Schoolkeuze

Er zijn in Nederland nogal wat scholen voor Voortgezet Onderwijs. In mijn tijd was dit een middelbare school. En omdat ik een lastige leerling was heb ik pas op mijn derde middelbare school een diploma behaald.

Later heb ik op 9 verschillende middelbare scholen mogen lesgeven. Aan mijn eerste school heb ik nog steeds de mooiste herinneringen. Het bestuur van de Amsterdamse afdeling van de Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantkunde was tegelijkertijd het bestuur van mijn eerste school. De Maatschappij is nu de vereniging Groei & Bloei geworden. En mijn eerste school is nu onderdeel van het AOC Wellant College dat vestigingen in 3 provincies heeft.

Deze week kom ik toevallig ergens een overzichtje tegen van de verschillende soorten Voortgezet Onderwijs in Nederland.

Antroposofisch, Evangelische Broeder Gemeente, Evangelisch, Gereformeerd Vrijgemaakt, Hindoe Algemeen, Hindoe Janmavadisch, Hindoe Karmavadisch, Humanistisch, Islamitisch Liberaal, Islamitisch Orthodox, Joods, Protestants-Chistelijk, Reformatorisch, en Rooms-Katholiek, Algemeen Bijzonder (Jenaplan, Montessori, Dalton en Freinet).

De oude en nieuwe zuilen van Nederland zijn dus rijkelijk vertegenwoordigt. Waarbij de Landelijke examenregeling bij alle scholen hetzelfde zijn. Bij de scholen volgens de principes van Jenaplan, Dalton, Montessori, Freinet en de Vrije Scholen worden de lessen, lesweken en examenvoorbereiding op geheel eigen wijze  vormgeven. De oude en nieuwe scholen besteden meer of minder aandacht  aan de geloofsovertuiging van de ouders, docenten en kinderen. Bij deze verzuilde scholen is de manier van lesgeven vaak hetzelfde, maar verschillen vooral de buitenschoolse activiteiten.

Ik heb op een Rooms-Katholieke en een oecumenische school mogen werken. Als niet gedoopte ongelovige docent werd ik volledig geaccepteerd. Buiten de Kerstboom en het Kerstdiner heb ik weinig mee gekregen van de religieuze invulling op deze scholen. De andere scholen behoorde tot de groep Algemeen Bijzonder. Dit waren verzelfstandigde oorspronkelijk Openbare scholen.

In mijn lerarenopleiding heb ik een globaal overzicht gekregen van specifieke vormen van onderwijs. En op een van mijn scholen heeft een directeur met veel machtsvertoon het “Nieuwe Leren” doorgedrukt en ingevoerd. Leerlingen krijgen hierin zelf de verantwoordelijkheid om te leren, samen met anderen. Bij Iederwijs scholen worden de leerlingen hierin nog vrijer gelaten.

Na een cursus voor Docenten in het Montessori Onderwijs ben ik enthousiast geworden voor deze onderwijsvorm. Op een gestructureerde wijze krijgen de leerlingen overzicht en inzicht voor hun eigen verantwoordelijkheden in hun leerweg. Elke school geeft daar een weer eigen invulling aan. Maar de principes van Montessori, Jenaplan en Dalton hebben mij overtuigd. En wat ik heb gehoord over de principes van Freinet maakt mij ook enthousiast.

De directe betrokkenheid van de bestuurders van mijn eerste school koester ik. Naast hun eigen werk en verantwoordelijkheden stonden deze mensen voor goed onderwijs in hun eigen stad.

De grootschalige scholengroepen met stichtingbesturen en raden van toezicht zorgen vooral voor meerdere dure managementlagen en extra burokosten. Waarbij er ook nog eens onduidelijke en onzichtbare reservepotten gemaakt worden.

Ik gun iedere ouder en kind een eigen school aangepast aan de eigen geloofsovertuiging. maar ik gun geen enkele politieke stroming invloed op het onderwijsprogramma van een ( voortgezet onderwijs ) school.

De onderwijsvormen van Montessori, Dalton, Jenaplan en Freinet bieden een kind iets extra. Waarbij ik vooral het idee heb dat verzuilde scholen de ouders iets extra bieden.

Vreemd dat politici graag maatschappelijke problemen op het bordje van een docent wil leggen. Vervelend dat de overheid voor het oplossen van het lerarentekort geen of erg weinig geld beschikbaar heeft. En voorgangers van oude en nieuwe reigieuze groepen stichten weer liever nieuwe scholen.

Ondertussen denk ik dat ons land veel meer gebaat is bij kleine scholen met betrokken bestuurders. En dat onze kinderen veel meer leren op scholen met de onderwijsprincipes van Montessori, Dalton, Jenaplan en Freinet.

Over enkele jaren ben ik gepensioneerd, maar nu praat ik al als een opa. Terwijl ik toch nog steeds zonder kinderen en kleinkinderen door het leven ga.

