Fietsen in Amsterdam-ZuidOost

Op huisbezoek als vrijwilliger kom ik steeds het zelfde probleem tegen. Waar zet ik mijn fiets? Bij de start van Amsterdam-ZuidOost was er een duidelijke transportvisie. Gescheiden ongelijk kruisende verkeer soorten. Snel verkeer op verhoogde dreven. Metro nog en nivo hoger. En op maaiveldnivo de voetpaden en fietspaden.

De fietspaden waren fijnmazig en aangesloten op stedelijke en landelijke fietsroutes. Dor iedereen werden deze fietspaden geroemd. Met heel veel geharrewar zijn deze doorgaande fietspaden ook nog eens geasfalteerd.

Elk jaar wordt er weer over gesproken dat bewoners van Amsterdam-ZuidOost meer moeten bewegen. Zoals er ook vaak wordt vastgesteld dat er veel minima wonen in het stadsdeel. Fietsen is na wandelen de goedkoopste en gezondste manier van bewegen.

Stedelijke vernieuwing en andere transport en vervoer ideeën doen dan de rest. Het fijnmazige fietspaden netwerk wordt nu onderbroken door 30km woonerf straten door nieuwe nieuwbouw wijkjes met buitenspelende kleine kinderen. Naast de voordeur tegen het keukenraam van eengezinswoningen staat een auto geparkeerd. Garages of schuren ontbreken en fietsenrekken behoren niet tot het straatmeubilair.

Eigenwijs als ik ben ga ik nog steeds met mijn fiets op pad. In een kwartier fiets Amsterdam-ZuidOost van Noord naar Zuid of van West naar Oost. Dat bevalt mij nog steeds uitstekend. Maar bij aankomst ontstaat het probleem. Is er een hek, paal of boom beschikbaar om mijn fiets tegen aan te plaatsen? Als dat het al het geval is dan staan er meestal al andere fietsen tegen aan.

Beleidsmakers weten het altijd beter. Vaak komen zij van elders. Meestal komen zij met een auto. Wat is er nou eenvoudiger dan in elke straat fietsnietjes te plaatsen. Bij winkelcentra, gezondheidscentra het aantal fietsnietjes in verhouding met het aantal bezoekers. Want 1 fietsnietje voor het idee, is en blijft onvoldoende!

PS: een fietsnietje is een goedkope beugel in de bestrating waar een fiets met een kettingslot tegen aan geplaatst kan worden.

Om een idee te geven van mooie woorden plaats ik een link van de laatste fietsnota in Amsterdam-ZuidOost.

PS: de verantwoordelijke ambtenaren en/of bestuurders lezen hier niet mee. Mijn opmerkingen, tips en adviezen vinden ze vooral lastig …

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

15 reacties op Fietsen in Amsterdam-ZuidOost

  1. Karel zegt:

    mogge Rob
    het is/was een schandaal dat er bij de woningen geen berging gebouwd werd , of het nu inmiddels weer verplicht is en of het nageleefd word , geen idee
    ik kwam wat jaren terug wekelijks op de fiets door IJburg en ergerde mij mateloos bij het zien van al die dure fietsen voor de deur langs de weg
    en dat zal in de Bijlmer niet anders zijn 😦
    https://fietsersbond.amsterdam/home

    fiets groet

    Geliked door 1 persoon

  2. Happy Hulk zegt:

    Het woord zegt het al, fietsnietje!
    Beter zou zijn, fietsweltje.

    Geliked door 1 persoon

  3. Hopelijk vind je het niet erg dat ik die ambtelijke nota aan me voorbij laat gaan. Ik ken die taal met die veelbelovende toekomstschetsen nog uit mijn verleden.
    Het fietsnietje heeft in de Ecokathedraal bij Mildam een ereplekje gekregen als bekroning van één van de vele gestapelde bouwwerken. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  4. Aan elke Vlaamse woning hangen zeven beugels om een fiets netjes op te hangen. Nooit problemen ermee, hier.
    (en als je die niet gelooft, verzin ik wel iets anders!)

    Geliked door 1 persoon

  5. Bertie zegt:

    Fietsen worden hier en daar als obstakels gezien Ook bij een paar nieuwe winkelcentra mag je ze niet meenemen maar de stallingen voor de ingang zijn lang niet toereikend.

    Like

  6. meninggever zegt:

    Fietsen in de Bijlmer. Het was indertijd iets geweldigs dat je met de fiets die hele Bijlmermeer door kon fietsen zonder dat je een auto tegen hoefde te komen. Die reden op verhoogde viaducten. De auto opgeborgen in garages. De Metro kwam later pas en zorgde voor goede verbindingen met de stad. Die fiets kon niet mee naar boven in de liften. Beneden in de berging. Na 1975 helaas doelwit van leegroof. Daaaag fietsen. Die auto’s, ook al niet veilig, leegroof in de garages. De fietsen werden diverse malen vervangen, net als de sloten op de boxen, het hielp niet. Nu is er laagbouw in die wijk. Mensen houden hun fietsen vermoedelijk in de tuin opgeborgen. Waar ze veiliger staan dan op straat. Het oogt allemaal een stuk vriendelijker. Al zal het voor de verstokte bezoeker op de fiets best een dingetje zijn. Wat was ik blij dat ik eenmaal de Bijlmer verlatend een huis kon betrekken met schuur en garage. De fietsen weer veilig, net als de auto. Amsterdam is net als de andere grote steden wellicht volgens het stadsbestuur een fietsenstad, maar hopelijk niet alleen voor luchtfietsers. De realiteit van alle dag haalt de snelste fietsers vaak in..

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Ik heb mijn fiets altijd mee naar boven genomen. Ik heb daar nooit een probleem in gezien. De plint, de plek waar vroeger de boxen waren, zijn in mijn oude flat vervangen naar grondgebonden woningen met een eigen tuin. Vrolijke groet,

      Like

  7. KnutzEls zegt:

    De praktijk verschilt dus nogal met de theorie. En de plannen lijken mooier dan de uitwerking. Grrrr.

    Geliked door 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Ja als je je fiets al niet kan stallen dan is het een makkie om ze mee te nemen…foutje dus

    Geliked door 1 persoon

  9. terrebel zegt:

    Helaas blijft het vaak bij mooie woorden en prachtige rapporten.

    Geliked door 1 persoon

  10. gewoonanneke zegt:

    Ja dat is dan jammer en een gemiste kans. Ik zie ze bij winkelcentra in de omgeving heel veel staan heel makkelijk om je fiets dubbel op slot te zetten er aan.

    Geliked door 1 persoon

  11. Robert Sterk zegt:

    En dat in fietsland Nederland. Ik heb het in veel andere gemeenten beter gezien. Ik had van het Amsterdamse, groene bestuur beter verwacht.

    Geliked door 1 persoon

  12. Spontanity zegt:

    Zoals wij hier soms onze auto, als we hem al gebruiken, straten verder moeten plaatsen hebben wij dit probleem met onze E bikes niet.
    Staan fijn in eigen schuur en die nota, ga ik ook niet lezen, wat een epistel zeg.
    Straks met de auto ook niet meer. Tsja, ieder nadeel……….

    Geliked door 1 persoon

  13. elsjeveth zegt:

    De (fiets)wegen van beleidsmakers blijven ondoorgrondelijk helaas ook in het fietsminnend Amsterdam begrijp ik

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.