Prijsbewust ???

Wanneer ik autobezitters spreek verbaas ik mij vaak. De benzinepomp met de laagste prijs wordt gemakkelijk vernoemd. Zoals ook de laagste benzineprijs bekend is. Eenzelfde verhaal gaat op voor de vliegreizen. De goedkoopste tickets voor een Europese stedentrip of juist naar verre exotische oorden of familiebezoeken overzee worden makkelijk vernoemd.

De tijd en energie voor het zoeken naar de laagste aanbiedingen is de normaalste zaak.

Als ik dan begin over energiebesparing wordt er geantwoord te moeilijk en te tijdrovend.

Als ik praat over verduurzaming en de energietransitie krijg ik opmerkingen over de belachelijk te lage of te hoge, maar vooral verkeerde subsidies voor verduurzaming en schone energiebronnen.

De werkelijke kosten van autorijden worden veelal terug gebracht op alleen de benzinekosten. Hooguit komt er ook nog een klaagzang over de ongekend onnodige en overbodige wegenbelasting. En natuurlijk de accijns heffing bij benzine is schandalig hoog.

De miljardensteun voor de KLM en Schiphol is natuurlijk van levensbelang voor het redden van de Nederlandse economie. Dat er voor kerosine verkoop en verbruik nooit belasting wordt geheven is natuurlijk niet alleen van belang voor de “Nederlandse” economie. De goedkope Europese stedentrips, verre exotische vakanties of familiebezoeken overzee moeten natuurlijk vooral goedkoop blijven. Dat de directies en aandeelhouders van de KLM en Schiphol hiermee de groot verdieners zijn wordt gemakkelijk vergeten.

De juiste thuismaatregelen van isoleren, ventileren en duurzaam verwarmen zullen bij de meeste huishoudens vooral meer wooncomfort geven. Maar met de juiste investeringen kunnen de energiekosten ook nog eens verlaagd worden.

Ik kijk uit naar de verjaardagsgesprekken waar de energiekosten, de verduurzaming thuis en de energietransitie het gespreksonderwerp zijn geworden. Jammer genoeg ben ik bang dat ik daarvoor nog heel veel kilometers met mijn fiets moet maken …

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, duurzame energie, Fietsen, gezondheid, Natuur, persoonlijk, Politiek, windenergie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Prijsbewust ???

  1. meninggever zegt:

    De uitspraken en aannames kloppen opnieuw niet!! Want wie wil verduurzamen moet beschikken over een groot budget. Slechts 1-1,5% van de bevolking is daarmee uitgerust. De rest moet financieringen regelen, hopen op subsidies. Daarbij is het zo dat de moderne auto valt in categorie 6a-d, wat inhoudt dat de uitstoot laag is en het verbruik dito. Daarbij rijden veel van die wagens op schone E10 benzine. Bewezen beter dan de vroegere loodhoudende benzinesoorten. KLM krijgt geen staatsteun, maar een door de staat afgedekte lening. Tegen 7,5% rente. Dat is geen verdienmodel voor de maatschappij maar voor de banken. Valse voorlichting opnieuw. Dat we kijken naar voordelig zou je ook kunnen vertalen naar hen die nu Tesla van de baas rijden tegen 8,5% bijtelling en nul MRB. Terwijl de meeste EV’s twee keer zo zwaar zijn als een benzineauto, dus ook slijtage aan de wegen veroorzaken, niet zo schoon zijn als altijd wordt beweerd, niet altijd groene stroom tanken als altijd wordt beweerd en straks als ze worden gesloopt ook nog eens een verschoven milieuprobleem veroorzaken. Net als windmolens. Eenzijdige kijk op de wereld. Leidt niet tot veel acceptatie bij hen die de feiten een beetje kennen. En door de overdrijving ook weer goed voor veel weerstand. Overigens deed ik dus wel aan die verduurzaming van het huis. De subsidie voor al dat geinvesteerde geld was precies 5,6%! Tel uit je winst. De zonnecellen stellen we dus nog maar even uit….

    Geliked door 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      Dank voor jouw reactie.

      Ik fiets nog een paar kilometer verder.

