Tijdens een genoeglijke avond komen opeens de ervaringen met een helpdesk ter sprake.
De opsomming van Ad is duidelijk;
Het te uitgebreide keuzemenu;
Het irritante muziekbehang tijdens de wachttijd;
De veel te lange wachttijd;
Het regelmatige verbreken van de verbinding.
Marleen vertelt dat zij woedend uitviel toen zij na het lange wachten eerst een waslijst van vragen moest beantwoorden. Zij heeft een hulpvraag. Wat denken de mensen van de helpdesk om haar direct lastig te vallen met onzinnige vragen als verjaardagen en pincodes ….
Mijn ervaringen met de NS Klantenservice zijn vergelijkbaar.
Het protocol dat de helpdesk medewerkers van de klantenservice moeten afwikkelen is simpel.
-1- De fout ligt altijd bij de klant;
-2- Vergissingen zijn altijd ten nadele van de klant;
-3- Onze website helpt u verder.
De insteek van alle NS-medewerkers in de trein, op de stations en achter de loketten is stukken beter. Klantvriendelijk als zij zijn proberen zij elk probleem voor je op te lossen.
De helpdesk medewerkers kunnen daar een mooi voorbeeld aan nemen. Want het grote Nadeel is dat haperende poortjes, verkeerd af geschreven bedragen alleen in Utrecht met een toetsenbord kan. In de trein, op stations of achter de loketten kunnen de bereidwillige medewerkers jou als benadeelde reiziger alleen maar gelijk geven.
De monopolie positie van de NS maakt dat een consument geen andere keuze heeft. Kwaad worden, schelden of een blog schrijven helpt niet.
Maar verhuizen naar Luxemburg vind ik wel een mooie oplossing:
De voornaamste reden dat ik een andere baan (op fietsafstand) zoek, is dat dan verlost ben van o.a. de NS.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja gaaf he dat dat daar kan. Ik belde regelmatig voor asielzoekers naar de NS en omdat ze dat na 2 keer al door hadden werd ik steeds fijner geholpen. Ik heb nooit moeite met de NS gehad aan de telefoon. Wel met ander bedrijven dus herkenbaar is het wel.
LikeGeliked door 2 people
En wat te denken van die telefonische tirannie uit een ver land met duistere producten in de aanbieding.
LikeGeliked door 1 persoon
Een onbekend nummer laat ik aan mij voorbijgaan.
Een registratie bij het belmenietregister koester ik.
Vredelievende groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Bij de helpdesk van KNP is het eender, over andere providers hoor je hetzelfde.
Eerst een aantal standaardvragen.Wordt je doorverwezen? Dan opnieuw die standaardvragen, de medewerkers zijn verplicht die te stellen, zeggen ze.
Nog erger vind ik het soms onverstaanbare ‘Nederlands’ dat gesproken wordt.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik weet niet of we moeten gaan verhuizen Rob……als we dat allemaal gaan doen hebben we het zelfde probleem….zeker als het vervoer gratis is….nog vollere treinen…moeten ze personeel aannemen om de mensen in de trein te duwen….
LikeGeliked door 1 persoon
Ik hoor dat treinduwer een gewilde baan is in Japan …
Duurzame groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Ga eigenlijk nooit met de trein hihi…dus bellen hoeft dan ook niet.
We moeten altijd eerst met de auto naar een station, dus rijden dan door 😉
Groetjes
LikeGeliked door 1 persoon
Nu er meer en betere fietsenstallingen zijn kan ik gewoon met de fiets naar de trein.
Wel zo schoon en ook lekker duurzaam ….
Vredelievende groet,
LikeGeliked door 1 persoon
en het voor Rebbeltje maar 6 KM hihi
LikeGeliked door 1 persoon
Jij weet de weg hè
LikeGeliked door 1 persoon
Dat zijn de nadelen van in een dorp wonen
LikeLike
Zeker als je niet kunt fietsen.
6 Km is ongeveer een uurtje lopen ….
Vrolijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Dan fiets ik liever 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Maar heb jij wel een fiets ….
