Amsterdamse straten

Binnen de ring van Amsterdam lopen straten volgens het patroon van de oude boerensloten. Soms schuurt dit. Maar met het juiste oog is hierin veel van de geschiedenis en de ontwikkeling van Amsterdam te zien. Het straatnivo is dan in een wijk steeds hetzelfde. Maar soms zijn er opeens lager gelegen voordeuren te vinden. Dan zijn het oudere huizen. Die huizen zijn dan gebouwd in een tijd dat een andere straatnivo werd aan gehouden.

In de Bijlmermeer is vreemd genoeg hetzelfde nivoverschil te ontdekken. Het vijftigste jubileumjaar van de Bijlmermeer is in 2017 en 2018 gevierd. De terpen rondom de Dam van Amsterdam tonen een rijkere geschiedenis. De geschiedenis van de Bijlmermeer bestaat voor mij vooral uit de geschiedenis van haar bewoners. Uit alle windrichtingen kwamen zij naar Amsterdam.

Maar de Bijlmermeer is natuurlijk ook een polder. Al bestaat de wijk Bijlmermeer en het stadsdeel Amsterdam-ZuidOost feitelijk uit meerdere polders. De namen Bijlmermeer en Venserpolder zeggen dit al.

Maar de hoogteverschillen van voordeuren, straatnivo’s en wijken zijn hier voor mij vooral een teken dat de stedebouwkundigen bij het proces van de stadsvernieuwing meer bezig waren met het slopen dan dat zij gebruik maakten van een waterpas. Tel daar bij op dat de verstening van de Bijlmermeer na de stadsvernieuwing waterproblemen geeft. De slopers gebruikten geen waterpas, maar hadden ook geen oog voor wateropvang, waterberging en waterafvoer.

Oorspronkelijk was de infrastructuur goed doordacht. Net als in Almere waren er gescheiden verkeerstromen. In de Bijlmermeer gebeurde dit split level. Langzaam verkeer, voetgangers en fietsers, bleven op het zogenaamde maaiveldnivo. Snel verkeer, auto’s en buslijnen reden op een verhoogde dreef. Veiligheid voorop was toen het devies. Nu zijn alle verkeersstromen gemengd in de nieuwe straatjes van de woonerven. De nieuwe woonwijkjes zijn allemaal 30 km zones geworden. Jammer genoeg zijn de prachtige fietspaden hierdoor verdwenen. Fietsen is nu een dwaaltocht geworden.

Binnen de ring van Amsterdam is in het stratenplan en het straatnivo de historie van de stad te zien. In de Bijlmermeer vallen vooral de stedebouwkundige vergissingen van de eerste 50 jaar op in het stratenpatroon en straatnivo.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, persoonlijk, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Amsterdamse straten

  1. eltjedoddema zegt:

    Ik zag onlangs n video in “high speed” woarin d’ontwikkeln van A’dam te zain is……

    Geliked door 1 persoon

  2. KnutzEls zegt:

    In onze wijk zie je de oude sloten terug aan de verzakkingen van de straat bij sommige huizen. Niet leuk als er zo vaak moet worden ogehoogd.

    Geliked door 1 persoon

  3. Oudmaarnietversleten zegt:

    Interesant hier zie je dat ook, langs de weg waar ik aan woon was vroeger een zandpad met klaphekjes. Waar het pad zat is het altijd verzakt. In Amsterdam kom ik niet erg vaak in mijn hele leven misschien maar 3 x, veel te druk maar mocht ik er ooit nog eens komen zal ik eens beter naar details kijken.

    Geliked door 1 persoon

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    2 van mijn broers woonden ergens begin ’80 in Frissenstein , en ik vond het stratenplan toen best goed , ik lette niet op of het ook waterpas liep
    het geen rekening houden met wateropvang speelde toen ook nog niet zo denk ik

    rustige groet

    Geliked door 1 persoon

  5. Folkert Buiter zegt:

    Mooi. Van dichtbij gezien van 1991 tot 1993 toen ik alle grondexploitaties van Amsterdam Zuidoost administratief reconstrueerde en gereed maakte voor afsluiting. Er was erg veel nivoverschil in de administratie, hahaha.