      Vredelievende groet,

      Geliked door 1 persoon

    • Willem zegt:

      Ik kan een heel eind met je meegaan, maar heb toch wel moeite met een paar beweringen; benzine is nooit schoon, ook de veelgeroemde E10 niet, Die is wel schoner dan de ca 30 jaar geleden verboden loodhoudende benzine, maar het blijft een koolwaterstofverbinding die bij verbranding een aantal stoffen uitstoot die de luchtkwaliteit niet echt ten goede komen. Dus om iets te vergelijken met iets wat al 30 jaar verboden is, is me te gortig. Even een vraagje; hoe groot is het aandeel ‘moderne’ auto’s met een relatief laag gebruik ten opzichte van auto’s die ouder zijn dan 10 jaar. Ik maak dagelijks een wandelingetje en ontkom er niet aan dat je dan ook veel (geparkeerde) auto’s ziet. Het merendeel ervan heeft een nummerbord dat doet vermoeden dat de auto ouder is dan 10 jaar. In sommige wijken zie ik zelfs dat het merendeel ouder is dan 15 jaar, tot meer dan 20 jaar.
      Over de goocheltrucs die de overheid hanteert bij staatssteun voor bedrijven doe ik geen uitspraak, want het hoe en waarom de een wel en de andere niet, daar is me de logica tot nu toe ontgaan.
      Ben het met je eens dat de idiote steun voor EV’s op zijn minst twijfelachtig is en denk ook dat het daarmee snel afgelopen is als de elektrische auto populair(der) wordt bij ‘het gewone volk’. De huidige subsidies zijn er denk ik dan ook alleen maar voor om ze geaccepteerd te krijgen. Voorlopig rijdt ik nog even door met mijn 12 jaar oude auto met LPG-installatie, voor ritten langer dan ca 15 km. Anders neem ik de fiets wel. De veel gehoorde smoes dat het altijd regent in Nederland is in mijn ervaring allang ontkracht. Toen ik nog een kantoorbaan had fietste ik de 18 km vrijwel dagelijks en het kwam hooguit 5 keer per jaar voor dat ik zeiknat op het werk (of weer thuis) kwam. Dan is een sportruimte met douche wel erg comfortabel en maakt ook acceptabeler om je hoofd, zeker ’s avonds, even le3eg te fietsen.

      Geliked door 2 people

      • meninggever zegt:

        Het totale wagenpark is de afgelopen 20 jaar enorm verschoond geraakt. We tanken al heel lang massaal Euro-normaal E5, sinds kort ook massaal E10. Diesel is tegenwoordig ook erg schoon. Fijnstof geen issue, want komt ook van banden en die zitten ook onder EV’s. Maar erger is toch dat het verhaal ‘schoon’ niet meeneemt dat ook die enorme accu-pakketten een keer aan hun einde komen en dan moeten worden verwerkt. Als je ziet hoe we met zijn allen om gingen en gaan met batterijen die overal en nergens in zijn verwerkt, weet je dat het met die accu’s ook niet goed gaat komen. De delving van de grondstoffen van die accu’s is nog een andere kwestie. En de aanspraak op andere grondstoffen voor de bouw van die wagens (of bussen en fietsen) is niet veel anders dan van conventionele exemplaren. Daartegen mijn bezwaren. Wil je geen vervuiling of uitstoot meer? Stop de overbevolking en massa-immigratie. Want daardoor worden we gedwongen steeds mee groen te verstenen en blijven de verkeersstromen ook groeien. Kortom, groene claims zijn leuk, maar weinig praktisch….

        Like

  2. terrebel zegt:

    Mensen zijn raar. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen op sociale media klagen dat zij zich vervelen ‘want ik heb alles al gezien op Netflix’. Als je dan vertelt dat zij misschien vrijwilliger kunnen worden bij de Voedselbank of hun gehandicapte buurvrouw kunnen helpen of hun oma in het verzorgingshuis kunnen bellen voor een praatje zeggen zij opeens dat zij ‘daar geen tijd voor hebben’. Ik begrijp veel mensen niet.

    Geliked door 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      Corona is nu even een vreselijk obstakel.
      Maar inderdaad mijn agenda zit nu voller met mijn vrijwilligerswerk dan indertijd bij mijn schoolwerk.

      De opmerking: ‘Daar heb ik geen tijd voor.” Vind ik ook vreemd.

      Vredelievende groet,

      Geliked door 1 persoon

  3. KnutzEls zegt:

    Ieder doet het op eigen manier. Wij gooien zelden eten weg, maken bouillon van groentenafval, doen zuinig met water, tuinieren biologisch en eten slechts 2 tot 3x per week vlees. Doen lang met onze spullen en kopen niet elk jaar een nieuwe garderobe.
    Er is vast nog meer te doen, maar onze auto (ook al meer dan 10 jaar) ruilen we nog niet in voor een EV.

    Geliked door 1 persoon

  4. gewoonanneke zegt:

    Nou ik merk het heel goed dat mijn huis geïsoleerd is. Ben ook jaren geleden een keer naar Berlijn gevlogen met een ticket van 69,00 retour die de dochter van mijn vriendin geregeld had. Ben er pas later over na gaan denken. Zoals deze week ik zo’n trek in boontjes had en zag dat ze uit Senegal kwamen. Even dacht ik nog dan doe ik aan ontwikkelingswerk maar heb ze toch maar laten liggen en eten uit Nederland gegeten. Het is soms best lastig ook vind ik hoor. Probeer het wel maar zondig ook wel eens.