Vrolijke groet,
LikeLike
Zeker weten daar doe ik mijn boodschappen mee 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Dus het station bij jullie heeft nog geen bewaakte fietsenstalling ???
LikeLike
We hebben geen station ook 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Er is toch wel een busstation …..
LikeGeliked door 1 persoon
Ja je kan met de bus whaha…1 uur om in eindhoven te komen.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik ging vroeger in Eindhoven naar school.
Altijd met de fiets, al hoorde ik later dat er nog eerder een tramlijn naar Eindhoven reed … Later ging ik naar Nijmegen op school. Daar ging ik ook met de fiets naar toe. Dat was goedkoper dan met de bus of met de trein.
LikeLike
Je was toen al groen bezig 😉
LikeGeliked door 1 persoon
NS loketten….? Die zijn toch al jaren uit de mode…. nu is alles digitaal. Ja bah… geef mij maar een mens!
LikeGeliked door 1 persoon
ha die Rob
ik red mij prima bij de NS
en juist afgelopen maand probeerde ik er bij de NS helpdesk telefonisch door te komen , onmogelijk pppffftt , dus ik ging via hun FB site , wacht nog steeds
maar had net bericht van Liesbeth , en las het ook hier , zij komt er wel goed door 🙂
met het personeel in en buiten de trein is goed te werken
zonnige groet
LikeGeliked door 1 persoon
Als inwoner van een dorp met stadse neigingen edoch zonder aansluiting op het landelijk spoornet maak ik mij hier niet druk om. 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb een hekel aan reizen, en ga dus hoogstzelden met de trein.
LikeGeliked door 1 persoon
Jij woont al op een prachtige plek, waarom zou je dan nog gaan reizen.
Vrolijke groet,
LikeLike
als het dan gratis is in Luxemburg mag je natuurlijk ook niet meer klagen over de service. Of zie ik dat verkeerd?
LikeGeliked door 1 persoon
Die klachten komen overal voor. Bij ons rijden nog stoomtreinen, maar die geven ook hun problemen…
LikeGeliked door 1 persoon
Komt er witte rook uit jullie stoomtreinen ???
Benauwde groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Neen, enkel groene rook…
LikeGeliked door 1 persoon
Luxemburg leek me al altijd een fantastisch land. Nu helemaal.
Ik kan niet meespreken over de NS, want dit stukje van NL wordt zo goed als niet bediend van treinen/openbaar vervoer. Hier is het van ‘trek je plan met fiets of auto of ga elders wonen.’ Voorlopig kunnen we overdag nog met de veerboot naar de overkant en daar de trein nemen. Helaas is er ook sprake van afschaffing van de veerboot… Gelukkig is er altijd nog Luxemburg…
LikeGeliked door 1 persoon
Helpdesks zijn hun naam niet meer waard tegenwoordig. Nog even en alle mensen zijn vervangen door robots. In Luxemburg zal dat nog wel even duren, denk ik…
LikeGeliked door 1 persoon
telefoneren naar grote bedrijven, het is me altijd wat Rob…
wat de spoorwegen betreft,zou Luxemburg een oplossing kunnen zijn..
want daar raak je overal wel met de fiets
maar voor andere zaken, zou het toch kunnen tegenvallen
prettige avond
LikeGeliked door 1 persoon
Luxemburg is een mooi voorbeeld hoe het wel kan en zou moeten. Ik zou er mijn auto zelfs voor laten staan.
LikeGeliked door 1 persoon
What a curious bit of news. We in Canada believe all European transportation is some kind of magic carpet that just seamlessly gets you there, lets you off at the elegant station and chugs away into the picturesque countryside. cheers
LikeGeliked door 1 persoon
De trein, pffffffffffffffffffffffff, nou dat is een boek apart. Zo gemoedelijk als het vroeger was, zal het wel nooit meer worden, wel in november een Sprinter gespot met wc, eindelijk. Mijn oude weblog bevat veel treinergernissen, maar de conducteur die mijn kaartje verscheurde was wel het ergste, kon ik niet eens terug. De N.S heeft me wel rijkelijk vergoed, maar wat voelde ik me toen naar toen die man uit zijn vel sprong.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, de klantenservice, je moet altijd als je het niet eens bent vragen naar een leidinggevende vragen, die meiskes aan de telefoon, werken volgens mij volgens een protocol, maar daar vallen veel klachten net niet in.
