Virtuele winst boeken

Minder auto’s, minder wegen, minder kilometers, lagere snelheden. De luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot moest omlaag. Maar ook het gebruik van fossiele brandstof moest verminderen. In vele wetenschappelijke onderzoeken werd deels naar de auto als vervuiler gewezen. Voor fervent autorijders direct reden om het voor hun heilige koe op te nemen. “Het valt allemaal wel mee”. “De auto is noodzakelijk voor de Nederlandse Economie”. “De vervuiling komt van andere landen”. “De auto staat voor mijn vrijheid”. Het rijtje voor- en tegenstanders is kilometers lang. De argumenten zijn vaker emoties dan dat er een feitelijke wetenschappelijke ondergrond bij aanwezig is.

Online werken is vanwege de Corona Crisis deels de vervanging geworden van het filerijden. Schermtijd geeft verschillende problemen. De schermkijkers krijgen hier gezondheidsklachten door. De benodigde elektriciteit vreet alle beschikbare duurzaam opgewekte stroom. ICT-centrales van providers produceren grote hoeveelheden restwarmte. Video-vergaderingen werden al veel langer door Internationale banken gebruikt. Voor sommige banen zijn de ict-mogelijkheden een mooi alternatief.

Online verkoop van allerlei producten en eten geeft nieuwe en ander werkgelegenheid. Veel van het transport hiervan kan met elektrische busjes, scooters en fietsen. Maar voor velen blijft woon-werk verkeer nodig voor het produceren van het een en ander.

De transport-, de distributie-industrie en de auto branche is zich aan het vernieuwen. Zoals de eerste fiets, auto, trein en vliegtuig vooral angsten en horrorverhalen veroorzaakten zo kijken velen nu met angst en beven uit naar de toekomst van hun eigen heilige koe …

Virtuele winst boeken noem ik deze blogpost. Wordt er nu de afslag genomen naar een duurzame tijd? Of gaan we straks na het het overwinnen van COVID-19 en haar nieuwe varianten weer door met het asfalteren van Nederland ??? De volgende nieuwsflits geeft kansen en mogelijkheden:

https://www.nu.nl/economie/6126133/energieverbruik-in-nederland-vorig-jaar-terug-op-niveau-van-1992.html

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

30 reacties op Virtuele winst boeken

  1. Karel zegt:

    mogge Rob
    die grote servers van meest buitenlandse bedrijven o.a google in de Wieringermeer , kosten de burgers geld , ook is er kans op minder drinkwater omdat dat gebruikt wordt voor de koeling bij die bedrijven
    grote windparken zouden honderdduizenden huishoudens van stroom gaan voorzien , niet dus dat gaat naar google en microsoft , maar de burger betaalt er wel aan mee
    dat speelt op meerde plekken in ons land , het is misselijk makend 😦
    dus wat denk je wat er gebeurt als dat virus weg is , terug naar voor het virus ben ik bang

    bedroefde groet

    Geliked door 3 people

  2. bentenge zegt:

    Rob, de kans dat de gemiddelde “verwende” westerse mens zich “morgen” anders gedraagt schat ik als een asymptoot naar nul.

    Geliked door 4 people

  3. Het bericht over verminderd energieverbruik is heel gunstig. Dan moet het dus mogelijk zijn om ook de CO2-emissies terug te krijgen naar het niveau dat de Urgenda uitspraak vereist.

    Geliked door 1 persoon

  4. meninggever zegt:

    Blijft opmerkelijk. De haat tegen alles wat modern is weten te vertalen in aannames zonder onderbouwing van cijfers. De CO2 uitstoot verminderde nauwelijks na een jaar van sterk verminderd weg/luchtverkeer. Daarnaast doen we net of natuurlijke bronnen zoals vulcanen die recentelijk nogal eens uitbarstten in de wereld geen oorzaak heeft. Of de zon. Nee, het is allemaal de schuld van het verkeer of van andere industrie-soorten. Nu is dat laatste wel interessant want juist dat overgaan op meer elektriciteit zorgt voor een enorme toename van industriele uitstoot, met name door energiecentrales. He, wat raar, we rijden niet meer maar wel die uitstoot….Goh. En dan is er nog de overbevolking, de verstening, de immigratie, de binnenwaaiende uitstoot die we niet meetellen in linkse kring. Want feiten, dat mag niet. Het moet gaan om beeldvorming. Haat tegen de auto of het vliegtuig. Gefrustreerde meningen. Ik word er best somber van soms…Eenzijdigheid troef.

