De Benzineprijs

De notoire filerijders willen graag afgeven op de benzineprijs. Alles en iedereen krijgt het van voren vanwege de hoge benzineprijs. De ouderen weten nog toe te voegen dat er ooit een onzinnige autoloze zondag is geweest vanwege problemen rondom de aardoliewinning. Vanuit de Bovag en de logistieke wereld wordt dan ook aangevuld met het terug te vorderen van het kwartje van Kok. Sommigen weten met trots aan te vullen hoeveel kilometers er gereden kan worden met 1 liter brandstof.

Maar bij mij vraag over het belastingtarief wordt er vooral woedend gereageerd. Het tarief en de opbouw van de wegenbelasting is meestal onbekend. Afschrijving, indirecte en directe kosten van de auto zijn net zo onbekend. Wel weet men het verschil in de pompprijs achteraf op een industrieterrein, in de buurt of aan de snelweg.

Het zegt mijzelf niet zoveel. 65 Jaar zonder rijbewijs en dus zonder auto kan ik wel een kostprijs berekening of een productvergelijking maken.

Let wel auto’s interesseren mij niet echt. Maar bij de huidige stampij rondom de Aardgasprijs zie ik iets vergelijkbaars gebeuren. Het op en neer gaan van de Aardgasprijs heeft heel veel oorzaken. Maar net als bij de benzineprijs gaat het overgrote deel van de Aardgasprijs naar de Nederlandse Staatskas.Toch is het mogelijk om verder te kijken. Er is de bijvoorbeeld de keuze om groengas te kopen en/of te kiezen voor een duurzame energiemaatschappij. Velen hebben geen idee wie hun energiemaatschappij is. Vaker wordt er geroepen wat er maandelijks betaald wordt. En daar wordt dan trots op aangevuld hoeveel men vorig jaar heeft terug ontvangen. Bij dit laatste geldt gewoon dat er een heel jaar teveel is betaald. Maar ook dat er steeds minder strenge winters zijn in Nederland. Een klein detail, de verbrandingswaarde/calorische waarde van gas kan verschillen. de herkomst van het gas geeft ook een klein prijsverschil.

Echte winst is er te boeken met de juiste afstelling van de verwarmingsinstallatie. Zoals het ook verstandiger is om een prijsvergelijking tussen energieleveranciers niet met het te betalen maandbedrag maar met het verbruik te vergelijken. Besparen kan natuurlijk ook door te isoleren, gaten en kieren te dichten en een juist ventilatieplan op te zetten.

Alleen maar over de benzineprijs, aardgasprijs of de maandelijkse energiekosten te praten is te makkelijk en vertekend het geheel.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

21 reacties op De Benzineprijs

  1. Novelle zegt:

    Zo is dat

    Geliked door 2 people

  2. meninggever zegt:

    Hier wordt een bocht wel erg kort genomen door je. Natuurlijk zijn energiekosten verbonden aan economisch belang of afroming door een zeer gretige overheid die maar wat graag windmolens bouwt met gelden die uit het zgn. Mobiliteitsfonds worden verkregen. Dat fonds was ooit bedoeld om wegen mee aan te leggen, trams/treinrails en zo meer maar wordt nu vooral benut voor andere zaken. Het kwartje van socialist Kok was bedoeld om ordinair de staatsschuld mee in te lossen. En was een tijdelijke maatregel, die nooit meer werd teruggedraaid. Diezelfde Kok roomde overigens ook het ABP en andere ambtenaren-pensioenfondsen af om dezelfde reden. Maling aan de toekomst. Maar terug naar benzine en diesel, je hoeft maar een ritje Duitsland of Belgie te maken om te zien hoeveel de prijzen per liter schelen met de EU-buurlanden. Waarbij men daar delen van de zgn. wegenbelasting (echt voor onderhoud wegen) in de prijs heeft zitten, waar het hier een extra heffing is. Zou hetzelfde soort heffingen hier worden geheven op andere weggebruikers als scooters, EV’s en normale fietsen, was het land te klein…maar bij auto’s moet het gewoon gebeuren. De haat tegen mobiliteit is langzaam aan extremistisch aan het worden. Maar als 9.5 miljoen voertuigen stil komen te staan door de te hoge banditaire prijzen voor dat spul wordt het pas echt gezellig in dit land en is een burgeroorlog snel in zicht. Voor de goede orde, in Bahrain kost een liter benzine voor de veelal daar gebruikte benzineslurpers E.0,21 per liter…..

    Geliked door 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      Een te verwachten antwoord m.b.t. de benzineprijs.
      Maar geen enkele opmerking over de energielasten voor het verwarmen van de woning en/of water.

      In overheidsbegrotingen spelen een aantal regels die in jouw beantwoording ook ontbreken.

