Binnen de ring van Amsterdam lopen straten volgens het patroon van de oude boerensloten. Soms schuurt dit. Maar met het juiste oog is hierin veel van de geschiedenis en de ontwikkeling van Amsterdam te zien. Het straatnivo is dan in een wijk steeds hetzelfde. Maar soms zijn er opeens lager gelegen voordeuren te vinden. Dan zijn het oudere huizen. Die huizen zijn dan gebouwd in een tijd dat een andere straatnivo werd aan gehouden.
In de Bijlmermeer is vreemd genoeg hetzelfde nivoverschil te ontdekken. Het vijftigste jubileumjaar van de Bijlmermeer is in 2017 en 2018 gevierd. De terpen rondom de Dam van Amsterdam tonen een rijkere geschiedenis. De geschiedenis van de Bijlmermeer bestaat voor mij vooral uit de geschiedenis van haar bewoners. Uit alle windrichtingen kwamen zij naar Amsterdam.
Maar de Bijlmermeer is natuurlijk ook een polder. Al bestaat de wijk Bijlmermeer en het stadsdeel Amsterdam-ZuidOost feitelijk uit meerdere polders. De namen Bijlmermeer en Venserpolder zeggen dit al.
Maar de hoogteverschillen van voordeuren, straatnivo’s en wijken zijn hier voor mij vooral een teken dat de stedebouwkundigen bij het proces van de stadsvernieuwing meer bezig waren met het slopen dan dat zij gebruik maakten van een waterpas. Tel daar bij op dat de verstening van de Bijlmermeer na de stadsvernieuwing waterproblemen geeft. De slopers gebruikten geen waterpas, maar hadden ook geen oog voor wateropvang, waterberging en waterafvoer.
Oorspronkelijk was de infrastructuur goed doordacht. Net als in Almere waren er gescheiden verkeerstromen. In de Bijlmermeer gebeurde dit split level. Langzaam verkeer, voetgangers en fietsers, bleven op het zogenaamde maaiveldnivo. Snel verkeer, auto’s en buslijnen reden op een verhoogde dreef. Veiligheid voorop was toen het devies. Nu zijn alle verkeersstromen gemengd in de nieuwe straatjes van de woonerven. De nieuwe woonwijkjes zijn allemaal 30 km zones geworden. Jammer genoeg zijn de prachtige fietspaden hierdoor verdwenen. Fietsen is nu een dwaaltocht geworden.
Binnen de ring van Amsterdam is in het stratenplan en het straatnivo de historie van de stad te zien. In de Bijlmermeer vallen vooral de stedebouwkundige vergissingen van de eerste 50 jaar op in het stratenpatroon en straatnivo.
Ik zag onlangs n video in “high speed” woarin d’ontwikkeln van A’dam te zain is……
LikeGeliked door 1 persoon
LikeGeliked door 4 people
Dank
Mooie aanvulling
Vriendelijke groet,
LikeLike
In onze wijk zie je de oude sloten terug aan de verzakkingen van de straat bij sommige huizen. Niet leuk als er zo vaak moet worden ogehoogd.
LikeGeliked door 1 persoon
Interesant hier zie je dat ook, langs de weg waar ik aan woon was vroeger een zandpad met klaphekjes. Waar het pad zat is het altijd verzakt. In Amsterdam kom ik niet erg vaak in mijn hele leven misschien maar 3 x, veel te druk maar mocht ik er ooit nog eens komen zal ik eens beter naar details kijken.
LikeGeliked door 1 persoon
mogge Rob
2 van mijn broers woonden ergens begin ’80 in Frissenstein , en ik vond het stratenplan toen best goed , ik lette niet op of het ook waterpas liep
het geen rekening houden met wateropvang speelde toen ook nog niet zo denk ik
rustige groet
LikeGeliked door 1 persoon
Mooi. Van dichtbij gezien van 1991 tot 1993 toen ik alle grondexploitaties van Amsterdam Zuidoost administratief reconstrueerde en gereed maakte voor afsluiting. Er was erg veel nivoverschil in de administratie, hahaha.
