot stand gekomen doordat er iets meer bewegingsvrijheid is ontstaan om de Amazigh-cultuur actief te beleven. De Amazigh-taal wordt meer erkend, op scholen onderwezen en in de media krijgt het ook vaker een podium. Daarnaast zijn veel publicaties de laatste jaren ook in het Nederlands vertaald. En als laatste is daar de kracht van sociale media, waarin je elkaar stimuleert, motiveert en onderwijst.

Bepaalde opvattingen binnen de Amazigh-cultuur (Amazigh betekent letterlijk: vrij mens) en het humanisme liggen niet ver van elkaar. Echter, er is een gebrekkige kennis en onvoldoende waardering van de eigen rijke cultuur en geschiedenis en haar vrijzinnige waarden. Dit heeft vooral te maken met de dominante rol van religie binnen de Marokkaanse gemeenschap. Net zoals binnen het humanisme er verschillende opvattingen bestaan, is dat net zo bij de Imazighen.

‘ Atheïstische whisky-drinkers, seculiere liberale moslims en vrome hoofddoek dragende moslima’s, stonden samen op de dansvloer.’ 

Erasmus

Een aantal zet zich bijvoorbeeld af tegen elke vorm van religie, terwijl anderen vrome moslims, christenen of joden zijn. Humanistische waarden zoals individuele keuzevrijheid, democratie, gelijkheid en vrijzinnigheid, lijken sterk op die waar de Amazigh-cultuur voor staat. Wat dat betreft had Erasmus een Amazigh kunnen zijn.

De culturele en historische Amazigh-identiteit zorgt ervoor dat men nadenkt over de relatie tussen religie en cultuur. Door op zoek te gaan naar informatie over de geschiedenis en achtergronden van de taal en cultuur van hun voorouders, zien sommige Imazighen de noodzaak van een duidelijk onderscheid tussen religie en cultuur. Ja, de Imazighen zijn overwegend islamitisch, en zullen dat ook blijven. Maar velen beseffen ook dat het beeld over Marokkaanse Nederlanders, waarin ze vooral Marokkaan en/of moslim zijn, met alle analyses die daaruit volgen, een gemiste kans is. Het is enorm belangrijk dat die aspecten niet zo’n dominante rol mogen spelen in wie je bent. Je bent en blijft uiteindelijk een persoonlijkheid met individuele vrijheden.

Whisky-drinkers

In deze donkere en angstige dagen snakt een ieder naar het moment waarin het licht weer regeert, lijkt mij. Maar ik vraag mij af hoe het komt dat zo een positieve ontwikkeling als die van de Amazigh-cultuur, bijna geen aandacht krijgt. Niet van de politiek, ook niet van de Nederlandse media. In januari, tijdens de Amazigh-nieuwjaarsviering in Den Haag, genoten ruim duizend mensen uit alle delen van het land én uit andere Europese landen, van heerlijke muziek, poëzie, hapjes en exposities. Maar zij vierden bovenal de vrijheid, vrijzinnigheid en het positieve van een prachtige cultuur. Atheïstische whisky-drinkers, seculiere liberale moslims en vrome hoofddoek dragende moslima’s, stonden samen op de dansvloer en genoten van al het moois, maar vooral van elkaar. Kan dat? Ja, dat kan. Heeft u daarover gelezen in de krant? Waarschijnlijk niet.

‘Feminisme en emancipatie waren bij de Imazighen duizenden jaren geleden al belangrijke aspecten van de samenleving’

Vrouwenemancipatie

Een ander mooi aspect is de rol van de vrouw. De Amazigh-cultuur heeft in de afgelopen duizenden jaren, verschillende koninginnen, vrijheidsstrijdsters en andere vrouwelijke historische figuren voortgebracht die belangrijk en beslissend waren voor de Imazighen.

Neem bijvoorbeeld koningin Dihya. Zij leidde in de 7e eeuw het verzet tegen de oprukkende islamitische legers in Noord-Afrika. De Arabieren noemden haar ook wel ‘Kahina’ (wat tovenares of heks betekent) omdat men het niet kon vatten dat een vrouw hele legers aanvoerde. En in de jaren ’20 was de rol van de Riffijnse vrouw groot tijdens de Spaans-Riffijnse Oorlog. Zij namen deel aan verschillende veldslagen, maar verzorgden ook de gewonden en waren een belangrijke schakel in de bevoorrading van de soldaten aan het front. Ook namen sommigen bestuurlijke taken over, naast het bewerken van het land.

Je kan zeggen dat feminisme en emancipatie bij de Imazighen duizenden jaren geleden al belangrijke aspecten van de samenleving waren. De vraag die bij mij dan wel rijst is: waar is het in Godsnaam mis gegaan?

Positief

Het is moeilijk om juist de positieve aspecten te belichten. Positiviteit scoort niet in een tijd waar we lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar laten we, ondanks dit gegeven, tussen al het geweld van schreeuwerige krantenkoppen en nietszeggende artikelen, nou wat meer energie stoppen in positieve zaken. We hebben met z’n allen een verantwoordelijkheid om juist de mooie dingen des levens een podium te geven. Niet alleen oordelen over anderen, terwijl je het eeuwige slachtoffer speelt. En vooral uitgaan van je eigen krachten. Want als je hoofd niet vertroebeld wordt door het onuitputtelijk oordelen van andere mensen, houd je blijkbaar ruimte over voor hogere kunsten, muzikale talenten en levenslust.

