Anti-reclame

Voor het melden van een verloren winkelwagen is een landelijke website beschikbaar. Met het aangeven van de winkelketen en de locatie wordt er voor gezorgd dat verloren winkelwagentjes worden opgehaald. Een mooi steven. De waarde van een winkelwagentje is enkele honderden euro’s. Een grote kostenpost voor een winkelketen? Natuurlijk betalen alle klanten voor de aanschaf en het verlies van de winkelwagentjes.

Een kennis van mij kreeg een boete van Handhaving in de bus. Er was aan de andere kant van zijn gemeente een postenveloppe met zijn naam gevonden. Dezelfde naam, maar met een ander adres. Protesteren had geen zin. Via de gemeente waren zijn adres en verdere gegevens opgezocht. Op welke manier Jan Jansen ook aangaf dat er wellicht sprake was van een vergissing? Jan Jansen gaf aan dat het adres op de postenvelop hem onbekend is, dat hij daar nog nooit geweest en daar ook niet woont en/of gewoond heeft. Nee, hij moest de boete betalen. Waarom er niet in alle redelijkheid werd toe gegeven dat er toch een fout was gemaakt bij het uitschrijven van de boete? ( In elk taalgebied is er een veel voorkomende Jan Jansen-variant te vinden. In de gemeente Amsterdam zijn deze naamvarianten ook uit andere talen ook aanwezig.)

Voor winkelketens gelden andere regels. Eenieder kan m.b.v. de website https://www.meldwinkelwagen.nl/ melden. Handhaving houdt zich volledig afzijdig van rondslingerende winkelwagentjes.

Mag ik hier op mijn blog melden dat ik dit zeer krom vind?

Mag ik schrijven dat ik het schandalig vind dat de supermarkt ketens AH, Aldi, Jumbo en Vomar in Amsterdam-ZuidOost hun winkelwagentjes niet ophalen na meldingen? Ik stel voor dat er gewoon flinke boetes worden uitgedeeld. Al worden die dan ook weer doorberekend aan welwillende klanten …

https://www.meldwinkelwagen.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

17 reacties op Anti-reclame

  1. watergeest zegt:

    Dit is volgens mij ook waar de ombudsman op doelde. Het individu heeft geen enkel recht meer en wordt vermalen door op hol geslagen overheidsorganen. Wat betreft die envelop, ik zou doorgevochten hebben tot aan de hoge raad.

    Geliked door 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      Het gaat in dit geval om iemand die kost wat kost zich aan de Nederlandse Wet, regels en afspraken wil houden. Maar de Nederlandse Taal nog aan het leren is.
      De afhandeling van haar bezwaren zijn Kafkaësk uitgevoerd. De boete is natuurlijk netjes betaald. Waarna geen enkele ambtenaar meer bereid is om zich in deze zaak te verdiepen.

      Stille groet,

      Like

      • Hans zegt:

        Kafka=oké!…..Kafka’s boodschap minder.

        Geliked door 1 persoon

      • Willem zegt:

        En toch kan ook het ambtelijk apparaat ‘vermenselijken’. Een treffend voorbeeld ervan ervoer ik in voorjaar 2020 bij onze oosterburen. Ik kreeg een bekeuring thuisgestuurd voor een snelheidsovertreding van 8 km, ergens buiten de bebouwde kom. Of ik bezwaar aan wilde tekenen, of dat ik betaalde gewoon betaalde, waren de mogelijkheden. Het ging om een bedrag van €40 en bezwaar maken leek me weinig zinvol.
        Een week of drie na betaling krijg ik €20 teruggestort van de Duitse justitie met de opmerking dat ze de overtreding verkeerd beoordeeld hadden. Bleek dat ik beboet was voor een overtreding in de bebouwde kom, maar dat de overtreding begaan was buiten de bebouwde kom.
        Leermoment: 1) Onze oosterburen maken onderscheid in verkeersovertredingen binnen en buiten de bebouwde kom en 2) ze doen ook aan nazorg bij verkeersovertredingen.

        Geliked door 1 persoon

  2. picpholio zegt:

    Weet zellfs niet of er een dergelijke website bestaat in België…. Dat van die briefomslag is echt van de pot gerukt !

    Geliked door 1 persoon

  3. Karel zegt:

    zot is het dat men niet luistert naar bezwaren van die Jan Jansen
    en de supermarkten kunnen , als zij willen zelf die karretjes wel ophalen vind ik

    Geliked door 1 persoon

  4. Matroos Beek zegt:

    Zo erg dat men Jan Jansen een boete geeft… Dit kan toch niet.
    Verontwaardigde groet.

    Geliked door 1 persoon

  5. Aan zo’n winkelwagentjes moet gewoon zo’n ‘keer terug’-knop worden gemonteerd en het probleem is opgelost!

    Geliked door 1 persoon

  6. KnutzEls zegt:

    Triest om te zien hoe Jan Jansen vermalen wordt door de onwil van de ambtenaren.

    Geliked door 1 persoon

  7. Yova zegt:

    Ik zie ook wel eens winkelwagen ergens dumpen. Heel triest te worden. Geld in de winkelwagen heeft dan ook zin in. Hopelijk gaat wel lukken met meldpunt.

    Geliked door 1 persoon

  8. De Nederlandse staat is zo langzamerhand behoorlijk ziek. En ik ben bang dat de patiënt niet zal herstellen met zachte heelmeesters.

    Geliked door 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Kennelijk is dat boetes uitschrijven een doel op zich. Klantvriendelijk is het bepaald niet. Maar daar geven de boeteschrijvers ook niets. Net zo min als om waarheidsvinding..

    Like

  10. Ik verbrand enveloppen en zulke papieren al jaren, een mens zou zijn oud papier niet meer buiten zetten en dan kan die man er nog niks aan doen. De karretjes zijn de verantwoordelijkheid van de winkel en ja dan halen ze ze maar op of gebruiken een system dat de karren de winkel niet uit kunnen.

    Geliked door 1 persoon

  11. Willem zegt:

    Het zal ergens in de jaren ’90 geweest zijn dat een Arnhemse buurtsuper zijn winkelwagentjes op liet zoeken en halen door een paar mensen met een verstandelijke beperking, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt. Dat kwam op enig moment op het landelijke nieuws en je wilt niet weten welke bagger die supermarkteigenaar over zich heen gestort kreeg. Het meest vriendelijke was nog dat hij de beide dames misbruikte. Toch betaalde hij ze per karretje dat teruggebracht werd en de beide dames in kwestie voelden zich verantwoordelijk en nog belangrijker; ze vonden dat ze meetelden. Op de regionale zender werd er een item aan gewijd en je zag gewoon dat de ze ervan genoten om bezig te zijn. Gek genoeg, de omgeving had er geen enkele moeite mee. Het gedoe kwam pas toen het initiatief landelijke bekendheid kreeg.

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Gedoe om niets maakt gemakkelijk landelijk nieuws.
      Van mij mag dit concept landelijk uitgerold worden.
      De positieve beleving van de 2 genoemde dames gun ik meer vrouwen.

      Optimistische groet,

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.