LikeGeliked door 1 persoon
Eigenlijk niet te geloven dat men zo’n 50 jaar geleden niet eens bezig was met de waterstromen. Nederland als waterland.. hmmm. Mooie video van Eltjedoddema! Jammer dat hij niet verder gaat, in jaren maar mogelijk zijn er nog wel meer van zulke video’s te vinden.
Mooie weetjes in dit logje Rob!
Groetjesss
LikeGeliked door 1 persoon
Nu hebben wij watertekort. Maar onze waterwerken zijn alleen maar gericht op wateroverlast.
Rondom jouw oude flat is nu een nieuw wijkje in de maak. De waterpartijen zie ik nog niet.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Vergeten ze dat nou gewoon? Heel jammer. Ik ben dol op water. Hoop ooit nog eens ergens te komen wonen met uitzicht op water of in ieder geval iets in de buurt..
Groetjesss
LikeGeliked door 1 persoon
Waterpas hier in het heuvelland vindt je bijna nergens
LikeGeliked door 1 persoon
Boeiend als de ontwikkeling van een plaats af te lezen is aan de bouw.
Elk tijdperk werden en worden bij bouw/renovatie kortzichtige fouten gemaakt, dat is onontkoombaar. Ook dit is boeiend, het geeft aan wat men het belangrijkste vond.
Er verandert niets wezenlijks.
LikeGeliked door 1 persoon
J. C. BLOEM (1887-1966)
DE DAPPERSTRAAT
Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.
Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.
Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.
LikeGeliked door 1 persoon
Soms loop ik rond in een T-Shirt met deze tekst.
Vrolijke groet,
LikeLike
Goed idee. Mag ik je na-apen? Bloem ook jouw lievelings dichter?
LikeGeliked door 1 persoon
Mengelmoesje geworden
Och de bewoners ook toch?
En dat is dan weer mooi…
LikeGeliked door 1 persoon
Geen gevaarlijke elementen met al die ophogingen?
LikeGeliked door 1 persoon
Gelukkig niet
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Weer interessant stukje geschiedenis.
LikeGeliked door 1 persoon
👋
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is toch wel heel apart, men kon het nu ideaal maken.
LikeGeliked door 1 persoon
Vreemd eigenlijk, aangezien Nederland over het algemeen toch vooruitstrevend is in de wereld op gebied van bescherming-tegen-overstroming-beleid. Vast een mooie naam voor, maar kom er even niet op.
Zonnige regengroet,
XxX
LikeGeliked door 1 persoon
Sometimes cities are in too big a hurry to re-invent themselves. cheers
LikeGeliked door 1 persoon
Bij toeval vond ik ergens ver van Amsterdam een boek over de geschiedenis van de Gemeente Nieuwer Amstel. En uit de geschiedschrijving daarvan zag ik dat het meeste gebied waarop nu het naambordje Amsterdam staat, vroeger Nieuwer Amstel de dienst uitmaakte. Allemaal polders ten Zuidoosten van Amsterdam. De Bijlmermeer hoorde daarbij. Allemaal; agrarische gebieden. Ik herinner me nog wel dat je gewoon via de Oude Rijksweg dwars door Duivendrecht naar Weesp kon rijden. Polders, smalle wegen, dijken. De Bijlmermeer die eind jaren zestig vol werd gebouwd met die toen moderne, maar later toch vooral lelijke betonnen flatgebouwen, liet zien hoever de Amsterdamse uitbreidingsplannen reikten. Intussen is de wijk met al zijn aanpalende randdelen opgeschoven richting Abcoude. Net zoals men deed in de 19e eeuw toen men voor de uitbreidingswijk Zuid domweg dwars over de oude polders en bebouwing van Nieuwer-Amstel deed. Ik woonde ooit in een straat in dat Zuid waar in die straat een knik zat. Hoogteverschil. Waar de oude bebouwing van N.A. aansloot op de nieuwe (..) van Amsterdam. En zo zal het verder gaan. Want de expansiedrift van Amsterdam is nog niet voorbij. Tussen Zuid en Bijlmermeer gaat men nu opvullen. Hoogbouw, duur, langs de oude A2. En zie eens wat er bij de Amsteloever plaatsvindt….
LikeLike
De Bijlmermeer behoorde oorspronkelijk tot de gemeente Weesperkarspel.
Vriendelijke groet,
LikeLike