In 2005 schreef James Surowiecki het boek The Wisdom of Crowds, waarin hij beschrijft dat een groep slimmer is dan een paar geselecteerden uit deze groep, hoe briljant die ook zijn. De groep is beter in het oplossen van problemen, vernieuwing vorm geven en wijze besluiten nemen. Het boek start met de anekdote over Francis Galton’s verbazing dat een menigte aanwezig bij een boeren markt nauwkeurig het gewicht van een aanwezige stier wist te bepalen door het middelen van de individuele schattingen.
Als docent vraag ik mij dan af of groepsopdrachten meer lerend vermogen opleveren dan individuele toetsen.
Samen weet men meer. Je vult elkaar aan. Je moet wel ‘kunnen samenwerken.’
Als kind – nu nog – was ik een beetje een eenling. Het werken in groep ging mij niet goed af. De juf zei dat ik haar ontgoochelde in groepswerk. Daar heb ik me toen slecht onder gevoeld. Nu heb ik aanvaard dat ik zo ben. Je kan van een appel geen peer maken. Ik haat die nadruk op teamwork… Het is mijn ding niet.
Je moet dus wel bepaalde persoonlijkheidskenmerken hebben om een goed teamspelers te zijn en in groep te kunnen werken. Als je dat niet hebt, en het lukt je niet om de vaardigheden te verwerven, laat het. Dan presteer je inderdaad beter op je eentje. Maar objectief gezien lijkt in groep werken inderdaad toch tot betere resultaten te leiden. Of zo zou het toch moeten.
Zonnige maandagochtendgroet 😃
LikeGeliked door 8 people
Ek stem saam met jou,Bea.Ek het ook nie die persoonlikheid vir groepswerk nie, maar ek kan die nut daarvan begryp.
LikeLike
mogge Rob
ik laat dit aan de wijzen onder je bezoekers over
warme groet
LikeGeliked door 2 people
In afwisseling denk ik. En je moet inderdaad kunnen samenwerken
LikeGeliked door 3 people
Iedereen heeft weer andere inzichten en zo vul je elkaar aan.
LikeGeliked door 2 people
Het is nogal hard om dit zo stellig te beweren. Wat matroos Beek schrijft zal voor meerdere mensen gelden, inclusief mezelf.
Vergelijk het met brainstormen, sommige deelnemers brengen weinig of niets bruikbaars is.
LikeGeliked door 2 people
Achteraf denk ik dat het werken in groepen geleerd moet worden. Dat een leerkracht kinderen klasgewijs kan stimuleren, gericht vragen stellend aan ongeïnteresseerde leerlingen: ‘wat vind jij daarvan?’
Misschien helpt dat voor een paar procenten.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik had een hekel aan groepswerk. Ik zou nooit gefunctioneerd hebben in een school waar meer op de groep gericht werd. In tegenstelling tot wat Bertie zegt, had ik de ervaring andersom. Elke inbreng werd onmiddellijk op het conto van de favorieten bijgeschreven.
LikeGeliked door 3 people
Overleg brengt je ergens maar het in een groep werken is mijn ervaring dat er dan 2 al het werk doen en de rest rustig afwacht…groetjes
LikeGeliked door 4 people
Ook gevind dat dieselfde mense altyd die werk moet doen en die ander rus op hul louere.Maandaggroete.
LikeGeliked door 4 people
Voor andere dingen is het ook wel eens een gevaar.Groepsdenken en dan geen andere mening meer durven geven..Had vroeger wel altijd moeite met groepswerk geef ik hierbij toe. Sommigen liften gewoon wat mee.
LikeGeliked door 2 people
Een vraag die je uiteraard alleen zelf kunt uitproberen. Mijn ervaring is dat het niet werkt. Maar dat heeft veel met de inzet van iedere leerling te maken.
LikeGeliked door 2 people
Ik heb zelf altijd wel problemen met het verschijnsel groepsdruk. Mensen passen zich ook aan elkaar aan
LikeGeliked door 2 people
Bij de leerlingen zie je altijd één of meer die de leiding nemen en de rest hollen er achteraan. Dat ondervond ik toen ik op school zat en zag hetzelfde bij onze zoon die op het laatst alles alleen mocht oplossen in naam van de groep rondom hem.
LikeGeliked door 2 people
Ik ben een LoneWolf en werk beter en efficiënter alleen. Bij groepswerken wordt er teveel gekletst.
