Vervoer

66 Jaar en nog steeds geen rijbewijs. Mijn schoenen, fiets en OV-chipkaart brengen mij nog steeds naar elke gewenste bestemming. Mijn fiets heeft een cardanas, maar nog geen accu.

Het mag duidelijk zijn dat in mijn leven de “Heilige Koe” geen rol heeft gespeeld. Jazeker, in mijn studententijd heb ik veel gelift. En bij vakanties heb ik uren en vele kilometers in de auto van vrienden gezeten.

Ondertussen leer en lees ik steeds meer over deelvervoer. De NS is daar al eerder mee begonnen. Rondom een treinreis is er de mogelijkheid om een ov-fiets te huren. Herkenbaar aan gekleurde fietsbanden en/of velgen zijn andere fietsen en bedrijven op aangehaakt. Met scooters is er ook zoiets gekomen. Deze deelscooters zijn herkenbaar aan de grote koffer achterop voor de hoofdluis verspreidende helmen. De gebruikers van deze deelscooters zijn deelnemers aan een bizarre wedstrijd. Bij het (tijdelijk) parkeren wordt de meest storende plek gezocht. Het blokkeren van zebrapaden, voordeuren en blindengeleidestrook levert de gebruikers van de deelscooters blijkbaar bonuspunten, korting of andere voordelen op.

Eerlijk, ook het rijden van een brommer heb ik overgeslagen.Het pronken met een specifiek merk, extra chroom of illegale opgevoerde snelheid is nooit mijn hobby geweest.Het rondrijden met een sloopauto voor 50 gulden heb ik in mijn omgeving gezien. De bijbehorende (dodelijke) ongelukken heb ik du ook meegemaakt. Naast een vriend/bekende met of zonder geldig rijbewijs meerijden heb ik weer niet gedaan. Levend op het platteland zonder openbaar vervoer vond iedereen het maar vreemd dat ik alles op mijn fiets deed.

Nu hoor ik van mijn buren verhalen over lease auto’s. Het komt bij mij vooral over als een te duur statussymbool. Toch heb ik het idee dat nu met de te hoge brandstofprijzen er een verandering gaande is.

En toch heb ik het idee dat er steeds meer met een andere blik naar vervoer en vervoersmiddelen wordt gekeken. De benzine slurpende prive-auto wordt meer en meer vervangen door een hybride of elektrische versie. De lease auto wordt minder snel aangeboden door werkgevers. Gezond-leven-1000-stappen levert andere keuzes op. Modieuze trends in bakfietsen en e-bikes helpen mee in deze veranderingen.

Maar vooral in het deelvervoer, fiets/scooter/auto zie ik een nieuwe toekomst. Al zal elke aanhanger van de “Heilige Koe”-religie daar Des Duivels op reageren …..

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in duurzame energie, energie besparen, Geen categorie, Politiek. Bookmark de permalink .

49 reacties op Vervoer

  1. Suskeblogt zegt:

    Hier kan je ook een auto huren. Heel handig als je je geen eigen auto kan veroorloven. Een auto kopen zal voor veel mensen te duur worden in de nabije toekomst.

    Geliked door 1 persoon

  2. shivatje zegt:

    Hier kan je aan deel auto of bromfiets doen. Dat toch veel gebruikt wordt.

    Aum Shanti

    Like

  3. Karel zegt:

    ha die Rob
    ik was gek op m’n zelf opgevoerde brommers 🙂
    rijbewijs haalde ik pas op m’n 22ste in Canada
    had het ook nodig in m’n werk , heel mijn werkzame leven
    sinds 2009 geen auto meer , reed er nog maar zelden mee , huurde er wel met flinke korting via schipholpas 🙂
    met m’n dalvrij abonnement ben ik heel blij al vele jaren lang , als ook met de fiets en benenwagen

    Like

  4. gewoonanneke zegt:

    Ik heb laat mijn rijbewijs gehaald maar was nooit mijn hobby. Wel een aantal jaren een auto gehad omdat mijn werkgever ging verhuizen en ik dan met het OV meer dan 4 uur op een dag moest reizen, dat was niet te doen. Nu al jaren geen auto meer, blij toe. Ik fiets overal naar toe en anders ov. Bevalt me prima.

