Een andere auto

In 1956 geboren heb ik zelf nog nooit auto gereden, een auto gekocht of zelfs een rijles gevolgd. Voor sommigen een onmogelijkheid, voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Mijn besef van reizen, reistijden en reisafstanden is wel anders dan bij de gemiddelde generatiegenoten. Soms krijg ik zelfs de opmerking dat ik geen leven heb …

Woonwerkverkeer heb ik vooral per fiets gedaan. En soms gebruikte ik het openbaar vervoer. De reistijd van Den Bosch naar Amsterdam-Watergraafsmeer maakte dat ik naar de Bijlmermeer ben verhuisd. Vakanties heb ik wandelend dor de BeNeLux doorgebracht. Liftend, meerijdend, treinend en vliegend door Europa. Bonaire en Bangkok bezocht ik met het vliegtuig. Naast mijn huis heb ik een eigen carport op eigen grond. Indertijd meende ik dat een woning in Amsterdam met een eigen carport een meerwaarde zou zijn bij een eventuele verkoop.

De historische overzichten van https://altijdmijnmening.com/category/automening/ lees ik telkens weer met veel aandacht. Ik vergelijk zijn verhalen met de verhalen van mijn oom. Mijn oom heeft een vergelijkbare loopbaan in de transportwereld doorlopen.

Transport heeft voor mij met een heleboel zaken te maken. Wonen, werken, recreëren en welke producten koop je waar vandaan. Het openbaar vervoer in Nederland is in de stedelijke gebieden alleen maar verbeterd. Ik zeg altijd dat ik 24/7 vanaf mijn voordeur naar de hele wereld kan afreizen. De terugreis vergt wat meer voorbereiding en organisatie.

Na deze lange inleiding: Een andere auto

Mijn buren zijn aan het rekenen geslagen. Niet alleen de brandstofkosten, maar de totale km-kosten van de huidige auto wordt do0r hun berekend. Vier buren maken hierin een verschillende afweging. Er is een nieuwe volledig elektrische auto aangeschaft. Als zelfstandig ondernemer en verder weg wonende kinderen worden er nogal wat kilometers gemaakt. Aan het einde van de straat is een oplaadpaal beschikbaar. Maar met een beetje geluk komen er zonnepanelen en een eigen laadpaal bij de carport. Een ander jong gezin met overzichtelijk woonwerkverkeer naar naburige gemeenten kiest voor een elektrische fiets. Zij doen de auto de deur uit. En zij hebben een abonnement genomen op een elektrische deelauto. Het derde jonge gezin houdt de eigen auto aan. Deze staat vooral onder de carport. Wel wil dit gezin graag meewerken aan zonnepanelen en een laadpaal bij de eigen carport. En ik verhuur mijn carport aan een buurvrouw. Zij heeft ontzettend veel overlast van de naburige basisschool. En in mijn carport staat haar nieuwe benzine auto droog en veilig. Zij werkt op een school in het centrum van Amsterdam. En gebruikt haar auto alleen voor woonwerkverkeer. In een ander gezin heeft de kostwinner voor een baan in Groningen gekozen. Er wordt verteld dat de bijbehorende grote lease auto een zeer voorname reden speelde bij deze nieuwe werkkring. Zij bezetten nu twee parkeerplaatsen met de grootste auto’s in de buurt.

Vijf totaal verschillende keuzen.

De regelgeving m.b.t. brandstof, uitstoot, weggebruik is gedurende mijn leven nogal veranderd. Een autoloze zondag, het kwartje van Kok, https://peakoil.nl/wat-is-peakoil/ en dichterbij huis n Amsterdam; instortende kademuren en verzakkende bruggen zijn dingen die bij mij naar boven komen. Zo’n dertig jaar geleden heb ik meegewerkt aan een succesvol geofysisch onderzoek naar Aardolie in Nederland. In diezelfde periode heb ik ook gewerkt bij recyclingbedrijf van oude auto’s. Van noodzakelijke brandstof voor autovervoer naar het hergebruiken van de gebruikte grondstoffen in auto’s. In diezelfde 30 jaar hebben wetenschappers, uitvinders naar nieuwe autotechnieken veel duurzame innovaties bedacht.

Zelf zal ik geen rijbewijs gaan behalen en/of een auto aanschaffen. Maar tussen de eerste autorit naar Noord-Italië achterin een Volkswagen Kever en meerijden in de volledig elektrische auto van een vriend zit een wereld van verschil. Al is het maar een halve eeuw in tijdverschil. De ontwikkelingen gaan steeds sneller. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe men aankijkt tegen een andere auto in 2030!

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

35 reacties op Een andere auto

  1. Karel zegt:

    mogge Rob
    ik deed mijn laatste auto weg in 2009 , stond al maanden ongebruikt voor de deur , moest voor apk , nodig zeker 4 nieuwe banden en wie weet wat nog meer , weg er mee dus 🙂
    nooit meer gemist , goed ov naar het werk , en verder fiets en benenwagen
    maar het ligt er toch ook wel aan waar je woont hoor , in Canada kon ik wonende op de boerderij ver weg van wat dan ook echt niet zonder

    fiets groet

    Geliked door 1 persoon

  2. picpholio zegt:

    Zeer interessante bedenkingen….. sinds ik met pensioen ben is voor mij de fiets ook meer en meer belangrijk geworden als vervoermiddel voor de korte en middellange afstanden.

