De boomgrens is de grens tot waar bomen voorkomen. De temperatuur, de hoeveelheid vocht of zout kan maken dat er geen bomen kunnen groeien. Vooral bij bergen spreken we vaak over de boomgrens. Een vriendin zegt dat zij boven de boomgrens woont. Zij woont in een van de torenflats aan de Karspeldreef in Amsterdam-ZuidOost.
Boven de boomgrens in bergen is de lucht vaak heel zuiver, maar zuurstofarm. De mensen in de Himalaya hebben een extra gen om te kunnen presteren in ijle zuurstofarme lucht. Mijn vriendin ontbeert dit gen.
Bij een heldere lucht kan zij tot aan de vluchttoren van Schiphol kijken. Dat is hemelsbreed zo’n 20 kilometer verder. Maar ongeveer om de 3 minuten komt er een vliegtuig van of naar Schiphol overvliegen. Die vliegtuigen hebben invloed op de luchtkwaliteit. Maar de A10, de A2 en de A9 rondom haar woning hebben ook invloed op de luchtkwaliteit. Hoewel de A9 nu deels ondergonds komt te liggen blijft ook van deze rijksweg de luchtvervuiling doorgaan.
Leven boven de boomgrens betekent dus niet dat de lucht in de woning en op het balkon van mijn vriendin gezond is. Er is nog geen extra gen ontdekt waarmee mensen beter presteren in vervuilde lucht. Het meetstation vlakbij haar woning heeft zolang zij hier boven de boomgrens woont nog nooit aangegeven dat de luchtkwaliteit goed en/of gezond is.
Een heldere lucht boven de boomgrens waarmee je 20 kilometer ver kunt kijken is dus nog geen garantie dat je gezond kunt ademhalen.
https://www.luchtmeetnet.nl/metingen/locatie/Amsterdam%20-Kantershof/NO
I don’t think I’d manage there. 🤔
LikeGeliked door 1 persoon
Dit kan toch onmogelijk een gezonde leefomgeving zijn …
LikeGeliked door 1 persoon
De lucht net als elders maar wel een mooi uitzicht
Je kan niet alles hebben 😉
Groetjes
LikeGeliked door 1 persoon
Wat een mooi geschreven stuk. Die boomgrens is duidelijk multi-interpretabel 🙂 Een mooi uitzicht lijkt mij. Misschien dat dat de ongezonde lucht ietwat compenseert… Misschien komt daar ook wel een genetische modificatie uit voort. Zou handig zijn. Hartelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
het klopt dat om de drie minuten voor bij vliegt. Landen en opstegen is bij ons in de buurt. Leef toch ongezond. Daarom willen eigenlijk in zee vliegveld maken. Zeggen ze/hij. Lucht is merkbaar dat vervuiling erin zit. Dit merken op onze balkon. Maar 20 kilometer omhoog vliegen is de beste. Maar moet gaan landen. Toch misschien in zee de beste? Maar het blijft luchtvervuiling. Dit is het probleem. Lozen kunnen ook goed. Groetjes,
LikeGeliked door 1 persoon
Waar is de lucht wél nog zuiver? Ik woon op vijftien kilometer links van het havengebied van Zeebrugge, waar industrie welig tiert, en op vijf kilometer van de verbrandingsoven van Brugge. Op vijfhonderd meter rechts van onze woning een groot provinciaal bos. Als ik rechts inadem, zal ik de vuile lucht van links dan niet inademen? Of zet ik beter een tuinscherm van vierhonderd meter hoog?
LikeGeliked door 2 people
ik keek eens op het kaartje , maar mijn woonplaats staat er niet bij , kies ik tussen Utrecht en Amsterdam geeft het blauw aan
wat zal ik in die 34 jaar op SPL binnen gekregen hebben ? pppffftt
toch een opgewekte groet
LikeGeliked door 1 persoon
Helaas zijn er steeds minder plekjes op de wereld waar het gezond leven is, Rob!
Off topic: omdat Blogger zelf moeilijk doet met e-mail alerts heb ik zelf een scriptje bovenin mijn blog geplaatst: ‘Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!’ Misschien kun je dat proberen? De ‘concurrenten’ maken het elkaar inderdaad niet makkelijk. Zo kon ik pas wat makkelijker reageren bij WP stukjes als ik eerst een WP-account aanmaakte. Alsof je een Mercedes in je garage moet zetten voordat je met je Volvo op de snelweg een Mercedes mag inhalen. Of zo. Eigenlijk best raar. Dus.
LikeGeliked door 2 people
Ik zie dat het bij ons best nog wel meevalt. Iets hoger ozon, maar gemiddeld goed.
LikeGeliked door 1 persoon
Er is altijd wel wat
Ik woon vlakbij bossen en hei. Best mooi en, neem ik aan, ook gezond. Maar wel vlak bij vliegbasis Volkel (luchtmacht) en met weinig openbaar vervoer.