    Like

  5. Vlierbloesem zegt:

    Ik denk er juist over om een zonne-auto te gaan aanschaffen om als externe zonnecollector te dienen. Op mijn dak mag ik geen zon energie collectoren plaatsen.

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Ik volg altijd met heel veel plezier de races van de zonneauto’s.
      Ik geniet dan vooral van het feit dat de Nederlandse deelnemers altijd vooraan rijden bij deze races.

      Wanneer deze technologie in de praktijk toegepast gaat worden?

      Optimistische groet,

      Like

  6. Zo lang het openbaar vervoer hier in het noorden alleen maar verder wordt afgebroken, pieker ik er niet over om de auto te laten staan. Ik zou hem intussen graag willen inruilen tegen een hybride of elektrische wagen, maar dat zit er voorlopig ook nog niet in.

    Like

    • Willem zegt:

      In het oosten van het land is het weinig beter op het moment dat je buiten de stedelijke gebieden komt. Dat is ook de belangrijkste reden dat ik na mijn pensionering de auto heb aangehouden; ik heb nog vrij veel familie in noord- oost-Nederland op het platteland wonen. Is niet te bereizen met ov.

      Geliked door 1 persoon

  7. Bertie zegt:

    Mooi Rob.
    Mijn ervaring zonder auto – met een gezin- waren een ramp en zouden het nog steeds zijn. Ziekenhuizen, familie, bijvoorbeeld.
    Sommige delen van het platteland zijn nu eenmaal niet te ontsluiten door fiets, benenwagen en ov, te duur, te ver.

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Mijn hele leven woon ik in of naast een stad, maar ook grotendeels in de Randstad.
      Het ov rondom mijn huis/werk is altijd ruim (geweest).
      Daar waar jij woont is het ov grotendeels uitgekleed.

      Ik begrijp helemaal waar jij het overhebt.

      Vriendelijke groet,

      Geliked door 1 persoon

  8. meninggever zegt:

    Alles goed en wel, maar zonder vervoer staat onze samenleving letterlijk en figuurlijk stil. Los van jouw persoonlijke (des)interesse in moderne vervoermiddelen is juist de ontwikkeling van de auto (veel van die fabrikanten bouwden voorheen ook koetsen en later fietsen..) belangrijk gebleken voor de evolutie van de mens. We kwamen op plekken die vroeger ondenkbaar waren. De vierkante meter van het eigen huis of de smerige souterains waar men als arbeider verkeerde werden ingeruild voor een plekje aan zee of op een camping. Fietsen is prima in de stad. Ik maak daar ook gebruik van. Maar even naar de familie of vrienden die soms op 50-150km afstand wonen is echt niet te doen met die zelfde fiets. Als je tenminste droog, warm en dezelfde dag op en neer wilt. Het OV is in de stad prima geregeld, maar juist deze weken zijn de ambtenaren van het staatsspoor en de verwante busbedrijven weer eens aan het staken. Dan is de heilige koe een uitkomst. Kortom N=1 onderzoek of ervaring is voor een-ieder anders. De leaseauto is zeker een statussymbool. Vandaar ook dat die het hardst groeien in aantal maar ook strekkende meters. Dan doe je milieubewust met je EV van de baas maar zet hem wel voor de deur van je best dure huis in de grachtengordel. En wie een beetje hip of milieubewust is kakelt over de op afstand bedienbare verwarming, autopilot, de keep-your-lane technologie of de camera’s die alles opnemen rondom het vervoermiddel… Wonderlijk dat juist dat volk vaak stemt op D66 of Groenlinks…Waar men nu net iedereen op de fiets wil krijgen….desnoods in de winter…

    Like

    • Willem zegt:

