4 Keer Nee voor de KLM

Terwijl wij miljarden pompen in het redden van KLM en Schiphol, maken ze er zelf een potje van. In de duurzame en eerlijke wereld waar wij voor staan, is echt geen plek voor belastingontwijking, milieuvervuiling en klimaatopwarming. Deze 4 schokkende feiten zou iedereen moeten kennen.

1. Ons belastinggeld verdwijnt in Ierse zakken

De miljarden steun die de overheid nu wil geven aan KLM is bedoeld om banen te redden. Dat lijkt op het eerste gezicht een goede beslissing. Maar uit onderzoek van Follow the Money blijkt dat het grootste deel van de steun helemaal niet terecht komt bij de werknemers. Het stroomt rechtstreeks naar machtige oliehandelaren en vervuilende Ierse bedrijven.

Dat zit zo: De vliegtuigen van KLM blijven aan de grond, maar het luchtvaartbedrijf heeft allerlei foute deals gemaakt, waardoor ze vaste lasten moeten doorbetalen. Het gaat bijvoorbeeld over de verplichte afname van kerosine en het doorlopend moeten leasen van vliegtoestellen. Die leasebedrijven zitten veelal in Ierland, waar ze weinig belasting hoeven te betalen.

Kortom: het zijn grote vervuilende (buitenlandse) bedrijven die van onze staatssteun profiteren, niet de (Nederlandse) werknemers. Ons belastinggeld verdwijnt dus in de verkeerde zakken. Dit is geen eerlijke inzet van belastinggeld. Steun aan werknemers: ja. Steun aan aandeelhouders: nee.

2. Luchtvaart hoeft nog steeds geen belasting te betalen voor kerosine en tickets

De Nederlandse luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling van onze overheid. Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus. Op jaarbasis komt dit neer op een voordeel van 2 miljard euro. De bakker op de hoek draagt wel netjes bij aan de samenleving. Terwijl deze veel kleiner en veel minder vervuilend is. Dat is de wereld op z’n kop. De overheid gaat KLM redden in de coronacrisis. Maar deze belastingvoordelen worden niet herzien. Onbegrijpelijk.

3. KLM vervuilt meer en meer

Het wordt bijna slapstick. Want KLM doet niet alleen niets om klimaatverandering te stoppen. Het verergert de situatie zelfs. De CO2-uitstoot van KLM steeg vorig jaar met 3,5%. En de luchtvaart in het algemeen is de snelst groeiende vervuiler. Met in de afgelopen vijf jaar een CO2-toename van 24,5% door Europese vluchten. Dit zijn korte vluchten die in veel gevallen makkelijk vervangen kunnen worden door de trein.

De luchtvaart doet niet mee aan het klimaatakkoord van Parijs. Ook blijft het buiten schot van het Nederlands Klimaatakkoord. Het wordt hoog tijd dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt. En het is dan ook echt absurd dat onze overheid nu nóg meer miljarden wil pompen in de vervuilende onhoudbare luchtvaartindustrie.

4. KLM hervat luchtvracht plofkippen

De KLM heeft de vloot grotendeels geparkeerd op de grond. De weinige vluchten die nog gaan, zijn vooral bedoeld voor vrachtverkeer. Zodat we hier genoeg levensmiddelen en medicijnen hebben. Maar nu blijkt dat die schaarse vluchten ook worden gebruikt om ‘pluimvee’, of liever gezegd ‘plofkippen’ naar Nederland te vervoeren. Dat is wel echt het laatste wat we nodig hebben.

Samen met Milieudefensie zeg ik:

Teken de oproep voor duurzaam herstel

Steun aan werknemers: ja. Steun aan aandeelhouders: nee. En waarom miljarden stoppen in de vervuilende luchtvaart? We kunnen veel beter investeren in een eerlijk een duurzame toekomst. Denk aan sectoren als de zorg, onderwijs of cultuur. Vind jij dit ook? Je kunt helpen door onze oproep te tekenen. Dat hebben al ruim 30.000 anderen gedaan. Bedankt!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, duurzame energie, gezondheid, Kinderen, Natuur, persoonlijk, Politiek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op 4 Keer Nee voor de KLM

  1. Burro zegt:

    Even redacteur gaan spelen Rob. Er is waarschijnlijk bij het knippen en plakken wat misgegaan. Overigens maakt dat de inhoud niet minder schokkend.

    Geliked door 2 people

  2. Matroos Beek zegt:

    Het is een regelrechte, grote schande. Ik teken meteen.
    Boze groet, maar niet op jou.