LikeGeliked door 1 persoon
Waar is er nog zuivere lucht? Aan zee? Daar twijfel ik ook aan. Hier passeren gigantische zeeschepen. Soms ruiken we de vieze dieseldampen tot in onze tuin. Zo gezond kan dat ook niet zijn.
Frisse groet
LikeGeliked door 2 people
Geluidsoverlast en vervuiling zijn niet makkelijk om mee te leven. Je schrijft het mooi en zoals je zegt; er is nog geen gen wat mensen in staat stelt beter in vervuiling te presteren (maar dat zou soms wel handig zijn). groetjes uit NZ, Hanneke
LikeGeliked door 1 persoon
Een groot probleem hoor….. er is momenteel wel veel aandacht voor maar geld regeert nog steeds……
LikeGeliked door 1 persoon
Leuk stuk Rob , ik denk dat ik hier op het eiland onder de boomgrens erg goed zit, ik ben benieuwd wat er uit de test zou komen .
LikeGeliked door 1 persoon
Overal is de lucht vervuild dus wordt het tijd om het aan te pakken maar hoe?
LikeGeliked door 2 people
Eigenlijk worden we gewoon vergast waar we bij staan. Fijnstof veroorzaakt o.a. longkanker en dementie. Waar roken nog een keuze is (tot op zekere hoogte), moeten we toch gewoon ademen.
LikeGeliked door 2 people
Wat de Aarde betreft, ben ik vrij pessimistisch. Hoewel ik uiteraard sympathie heb met de “extinction rebellion”, vrees ik dat alles too little, too late zal blijken te zijn. Dit is de luchtvervuiling inbegrepen.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik opteer voor: “just in time”.
Optimistische groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Ik zou graag je optimisme willen delen en dit typisch zo iets waarvan ik het niet erg zou vinden om ongelijk te krijgen.
LikeGeliked door 1 persoon
Interessante beschouwing. Zo houd je ons toch maar mooi op de ‘hoogte’.
LikeGeliked door 3 people
Nee inderdaad niet, daarbij hoe leuk is dat zo’n vliegtuig net boven je langs zien gaan tig keer per dag.
LikeGeliked door 2 people
Dat lijkt me best onrustig zeg, elke drie minuten zo’n vliegtuig dat voorbij komt…
LikeGeliked door 1 persoon
Elke drie minuten…? Het lijkt me verschrikkelijk. Hoewel ze hier ook overheen komen maar dan zitten ze nog wat hoger.
Het lijkt me dat met deze dichtgeslibde maatschappij de lucht nooit meer veel beter wordt. Alle maatregelen ten spijt moeten we constateren dat de bevolking groeit, het aantal auto’s ook en dat steeds meer mensen op vakantie gaan met dat vliegtuig. Dat we met zijn allen simpelweg teveel verbruiken en dat dit tot catastrofes gaat leiden, daar lopen de meeste mensen toch met een boog omheen. Kom niet aan mijn auto, hoor je dan.
Overigens: wat gebeurt er met een automobilist die kilometers lang onder de grond moet rijden? Die tunnels zullen niet bepaald schonen lucht produceren.
LikeGeliked door 1 persoon
Schone….
LikeGeliked door 1 persoon
Wie geen last wil hebben van de stadsgeneugten als vliegtuigen, auto’s, treinen, mensen, dieren, moet verhuizen. Veel alternatieven voorhanden. In de leegloopgebieden als Betuwe, Oost-Groningen, Zeeuws-Vlaanderen. Daar is het stil en schoon. Uitstoot van vliegtuigen is 0,2% van alle stikstof (officiele cijfers) en 5% CO2. 45% komt van landbouw en veeteelt. 16% waait ons land binnen vanuit het buitenland. 16% van verkeer en industrie. Rest van huishoudens. Want elk mens ademt stikstof uit. elk dier, elke verwarming, keuken, alles wat mensen doen. Gek toch dat we altijd voor de buhne staan te roepen. Van alles problemen die ik indertijd in Z.O. meemaakte waren de vliegtuigen (toen nog 120dB geluid) de minsten!
LikeLike
Sinds jouw verhuizing uit de Bijmermeer is het aantal vliegbewegingen boven de Bijlmermeer gigantisch gestegen.
Het genoemde meetpunt geeft gewoon de feiten weer.
Dat Schiphol zich boven en onder de wet plaatst en zich niet gemaakte afspraken houd wordt in het nieuws al uitgebreid besproken.
Het argument dat iets anders erger, stouter en/of onredelijker is vind ik een zwak argument.
Waarbij het fijn is dat jij het benodigde tegengeluid bent bij de reacties op mijn blogposts!
Stille groet,
LikeLike
Pingback: Blog: leven boven de boomgrens - 1104 en zo
Leuk, dat meer mensen mijn blog nu kunnen lezen.
Vriendelijke groet,
LikeLike