      Persoonlijk vond ik het een uitdaging om de stadsdeelbegroting uit te vlooien. Ik ben dan ook nog steeds trots op het Gouden Telraam dat ik van de toenmalige portefeuillehouder Financiën mocht ontvangen.

      Vriendelijke groet,

      Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Op Twitter komt een apart berichtje voorbij:
      Wanneer de luchtvaart accijns zou betalen over kerosine, dan kan de benzineprijs in Nederland dalen tot 1,20 euro per liter. Een politieke keuze om de automobilist wel te laten betalen en de grootgebruiker en vervuiler KLM niet te belasten ….
      De automobilist betaalt nu rond de 2 euro per liter?
      Duurzame groet,

      Geliked door 2 people

      • Levensjutter zegt:

        Politiek? ’t Is een vies spelletje… en dat wordt (mij) steeds duidelijker

        Geliked door 1 persoon

      • meninggever zegt:

        En wederom gaan we weer voorbij aan de feiten. Kerosinebelasting zal de sector hard raken en klanten naar de concurrentie jagen. Dus daarmee maak je KLM (geen staatssteun maar rente met regeringsgarantie tegen 7.5% rente!) en Schiphol het werken onmogelijk. Tuurlijk een linkse droom, dat is wel duidelijk, fietsen naar Spanje of zeilen naar de VS de ultieme sprookjes, maar zoals jij het voorstelt werkt het niet. Omdat de overheid, zeker waar linkse partijen in zitten, heffingen nooit benutten voor het doel waartoe ze worden ingehouden. Teruggeven zit niet in het woordenboek. Een heffing op kerosine met het idee daarmee benzineprijzen te verlagen is dus een utopie. Men zal kiezen voor dubbelop. Net zoals milieuheffingen die helemaal niet naar het milieu gaan maar naar heel andere zaken. En dan ben ik ook van mening dat we ook een dam moeten opwerpen tegen de doorgaande massa-immigratie, waarover jij altijd weer zwijgt. Nee Rob, dit soort flauwekul slaat echt nergens op…

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          Ik citeer een Twitterbericht m.b.t. belasting op Kerosine of belasting op benzine. Do not shoot the messenger.

          Het overgrote deel van de belastingen zijn landelijk vastgesteld.
          De afgelopen 10 jaar is de minister-president een VVD-er.

          Om alles wat jou tegenstaat aan linkse politici, bestuurders en/of politieke partijen te wijten is vooral jouw reflex en bezijden de werkelijkheid….

          Vriendelijke groet,

          Like

          • meninggever zegt:

            Feiten! De minister die zowel de benzineprijs ‘tijdelijk’ verhoogde alswel de pensioenfondsen afroomde was een PvdA-er. Zij die pleiten voor nog meer heffingen op brandstoffen zijn allemaal afkomstig van linkse huize. Immers we redden het klimaat slechts als we hier massaal failliet gaan aan heffingen op wonen, werken, rijden, vliegen, varen, eten, drinken etc. En intussen staat de achterdeur van NL gewoon open. Wil je weten hoe dat er uit ziet? Ritje maken naar de grens met Duitsland en zien wat daar ongecontroleerd de grens over komt. Maling aan Schengen. En dan hier zorgen voor extra verstening groene ruimten! Links weigert altijd om eens goed rond te kijken en ik wijs daar met alle plezier steeds weer op…Opdat we straks niet vergeten wie verantwoordelijk waren voor de ramp die ons land treft….Op welk gebied dan ook…

            Like

  3. De verbruiker betaalt, eerlijker kan niet.

    Geliked door 2 people

  4. fialas zegt:

    Dank voor dit verstandige woord! Al te veel van mijn vrienden laten zich verleiden tot eindeloos overstappen, vaak in verkeerde seizoen en soms komen ze ook nog terecht bij een provider die omvalt. Tel uit je winst.

    Fialas.

    Verzonden vanuit Mail voor Windows

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Vreemd genoeg zoeken de energieleveranciers vooral nieuwe klanten. Standaard geven ze een welkomstbonus aan nieuwe klanten. Dat is het lokkertje. Waarbij dan ook vaak een lager maandbedrag gevraagd wordt. Maar dat geeft na een jaar altijd bijbetalen!

      De hoge inkoopprijs voor Aardgas laat kleine, nieuwe energieleveranciers omvallen.

      Maar voor de consument is het flexibele maandbedrag met de huidige hoge Aardgasprijs ook een probleem. Een contract met een vaste prijs geeft over en weer meer duidelijkheid en vastigheid.

      Waarbij een langdurig driejarig contract nog meer vastigheid geeft.

      Persoonlijk vind ik dat energieleveranciers ook iets mogen doen voor vaste klanten.