Ik wens alle kinderen van groep 8 en hun ouders succes met hun zoektocht naar de juiste middelbare school.

http://www.montessori.nl/

https://www.dalton.nl/

https://www.jenaplan.nl/

http://www.freinet.nl/

https://www.vrijescholen.nl/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_nieuwe_leren

https://www.scholenopdekaart.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Schoolkeuze

  1. Matroos Beek zegt:

    Zeer goed logje over de vele soorten Nederlands middelbaar onderwijs.
    Geïnteresseerde groet.

    Liked by 1 persoon

  2. bloggersterk zegt:

    Blij dat ik niet voor de keuze sta. Ook ik heb geen kinderen en ook ik was een lastige leerling. Op de avondschool kwam ik pas aan ‘leren’ toe, terwijl ik overdag gewoon werkte. Ik hoefde mij niet meer te verzetten tegen alles wat die leraren op de middelbare school mij wilden opleggen, denk ik. Ik deed het nu voor mezelf. Geen idee of de schoolsoorten die jij noemt voor mij hadden gewerkt.

    Liked by 1 persoon

  3. Mies Huibers zegt:

    Mooi om het zo eens naast elkaar te zien staan. Vroeger had je geen keuze. Tenminste niet dat ik weet.

    Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Een heldere uiteenzetting Rob, die eens te meer aangeeft hoeveel religieuze scholen er zijn.
    Ik kan niet beoordelen of dat goed/slecht is voor kinderen.
    Hoewel mijn eigen voorkeur uitgaat naar openbaar onderwijs denk(hoop) ik dat het naast elkaar bestaan van zoveel zuilen alle gelovigen doen inzien dat vrijheid van godsdienst een zeer groot goed is. Dat gekoesterd moet worden, ook door strenge, orthodoxe, conservatieve en andere rechtzinnige volgelingen.

    Liked by 1 persoon

  5. Karel zegt:

    pppffffttt Rob wat een lijst zeg
    ik ging in ’62 van de lagere school , was ook geen lieverdje
    havo en wat al niet te hoog voor een arbeiders zoon , kwam ik op de Asterweg op een VGLO
    daar vandaan verder tuinbouw en landbouw school tot mbo Alkmaar aan toe
    mijn persoonlijke mening is dat elk geloofje los moet staan van onderwijs en lands bestuur

    Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Ben ik blij dat ik samen met onze kinderen geen keuze meer hoef te maken.
    Hier was het als je het niet weet kies voor een vak wat je leuk vind..zie je daarna wel verder. Na de HBO alle 3 werkzaam anders dan de opleiding 😉

    Liked by 1 persoon

  7. bentenge zegt:

    Een wezenlijk belangrijke keuze, het middelbaar. Zelf ging ik naar het “Rijksodnerwijs” en ben daar nog altijd blij om. Een school met een goede directeur en gemotiveerde leerkrachten en zonder te veel “bovenbouw”.

    Liked by 1 persoon

  8. Hier is niet zoveel keuze, gelukkig hoef ik ook niet meer te kiezen.

    Liked by 1 persoon

  9. Ingewikkelde structuur bij jullie!

    Liked by 1 persoon

  10. Toen mijn zusjes en ik in de jaren zeventig naar de middelbare school gingen, was dat automatisch de protestants christelijke. De twee andere waren katholiek en openbaar, en mijn ouders waren nederlands hervorm, dus dat was makkelijk : )

    Achteraf best apart, hoe dat werkte. Maar ook wel lekker rustig.

    Liked by 1 persoon

  11. Morgaine zegt:

    Het enige wat ik mee kreeg was dat ik zelf Dalton onderwijs heb gehad in Amsterdam en Almere, en mijn dochter zat op een Jenaplan school, whatever, dat was ook een CARA vriendelijke school, kortom dat was waarom ze daar zat.

    RK en andere soorten scholen, ik wist dat ze bestonden maar had er weinig mee… vrije school en eigenlijk was dat Montesori volgens mij toen al in mijn kindertijd… dat leek mij ook wel leuk… hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  12. Sjoerd zegt:

    Ik werd gewoon gedumpt op een Nederlands Hervormde school. Dat hoorde zo, klaar. Voor mijn kinderen hebben we eerst rondgekeken wat verstandig was.

    Liked by 1 persoon

  13. Kakel zegt:

    Je zou bijna zeggen: er is te veel keuze. Voor mijn dochter was het gemakkelijk: de dichts bijzijnde school met gymnasium én de school waar haar vriendin naartoe ging. Precies dezelfde en bij elkaar in de klas. Al vanaf groep 1 de dikste vriendinnen.
    Ik wilde bloemist worden, maar ik kon naar de havo en dus ik van mijn ouders daar naartoe,want de havo was “hoger.” Dat ik daar geen vak leerde, deed er niet toe. En na het eindexamen werken, hè? Arbeiderskinderen moesten vooral geen drukte hebben (-:
    Wat een interessant blog.