LikeGeliked door 2 people
ik ben getriggerd door deze zin: ‘wijze besluiten nemen’. dat kan namelijk ook niet persé een alles voordehandliggende beslissing zijn. …
LikeGeliked door 1 persoon
De blogtekst roept ook bij mij van alles op. Bij jouw blog heb ik een uitgebreidere reactie geplaatst.
Vriendelijke groet,
LikeLike
flauw hoor Rob, om op het blog, het beveiligde blog van Karin dat ik niet kan lezen, een meer uitgebreide reaktie te plaatsen, waarom mogen wij stervelingen, dat niet lezen?
LikeLike
Laat die man met die blonde kuif uit dat land aan de andere kant van de oceaan dit maar niet horen 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Door zijn kinderlijk impulsieve reageren vraag ik mij af of hij een school heeft doorlopen.
In alles zie ik een verwend kleine kleuter die het plezier van broertjes en zusjes heeft gemist.
Vredelievende groet,
LikeLike
Die ‘blonde kuif’, woonachtig aan de overkant van de grote visvijver, doet mij terugdenken aan klas 2 van mijn lagere school. Op mijn basisschool deelden klas 1 en 2 een lokaal en een onderwijzeres, waardoor we als tweedeklassers van (relatieve) afstand meemaakten hoe de volstrekt nieuwbakken leerlingen hun schoolcarrière startten. Om gevoel te krijgen voor schrijven werd de leerlingen een potlood en een papiertje in de hand gedrukt en moesten ze streepjes trekken. Een leerling was er erg trots op als hij weer een aantal streepjes gezet had en gaf daar luidkeels kond van met de woorden “Juffrouw, kijk eens” en wapperde enthousiast met het papiertje.
Toen Trump zijn eerste officiële besluiten/documenten had getekend toonde hij ook trots aan de verzamelde pers de papieren met zijn nogal dominante handtekening, wat bij mij meteen de herinnering van nu 68 jaar geleden opriep. Wat ik miste was “Juf, kijk eens”, anders was het plaatje helemaal compleet geweest”.
LikeGeliked door 1 persoon
de vraagstelling gaat er vanuit dat er een individu kan bestaan zonder een groep, en dat er een groep kan bestaan die niet gevormd wordt door individuen. Vooral het eerste deel van deze zin is het gevolg van een neo-liberaal mensbeeld, waarbij de wereld bestaat uit goedgeboren gelijkwaardige individuen die zelf bepalen wel of niet een deal aan te gaan met een van de andere vrij rondzwevende atomen op de wereld. Het zoeken van een antwoord op een zinloze vraag is ook zinloos.
De groep bepaalt bijvoorbeeld in hoeverre het idee van het individu briljant is. Het kan zijn dat de groep bepaalt dat het individu met dat briljante idee moet worden opgesloten. De overlevingskracht van de groep is groter dan die van het individu.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik denk dat de groep het ook vaak mis kan hebben. Naar mijn idee is er geen slimheid die door kwantiteit bepaald wordt. Je hebt hele domme groepen. Sektes die met zijn allen zelfmoord plegen.
Of neem bijvoorbeeld politiek. De Brexit bijvoorbeeld.
James Surowiecki had het mis. Een groep is soms oliedom. Zelfs zo dom, dat het slimme individu niet opkan tegen het gegeven “we’re all individuals!”
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb van groepsopdrachten vooral geleerd dat je nooit op een ander kan vertrouwen.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik denk wel dat ze van elkaar ook wel dingen leren. Van mijn zoonlief hoorde ik wel eens dat er dan ook altijd wel een aantal zijn die de kantjes er bij aflopen en toch meeprofiteren van het eindresultaat.
LikeGeliked door 1 persoon
Als ik terug kijk naar de Brugklas maar ook examenklas juist, waarin wij projecten moesten leveren bij Nederlands bijvoorbeeld, met 4 dames in dit geval bij elkaar, over 1 onderwerp een soort van spreekbeurt, annex voorlichtingstijd moesten gaan maken, daar kregen we een maand voor, maar je moest dus wel, naast alle andere vakken met elkaar van alles regelen, en alleen al, wie doet wat, wat zijn de taken, is lerend en bepalend? voor later hoe je in elkaar steekt en wat je hiervan dus leert hoe het wel of juist niet te doen… leiding nemen of geven, of juist niet? Passief of actief zijn? Fanatiek? Met elkaar overleggen, lachen, maar dan ook individueel op zoek naar… het stukje wat je dan moest regelen om het dan in de groep weer samen te gaan brengen.
Kortom, als de dynamiek van de groep goed is, leer je juist meer dan je lief is misschien.
LikeGeliked door 1 persoon