Surinamers

In de Bijlmermeer leerde ik Surinamers kennen. Maar ook kwam ik er achter dat ik weinig, heel weinig van onze geschiedenis weet.

Van Surinaamse vrienden leerde ik wat bij. Maar nog meer kwam ik te weten door gericht naar de juiste boeken te zoeken.

Soms kom ik dan een artikel tegen dat mij nog meer de ogen opent.

https://decorrespondent.nl/7450/niet-voor-surinamers-amsterdam-sloot-complete-wijken-voor-niet-witte-nederlanders/284181211050-00d1b095

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Surinamers

  1. egoecho zegt:

    Wist ik ook niet. Al ben ik helaas niet verbaasd dat dit ‘beleid’ was.

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik ben geboren en getogen Amsterdammer , groeide op in het rode dorp ” Tuindorp – Nieuwendam ”
    hier had ik totaal geen weet van , al zat ik natuurlijk 7 jaren van de jaren “70 in het buitenland

    rustig herfstweer groet

    Liked by 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Het was niet helemáál onbekend.
    Een beschamend stukje geschiedenis. Je denkt onwillekeurig terug aan de VOC-mentaliteit die door Balkenende als voorbeeld gesteld werd.

    Liked by 1 persoon

  4. En zo zijn er een heleboel dingen die de witte Nederlander niet weet!!!😢😢😢
    En altijd maar met het vingertje wijzen….Nou niet alles Nederlandse Surinamers zijn messentrekkers en drugsgebruikers..
    Mijn broers zijn harde werkers en hebben hun eigen bedrijven, maar daar hoor je niks van, alleen maar negatieve berichten, want dat verkoopt, en zaait verder haat!!!😡😡😡😡

    Liked by 2 people

  5. Patty zegt:

    Mooi dat je dit onder de aandacht brengt, Rob.
    Zo belangrijk dat we beide kanten van ‘de medaille’ horen.
    XxX

    Liked by 1 persoon

  6. HesterLeyNel zegt:

    Interessante artikel Rob, veral omdat apartheid hier in Suid-Afrika ook soveel probleme veroorsaak het.

    Liked by 1 persoon

  7. Matroos Beek zegt:

    Goed dat je hier onder de aandacht brengt wat velen nog niet wisten. Schandalige toestanden waren dat…. Hartelijke groet.

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Er is altijd een andere kant aan een verhaal…die laat je zo mooi zien.

    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  9. Kolonisatie was vaak wreed…

    Liked by 1 persoon

  10. afwaswater zegt:

    Dit wist ik niet. Goed dat je dit belicht Rob. groetjes, Hanneke

    Liked by 1 persoon

  11. Kakel zegt:

    Ik ben sowieso niet bekend in Amsterdam maar het zou me niet verbazen als het ook elders in Nederland is voorgekomen. Schandalig!

    Liked by 1 persoon

  12. Sjoerd zegt:

    Volgens mij was dat de lering die ze getrokken hebben van de Molukkers, die zaten met zijn allen in bepaalde streken en zochten elkaar op die manier op. Verdeel en heers werd toen het motief. Voor mij was het meer discriminatie…

    Liked by 1 persoon

  13. perdebytjie zegt:

    Diskriminasie is darem ’n slegte eienskap.

    Liked by 1 persoon

  14. meninggever zegt:

    We moeten niet al te overdreven doen over schuld en boete. Wellicht was het beter geweest Suriname niet te ruilen voor Nieuw-Amsterdam. Maar slavernij was niet een Nederlandse uitvinding voor zover we dat mochten denken. De Egyptenaren lieten hun pyramides al door dergelijke mensen onder dwang bouwen. De Arabische volken kenden dit fenomeen al duizenden jaren. De Romeinen lieten dergelijke mensen roeien in de galeien, de Noord-Afrikaanse rovervolken van toen, nog netjes ‘Moren’ genaamd, deden niets anders. Net als de Portugezen, Spanjaarden, Venetianen, Turken, Britten, en uiteindelijk ook de Nederlanders. Was dat een goed idee? Uiteraard niet. Maar honderden jaren laten komen om compensatie helpt niet om de discussie over het onderwerp zuiver te krijgen.

    Like

    • Paul zegt:

      Meninggever, ik ben dit met je eens. Het gaat om iets anders dan schuld en boete, als het gaat om slavernij. De verantwoordelijken van die tijd leven niet meer. Alleen gebruiken we dit argument ook om weg te kijken van de geschiedenis. Van de geschiedenis kunnen we veel leren, en vooral zorgen dat we het in de toekomst beter doen.

      Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Ook als anderen iets fouts doen maakt dat het nadoen of volgen niet goed te praten.

      Fouten van anderen en uit het verleden moeten ons behoeden voor het maken van fouten in het nu of in de toekomst.

      Vriendelijke groet,

      Like

Geef een reactie