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Zomaar wat persoonlijke overpeinzingen bij een nieuwsbericht. Vandaag schrijft de Volkskrant een vervolg. Wetenschappelijke publicaties worden hier beschreven.
      Als pleitbezorger van de brandstof auto verwachtte ik deze reactie al bij voorbaat.

      Mijn kritische noot m.b.t. de problemen bij de opwekking en benutting van de elektriciteit laat je ongelezen?

      Duurzame groet,

      Geliked door 1 persoon

    • Willem zegt:

      Selectief winkelen is ook een veel gebruikte techniek om iets te ontkennen, af te zwakken of juist te benadrukken.
      Of de CO2-uitstoot echt verminderd is weet ik niet zo 1-2-3 te reproduceren, maar het viel vriend en vijand wel op dat de lucht de afgelopen zomer intenser blauw was, omdat die net zo schoon was als de polaire lucht die ons de afgelopen dagen heeft geteisterd. En fijnstof kwam ook in veel mindere mate voor doordat er veel minder verkeer was. Gewoon allemaal getallen die op ieder moment op te vragen zijn en voor een zeer belangrijk deel veroorzaakt door zeer verminderd autoverkeer.
      Vulkaanuitbarstingen zorgen inderdaad voor uitstoot van niet gewenste stoffen, maar het gaat me wel wat te ver om daaraan de Nederlandse luchtkwaliteit op te hangen.
      En wat de uitstoot van energiecentrales en aangaat; ik weet dat er al volop aan rookgasreiniging gedaan werd in de tijd dat ik nog werkte voor de e-bedrijven en de eisen zijn er, zelfs na tien jaar kabinetten Rutte, niet soepeler op geworden. En door de opwekking van energie door windmolens en zonnepanelen is het opgestelde vermogen van thermische centrales zeer zeker niet meer geworden tov 12 jaar geleden.

      Anderzijds, in stedelijke gebieden kun je het autoverkeer best verminderen, daar is het OV als regel uitstekend geregeld, maar in de buitengebieden ben je gewoon afhankelijk van de auto. Voor de aardigheid heb ik het even uitgezocht hoe ik van Zevenaar, mijn woonplaats, naar het ca 10 km bij mij vandaan gelegen Doesburg kom. Met de fiets een tochtje van ongeveer 25 min., maar met OV doe je er 2 uur over. Mijn grootvader (1881) zou dat een heel normale reistijd gevonden hebben. Ofwel, lopen gaat net zo snel. En met OV kan alleen maar overdag. Na 8 uur ’s avonds rijdt er geen bus meer.

      Like

      • Rob Alberts zegt:

        Bijna 24/7 kan ik om de 10 minuten op 50 meter van mijn voordeur opstappen in het Openbaar Vervoer. Dat geeft mij een luxe en bevoorrechte positie. Dat mijn gezondheid het toestaat om lopend of fietsend overal naar toe te gaan is ook weer een luxe en voorrecht.
        Winkels en voorzieningen zijn ook alom binnen mijn handbereik.
        De inwoners van Driemond ontberen die luxe. Zelfs in de gemeente Amsterdam zijn dus al verschillen te vinden.
        Nuances genoemd in jouw reactie zijn zeker nodig!

        Vriendelijke groet,

        Like

      • meninggever zegt:

        Cijfers komen van o.a. het CBS, een van de weinige niet politieke of actiematige instituten in dit land. CO2 en Fijnstof nauwelijks gedaald in afgelopen jaar. Dus geen N=1 onderzoek van ik denk dat…maar gewoon feiten. Dat vulcanen geen invloed zouden hebben op onze leefomgeving is een vorm van ontkenning die ik ook zie bij hen die menen dat corona geen echt virus is. Ook Natuur en Milieu ontkent dat binnenwaaiende vervuiling bestaat. Terwijl dat toch echt 16% van het totaal is (in vergelijking…luchtvaart 2%). Het constante bashen op een enkel stukje van die vermeende vervuiling is mij een doorn in het oog. Terug naar de Middeleeuwen gaat niet meer en Amsterdam wordt nooit meer een dorp zoals men dat van geboorte wellicht kende. Zelfs Sonneveld zong daar ooit over. Zelfs dat dorp is niet meer wat het geweest is. Daarbij vervoer zal er altijd zijn, zelfs de Romeinen wisten dat en benutten paarden en runderen voor hun strategische tochten. En als je wilt dat die dieren de economie nu weer draaiende moeten houden moet je ook eens stoppen met verstenen van de wereld omdat we de poorten van het land maar open blijven houden voor nieuwkomers die ergens moeten of willen wonen. Je eigen voedselbodem weggooien voor nog meer stikstofuitstoot is een doodzonde. Maar gek genoeg voor linkse mensen zelden taboe. Vervuiling mag kennelijk wel als het groenlinkse doelen dient. Ik snap dat niet zo goed. Daarbij is het wellicht toch eens goed om de vervoersmaterie nog eens goed tot je te nemen. Auto’s die op benzine rijden krijgen tegenwoordig een milieulabel 6b, binnenkort 7. Dat is zeer schoon. Diesels stoten geen CO2 uit, wel in zeer geringe mate fijnstof. Zelfde spul dat ook elektrische auto’s uitstoten. Zullen we het in dat kader ook eens hebben over de door GL in het hele land neergezette Biogascentrales? Waarvoor we bossen kappen maar ook de amoniakuitstoot met een factor 6 t.o.v. aardgascentrales doen toekomen?? Aannames zijn geen feiten, en de feiten ken ik wel aardig.

