In mijn jeugd hebben vooral mijn ouders geworsteld met mijn chronische aandoeningen. Over mijn hoofd en achter mijn rug om voerden zij talloze gesprekken met medici en leerkrachten. Als puber was ik daarna vooral opstandig en niet bereikbaar.
De mensvriendelijke en persoonlijke benadering die ik nu ervaar bij medici heb ik als kind node gemist.
Met mijn chronische ziek zijn en het daarbij horende schoolverzuim heb ik op mijn manier mijn toekomst kunnen opbouwen.
Als docend en mentor in het vo laat ik de regie van de schoolloopbaan van een chronisch zieke leerling vooral bij de leerling. Waarbij ik binnen de schoolorganisatie wel eis dat ik volledig op de hoogte ben de medische informatie van mijn leerlingen. In dat laatste falen jammer genoeg de meeste scholen!
Start elk schooljaar ontbreekt het vaak aan de benodigde info bij lesgevenden. Bij lerarenopledingen is hier geen of te weinig aandacht voor. ( 17,4% van jongeren heeft een chronische ziekte. Dat zijn 3 leerlingen per reguliere klas. ) Eind schooljaar wordt vaak vergeten om de relevante informatie vast te leggen. De onzin over werkdruk en privacy is hierbij zeer storend. Op maat oplossingen zijn vaak simpel en eenvoudig. Jammer genoeg zitten scholen teveel vast in protocollen en onzin afspraken. Juist het begrip en de steun van klasgenoten geven kansen en mogelijkheden. En ook protocollen en onzin afspraken hebben voldoende rek om een chronische ziek leerling kansen en mogelijkheden te geven!
Gelukkig komt er nu een Schoolgids met tips en tricks voor de chronische zieke leerling, de ouder en de school. Hieronder een paar plussen minnen uit de concept tekst van deze schoolgids;
Graag: Begrip voor me hebben. Kijk naar mij niet naar mijn aandoening. Zie mijn kwaliteiten, niet mijn beperkingen. Het respecteren als ik aangeef dat iets niet gaat. Het respecteren als ik iets zelf wil doen en me vertrouwen geven dat ik iets zelf kan. Me mijn rust gunnen als ik aangeef dat ik die nodig heb. Voor me opkomen wanneer er geen begrip is voor mijn aandoening of als ik afwezig ben.
Liever niet: Vraag me niet de hele tijd hoe het met me gaat. Dat geef ik zelf wel aan. Houd geen rekening met me als ik er niet om vraag. Werk afhankelijkheid niet in de hand, want daarmee ondermijn je de dingen die ik juist wel kan. Dus laat me dingen in mijn eentje doen. Niet dwingend zijn. Nee is nee, niet pushen. Niet doordrammen: “Kun je dat echt niet?” Niet vragen of ik al weet of ik iets wel of niet kan of ga doen.
Iedereen verdient zijn kansen. Spijtig genoeg moet er soms spreekwoordelijk voor gevochten worden.
Aum Shanthi
LikeGeliked door 2 people
ik zou zeggen, open deuren, die tips. Maar kennelijk werkt dat niet overal zo
LikeGeliked door 1 persoon
Het kan anders, weet ik uit ervaring met de scholen van eigen kinderen maar ook toen waren niet alle leerkrachten geïnteresseerd.
Klakkeloos regels opvolgen, dat was/is het makkelijkst.
Jammer. Juist bij het onderwijs verwacht je iets beters, ze gaan toch het vak in uit liefde voor kinderen? (zegt men) Dat zou je soms met een korrel zout nemen.
LikeGeliked door 1 persoon
Zou niet nodig moeten zijn…een beetje menselijke interesse doet al wonderen
LikeGeliked door 1 persoon
Als ik lees hoe moeilijk het blijkbaar is om iets eenvoudigs ook eenvoudig te regelen, kun je bijna niet anders dan concluderen dat onze wereld eigenlijk chronisch ziek is.
LikeGeliked door 1 persoon
Instemmende groet,
LikeLike
Volgens mij moet je van de klas een team maken waarin de kinderen voor elkaar opkomen. De leraar is dan de coach die kan bijsturen.
