Psychiatrisch Handboek DSM-5

Woedend stormt Tanja, de afdelingsleider, mijn lokaal in. “Weet jij dat Marjolein en Josephine in de aula zitten?”, schreeuwt zij naar mij. Tanja vindt dat leerlingen alleen in de pauzes in de aula mogen zijn. Josephine heeft even daarvoor gevraag of zij met Marjolein mag praten. Deze twee klasgenoten delen lief en leed. Waarbij mij opvalt dat vooral het leed gedeeld wordt. Maar dat zij daarmee ook echt steun aan elkaar hebben. Marjolein heeft volop hulpverlening om haar heen. Uit het Handboek voor psychiatrie, DSM-5, zijn nogal wat bladzijden als etiket op haar geplakt.
Terwijl ik het tweetal uit de aula terughaal naar mijn leslokaal blijkt het een serieus gesprek te zijn. De ouders van Marjolein stellen nogal wat eisen. Terwijl Marjolein als puberende dochter de nodige teleurstellingen heeft in haar leven. Regelmatig ontstaat er hierdoor een ruzie. Maar nu roept dit suïcidale gedachten op bij Marjolein.
Omdat de mentor vandaag niet op school is vraag ik hulp bij de Intern Begeleider. Het inschatten van suïcidale gedachten blijft een moeilijk iets.
Een gesprek weigert Marjolein. Gelukkig weet ik wel contact met haar te maken. Ik vraag om thuis met de ouders te praten. Dat belooft zij. Ik vraag ook om morgenochtend even bij mij langs te komen. Dat belooft zij ook. Ik vertrouw hierop.
Met Josephine ligt het iets moeilijker. Met grote woorden krijgt iedereen verwijten. Ook zij is nog maar een puber. En natuurlijk maakt zij zich zorgen om haar klasgenoot. Zij verwacht wel direct wonderen van alle mensen op school. Haar vriendin moet blijven leven!
De mentor informeer ik per email. En afdelingsleider luistert mee als ik met de Intern Begeleider overleg.
Gelukkig komt Marjolein de volgende ochtend gewoon op school. Zij heeft het eerste lesuur van haar eigen mentor. Mij vertelt zij dat ze met haar ouders heeft gesproken.
De etiketten uit het Psychiatrische Handboek DSM-5 ken ik niet. Delen en overleggen met collega’s leerde ik op mijn opleiding Zorgverbreding in het Onderwijs. Daarbij blijf ik ook mijn hart volgen.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Psychiatrisch Handboek DSM-5

  1. omabaard zegt:

    Die problemen blijven ook voor mij herkenbaar. Gelukkig zijn er voor die pubers betrokken lesgevers zoals jij!

    Geliked door 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    die etiketten kan ik gelukkig ook niet
    maar het volgen van wat het hart ingeeft dus wel
    is die Tanja ook al weer wat afgekoeld , die lijkt mij niet geschikt om met deze pubers te praten
    ik hoop al komt wel

    miezerig weer groet

    Geliked door 1 persoon

  3. shivatje zegt:

    Rob veel respect voor je dat je laat zien dat je voor deze jongeren er bent.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  4. Handboeken kunnen nuttig zijn, maar heel vaak is de combinatie van gezond verstand en empathie voldoende, In onze ‘afvinkmaatschappij’ wordt dat te vaak vergeten.

    Geliked door 1 persoon

  5. eltjedoddema zegt:

    …….nou t management nog…….

    Geliked door 1 persoon

  6. Sjoerd zegt:

    Je kunt niet iedereen een etiket opplakken. Soms doet een beetje menselijkheid wonderen.

    Geliked door 1 persoon

  7. Matroos Beek zegt:

    Er is veel werk aan de winkel naast het lesgeven… dat pak jij toch prima aan Rob, want het is toch roeien met de middelen en persoonlijke gaven die je hebt.
    Collegiale groet.

    Geliked door 1 persoon

  8. perdebytjie zegt:

    Dis wonderlik dat hierdie jongmense jou het, wat so vir hulle omgee.

    Geliked door 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    De nood onder de jongeren is groot…toch?
    En hou niet van etiketjes waar ze tegenwoordig zo snel mee zijn.
    Groetjes

    Geliked door 1 persoon

  10. Suskeblogt zegt:

    Veel respect zoals jij je inzet voor die pubers. Het is niet iedereen gegeven met deze jongelui om te gaan, laat staan hun persoonlijke problemen te aanhoren en eventueel op te lossen.

    Geliked door 2 people

  11. Pfffff dit is heftig Rob… Sterkte!

    Geliked door 1 persoon

  12. Bertie zegt:

    Chapeau Rob! Begrip is veel waard.

    Geliked door 1 persoon

  13. Er moesten meer Robs rondlopen!

    Geliked door 1 persoon

  14. Vriendin van zegt:

    Wat fijn dat je oog voor deze meiden hebt! Waren er maar meer als jij!

    Geliked door 1 persoon

  15. wdfyfe zegt:

    Good on ya! Teaching, these days, is more than books.

    Geliked door 1 persoon

  16. Spontanity zegt:

    Tanja, afdelingsleider, schreeuwen.
    Goed voorbeeld!!!

    Geliked door 1 persoon

  17. Dat heb je weer goed opgepakt, Rob!

    Geliked door 1 persoon

  18. Kakel zegt:

    Je hebt je hart laten spreken en ernaar gehandeld. Ik heb respect zoals je ermee om bent gegaan!
    Optimistische groet

    Geliked door 1 persoon

  19. afwaswater zegt:

    Heftig. Fijn om te lezen hoe je hier mee omgaat. Is er vanuit de school ook aandacht voor de leerkrachten die hier mee te maken krijgen? groetjes, Hanneke

    Like

  20. wat een prachtig hart !

    Geliked door 1 persoon

  21. meninggever zegt:

    Het lijkt mij al heel wat als de jongedame(s)in kwestie weten dat zij tenminste op school nog een schouder vinden om even tegen aan te leunen. Vaak zijn die jongelui in de veronderstelling dat ‘niemand hen begrijpt’. Wat in een deel van de situaties ook zo is…

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.