      In de tijd dat ik nog een kantoorbaan had fietste ik de 20 km tussen mijn woonstee en mijn werk vrijwel altijd en heb het nooit ervaren als een last. Deed daar 45 an 50 minuten over, dezelfde tijd die je ook nodig had als je met trein, bus, of eigen auto ging.
      We hadden toen wel een auto, maar mijn vrouw, -beginnende invaliditeit en twee schoolgaande kinderen thuis-, had daar overdag meer aan dan wanneer de auto de hele dag werkeloos op mijn arbeidsplek stilstond. Bovendien was het, na een hele dag problemen oplossen, aan het eind van de dag terugfietsen erg lekker om je hoofd even helemaal leeg te maken. Zoals een Achterhoekse collega van me altijd zei “Efkes de wasem richtig um de kop vulen”
      Klinkt misschien raar, maar ’s winters vond ik fietsen wel prettig, had het eigenlijk nooit echt koud en ook regende het veel minder vaak dan menigeen beweert.
      Ik had wel een voordeel; op de sportaccomodatie van mijn werk kon ik me ’s morgens douchen en omkleden, zodat je niet bezweet aan je werk begon.

      Like

      • meninggever zegt:

        Fietsen en brommen. Het was er allemaal in mijn jeugdjaren. Werken op Schiphol, elke dag 10 km heen en terug. Zomer en winter. Alleen bij zwaar weer, sneeuw en vorst, was daar de bus van Maarse & Kroon en de tram. Deed je er twee keer zo lang over. Maar o wee wat ben ik vaak nat geregend en in de winter (zonder sneeuw) half bevroren van die tweewielers afgekomen. Er waren toen nog geen omkleedplekken, behalve het toilet op kantoor. Dus je reed gewoon in je kantoorkleding met een dikke jas en soms een regenpak er overheen op en neer. Ik was enorm blij toen het bedrijf mij als verst wonende op enig moment toestond het VW busje van dienst mee te nemen als dat op tijd binnen was. Anders werd het alsnog lastig. Daarna kwam het nooit meer helemaal goed met dat soort vervoer en mij… Pas nu, ik ben nu een stuk ouder, is de fiets weer terug voor het lokale vervoer. Gewoon leuk, maar zodra het verder is dan 20km ga ik echt met de auto onderweg. Heel comfortabel en die buiten onderweg deren me niet…

        Like

        • Rob Alberts zegt:

          10 Kilometer heen en weer terug gedurende mijn middelbare school.
          Hetzelfde voor mijn zaterdag- en vakantiebaantje.
          En later fietste ik ook wel op maandag naar mijn school in Nijmegen en op de vrijdag weer terug richting Eindhoven. Dat spaarde weer treinkosten uit.

          Zoals gezegd dat brommeren was niets voor mij.

          Fietsvriendelijke groet,

          Like

          • meninggever zegt:

            Ja, de schooltijd was met name bij het MO wel een kwestie van fietsen. Ik woonde in Zuid en zat op school in West. Dat was best een stukkie. Dus in de winter met de tram, twee lijnen nodig daarvoor, in de andere jaargetijden op de fiets. Steeds nieuwe en snellere routes zoeken, de stad goed leren kennen. De brommer kwam toen ik 16 was, maar toen werd er al gewerkt. Ook op zaterdag…:)

            Like

        • Willem zegt:

          Ik schiet aardig op richting 80, maar beschouw afstanden van minder dan 10 km nog steeds als normale fietsafstand. De auto neem ik daarvoor alleen als ik iets zwaars of groots op moet halen, maar als het per fiets kan, gebruik ik die ook. Alleen heb ik aan snelheid ingeboet; 20 km in 50 min, haal ik niet meer; daarvoor moet ik echt wel een kwartier langer uittrekken en ik rij nu met ondersteuning, iets wat destijds nog niet kon.
          Wat me verbaast is dat je het (’s winters) koud kreeg op de fiets; mijn ervaring was dat je na ongeveer twee kilometer al behoorlijk opgewarmd was. Wat de regen aangaat; misschien dat het in west-Nederland anders is, maar de keren dat ik natgeregend op het werk of thuis kwam zal hooguit 10 keer per jaar geweest zijn. Ik had een veel grotere hekel aan de wind; op een of andere wijze had je die altijd tegen. Voor mij de wet tot behoud van chagrijn.
          Ik had wel de relatief gunstige omstandigheid dat er een sportaccomodatie was op mijn werk waar gedoucht en omgekleed kon worden. En daar hingen overdag ook mijn fietskleren en ’s nachts mijn kantoorkleren en aanvankelijk ook schoon ondergoed, maar sinds mij eens een tas vol ervan gepikt is, nam ik dat elke dag ook maar mee, tesamen met een schoon shirt.