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          In een artikel van de Volkskrant worden ook feiten genoemd en wordt een toekomst scenario geschetst:
          https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minder-landbouw-en-ook-nieuwe-huizen-in-de-weilanden-voor-de-inrichting-van-nederland-zijn-harde-keuzes-nodig~b5a5294a/

          De feitelijke nieuwe ontwikkelingen en innovaties binnen de auto-, vliegtuigen industrie, de distributie- en transport wereld zou ik graag op jouw blog lezen. Een tip voor een andere blogger die jij kunt aanraden is ook van harte welkom.

          Nieuwsgierige groet,

          Like

          • meninggever zegt:

            De feitelijke ontwikkelingen volg ik dagelijks. Vandaar dat ik niet geloof in linkse sprookjes noch in het betaalmodel wat daar volgens dromers als Klaver en zijn evenknie bij de Pv dD aan ten grondslag moet liggen. Onhaalbare dromen. Zeker als je ook de grenzen op wilt houden, maar niet in wilt gaan op het feit dat instroom vuile lucht van buiten ons Madurolandje net zoveel vervuiling veroorzaakt als al het verkeer in ons land opgeteld. De Volkskrant is voor mij een linkse pulpkrant. Ik ken ze al een tijdje en iets positiefs over de huidige samenleving heb ik ze in decennia niet zien of horen uiten. De Pravda was een doorgelijke krant tijdens de dagen van Jozef Stalin…

            Like

            • Rob Alberts zegt:

              Tja, als de letterlijke citaten en gecopieerde grafieken en cijfers van de onderzoeken en publicaties van het Landelijk Planburo en het onderzoekburo van ministeries weggezet worden als de pravda van Stalin dan wordt het lastig praten.
              Waarom er voortdurend Nederlandse politieke partijen en politici onderuit gehaald moeten worden in elke opmerking die jij maakt is mij ook niet helemaal duidelijk. Net zo min dat ik begrijp dat iedereen die niet Ja en Amen zegt op jouw ideeën tot op het bot verketterd moet worden.

              Het is niet mijn stijl van discussiëren!

              Vriendelijke groet,

              Like

              • meninggever zegt:

                Omdat ik telkens moet lezen dat ik het niet zou snappen terwijl ik echt heel goed weet hoe de cijfers moeten worden bekeken. Maar als je op links bepaalde cijfers niet meeneemt en alleen maar wijst naar bepaalde sectoren, daartoe eigen cijfers en onderzoeken aanhaalt en maling hebt aan een mening die niet past bij wat je zelf vindt, krijg je met mij te maken. Het is net als bij corona-ontkenners. Die lezen ook bepaalde feiten of cijfers niet als ze hen niet uitkomen. Zelfde zie ik ook steeds weer bij GL, PvdD, D66 en zelfs PvdA. En de VK is hun Pravda. Nog nooit kunnen betrappen op waarheden. Wel op publicatie linkse propaganda.