    Geliked door 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Interessant te zien hoe ieder zijn eigen criteria heeft.

    Geliked door 1 persoon

  4. Ximaar zegt:

    Ben ook nooit aan een auto of rijbewijs begonnen en rij ook liever niet mee. Tot 5 km van m’n huis loop ik. Tot 25 km fiets ik e-loos en voor verder wordt het de trein. Met vakanties heb ik half Europa doorfietst tussen Oslo, Cork, Lissabon, Athene en Praag. Voor het werk teveel gevlogen o.m. naar de USA, Taiwan en Brazilië. Mijn ouders hadden ook geen auto, ik ben er dus nooit aan gewend geraakt. Voor het werk (dat zelfs een prima bedrijfsbus) liet rijden was het niet nodig. Om mijn huis is geen ruimtte voor een auto. Het straatje staat nu al te vol.

    Geliked door 1 persoon

  5. Eigen auto’s zullen nooit echt verdwijnen, denk ik, ook niet in het jaar 2050. Electrische auto’s zullen allicht de norm worden, benzinestations zullen hotdogtenten worden. Maar de keus al dan niet een rijbewijs te (willen) halen zal blijven. Dat je het al heel je leven doet zonder auto is een bewijs dat dit vierwielig monster geen noodzaak is.

    Geliked door 1 persoon

  6. Koen zegt:

    Ik kan niet zonder (in Afrika) als ik het werk wil blijven doen dat ik nu ook doe. In Nederland ging de auto er al twee keer uit. Eerst tussen 2009 en 2012 en sinds 2017 ben ik auto-vrij in NL

    Geliked door 2 people

  7. Menck zegt:

    Als zelfstandig hovenier ben ik aangewezen op mijn bestelwagen. Hij is, met andere woorden, een noodzakelijk kwaad.
    Een elektrische auto is voor de gemiddelde particulier niet betaalbaar. Enkel als bedrijfswagen en voor de happy few, dus.

    Geliked door 1 persoon

  8. Gerbie zegt:

    Rijbewijs wordt nutteloos. Nu al zijn zelfsturende auto’s veiliger dan auto’s met wezens aan het stuur die fouten maken. Het grootste probleem is de mens die moeite heeft met verandering, moeite met de controle kwijtraken. Maar er komt een moment aan (2030?) dat een klein land de regel in gaat voeren (wilde gok: Estland, Uruguay) en dat andere landen zien dat het verkeer veiliger én schoner is geworden. Dan gaat het hard.

    Geliked door 1 persoon

  9. Mooi hoe je alle overwegingen tegenover mekaar zet. Een eigen auto gaat er vermoedelijk nooit echt uit. Voor mij was en is dat vrijheid. Te voet en fietsen daar geraak ik niet ver mee. Maar het is inderdaad goed er over na te denken. Met beter OV zou het nog meer de moeite zijn. Vroeger stopten er overal treinen en reden er bussen, in de loop der jaren veel afgeschaft.

    Geliked door 1 persoon

  10. Levensjutter zegt:

    Leuk blog Rob, om zo eens verschillende keuzes onder elkaar te zetten! Toen ik nog journalist was op de Veluwe, en later in de Achterhoek, was een auto (van de zaak) wel heel handig. Het gebied was te uitgestrekt om te befietsen, en het openbaar vervoer… nou nee. Midden in de nacht na een raadsvergadering nog thuis zien te komen met bus en trein en fiets, dat was onhaalbaar. In de stad (in mijn geval: Deventer, en later Nijmegen) deed ik wel steeds meer met de fiets, maar nu we in de achterhoek van Denemarken wonen hebben we toch echt (weer) een auto nodig. Elektrisch rijden – dat zal nog wel even duren eer dat hier, met voldoende laadpalen overal, mogelijk is… Tot die tijd doen we maar zoveel mogelijk met de el-fiets, en als het niet anders kan: met de auto

    Geliked door 2 people

  11. Rebbeltje zegt:

    Ben nog steeds blij met onze bolide haha
    En weet je bij ons hoorde dans en muziekles, rijbewijs halen bij de opvoeding 😉
    Wonen dan ook niet in een stad waar je alles bij de hand hebt.

    Geliked door 1 persoon

  12. Suskeblogt zegt:

    Er is nu al sprake van zelfopladende electrische wagens. Die laadpalen zullen dus ook vroeg of laat verdwijnen. We zijn nog lang niet aan het einde van deze evolutie.

