Op de website van de Gemeente Amsterdam kun je een melding Openbare Ruimte plaatsen. Soms wordt dit een MORA, Melding Openbare Ruimte Amsterdam genoemd. Anderen zeggen dat het geregistreerd wordt in SIA, Signalen Informatievoorziening Amsterdam. Op Twitter kan via @webcareAmsterdam op een snelle en makkelijke wijze van alles gemeld worden. Twitter vind ik het makkelijkst; een foto en locatie-omschrijving en de dienstdoende ambtenaar verwerkt de melding in het systeem en geeft een nummer als referentie. Bij de website meldingen krijg je de mededeling dat er binnen 2 werkdagen een reactie komt. Bij Twitter krijg ik de informatie dat er 10 werkdagen nodig zijn om een reactie te geven.
Bij een website melding krijg je na 2 werkdagen te horen wat er met de melding is gedaan. Bij de melding van een motorrijder die met een zogenaamde Wheelie over een fietspad rijdt en daarna dagelijks naast het verkeersbord ‘voetpad’ zijn motor parkeert krijg ik als antwoord dat dit gedoogd wordt. Bij de meldingen van een rattenplaag rondom een voortdurend overvolle restafvalcontainer krijg ik de melding dat er geen ratten geconstateerd zijn. Bij het melden van maaischade aan bomen in het Openbaar Groen wordt geantwoord dat men hoopt dat de boom de geleden schade zal overleven.
Kortom de terugkoppeling van de uitgevoerde acties zijn telkenmale zeer teleurstellend. Dit gaat dan om website meldingen. Bij Twitter meldingen ontbreekt elke terugkoppeling. Zoals er ook op geen enkele wijze geprobeerd wordt om structurele oplossingen te bedenken. Een Motorbezitter die willens en wetens laat zien en uitspreekt dat hij de Nederlandse Wetten niet accepteert kan gewoon geverbaliseerd worden. Een overvolle restafvalcontainer kan tussentijds extra geleegd worden. Waarbij er ook gekeken kan worden naar een extra restafvalcontainer of vaker ledigen. Bij maaischade aan bomen kan het maaien aangepakt worden.
Voor mij zijn dit allemaal voorbeelden waarmee het systeem van melden niet functioneert. Bewoners worden niet serieus genomen. Het beheer van de Openbare Ruimte wordt niet verbeterd. Jammer genoeg hoor ik van anderen dezelfde zeer teleurstellende ervaringen ….
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BD5F9EF09-0F3A-4E59-8435-4873EB7CD609%7D
https://openresearch.amsterdam/nl/page/39785/de-signalen-informatievoorziening-amsterdam-sia
te zot voor woorden , die reacties van de gemeente , misselijkmakend gedrag noen ik het
koers groet
LikeGeliked door 1 persoon
Vreselijk wat een ongeïnteresseerdheid… Echt gemiste kansen!
LikeGeliked door 1 persoon
En dan te bedenken dat ‘ambt’ in ambtenaar afgeleid is van ambacht. Alleen is op enig moment de denkwijze ontstaan dat ambachtslieden, -lieden die met handenarbeid hun brood verdienen-, ondergeschikt (minder belangrijk) zijn aan mensen die in dienst van een overheid een ‘ambt’ vervullen.
Je zou denken dat dit een al lange tijd achterhaalde denkwijze is, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de afgelopen 10 á 20 jaar het gevoel van overheidsdienaren dat de burger er voor hen is en niet omgekeerd, eerder is toegenomen dan afgenomen. Ergens in het ‘Onze Vader” staat de zinsnede “Uw koninkrijk kome”, maar dat schijnt niet te gelden voor de ambtenarij; die heeft zijn eigen koninkrijk al. De voorbeelden die je noemt bevestigen dat alleen maar.
LikeLike
Dat is goed voor de statistieken. Het aantal meldingen neemt af gelijk met de meldingsbereidheid. Waardoor ze aan het eind van het jaar prachtige cijfers kunnen presenteren: geen meldingen, dus de burgers zijn tevreden!
LikeGeliked door 3 people
Dat is helaas ook mijn ervaring: ‘Wij hebben uw melding ontvangen, meneer! Die gaat keurig het archief in en er zal verder niets mee gebeuren. Fijne dag nog!’
LikeLike
In Brugge hebben we een identiek systeem. Ons stadje is uiteraard (minstens) tien keer kleiner dan A’dam, maar het systeem draait zeer goed!
LikeGeliked door 1 persoon
Ik hoor meer positieve verhalen over Brugge.
Misschien moet ik gewoon verhuizen?
Optimistische groet,
LikeLike
Zeer welkom!!
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel
LikeLike
ja Rob ik kom op wandel veel moois tegen
of ik nu door een stad of dorp kom , op wandel door ons mooie landje
zittend op een terrasje van een mooi stadje , deze 2 mooie dames tref
en bij een log van een andere blogster de herinnering gelijk zie , al is het wat dagen terug
grauw – groen ligt om de hoek
het beest op aarde – de mens – moet willen
LikeGeliked door 1 persoon
Het is en blijft opmerkelijk hoe de ambtenarij functioneert. Een melding aan de gemeente (website) dat een straatlantaarn het niet doet voor onze deur is binnen 12 uur beantwoord en een dag later staat er een mannetje op een ladder om dat ding te repareren. Toen afgelopen week de gehele straatverlichting in de buurt de hele dag brandde…hoezo milieu?….reageerde men nergens op. Later stond op de website van het stadsdeel dat er een storing was. Een verkeerd geschilderde gele streep voor onze huisdeur, ineens niet meer parkeren??, werd vorig jaar zomer aangemeld als onterecht omdat dit niet was aangemeld noch opgenomen in welk besluit ook. Na diverse meldingen en rappels, nu nog steeds geen antwoord op gehad. Het is dus maar hoe belangrijk je bent voor die ambtenaren….Slordig blijft het, frustrerend ook…
LikeGeliked door 1 persoon