NS Klantenservice ???

Tijdens een genoeglijke avond komen opeens de ervaringen met een helpdesk ter sprake.
De opsomming van Ad is duidelijk;
Het te uitgebreide keuzemenu;
Het irritante muziekbehang tijdens de wachttijd;
De veel te lange wachttijd;
Het regelmatige verbreken van de verbinding.
Marleen vertelt dat zij woedend uitviel toen zij na het lange wachten eerst een waslijst van vragen moest beantwoorden. Zij heeft een hulpvraag. Wat denken de mensen van de helpdesk om haar direct lastig te vallen met onzinnige vragen als verjaardagen en pincodes ….
Mijn ervaringen met de NS Klantenservice zijn vergelijkbaar.
Het protocol dat de helpdesk medewerkers van de klantenservice moeten afwikkelen is simpel.
-1- De fout ligt altijd bij de klant;
-2- Vergissingen zijn altijd ten nadele van de klant;
-3- Onze website helpt u verder.
De insteek van alle NS-medewerkers in de trein, op de stations en achter de loketten is stukken beter. Klantvriendelijk als zij zijn proberen zij elk probleem voor je op te lossen.
De helpdesk medewerkers kunnen daar een mooi voorbeeld aan nemen. Want het grote Nadeel is dat haperende poortjes, verkeerd af geschreven bedragen alleen in Utrecht met een toetsenbord kan.  In de trein, op stations of achter de loketten kunnen de bereidwillige medewerkers jou als benadeelde reiziger alleen maar gelijk geven.
De monopolie positie van de NS maakt dat een consument geen andere keuze heeft. Kwaad worden, schelden of een blog schrijven helpt niet.
Maar verhuizen naar Luxemburg vind ik wel een mooie oplossing:

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op NS Klantenservice ???

  1. basdew1922 zegt:

    De voornaamste reden dat ik een andere baan (op fietsafstand) zoek, is dat dan verlost ben van o.a. de NS.

    Geliked door 1 persoon

  2. Villasappho zegt:

    Ja gaaf he dat dat daar kan. Ik belde regelmatig voor asielzoekers naar de NS en omdat ze dat na 2 keer al door hadden werd ik steeds fijner geholpen. Ik heb nooit moeite met de NS gehad aan de telefoon. Wel met ander bedrijven dus herkenbaar is het wel.

    Geliked door 2 people

  3. Ferrara zegt:

    En wat te denken van die telefonische tirannie uit een ver land met duistere producten in de aanbieding.

    Geliked door 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Bij de helpdesk van KNP is het eender, over andere providers hoor je hetzelfde.
    Eerst een aantal standaardvragen.Wordt je doorverwezen? Dan opnieuw die standaardvragen, de medewerkers zijn verplicht die te stellen, zeggen ze.
    Nog erger vind ik het soms onverstaanbare ‘Nederlands’ dat gesproken wordt.

    Geliked door 1 persoon

  5. Leo zegt:

    Ik weet niet of we moeten gaan verhuizen Rob……als we dat allemaal gaan doen hebben we het zelfde probleem….zeker als het vervoer gratis is….nog vollere treinen…moeten ze personeel aannemen om de mensen in de trein te duwen….

    Geliked door 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Ga eigenlijk nooit met de trein hihi…dus bellen hoeft dan ook niet.
    We moeten altijd eerst met de auto naar een station, dus rijden dan door 😉
    Groetjes

    Geliked door 1 persoon

  7. KnutzEls zegt:

    NS loketten….? Die zijn toch al jaren uit de mode…. nu is alles digitaal. Ja bah… geef mij maar een mens!

    Geliked door 1 persoon

  8. Karel zegt:

    ha die Rob
    ik red mij prima bij de NS
    en juist afgelopen maand probeerde ik er bij de NS helpdesk telefonisch door te komen , onmogelijk pppffftt , dus ik ging via hun FB site , wacht nog steeds
    maar had net bericht van Liesbeth , en las het ook hier , zij komt er wel goed door 🙂
    met het personeel in en buiten de trein is goed te werken

    zonnige groet

    Geliked door 1 persoon

  9. Als inwoner van een dorp met stadse neigingen edoch zonder aansluiting op het landelijk spoornet maak ik mij hier niet druk om. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  10. Ik heb een hekel aan reizen, en ga dus hoogstzelden met de trein.

    Geliked door 1 persoon

  11. careldem zegt:

    als het dan gratis is in Luxemburg mag je natuurlijk ook niet meer klagen over de service. Of zie ik dat verkeerd?

    Geliked door 1 persoon

  12. Die klachten komen overal voor. Bij ons rijden nog stoomtreinen, maar die geven ook hun problemen…

    Geliked door 1 persoon

  13. Matroos Beek zegt:

    Luxemburg leek me al altijd een fantastisch land. Nu helemaal.
    Ik kan niet meespreken over de NS, want dit stukje van NL wordt zo goed als niet bediend van treinen/openbaar vervoer. Hier is het van ‘trek je plan met fiets of auto of ga elders wonen.’ Voorlopig kunnen we overdag nog met de veerboot naar de overkant en daar de trein nemen. Helaas is er ook sprake van afschaffing van de veerboot… Gelukkig is er altijd nog Luxemburg…

    Geliked door 1 persoon

  14. Helpdesks zijn hun naam niet meer waard tegenwoordig. Nog even en alle mensen zijn vervangen door robots. In Luxemburg zal dat nog wel even duren, denk ik…

    Geliked door 1 persoon

  15. telefoneren naar grote bedrijven, het is me altijd wat Rob…
    wat de spoorwegen betreft,zou Luxemburg een oplossing kunnen zijn..
    want daar raak je overal wel met de fiets
    maar voor andere zaken, zou het toch kunnen tegenvallen
    prettige avond

    Geliked door 1 persoon

  16. Sjoerd zegt:

    Luxemburg is een mooi voorbeeld hoe het wel kan en zou moeten. Ik zou er mijn auto zelfs voor laten staan.

