Kwakzalverij of niet

Met een blaas, maagwand of dierenhuid als membraam werd ook gehoorondersteuning gemaakt. In 1718 presenteerde de geestelijke Sebastian Truchel een membraantoestel aan de Koninklijke Academie voor de Wetenschappen . Een klein trommeltje met daarover heen een koeiendarm of vogelhuid gespannen. Met een band of lint worden deze twee trommeltjes tegen het oor bevestigd zoals nu sommige koptelefoons. Een vernieuwend concept, maar niet echt succesvol. Toch komen er meerdere typen en modellen met een membraan op de markt. Met termen als Medical Profession en Scientific Principles werd gehoorondersteuning met aansprekende namen als Audi-Aid, Audiclair, Audiphone, Dentaphone of Otophone  aangeprezen.

Prachtige reclame voor hulpmiddelen die ook nog werkten.

De slechthorende Richard Silas Rhodes (1842-1902) maakte de Audiphone. Hij ontdekte als hij zijn horloge tussen zijn tanden hield hij het getik kon horen. Met deze ervaring maakte hij een hard rubberen plaat ( ongeveer 24 bij 28 cm ). op een handvat. Door op de rand van de plaat te bijten reflecteert het geluid tegen de plaat. Meerdere varianten van dit principe werden door concurrenten ontwikkeld en geproduceerd.

De Dentaphone is een rond kastje met daarin een membraan. Aan dit membraan zit een zijden draadje. En dat zijden draadje zit weer vast aan een houten plaatje. “In werking” wordt het zijden draadje gespannen en het houten plaatje tussen de tanden geplaatst. dit principe is te vergelijken met twee conservenblikjes verbonden met een touw. Strak aangespannen maak jezelf zo je eigen telecommunicatie-apparatuur

Gehoorgangopeners kregen ook de nodige reclame. Daarbij zagen deze hulpmiddelen er ook nog eens erg mooi uit. Gemaakt van edelmetalen en kunstig gevormd is dit toch meer een vorm van kwakzalverij …

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Kwakzalverij of niet

  1. Matroos Beek zegt:

    Dentaphone… Lijkt me niet echt geschikt voor
    slechthorenden met een vals gebit. 😉
    Hartelijke groet.

    Geliked door 3 people

  2. Bertie zegt:

    Mensen blijken altijd weer vindingrijk te zijn. Heel goed, daaruit komen de beste oplossingen voort.

    Geliked door 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja dat met die blikjes deden wij vroeger ook 🙂
    ja dingen uitproberen kan tot een oplossing van een probleem komen
    maar het lijkt mij dat de huidige toestelletjes toch aardig voldoen

    donkere groet

    Geliked door 1 persoon

  4. Suskeblogt zegt:

    Er is een hele afstand afgelegd om tot de huidige oorapparaten te komen. Interessant stukje geschiedenis.

    Geliked door 1 persoon

  5. letsgoenzo zegt:

    Altijd leuk om te lezen, hoe mensen dingen uitvinden, zoals Edison, omdat hij bang in het donker was en de gloeilamp uitvinden, na 999 keer proberen, wist hij het

    Geliked door 1 persoon

  6. Leuk en interessant Rob, de techniek wordt steeds verfijnder verder op dit gebied.

    Geliked door 1 persoon

  7. Sjoerd zegt:

    Oh shit, ik heb een prothese in mijn mond, vandaar dat mijn gehoor erop achteruit is gegaan

    Geliked door 1 persoon

  8. Deze opsomming en de in een voorgaand logje beschreven hoortoestellen maken goed duidelijk dat je uitvinders mooi hun gang moet laten gaan. Vaak leiden hun ideeën en ontwerpen niet tot het gewenste resultaat, maar van het een komt vaak toch weer het ander. En dan uiteindelijk maar hopen dat het tot goed werkende, betaalbare producten leidt.

    Geliked door 1 persoon

  9. Rob Alberts zegt:

    Dat optimisme deel ik met jou.

    Vrolijke groet,

    Like

  10. Slechthorenden hebben gelukkig heel wat meer middelen ter beschikking dan pakweg tien jaar geleden. Gelukkig maar, die evolutie.

    Geliked door 1 persoon

  11. Rebbeltje zegt:

    Die hulpmiddelen, goed dat ze er zijn maar beter nog als je ze niet nodig hebt.
    Laat dit nog even aan me voorbij gaan 😉
    Groetjes

    Geliked door 1 persoon

  12. Spontanity zegt:

    Soms zou ik willen dat ik mijn 1e hoor apparaat nog had.
    Liggen nu als antiek op de poli in de vitrinekast.
    Niet die van mij hoor.

    Geliked door 1 persoon

  13. Vrouwtje Jas zegt:

    Interessante ontwikkelingen. Kiezen op elkaar en hoorn maar!

    Geliked door 1 persoon

  14. Dentaphone..ook goed voor de tanden..lijkt me

    groeten

    Geliked door 1 persoon

  15. zem zegt:

    Buitengewoon interessant, de geschiedenis van het gehoorapparaat van de laatste blogs!
    De stukjes techniek, die we nu hebben, voldoen trouwens nog niet bij alle dragers even goed, merk ik in mijn omgeving. De oortjes-vriendelijkheid van deze stukjes elektronica kan kennelijk nog wel verbeterd worden, de prijsjes waarschijnlijk ook wel 😉 Het kan niet anders dat “iemand” daar heel dik aan verdient.
    Hartelijke groet van Zem.

    Geliked door 1 persoon

  16. gewoonanneke zegt:

    Je hebt er een hele studie onderhand van gemaakt. Wel leuk om zo te lezen hoe daar altijd al naar gezocht werd.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.