De potentie van afstandsonderwijs

Voor de stichting Zorgeloos naar school schrijft de ambassadrice Reinette de Boer, https://www.zorgeloosnaarschool.nl/wie-zijn-wij/ambassadeurs/reinette-de-boer een blogpost. Ik neem deze blogpost graag over op mijn persoonlijke blog:

Bij het uitbreken van Corona werden alle scholen acuut gesloten. Heel erg vonden wij dat niet, het viel in de periode dat onze zoon al een aantal weken met zware migraineaanvallen thuis zat dus stiekem haalden we opgelucht adem. Nu waren immers álle leerlingen absent. Bizar en tevens respectabel genoeg werd binnen twee dagen afstandsonderwijs een feit.Sommige lessen werden online gegeven via Teams, in andere lessen kregen leerlingen de kans om online één op één de leerkracht te spreken. De leerlingen werden verder aangesproken op hun eigen motivatie en zelfstandigheid, voor onze chronisch zieke zoon een vanzelfsprekendheid. Als ouders hebben wij er dus ook geen extra ‘werk’ aan gehad, anders dan te vragen hoe onze zoon er voor stond en wat er ingehaald diende te worden. 

Inmiddels heeft Corona niet alleen voor noodmaatregelen gezorgd maar zijn er ook nieuwe maatregelen voor de toekomst getroffen. Het zo genoemde ‘nieuwe normaal’. Anderhalve meter afstand, thuis blijven bij verkoudheidsklachten, veel handen wassen en geen handen schudden zijn daar een onderdeel van. De scholen gingen na acht weken weer open en ook daar werden deze maatregelen doorgevoerd, aanbevolen door de overheid. De chronische aandoeningen zijn echter bij onze zoon niet verdwenen en dus spraken we af dat hij thuis zou blijven tot de zomervakantie en online de lessen zou blijven volgen. Na de zomer zal er geëvalueerd worden of dit mogelijk van toegevoegde waarde is voor de toekomst. Wat waren we blij met dit bericht! Immers, nu is onze zoon niet enkel absent door ziekte maar kan, indien de situatie het toelaat, tóch het onderwijs blijven volgen, blijft hij betrokken én blijft hij zo in contact met zijn klasgenoten. 

Dit, nadat ik enkel de school attendeerde op de mogelijkheden via zorgeloosnaarschool.nl, en waar Zorgeloos naar School voor pleit. Eerder had ik deze school al de ‘Doe het Samen Gids’ overhandigd welke enthousiast werd ontvangen want veel scholen zijn niet volledig op de hoogte van de mogelijkheden maar stellen ouderbetrokkenheid wel erg op prijs. Ik zou dan ook elke ouder met een chronisch ziek kind aanraden in gesprek te gaan met school en ze te wijzen op de mogelijkheden.

In gedachte blik ik terug op de afgelopen vijf jaar waarin we reeds strijden om in passend onderwijs te kunnen voorzien voor onze thuiszitter, het broertje van onze zoon en het ‘nieuwe normaal’….. Wat zou het fijn zijn als in het ‘nieuwe normaal’ ook het afstandsonderwijs een plek toebedeeld krijgt. 

Hoe mooi zou het zijn als er bijvoorbeeld in elke klas een leerling kan inloggen met zicht op het digibord of de leerkracht waarbij de AVG prima nageleefd kan worden. 

Hoe mooi zou het zijn als hiermee de werkdruk verlaagd wordt voor de leerkracht welke niet nógmaals apart instructie hoeft uit te leggen of te mailen? 

Hoe mooi zou het zijn als hierdoor de resultaten van scholen, door een chronisch ziek kind, niet naar beneden maar naar boven bijgesteld kunnen worden?

En hoe mooi zou het zijn dat daarmee het landelijke probleem van thuiszitters grotendeels opgelost kan worden?

Los van het feit dat het een win-win situatie is voor leerling, leerkracht en scholen, draagt het enorm bij aan het welbevinden van een kind dat chronisch ziek is. Afstandsonderwijs als het ‘nieuwe normaal’ voor chronisch zieke kinderen. Ik zal me er blijvend voor inzetten, zo lang als nodig!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, Kinderen, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De potentie van afstandsonderwijs

  1. Bertie zegt:

    Goed dat een school hier aandacht aan besteed.
    Alle scholen zouden op de hoogte moeten zijn van de stichting Zorgeloos… en dat niet alleen, ook naar de adviezen handelen.