    Geliked door 1 persoon

  13. peterbake zegt:

    Er waren jaren dat ik 100 000 km per jaar reed, volledig verknipt natuurlijk, daarnaast was ik dan nog 6 weken per jaar in het verre oosten. Ik reed diesel, gas, benzine, toen weer diesel en nu zoveel jaar later met internet hoef je niet meer heel europa door van Basel, Zurich, Milaan, en terug over Loerrach en Frankfurt, het textiel leven is veranderd, eerst tekeningen, dan monsters, dan eerst weer een zoom meeting. Laatst ging ik naar Berlijn met de trein, die tot mijn verbazing tjok vol zat, en voor 49 euro was ik er, Strassenbahn gepakt relaxed naar meeting. Mijn kinderen delen een C 3 Citroën, en heel eerlijk rijden er heel weinig in. Echt de tijd dat een auto status of aanzien geeft ligt gelukkig ver achter ons. Leve de pool plek, green wheels en het OV !

    Geliked door 1 persoon

  14. In de Randstad kun je je vanwege goed openbaar vervoer en beperkte afstanden dergelijke keuzes permitteren. in Fryslân en vele andere buitengebieden is het een heel ander verhaal. We hebben hier te maken met grotere afstanden en matig geregeld openbaar vervoer.

    Like

  15. Matroos Beek zegt:

    Ik ben ook benieuwd hoe het wagenpark er in 2030 zal uitzien. Ik rijd graag auto, maar beperk het tot woon-werkverkeer omdat er geen ov is en de afstand te ver.

    Like

  16. gewoonanneke zegt:

    Pas zat ik met een kennis van me te maken en haar kleinzoon van een jaar of 7 was er ook bij en toen hij hoorde dat zowel mijn vriend als ik geen auto hebben hij me vol ongeloof aankeek zo van Geen auto?? Wij fietsen of gaan met OV voordeel we hebben de tijd. Wel een eigen auto gehad toen ik via OV 3 1/2 uur moest reizen per dag dat was niet te doen. Soms mis ik hem nog wel eens in de wintermaanden ’s avonds. Vind het niet echt prettig om zo laat alleen door de polder te fietsen.

    Geliked door 1 persoon

  17. meninggever zegt:

    Mijn kilometrage is nog steeds zo’n 20K per jaar. En we komen overal en nergens. Domweg omdat die auto de vrijheid biedt. Voor vervoer in de stad prefereren we het wandelen of OV. Is in A. prima geregeld. Parkeren is peperduur en de stad heeft een autovijandig links bestuur gekregen. Dus dan is die auto minder handig. Maar we laten ons de vrijheid niet afnemen, daarvoor is het buiten de stad veel te leuk. Onlangs nog eens naar Marken en Waterland gereden en daar rondgelopen. Kom daar maar eens met het OV. De meeste elektrische auto’s zijn geen alternatief nu. Kosten gemiddeld twee keer de prijs van en benzine-auto en bieden een actieradius die me samengeknepen billen zou bezorgen bij elke rit. Ja, een beetje Audi E-Tron, Skoda Kodiaq of Tesla zou het alternatief zijn, maar 50K uitgeven voor een auto? Best geld. Wat me ook opvalt is dat juist de bestuurders van dit soort wagens zich op de weg het meest asociaal gedragen, net als die lui op elektrische fietsen. Snelheid doet iets met ze. Heb ik met geluid. Piepen toch minder dan mooie roffels uit een V8 of 4 turbo…

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Marken heeft een uitstekende busverbinding ( heen en terug ) vanuit Amsterdam. Evenals Waterland, al ga ik daar graag met de fiets naar toe.

      Jullie autogebruik is een mooie aanvulling van mijn rijtje.

      De sneren naar een democratisch gekozen stadsbestuur zijn geheel voor jouw rekening.
      Evenals de opmerkingen over Elektrische autorijders en fietsers.

      Zoveel mensen, zoveel wensen ….

      Duurzame groet,

      Like

      • meninggever zegt:

        Ooit werd ook Lenin democratisch gekozen. Net als Hitler. Helaas lapten die net als het huidige stadsbestuur elke weerstand tegen beleid aan de laars. De Centrale in Diemen het beste bewijs. Bossen in ovens gooiend omdat dit goed zou zijn voor het milieu snijdt men wel het autobezit/gebruik de pas af. Niet criminaliteit is de vijand van de burgers, maar de automobilist. Een burgemeester die de wet niet wenst te volgen, politie verdacht maakt, de echte problemen niet wenst aan te pakken. Tja, noem dat maar democratisch. En daarbij, die burgemeester is door geen enkele burger gekozen maar door het kneiterlinkse college. De sneren naar elektrische autobestuurders (Grachtengordeltypes met een Tesla van de zaak) en fietsers zijn ook met bekende Amsterdamse spot neergezet. Het cynisme van een stadsbewoner ontgaat je nog steeds jammer genoeg… Maar mijn groeten zijn desalniettemin even vriendelijk al zijn ze dan niet duurzaam omdat dat niet praktisch is in een normaal leven…

        Like

  18. Karel zegt:

    ha die Rob
    ik pas mij makkelijk aan , en maakte een ander ritje en genoot van het fietsen , en al ik trof onderweg

    fijne avond groet

    Geliked door 1 persoon

  19. Spontanity zegt:

    Auto wegdoen is geen optie.
    Maar fietsen veel vaker dan dat we autorijden 🙂

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.