      Duurzame groet,

      Geliked door 1 persoon

  5. Matroos Beek zegt:

    Wij maken er een sport van om onze energiekosten zo laag mogelijk te houden. Op den duur ga je dat leuk vinden en is het ook nog goed voor je portemonnee en het milieu.

    Geliked door 3 people

  6. Levensjutter zegt:

    Hulde voor dit blog Rob. Wij laten onze auto steeds vaker staan (vanwege de stijgende benzineprijs ook hier). Zonder auto op het lege platteland hier is heel erg lastig, anders hadden we de auto al lang weggedaan. Echte winst – overal – is pas te boeken met MINDER of NIET.

    Geliked door 3 people

  7. Ximaar zegt:

    Er is wel een verschil. Voor gas en elektra betaal ik flink vastrecht en transportkosten. Bij benzine gaat het daar niet over alles is verwerkt in de literprijs. Het is ook niet zo dat de literprijs zakt als je meer afneemt. Bij elektra en gas is dat wel zo. En ze staan niet mnet 140 euro bij een tankstation klaar als je een jaar lang alleen bij hen tankt. Die 140 euro is weer gunstig voor de kleine afnemer. Jaarlijks overstappen loont.

    Geliked door 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      Jaarlijks een overstappen loont.
      Waarbij het tijdstip nu met de huidige hoge aardgasprijs ook van belang wordt.

      Toch zou ik liever zien dat er aan klantenbinding wordt gedaan.

      Ik zie veel mensen onwetend de verkeerde overstap maken. Vandaar dat ik in deze blogpost benadruk dat je wel je eigen verbruik in kWh, m3 of gigajoule zou moeten weten.

      Duurzame groet,

      Like

  8. hermanstel55 zegt:

    De auto is al zo lang ik mij kan herinneren, een melkkoe voor de overheid. En natuurlijk zijn de onnodig hoge belastingen en ook het kwartje van Kok daar voorbeelden van. En als het doel van de overheid nu was om die accijnzen echt ten goede te laten komen aan het milieu, dan zou ik er nog begrip voor kunnen opbrengen. Maar daar is nauwelijks sprake van. Men weet, dat burgers hun mobiliteit niet gemakkelijk zullen opgeven. Daar wordt driftig misbruik van gemaakt. Ik vind het hypocriet, dat daar het milieu als excuus wordt gebruikt. Dan inderdaad zou men ook meteen de kerosine weer moeten belasten en flink ook. Politiek bedrijven is echt een vies spel geworden, waarbij vriendjespolitiek en (persoonlijk) gewin een grote rol spelen. Als men echt iets aan het milieu zou willen doen, dan is investeren in betere openbaar vervoersvoorzieningen noodzaak.
    Uitbreiden van Metronetten in de Randstad zou al een goede stap zijn. Perfect gaat het overigens nooit worden. Verder is de overheid natuurlijk best wel blij met de hoge olieprijzen. Immers de belasting is daarvan een meegroeiend percentage. En wat dat kwartje van Kok en het legen van de ABP kas betreft, dat was een doodgewone, ordinaire diefstal door de overheid. En dat nota bene door een socialist uitgevoerd. Geen wonder, dat de PvdA een beetje dood aan het gaan is. Eigen schuld.

    Geliked door 3 people

  9. Willem zegt:

    Voor je het toch best wel goede openbaar vervoer in de randstad uit gaat breiden met extra metronetten, lijkt het me zaak om het OV op het platteland weer in ere te herstellen. Ik heb veel familie die op een á anderhalf uur autorijden, – van deur tot deur-, van me vandaan woont. Met OV duurt dat minimaal 4 uur en dan mag er echt niks fout gaan met aansluitingen, vertragingen enz. Er zijn zelfs familieleden die ik wel met OV bereiken kan, maar niet dezelfde dag terug kan met OV; de eerste bus die het dorp ’s morgens aandoet kan ik niet halen, omdat ik nog geen trein kan nemen vanuit mijn woonplaats en de tweede bus (’s middags), is tevens laatste bus v d dag die het dorp aandoet, dus de bus waarmee ik weer zou moeten vertrekken om tijdig thuis te zijn. En dat in Nederland met zijn ‘uitstekende’ infrastructuur. Binnen de familie hebben we dus allemaal een auto, al was het alleen maar om familiebezoek mogelijk te maken.
    Ziedaar een heel belangrijke reden waarom de Nederlandse (plattelands)burger niet zo snel de eigen mobiliteit op zal geven. In een groot deel van Nederland is je eigen vervoer bittere noodzaak. En je hebt gelijk; de overheid maakt daar grof misbruik van.

    Geliked door 2 people

  10. Anita zegt:

    Ha a nice sunday dear
    Kisses
    Anita

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.