LikeGeliked door 1 persoon
Het is inderdaad telkens weer verbazingwekkend hoe leerlingen voor elkaar opkomen en elkaar helpen. Verstikkende schoolregels maken het voor chronisch zieke leerlingen nog moeilijker ….
Stille groet,
LikeLike
ha die Rob
ik sluit mij aan bij Toos en Sjoerd
fijne avond groet
LikeGeliked door 1 persoon
Erg dat er zo weinig aandacht voor is.
LikeGeliked door 1 persoon
Knap wat je gerealiseerd hebt en waar je nog allemaal aan werkt!
LikeGeliked door 1 persoon
Geen idee voor het nu, gezien ikzelf gezond was toen ik op school zat nog, de paar die iets hadden, werd zeker rekening mee gehouden en werd geholpen door ons aan alle kanten, werd ook gestimuleerd, er te zijn als….
Mijn dochter zat op een astma vriendelijke school, kortom leraren wisten alles en je gaf dus de inhalers mee, kortom… ik weet niet beter of scholen houden juist rekening met, en toen ze tiener werd, tsjah… wilde ze niet dat men het wist inderdaad, hahaha toen heeft ze dat zelf opgelost, maar zat ook naast huis op school eigenlijk, dus dat kon ook…
X
LikeGeliked door 1 persoon
Gelukkig zijn er ook goede en positieve ervaringen.
Zonnige groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Absoluut!
LikeGeliked door 1 persoon
Vandaar je engagement voor alles en iedereen!
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, misschien is dat de achtergrond.
Zonnige groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Uit mijn eigen schooltijd kan ik me niemand herinneren die chronisch ziek was. Mogelijk ook omdat mensen het niet wilden weten. Mooie tips en die zijn niet bedacht, maar inderdaad uit jouw ervaring ontstaan!
LikeGeliked door 1 persoon
Zo’n handboek is toch een gat in de markt. Vreemd dat dit nog niet eerder is gemaakt. Zelfs in diverse cursussen kreeg ik weinig info over dit onderwerp.
LikeGeliked door 1 persoon
waar moet ik aan denken als je ‘chronisch ziek’ schrijft? Noem je doofheid ook ´´chronisch ziek´´?
LikeLike
doofheid beperkt ook hoor
LikeGeliked door 1 persoon
Zelfs in mijn opleiding voor zorgcoordinator was hier geen aandacht voor.
Dyslectie en discalculie kreeg wel veel aandacht.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Slechthorend zijn of slechtziend moet in mijn ogen meer aandacht krijgen op scholen.
Maar het scala van gezondheidsproblemen bij kinderen is groot.
Vriendelijke groet,
LikeLike
ja Rob
ik krijg een gedegen rondleiding van wat lieve mensen die er enkele malen in de week komen , en zij bezoeken altijd ff de vlinders 🙂 , wordt een mooi dagje uit
fijne avond groet
LikeGeliked door 1 persoon
Denk dat jouw ouders het destijds ook met de beste bedoelingen gedaan hebben. De tijden waren toen ook anders. Over die dingen werd minder gepraat. Maar wel goed dat het nu anders gaat (of zou moeten gaan).
LikeGeliked door 1 persoon
Jazeker, mijn ouders en alle doktoren hebben gewoon naar beste kunnen hun best gedaan.
Maar gelukkig is er nu ook veel veranderd.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Dat laatste is zeker waar………
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb op een school voor doven en slechthorenden gezeten.
Dat was goed.
Maar beschouw het niet als chronisch ziek zijn.
Of zit ik er nu naast?
LikeGeliked door 1 persoon
Voor slechthorenden en doven kan er veel meer in het onderwijs gedaan worden.
Ik voel mij als slechthorende niet een chronisch zieke.
Maar mijn long- en ademhalingsproblemen vallen voor mij wel onder een chronische ziekte.
Stille groet,
LikeLike
Chronische aandoeningen hebben is heel vervelend. Ik heb er ook last van. Ik merk dat mensen dan je kwaliteiten ineens niet meer zien.
LikeGeliked door 1 persoon