    Like

  14. gewoonanneke zegt:

    Heb het idee dat het vroeger wel makkelijker was je ging naar een openbare of een christelijke school. Ulo Technische school HBS of huishoudschool of iets dergelijks.. Hoor nu wel eens van mensen dat ze door de bomen het bos niet meer zien en de keuze steeds moeilijker wordt.

    Like

  15. Goed en informatief. Je roert wel heel veel verschillende topics aan.

    Like

  16. Anuscka zegt:

    Een hoop informatie, wijsheid en ervaring komen hier samen. Mooi! Terugkijkend had ik graag een Montessorischool bezocht, maar mijn ouders kozen indertijd gewoon de dichtstbijzijnde (openbare lagere, en later voortgezette rijks)school. Die rijksscholengemeenschap vond ik toen al een ‘fabriek’ met zo’n 800 leerlingen, waar ik totaal niet tot mijn recht kwam. Ik was liever naar het (zeer kleinschalige) gym gegaan (wilde ook graag Latijn leren), maar dat was ‘helemaal in de stad’ (Zwolle, jawel, zucht) en dat wilde mijn moeder niet…

    Liked by 1 persoon

  17. Karel zegt:

    ha die Rob
    ja die mensensmokkel breng alleen maar ellende met zich mee , ongeacht vanwaar ze komen
    en of daar ooit een eind aan zal komen , ik denk het niet

    regen groet

    Liked by 1 persoon

  18. Hoe mooi de onderwijsvorm van Montessori of Freinet ook zijn, niet ieder kind kan met de zg vrijheid of verantwoordelijkheid uit de voeten. Voor hen past dan weer meer de gestructureerde leervorm. Daarom is het goed dat er keuze is. Al zou ik als ouder door de bomen het bos niet meer zien.. Maar dan kan je je inderdaad door een geloofsovertuiging laten leiden of doordat de school lekker dichtbij is. Want of er altijd zo kritisch wordt gekozen vraag ik me af.

    Liked by 1 persoon

  19. Ximaar zegt:

    Op ons dorp waren 3 lagere scholen en 3 mavo’s in de smaken RK, Christelijk en openbaar. Christelijk was eigenlijk meer gereformeerd en toevallig waren m’n ouders dat en ben ik zo gedoopt. Was ook nog eens de school die het dichtstebij was. Het probleem was dat ik de laatste 4 jaar dezelfde meester heb gehad en die man (zonder enige humor) mocht ik totaal niet. De mavo werd dus ook de Christelijke en eveneens op loopafstand. Op die school werd verreweg het meest gepest tussen groepen uit verschillende dorpen. Het werkte behoorlijk anti-geloof. Ik vond en vind het ook onzin. Een kerk doet ook iets met catechisatie en zondagsschool. Prima, dan hoeft het niet op een mavo waar geloof onder de leerlingen een taboe was. Pas op de openbare MTS kon je weer gewoon met medeleerlingen over het geloof praten, maar toen was ik er al klaar mee. Als ik niet op de christelijke mavo had gezeten, dan was ik nu misschien nog wel naar een kerk gegaan. Verder vind ik het belangrijk dat je met de kinderen uit de buurt naar dezelfde school gaat. Dat was in ons dorp dus niet het geval. Die werden over de 3 stromingen verdeeld.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Vooral jouw laatste opmerking spreekt mij aan. Reistijd gaat verloren voor de tijd om thuis te zijn en in de eigen vertrouwde omgeving met familie, vrienden en bekenden door te brengen.

      Vriendelijke groet,

      Like

  20. meninggever zegt:

    Het beste is en blijft gewoon goed en degelijk Openbaar Onderwijs. Niks religie of politieke stroming als onderdeel van het lespakket. Nergens voor nodig en zeer beperkend voor de integratie van deze leerlingen in een maatschappij die niet zit te wachten op al die stromingen maar op talent en inzet. Enig voordeel is wel dat bij onderzoek vorig jaar bleek dat met name de christelijks scholen bovengemiddeld scoren als het ging om de basiskennis die leerlingen was bijgebracht. Katholiek en protestant zetten de kennis centraal en niet het geloof op zich. Veel van die bijzondere scholen uit de laatste periode van het onderwijs scoren duidelijk slechter. Dus laten we nu gewoon eens gaan werken aan verbetering van het onderwijs en die geloof/cultuur-bepaalde groepen weg laten. De kinderen van later zijn ons dankbaar…

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      De door mij beschreven pedagogische en didactische systemen zijn zo’n 100 jaar oud. En alle hebben ze hun waarde in de loop der jaren bewezen.
      De godsdienst vrijheid en vrijheid van onderwijs staan klip en klaar in onze Grondwet beschreven. Het is niet aan mij om daar aan te tornen.

      Maar ook ik ben een voorstander van goed openbaar onderwijs.

      Vredelievende groet,

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.