LikeGeliked door 1 persoon
Persoonlijke ervaringen die, zo vermoed ik, voor heel veel landgenoten gelden.
LikeGeliked door 1 persoon
Geen verkeerde ontwikkelingen daar in Luxemburg.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik zie heel dat spoorweggedoe als een veelste dure en bewerkelijke zooi en zet liever mijn geld op drie alternatieven:
1. alle treinen aan de kant zetten, waardoor een lang lint ontstaat van bewoonbare wagons en de rails bruikbaar maken om met een magnetisch skateboard erover heen te glijden; de wagons kunnen dan als hotelletje functioneren of werkplek of winkel enz.; met twee rails kun je twee snelheden aanbieden met vier het dubbele aantal enz.
2. experimenten met teleporteren beginnend met gekloonde wezens tot zoiets echt veilig en duurzaam blijkt te zijn; dan kan alternatief 1 zolang het OV verzorgen
3. transhumanisme zodat iedereen straks in een pak kan stappen dat hem of haar vervoert hoe en waar hij heen wil; ondertussen functioneren 1 en 2 als 3 nog niet bewezen beter is
LikeLike
Have no idea what you are talking about, friend Rob … smiles …anyway … Much love, eh? cat.
LikeGeliked door 1 persoon
I wrote about some complaints. The Helpdesk of the Dutch Railways is not that friendly to their customers. Wish you lots of fun with your travelling in 2019. With Love from Amsterdam
LikeLike
Of de NS-klantenservice wel of niet klantvriendelijk is, weet ik niet uit ervaring. Volgens de reacties is die dienst in ieder geval voor veel verbetering vatbaar en uit diezelfde reacties krijg ik ook sterk de indruk dat de belastingdienst wedijvert met de NS als het op klantonvriendelijkheid, en vooral inefficiëntie aankomt.
Vanmorgen voor de derde keer aan de belastingdienst een rekeningnummer doorgegeven waarop de betaalde BTW over de in augustus aangeschafte zonnepanelen teruggestort moet worden. Hetzelfde rekeningnummer waarvan de belastingdienst elke maand de motorrijtuigenbelasting afschrijft, waar ze ieder jaar weer de teveel betaalde inkomstenbelasting op terugstorten. Kortom, al bijna 50 jaar is dat rekeningnummer bij hun bekend, maar omdat ik sinds mijn pensionering, -in 2009-, geen bedrijf meer heb is het kennelijk verschrikkelijk moeilijk om BTW te verrekenen op het particuliere rekeningnummer.
Ik heb begrepen dat Wiebes de vervanger van Frans Weekers geworden is, omdat laatstgenoemde ‘de greep’ op de belastingdienst volledig kwijtgeraakt was. Het is mijn stellige indruk dat ook de heer Wiebes het niet gelukt is om er enige greep op te krijgen. De belastingdienst lijkt een vrijstaat binnen ons koninkrijk geworden te zijn.
Dat was het even voor dit moment. Of het helpen zal; ik betwijfel het, maar heb wel via dit schrijven mijn frustratie kunnen uiten.
Bedankt voor het podium.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat lijkt me ook wel wat gratis openbaar vervoer….. heb geen ervaring met hulpdesk. Maar ik vind de mensen op perron of in trein wel vaak heel behulpzaam……
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb -gek genoeg- wel een kortingskaart voor de trein, maar in de praktijk ga ik overal met de auto heen. Veel handiger (nou ja, op de parkeerproblemen soms na dan).
LikeGeliked door 1 persoon
een les in geduld. ik denk altijd… een les in geduld …
LikeGeliked door 1 persoon
In mijn fantasie wordt geduld beloond.
In dit geval levert het vooral heel veel ergernis.
Vredelievende groet,
LikeLike