                Like

        • Willem zegt:

          Ik blijf wat moeite houden met dat selectief winkelen van je. Vorig jaar op het hoogtepunt van de lockdown was het KNMI en ook RIVM er erg duidelijk in dat het fijnstof drastisch gedaald was en ook de uitstoot van CO2. De helderblauwe lucht was een gevolg door een stuk minder vervuiling aldus het KNMI. Toch ook een instanties die geen politieke doeleinden nastreeft. Noch links, noch rechts.
          En als de luchtvaart voor slechts 2% verantwoordelijk is voor de uitstoot van CO2 is ook een fabel. Dat getal komt uit een rapport van de cie Remkes van een jaar of 4 a 5 geleden en gaat alleen over landen en opstijgen, ofwel een vlieghoogte tot 3000 ft, ca 915 m. Wat boven die hoogte gebeurt is gewoon niet meegenomen en toch is het zo dat de motoren echt niet stil gezet worden boven die hoogte. Die redenatie volgend zou je zelfs kunnen zeggen dat de uitstoot van vulkanen ook niet meegeteld hoeft te worden, want die zijn vrijwel allemaal ook allemaal hoger dan 3000 ft. En bij mijn weten is ook de scheepvaart niet meegenomen in de uitstootcijfers.
          Diesels stoten geen CO2 uit? Iedere fossiele brandstof stoot bij verbranding CO2 uit omdat ze een C-component bevatten. En het klopt dat zeer moderne diesels minder fijnstof uitstoten dan hun oudere broertjes, maar de diesel is nog steeds een grote vervuiler. Het is niet voor niks dat die het eerst ‘sneuvelen’ als ergens milieuzones ingesteld worden.
          Maar ik gun jou je hobby om alles wat je onwelgevallig is een linkse hobby te noemen. Daarvoor ben ik liberaal genoeg, wat echt iets anders is dan kapitalistisch. Ondanks dat onze huidige demissionaire MP zich ook liberaal noemt, maar ik daar nauwelijks iets van in terug herken.

          Geliked door 1 persoon

          • meninggever zegt:

            Politiek ingestoken gedachten zijn nauwelijks met feiten te weerleggen. Dat doe ik ook niet. IK predik voor de heidenen vrees ik. Maar zal altijd linkse retoriek bestrijden waar het kan en nuttig is. Niet ik zit er naast maar zij die zich vastklampen aan de gedachten dat we terug moeten naar de middeleeuwen en dat we ons niet meer hoeven te verplaatsen, dat ons land 20 miljoen mensen makkelijk kan onderbrengen en een land zonder gezonde economie dan zelfs nog de sociale lasten kan opbrengen om honderdduizenden nieuwkomers te verzorgen. Ik zie graag antwoorden op de vragen hoe we 9 miljoen auto’s gaan vervangen door paard en wagens, hoe we onze nieuwsgierigheid gaan beheersen als we nog slechts per paard en wagen of trekschuit kunnen reizen en onze plaggenhutten gaan verwarmen als we de moderne faciliteiten uitschakelen omwille van die 0,05% verbetering van de luchtkwaliteit.

            Like

            • Willem zegt:

              Of retoriek nu links- of rechtsdraaiend is, lijkt me van ondergeschikt belang. Retoriek is altijd een eenzijdige en vaak ook zeer gevaarlijke manier van communiceren. Het herbergt per definitie bijna eenzijdigheid in. Kortom ook rechtse retoriek dient bestreden te worden. Je komt te gauw in het argumentencircus terecht van “het stond op Facebook” of een ander ‘sociaal’ medium

              Geliked door 1 persoon

              • meninggever zegt:

                Ik heb daar Facebook niet voor nodig. IK ken mijn klassiekers, en zeker ook de cijfers die staven waar ik voor sta. Geen linkse dogma’s die vanuit een N=1 onderzoek of frustratie tot haat ingestoken blijven wijzen naar sectoren in de samenleving die schuld zijn aan ‘alles’. Maar vooral niet in willen gaan op de tegen-argumentatie die wijst op dreiging uit heel andere hoek. Overbevolking en verstening wegwuiven en dan vooral zelfvergenoegd vanuit de luie stoel menen dat anders denkenden niet het eigen #iq80 niveau halen om goede argumenten van elders te halen. Het blijft wonderlijk dat linkse denken…. Ik zal er alleen daarom al nooit voor wijken.

                Like

  5. Sjoerd zegt:

    Wat mij betreft gaan we zo door, thuiswerken als dat kan… En als ze dat eerder hadden gedaan had ik geen auto meer gehad.

    Geliked door 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Laten we hopen dat we van deze periode toch nog wat geleerd hebben 🙂

    Geliked door 1 persoon

  7. Spontanity zegt:

    Het is zo’n ingewikkeld vraagstuk.
    Ik denk echt dat er geen oplossing is.
    Wel dat alle kleine beetjes helpen.

    Geliked door 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Dat de mensen niet graag teruggaan in de tijd is bekend. Minder vliegen, snelverkeer, geen razendsnelle distributie.
    Dat het heel veel moeite kost hen te laten inzien dat er iets gebeuren moet terwijl ze de dingen zien die Karel aanstipt is een lastige bijkomstigheid.
    Het blijft zaak dat de landen samenwerken maar ja, hoe haal je de dwarsliggers over de streep?