    Geliked door 2 people

  3. bvision zegt:

    Wat mij betreft mogen ze de KLM opdoeken.

    Geliked door 1 persoon

  4. Koen zegt:

    Bizar als je het zo op een rijtje ziet staan.

    Geliked door 1 persoon

  5. Dhyan zegt:

    Onbegrijpelijk dat bepaalde instituten waar het Koningshuis mee te maken heeft belastingtechnisch en anderszins zo worden ontzien.

    Geliked door 1 persoon

  6. meninggever zegt:

    Dat je deze rij leugens en overdrijvingen durft te plaatsen. Het is me een raadsel. Maar voor de goede orde nog een keer, luchtvaart stoot 2% van het totaal uit. Meer niet! Officiele cijfers! Geen Urgenda-flauwekul. NS ontvangt jaarlijks miljarden steun. Subsidies, geen leningen. Die KLM wel krijgt en daarvoor 7,5% rente moet betalen. NS betaalt niets. Maar staat geen concurrentie toe op het spoor. KLM moet die concurrentie wel toestaan. Oneerlijke situatie! Heffingen op kerosine klinkt leuk, is de doodsteek voor de sector. Zal alle namaakomwonenden en beroepsklagers vast deugd doen, maar kost alles opgeteld 400.000 mensen hun baan. Want luchtvaart is niet alleen werkgever voor velen, alle aanverwante economische stromingen maken er gebruik van. Medische sector, de planten/bloemenhandel, reiswereld, etcetc. Maar kan altijd weg natuurlijk. Verpaupering het gevolg. Altijd een goede voedingsbodem voor communisme en anarchie. Overigens ben ik ook per definitie tegen het verstenen van landbouwgronden…..

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Beste Meninggever,

      De blogtekst komt van Milieudefensie. En ik vertrouw op betrouwbaarheid. Dat alle kritiek op de KLM en Schiphol voor jou onverteerbaar is daar ben ik mij van bewust. Jij jouw mening, ik mijn mening.

      Voor de KLM en Schiphol zullen onze meningen waarschijnlijk altijd lijnrecht tegenover elkaar blijven staan.

      Vredelievende groet,

      Geliked door 1 persoon

    • Willem zegt:

      Beste meninggever,
      “Maar voor de goede orde nog een keer, luchtvaart stoot 2% van het totaal uit. Meer niet! Officiële cijfers! Geen Urgenda-flauwekul.” Einde citaat
      Allemaal leuk en aardig dit cijfer, en inderdaad, het is het officiële cijfer dat gehanteerd wordt door de overheid, maar ik meen toch ook ergens gelezen te hebben dat dit cijfer betrekking heeft op een vlieghoogte van maximaal 800 of 1800 m, in ieder geval maar een beperkte hoogte. Kort gezegd alleen landen en opstijgen. Daarboven wordt kennelijk geen stikstof meer uitgestoten en dat is wel de hoogte waarboven het gemiddelde vliegtuig in vol bedrijf zich bevindt. DE uitstoot van de scheepvaart is ook zoiets, omdat die op volle zee gebeurt is er geen land dat het rekent als zijnde hun uitstoot, dus wordt het gemakshalve maar vergeten en gedaan alsof het niet bestaat.
      ER is dus wel degelijk reden om je bezorgd te maken over de uitstoot van vliegverkeer en de scheepvaart en de les is ook dat je ook officiële cijfers kritisch moet bekijken en nooit voetstoots moet geloven.

      Geliked door 1 persoon

      • meninggever zegt:

        Milieuclubs hebben bewezen dat ze de cijfers altijd in hun voordeel vertalen. Om maar met veel retoriek de discussie te beinvloeden en hun zin door te drijven. Zelf betalen die clubs geen belasting, bestaan uitsluitend bij de gratie van subsidies en blijken vaak niet veel groter dan tien man en een paardenkop. Open discussies worden niet gevoerd. Ik zelf ben altijd actief geweest in de wereld van logistiek, luchtvaart en auto’s voor ik ging publiceren. Ik weet dus waar het goed of fout zit. Vanuit mijn professie. Baseer me dus op feiten en niet op afkeer vanuit mijn gevoel. Luchtvaart stoot uit wat het uitstoot. 2% is de gemeten norm. Liggen allerlei berekeningen aan ten grondslag. Opgeteld stoten huishoudens het vijfvoudige uit. Ook maar uitbannen dan? Milieuzones in steden blijken een farce. Scheepvaart beweegt ook over rivieren, veel schepen varen op stookolie. Telt men niet mee. Milieugroepen willen ook nooit praten over binnenwaaiende vervuiling. Zelfs niet in cijfers die ze publiceren. Daarmee tellen ze dus 16% op bij binnenlandse cijfers, die domweg een buitenlandse herkomst heeft. Urgenda is een voorbeeld van onbetrouwbaarheid. MilieDefensie ook niet onverdacht op dit punt. Het gegoochel met die cijfers maakt de weerstand groter en groter. De boeren zijn daarvan een voorbeeld. En linkse politici die wel boerenbedrijven willen afremmen maar niets doen tegen de steeds maar doorgroeiende bevolking in een relatief klein land maken dat allemaal niet beter. Elke revolutie leidt vanzelf tot contra-revolutie. En dat begint met oneerlijkheid in de beeldvorming. Zoals rond de luchtvaart. Met belastingen los je niets op. Wel met een eerlijke dialoog.