    Geliked door 1 persoon

  17. wdfyfe zegt:

    What a curious bit of news. We in Canada believe all European transportation is some kind of magic carpet that just seamlessly gets you there, lets you off at the elegant station and chugs away into the picturesque countryside. cheers

    Geliked door 1 persoon

  18. Trudy zegt:

    De trein, pffffffffffffffffffffffff, nou dat is een boek apart. Zo gemoedelijk als het vroeger was, zal het wel nooit meer worden, wel in november een Sprinter gespot met wc, eindelijk. Mijn oude weblog bevat veel treinergernissen, maar de conducteur die mijn kaartje verscheurde was wel het ergste, kon ik niet eens terug. De N.S heeft me wel rijkelijk vergoed, maar wat voelde ik me toen naar toen die man uit zijn vel sprong.

    Geliked door 1 persoon

  19. Trudy zegt:

    Ja, de klantenservice, je moet altijd als je het niet eens bent vragen naar een leidinggevende vragen, die meiskes aan de telefoon, werken volgens mij volgens een protocol, maar daar vallen veel klachten net niet in.

    Geliked door 1 persoon

  20. Persoonlijke ervaringen die, zo vermoed ik, voor heel veel landgenoten gelden.

    Geliked door 1 persoon

  21. Spontanity zegt:

    Geen verkeerde ontwikkelingen daar in Luxemburg.

    Geliked door 1 persoon

  22. Ik zie heel dat spoorweggedoe als een veelste dure en bewerkelijke zooi en zet liever mijn geld op drie alternatieven:
    1. alle treinen aan de kant zetten, waardoor een lang lint ontstaat van bewoonbare wagons en de rails bruikbaar maken om met een magnetisch skateboard erover heen te glijden; de wagons kunnen dan als hotelletje functioneren of werkplek of winkel enz.; met twee rails kun je twee snelheden aanbieden met vier het dubbele aantal enz.
    2. experimenten met teleporteren beginnend met gekloonde wezens tot zoiets echt veilig en duurzaam blijkt te zijn; dan kan alternatief 1 zolang het OV verzorgen
    3. transhumanisme zodat iedereen straks in een pak kan stappen dat hem of haar vervoert hoe en waar hij heen wil; ondertussen functioneren 1 en 2 als 3 nog niet bewezen beter is

    Like

  23. Cats Rule zegt:

    Have no idea what you are talking about, friend Rob … smiles …anyway … Much love, eh? cat.

    Geliked door 1 persoon

  24. Willem zegt:

    Of de NS-klantenservice wel of niet klantvriendelijk is, weet ik niet uit ervaring. Volgens de reacties is die dienst in ieder geval voor veel verbetering vatbaar en uit diezelfde reacties krijg ik ook sterk de indruk dat de belastingdienst wedijvert met de NS als het op klantonvriendelijkheid, en vooral inefficiëntie aankomt.
    Vanmorgen voor de derde keer aan de belastingdienst een rekeningnummer doorgegeven waarop de betaalde BTW over de in augustus aangeschafte zonnepanelen teruggestort moet worden. Hetzelfde rekeningnummer waarvan de belastingdienst elke maand de motorrijtuigenbelasting afschrijft, waar ze ieder jaar weer de teveel betaalde inkomstenbelasting op terugstorten. Kortom, al bijna 50 jaar is dat rekeningnummer bij hun bekend, maar omdat ik sinds mijn pensionering, -in 2009-, geen bedrijf meer heb is het kennelijk verschrikkelijk moeilijk om BTW te verrekenen op het particuliere rekeningnummer.
    Ik heb begrepen dat Wiebes de vervanger van Frans Weekers geworden is, omdat laatstgenoemde ‘de greep’ op de belastingdienst volledig kwijtgeraakt was. Het is mijn stellige indruk dat ook de heer Wiebes het niet gelukt is om er enige greep op te krijgen. De belastingdienst lijkt een vrijstaat binnen ons koninkrijk geworden te zijn.
    Dat was het even voor dit moment. Of het helpen zal; ik betwijfel het, maar heb wel via dit schrijven mijn frustratie kunnen uiten.
    Bedankt voor het podium.

    Geliked door 1 persoon

  25. gewoonanneke zegt:

    Dat lijkt me ook wel wat gratis openbaar vervoer….. heb geen ervaring met hulpdesk. Maar ik vind de mensen op perron of in trein wel vaak heel behulpzaam……

    Geliked door 1 persoon

  26. Jokezelf zegt:

    Ik heb -gek genoeg- wel een kortingskaart voor de trein, maar in de praktijk ga ik overal met de auto heen. Veel handiger (nou ja, op de parkeerproblemen soms na dan).

    Geliked door 1 persoon

  27. een les in geduld. ik denk altijd… een les in geduld …

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.