The Point of No Return is ingeslagen. De eeuwenlange onderdrukte Amazigh-cultuur, met al haar prachtige facetten, slaat keihard terug. Met vrijheid, openheid en waardigheid. En daar kunnen we in Nederland met plezier naar uitkijken.

Rachid Benhammou is cultureel ondernemer, columnist, en lid van de groep Nieuwe Vrijdenkers.

Het Platform Nieuwe Vrijdenkers is van en voor mensen met een moslim-achtergrond die niet meer geloven, ook wel ‘ex-moslims’ genoemd. Ontmoeting en informatie-uitwisseling staan hier centraal. Regelmatig komt een deel van het Platform bijeen voor een lezing en gesprekken.

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Erasmus was een Amazigh

  1. HesterLeyNel zegt:

    Godsdiensvryheid, vryheid van denke, vryheid van spraak is altyd die ideaal. Baie min volke of groepe behaal hierdie ideaal, omdat daar altyd die drukgroepe is wat die res oorheers met hulle enge lewensuitkyk. Ja, en ongelukkig is dit so dat godsdiensgroepe verantwoordelik is vir die meeste van hierdie onderdrukkingstegnieke. Wanneer daar wel ’n suksesvolle wegbreek plaasvind, soos in die gemeenskap waaroor jy hier skryf, Rob, sien jy bitter weining in die media daaroor omdat die media net ingestel is op sensasie. Goeie nuus verkoop nie koerante nie, het hulle in die ou dae gesê en dis vandag nog waar.

    Geliked door 2 people

  2. Mijn vrienden in Marokko zijn ook Amazigh…🍀🍀🍀🍀

    Geliked door 2 people

  3. Het klinkt erg idyllisch. Daar is niets op tegen maar in hoe verrre wordt deze Amazich opvatting in de praktijk gebracht?

    Geliked door 2 people

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik hoor er nu voor het eerst van , en laat het ook aan mij voorbij gaan
    al ik hoop is dat er ooit echt vrede is tussen al die geloofjes

    fijn weekend groet

    Geliked door 3 people

  5. Annette zegt:

    Op z’n minst interessant!

    Geliked door 2 people

  6. cat zegt:

    Long time ago, I did a paper on Erasmus …will have to dig it out and send it to you, friend Rob … Happy autumn … smiles … Love, cat.

    Geliked door 2 people

  7. Ferrara zegt:

    Dagblad Trouw vrijdag 27 oktober De Verdieping een uitgebreid artikel. ‘Nieuws uit Marokko vanaf Rotterdanse zolder’

    Geliked door 2 people

  8. Rebbeltje zegt:

    Geloof en vrijheid kan dat samen?
    Kende deze nog niet en weer wat wijzer
    Zonnige groetjes…want buiten is die ver te zoeken

    Geliked door 2 people

  9. bentenge zegt:

    Het probleem met individuele vrijheden (die we in rpincipe hier in het Westen allemaal hebben) is dat het collectief de neiging heeft om die te “stroomlijnen”. Enfin. Een zeer leerrijk stukje. En ik stel vast dat ik eigenlijk nietw eet wie Erasmus nu echt was.

    Geliked door 2 people

  10. De Marokkanen die ik heb leren kennen zijn allemaal stuk voor stuk ‘Amazigh’. Ik vind veel ‘Westerse’ mensen die ik ontmoet en waarmee ik spreek regelmatig verre van vrijdenkend. Wel vaak nogal projectief. Angst uitdrukkend voor iets wat de ander datgene kan doen wat in werkelijkheid uit hun eigen mond komt. Dank voor dit stuk! Goed weekend en hartelijke groet, (ik zou eigenlijk vrijzinnige groet moeten zeggen 🙂 )

    Geliked door 2 people

  11. In eerste oogopslag las ik ‘Amazing’. Gelukkig zag ik a snel dat het ‘Amazigh’ is, maar je relaas daarover klinkt toch wel tamelijk ‘amazing’ … 😉

    Geliked door 2 people

  12. Sjoerd zegt:

    Ik had nog nooit van Amazigh gehoord, weer wat geleerd dus.

    Geliked door 2 people

  13. Bertie zegt:

    Klinkt goed, vooruitstrevend ook. En nu de praktijk.

    Geliked door 2 people

  14. meninggever zegt:

    Leuke achtergronden van een verder onbekende cultuur. Maar wat heb je er aan als rechtgeaarde Nederlander die deze mensen heeft zien komen. Passen zij zich beter aan bij onze vrije maatschappij dan landgenoten die daar geen zin in hebben? Ik zie zo graag dat mensen die hier uit vrije wil naartoe komen zich ook gedragen als wij van hen verwachten en niet hun cultuur en regels op leggen aan ons. Maar dat is vast te realistisch…

    Geliked door 1 persoon

  15. Rob Alberts zegt:

    De Marokkanen zijn vooral door ons naar Nederland gehaald.
    Vaak met een beestachtige keuring vooraf op gebit, spierkracht en gezondheid.

    Dat de gevolgen nu tegenvallen hebben wij als Nederland vooral aan ons zelf te danken.

    Vriendelijke groet,

    Geliked door 1 persoon

  16. Wolf zegt:

    Mooi stuk heer Alberts, geeft weer eens positief licht op religie en ontwikkeling. En nuance. Mooi!

    Geliked door 2 people

  17. Patty zegt:

    Heel interessant. En absoluut, laten we met zijn allen richten op het positieve en samen positief blijven.
    XxX

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.