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Aj, dwarsliggers? Juist in de distributie, transporttechnieken, auto’s en of vliegtuigen zie ik veel innovatie en verduurzaming. Ik wil dat juist liever zien als modernisering en een grote stap voorruit.
      Zoals Meninggever historische overzichten beschrijft van de auto, vliegtuigen, transport en distributie zo zoek ik naar een blogger die de innovaties en toekomst van deze sectoren beschrijft.
      Stil staan is achteruitgang heb ik weleens in de blogposts van Meninggever gelezen ….

      Vriendelijke groet,

      Like

      • meninggever zegt:

        Achteruitgang komt vooral door dogmatisch links denken in mijn beleving…..Niemand praat over wie de boel gaat betalen als we teruggaan naar een CO2/stikstof vrije samenleving (ondenkbaar maar toch..).

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          Een openhartig en eerlijk antwoord! Jouw beleving als hoofdbron van jouw reacties bij mijn blogposts.

          En die beleving respecteer ik.

          Zoals jij je zorgen maakt over de kosten van een duurzaam leven, zo zie ik vooral opbrengsten en mogelijkheden, maar vooral kansen tot overleven van de mensheid, natuur en Aarde door duurzaam leven.

          Vredelievende groet,

          Like

          • meninggever zegt:

            De door Timmermans bedachte oplossing voor de verbetering van ons klimaat (0,07%) gaat ons 1 triljoen Euro’s kosten. Dat is krankzinnig en bijna misdadig. Zeker als je weet dat de tweede vervuiler van de wereld, China, nu 50 nieuwe kolengascentrales in aanbouw neemt. Vijftig! Eb er staan er daar al een paar. Maling aan dat klimaat. Maar hier moeten we allemaal van het (schone) gas af en over op gesubsidieerde windmolens waarmee het hele land vol komt te staan, fijn leefmilieu, en zonnecellen. Alle rekeningen daarvoor ook op het bordje van de gemiddelde consument. EV’s worden zwaar gesubsidieerd en leunen zwaar op het bestaande stroomnet. Maar is volgens links de enige oplossing voor ons milieu/klimaat. Maling aan de grondstofwinning, de ook daarbij vrijkomende stikstof, slavenarbeid en de matige verwerking van restmaterialen na gebruik. Maar ik zie het verkeerd…Blijft toch opvallend…

            Like

            • Rob Alberts zegt:

              Typisch zoals jij telkens weer te keer gaat tegen maatregelen van democratisch tot stand gekomen besturen en regeringen.
              Wanneer het jou niet uitkomt noem je democratisch gekozen besturen en regeringen totalitair, communistisch. Het mooie van Amsterdam, Noord-Holland, Nederland en Europa is volgens mij dat eens per 4 jaar in alle vrijheid gestemd mag worden.
              Ik ben daar trots op!!!
              Dat er van mijn persoonlijke wensenlijstje weinig tot niets overblijft na de gebruikelijke coalitie onderhandelingen en het uiteindelijke bestuursakkoord hoort bij dat democratische stelsel van Nederland en Europa.

              Democratische en vredelievende groet,

              Like

              • meninggever zegt:

                De gemeenteraad van onze stad bestaat voor een groot deel uit lieden die niet in Amsterdam zijn geboren of zelfs getogen. Het stemvolk heeft hetzelfde euvel. Uit de provincie naar Amsterdam gekomen en dan eenmaal gekozen werken aan de omvorming van een grote stad tot een afspiegeling van het dorp waar men uit gevlucht is. Omdat men stilte wil en groen op straat. Maar dat is Amsterdam niet. Dat is een stad van handel en nijverheid. Verfoeid door links. Waar het stadsbestuur ook de Nederlandse wetten niet uitvoert….want verfoeid door links! Waar men windmolens wil plaatsen op plekken waar kiezers wonen van juist de linkse stromingen en daar dan tegen weerstand oploopt. De groene kaders knokken met elkaar. Opmerkelijk. Windmolens moeten maar elders worden geplaatst, niet bij die groene kaders in de achtertuin. Men houdt illegalen in de stad, ondersteunt BLM maar slaat anti-coronademo’s uit elkaar. Links is niet te vatten qua logica. Maar het is zeker niet bij Amsterdam passend. Weg ermee!

                Like

  9. wdfyfe zegt:

    In North America the cities were built to accommodate cars not people but that is slowly changing. Unfortunately, we have a long way to go but “Every bike counts.” cheers

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.