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          Prijzen en dus ook belastingen bepalen het gedrag van de consument en de ondernemers. Sturen naar een oplossing voor de Klimaat Crisis en het Stikstof probleem m.b.v. belastingen en subsidies helpt en werkt. Dat hiermee pijnlijke hobbels genomen worden accepteer ik.

          Vredelievende groet,

          Like

    • Dhyan zegt:

      Tja wanneer je gaat vergelijken dan ken ik er nog wel een, op brandstof zit in alle sectoren van verbruikers een belasting. Dat niet hoeven te betalen is eveneens subsidie/steun. Ik ben voor geen enkele bevoordeling noch subsidie want dat vervormd iedere markt. Ik ben overigens ook tegen al die toegevoegde waarde belastingen maar dat is een ander punt.

      Like

      • meninggever zegt:

        Heffingen op brandstof die wordt gebruikt voor grensoverschrijdend verkeer werken slechts een oneerlijke concurrentie in de hand. Auto’s die worden uitgevoerd zorgen voor teruggave van die belastingen op deze voertuigen. Ook voor kerosine maar doen dan? De elektrische auto’s van een paar jaar terug kregen subsidies. Zullen we die dan ook maar terughalen bij de gebruikers als ze worden uitgevoerd. Wat in 70% van al die wagens gebeurt….??

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          Subsidies en belasting of wat dan ook met terugwerkende kracht aanpassen Of terugvorderen heeft niet mijn voorkeur. Ik zie mijn bakkers al met terugwerkende kracht hun broodprijzen aanpassen …
          In dit blog pleit ik vooral voor het zo spoedig mogelijk stopzetten van alle lucratieve voordelen voor de directies en aandeelhouders van Schiphol en de KLM.
          Vredelievende groet,

          Like

  7. Dat moet dan ook een nadeel zijn voor Air-France ! Gezien dat KLM en Airfrance al jaren gefusioneerd zijn ..?..! Goed, hoeveel % uitstoot de luchtvaart OOK geeft, ik kan helaas nog steeds niet naar de Filipijnen en naar Canada BC, om mijn daar wonende kinderen te bezoeken, per waterfiets …. Een bootreis is erg lang en ook erg duur, want als het ware een varend hotel ! ! !
    Dus, als de Covid het weer toelaat – temeer omdat mijn kinders dit jaar ook niet konden komen –
    grote kans dat ik toch weer ga vliegen, sorry hoor …
    Warm-zengende groet uit het Zuiden,
    hanny

    Geliked door 1 persoon

  8. Blewbird zegt:

    Dit vraagt een Europese aanpak. Afzonderlijke landen moeten niet met elkaar concurreren met subsidies.

    Geliked door 1 persoon

  9. Kakel zegt:

    Dit was dé kans geweest om Schiphol en KLM te korten. Gewoon halveren. En zware eisen stellen. Niks vervoer van plofkippen. Flinke belasting heffen op kerosine. De burger betaalt zich lam en grote bedrijven worden ontzien. Ik vind dat ronduit schofterig. Sinds de VVD het voor het zeggen heeft, is maar één ding belangrijk: geld, geld, geld. Enig moreel en moraal is ver te zoeken. Tijd dat het tij keert.
    Ik ben al jaren lid van Milieudefensie. Ze staan ergens voor!
    Strijdlustige groet (-:

    Geliked door 2 people

  10. Schandalen overschaduwen dus niet alleen ons Belgenlandje…

    Geliked door 1 persoon

  11. Hier gaan dit net so!

    Geliked door 1 persoon

  12. bentenge zegt:

    Hetzelfde geld rechtstreeks aan de mensen geven zou zinvoller zijn denk ik regelmatig.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.