    Geliked door 1 persoon

    • meninggever zegt:

      Maar waarom zou een ticket niet goedkoop mogen zijn dan? De opzet van maatschappijen als Easyjet, Transavia en Ryanair (om er een paar te noemen) is zodanig dat men (niet in coronatijd) aardige winsten genereert. Zo steekt het business-model in elkaar. Een treinreisje naar Berlijn neemt 7,5 uur in beslag en doordat NS geen concurrentie duldt op haar rails (betaald door de belastingbetalers) hanteert men voor die trips dus veel te hoge tarieven. In Schotland hadden we indertijd de keuze uit een aantal spoorbedrijven voor onze trips daar. Tuurlijk keken we naar vertrek/aankomsttijden, maar ook naar de prijzen. Verschilden nogal. Logisch gevolg van die concurrentie. Bij de maatschappij die ons vaak vervoerde reed men op tijd, had catering (moest je voor betalen) aan boord, gaf informatie over waar men reed en hoe laat we op de bestemming zouden aankomen en waren de treinen schoon en zat er geen graffiti op. In de jaren van British Rail als enig aanbieder waren de tarieven flink hoger en de treinen smerig. Herkenbaar?? Business-model. En laten we nu even wel zijn, NS rijdt hier ook op een jaarlijkse subsidie van honderden miljoenen omdat men ook de exploitatie niet rond weet te breien. Wil nog wel eens aan de aandacht ontsnappen…

      Like

      • Rob Alberts zegt:

        De Schotse spoorwegen zijn regionaal opgezet. Binnen een regio is er geen keuze mogelijk.
        In Nederland is het beheer van het spoor en de treinen opgesplitst. Jammer genoeg heeft dat nog te weinig voordeel voor de reiziger opgeleverd.

        De internationale treinverbindingen blijven lastig omdat er nog veel strijd is over het aantal tussenstops.
        Eenzelfde verhaal als Schiphol laat zien. Gedwongen tussenstops voor de omzet van de winkels en horeca op Schiphol.

        Stille groet,

        Like

  5. Sjoerd zegt:

    Ik zeg maar niets, straks ben ik in ene grootgeld bezitter omdat ik zonnepanelen op het dak heb liggen die gefinancierd zijn met hulp van de provincie, dubbel glas geplaatst heb omdat de stookkosten destijds uit de hand liepen, een warmtepomp heb om uiteindelijk van het gas af te kunnen. Ik heb de ervaring dat we vroegers als collega’s en buren daar zeker over gesproken hebben, en niet alleen over de aanschaf, maar zeker ook over de ervaringen.

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      In geval de zeespiegel is gestegen mag ik dan nog wel in Limburg komen wonen?

      Stille groet,

      Geliked door 1 persoon

      • meninggever zegt:

        Zeespiegelstijging is de afgelopen 20 jaar in millimeters uit te drukken. Hadden we Al Gore geloofd indertijd zouden we nu lieslaarzen dragen…..Want the Low Lands stonden volgens hem in 20 jaar tijd onder water. Allemaal kletskoekerij. De ijslaag op Groenland is aangegroeid met megatonnen ijs, Siberie laat overdag alleen al recorddiepten zien qua temperatuur. Het lijkt wel iets uit de Bijbel dat voorspellen. Alleen zie ik nergens Arken bouwen voor de zondvloed die zeker zal komen. Zegt mij genoeg…

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          Voor de temperatuurswisselingen en de bijbehorende zeespiegel veranderingen volg ik de hoogleraren fysische geografie: Zonneveld en Kroonenberg.
          De vertaling naar politieke boodschappen heeft niet mijn interesse.

          Het boekenplankje met wetenschappelijke publikaties in deze lees en herlees ik graag. Zoals ik ook graag de nieuwste wetenschappelijke publikaties aanschaf.

          Stille groet,

          Like

  6. wdfyfe zegt:

    Luckily I live in a city with excellent public transit. However, we’re still learning about bike lanes. Canadian distances are also a challenge. However, when I look back I see, even though we have a long way to go, we’ve also come a long way. I imagine it is the same in The Netherlands. cheers

    Geliked door 1 persoon

  7. peterbake zegt:

    ja, Rob, het is inderdaad een wat koppig obstakel, doe ik nog een ommetje, en eens zal het over zijn toch Rob ? Met of zonder Air France- KLM .

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.