    Geliked door 1 persoon

  6. Eigenlijk niet te geloven dat men zo’n 50 jaar geleden niet eens bezig was met de waterstromen. Nederland als waterland.. hmmm. Mooie video van Eltjedoddema! Jammer dat hij niet verder gaat, in jaren maar mogelijk zijn er nog wel meer van zulke video’s te vinden.
    Mooie weetjes in dit logje Rob!
    Groetjesss

    Geliked door 1 persoon

  7. Sjoerd zegt:

    Waterpas hier in het heuvelland vindt je bijna nergens

    Geliked door 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Boeiend als de ontwikkeling van een plaats af te lezen is aan de bouw.
    Elk tijdperk werden en worden bij bouw/renovatie kortzichtige fouten gemaakt, dat is onontkoombaar. Ook dit is boeiend, het geeft aan wat men het belangrijkste vond.
    Er verandert niets wezenlijks.

    Geliked door 1 persoon

  9. lummel zegt:

    J. C. BLOEM (1887-1966)

    DE DAPPERSTRAAT

    Natuur is voor tevredenen of legen.
    En dan: wat is natuur nog in dit land?
    Een stukje bos, ter grootte van een krant,
    Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

    Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
    De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
    De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
    Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

    Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
    Het leven houdt zijn wonderen verborgen
    Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

    Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
    Verregend, op een miezerigen morgen,
    Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.

    Geliked door 1 persoon

  10. lummel zegt:

    Goed idee. Mag ik je na-apen? Bloem ook jouw lievelings dichter?

    Geliked door 1 persoon

  11. Rebbeltje zegt:

    Mengelmoesje geworden
    Och de bewoners ook toch?
    En dat is dan weer mooi…

    Geliked door 1 persoon

  12. joke_dev zegt:

    Geen gevaarlijke elementen met al die ophogingen?

    Geliked door 1 persoon

  13. Weer interessant stukje geschiedenis.

    Geliked door 1 persoon

  14. Trudy zegt:

    Dat is toch wel heel apart, men kon het nu ideaal maken.

    Geliked door 1 persoon

  15. Patty zegt:

    Vreemd eigenlijk, aangezien Nederland over het algemeen toch vooruitstrevend is in de wereld op gebied van bescherming-tegen-overstroming-beleid. Vast een mooie naam voor, maar kom er even niet op.
    Zonnige regengroet,
    XxX

    Geliked door 1 persoon

  16. wdfyfe zegt:

    Sometimes cities are in too big a hurry to re-invent themselves. cheers

    Geliked door 1 persoon

  17. meninggever zegt:

    Bij toeval vond ik ergens ver van Amsterdam een boek over de geschiedenis van de Gemeente Nieuwer Amstel. En uit de geschiedschrijving daarvan zag ik dat het meeste gebied waarop nu het naambordje Amsterdam staat, vroeger Nieuwer Amstel de dienst uitmaakte. Allemaal polders ten Zuidoosten van Amsterdam. De Bijlmermeer hoorde daarbij. Allemaal; agrarische gebieden. Ik herinner me nog wel dat je gewoon via de Oude Rijksweg dwars door Duivendrecht naar Weesp kon rijden. Polders, smalle wegen, dijken. De Bijlmermeer die eind jaren zestig vol werd gebouwd met die toen moderne, maar later toch vooral lelijke betonnen flatgebouwen, liet zien hoever de Amsterdamse uitbreidingsplannen reikten. Intussen is de wijk met al zijn aanpalende randdelen opgeschoven richting Abcoude. Net zoals men deed in de 19e eeuw toen men voor de uitbreidingswijk Zuid domweg dwars over de oude polders en bebouwing van Nieuwer-Amstel deed. Ik woonde ooit in een straat in dat Zuid waar in die straat een knik zat. Hoogteverschil. Waar de oude bebouwing van N.A. aansloot op de nieuwe (..) van Amsterdam. En zo zal het verder gaan. Want de expansiedrift van Amsterdam is nog niet voorbij. Tussen Zuid en Bijlmermeer gaat men nu opvullen. Hoogbouw, duur, langs de oude A2. En zie eens wat er bij de Amsteloever plaatsvindt….

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.