    Geliked door 2 people

  2. Bertie zegt:

    ….besteedt..

    Geliked door 2 people

  3. Karel zegt:

    ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of die zware migraineaanvallen van die jongen er van overgingen
    en wat waren de oorzaken van die zware migraineaanvallen

    en hopelijk gaan de scholen voort met het verzorgen van deze mogelijkheid

    opgewekte groet

    Geliked door 1 persoon

    • Matroos Beek zegt:

      Ik denk dat dankzij de corona er een enorm nieuw potentieel open is gegaan – onderwijs op maat komt steeds dichter. Iedereen hamert steeds op het gebrek aan sociaal contact bij afstandsonderwijs, maar dat valt heus wel mee. Zo heb ik een collega die iedere dag een uur uittrok om in de natuur te gaan wandelen met een leerling. Iedere dag een andere leerling, sommige meerdere keren. Tijdens de wandeling kon hij makkelijker en persoonlijker contact krijgen dan in de klas. Vergeet niet dat de klassen vaak té groot zijn en dat er enorm veel leerlingen zijn met een zorgprobleem. Sommige leerlingen kregen daardoor te weinig persoonlijke aandacht. De zeer gevoelige kinderen zijn vaak heel ongelukkig in deze grote, drukke klassen. Eerlijk gezegd had ik ook veel fijne persoonlijke contacten met mijn leerlingen tijdens het afstandsonderwijs. Uiteraard is het fijn om hen in levende lijve te zien en om voor de klas te staan, maar ik zie echt veel mogelijkheden in afstandsonderwijs, zeker voor zo’n jongen met migraineaanvallen of kinderen met andere problemen die daardoor niet naar school kunnen. Ook kan een leraar met een bijvoorbeeld een gebroken been ook verder les geven via afstandsonderwijs – een vervanger, die er vaak niet te vinden is, is op die manier niet nodig.

      Geliked door 1 persoon

  4. Rob Alberts zegt:

    De precieze gegevens heb ik ook niet.
    Misschien dat de moeder een vervolg schrijft ???

    Vredelievende groet,

    Geliked door 1 persoon

  5. bvision zegt:

    Alleen wordt er iets onderbelicht. Dat zijn de directe sociale contacten die iedereen nodig heeft in die periode. Het is te eenvoudig om de school op zo’n manier vaarwel te zeggen. Als noodhulp is dit prima….

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Klopt!
      Maar vervelend genoeg zijn er ook kinderen die niet in staat zijn om klassikaal onderwijs te volgen.
      Voor deze kinderen is het beeldscherm contact het maximaal haalbare ….

      Vredelievende groet,

      Like

  6. Rebbeltje zegt:

    Zag een meisje dat via robot in de klas aanwezig is en zo in ieder geval wel contacten heeft…
    Ja dit zou het nieuwe normaal moeten worden voor chronisch zieke kinderen.
    Fijn weekend

    Geliked door 1 persoon

  7. Matroos Beek zegt:

    Onze school start in september sowieso met 1 dag per week afstandsonderwijs, dan kan er snel worden geschakeld naar volledig afstandsonderwijs mocht dat nodig zijn. Ondertussen wordt er sterk geïnvesteerd in afstandsonderwijs. Het bleek echt niet zo slecht te gaan. Voor sommige kinderen was het inderdaad een meerwaarde. Slechts een minderheid haakte af en moest persoonlijk begeleid worden.
    Benieuwd wat september zal brengen…
    Hartelijke groet

    Geliked door 2 people

  8. Matroos Beek zegt:

    Het wordt spannend Rob. Ik ga ook een nieuwe uitdaging aan. Naast mijn rol als coördinerend mentor voor de leraren die stage lopen en/of in opleiding zijn, zal ik voortaan ook 4 uren Nederlands geven in OKAN. Dat is Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en wordt ingericht voor jongeren van niet-Belgische of niet-Nederlandse nationaliteit die nieuw binnen komen in ons land en het Nederlands onvoldoende beheersen. Via het onthaalonderwijs kunnen deze leerlingen zo snel mogelijk Nederlands leren. Spannend, maar ik heb er echt zin in.

    Geliked door 3 people

  9. Spontanity zegt:

    Zou fantastisch zijn voor chronisch zieke kinderen, wie weet!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.