          Geliked door 1 persoon

          • meninggever zegt:

            In mijn huidige pensioentijd doe ik op een normale sportfiets ritjes van 20-30 km voor de lol. Bij mooi weer. Genieten. Om onze stad heen is het goed fietsen. Maar ja, boven die afstand kom ik niet. Voor vrouwlief is er nu een e-bike. Eens zien of dat haar bevalt. Zo ja ga ik wellicht ook eens over zo’n ding nadenken en nog wat verder fietsen. Proefritten tot 45 km een week of twee terug bevielen me prima. Zeker bij wind tegen is zo’n elektromotor natuurlijk lollig. Maar zo’n fiets kost ook best geld…

            Like

          • Rob Alberts zegt:

            Over regen gesproken, ik hoorde ooit dat het maar 8% van de tijd regent in Nederland. Als ik naar de natuur kijk is nu elke regendruppel hard nodig.

            Vriendelijke groet,

            Like

            • meninggever zegt:

              Afgelopen dagen regende het pijpenstelen. Bij toeval gisterenochtend weer, geen fietsweer. Onderweg in de auto, op de rit van 110km was de helft gevuld met regen. Daarna een stukje mist en dan zon. Tuurlijk hebben we die regen nu even nodig, maar Nederland meer regen dan Zuid-Spanje of zo…gelukkig maar…zeeklimaat.

              Like

            • Willem zegt:

              Of die acht procent juist is, weet ik niet, maar mijn ervaring is ook dat het minder vaak regent/regende dan men beweert.
              Ik schaar dergelijke verhalen altijd onder de afdeling sterke verhalen, zoals van mijn opa (1881), die wel eens vertelde dat de winters in zijn kindertijd zo streng waren dat de tranen meteen bevroren en ze ermee konden knikkeren.
              Pas later heb ik me afgevraagd hoe ze in die hardbevroren grond een kuiltje maakten.

              Like

              • meninggever zegt:

                Statistisch kan alles worden ‘bewezen’ of ontkend. Feit is dat ik heel wat regen over me heen heb gehad op tweewielers. En dat ik ook heel wat sneeuw en ijs heb meegemaakt. Zal de leeftijd zijn, maar een rit in een oude T-Ford brandweerwagen van het garagebedrijf tegenover ons huis naar en over de bevroren Gouwzee bij Marken begin jaren zestig staat me nog wel bij. Zeer koud, en ongekend. Statistisch komt zo’n vorstperiode heel weinig voor, maar ja, wat was en is…daar doe je het maar mee. Daarnaast zijn regenpakken voor fietsers en bromfietsers bijna een Nederlandse uitvinding, zie je ook voor ligfietsers allerlei hulpmiddelen om het vervoermiddel regendicht te krijgen…dus het zal wel meer regenen dan N=1 doet vermoeden…Ik heb er dan weinig last van, want als gesteld, nu een mooiweerfietser geworden…

                Like

  9. Een jaartje na ons huwelijk heb ik mijn rijbewijs gehaald en ons eerste (tweedehands) autootje gekocht. Was noodzakelijk, ook voor verplaatsingen in opdracht van mijn werkgever (die correct werden vergoed).

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Belastingtechnisch zijn er nu allerlei kronkels voor prive of zakenauto en prive-kilometers en zakenkilometers.

      Omdat ik loop/fiets/ov heb ik nooit een vergoeding gekregen voor mijn te declareren werk-kilometers.

      Vriendelijke groet,

      Geliked door 1 persoon

  10. Ik heb mijn rijbewijs ook nooit gehaald, en eigenlijk een auto niet gemist.
    Zeker momenteel zijn ze geld verslindend.

    Geliked door 1 persoon

  11. elsjeveth zegt:

    Oei die deelscooters, op den duur leken het meer zwerf scooters in de wijk waar ik tot voor kort woonde te pas en te onpas worden ze ergens neer ´gepleurd´. Hier op het platteland geen last van, hier moet je het vege lijf zien te redden zodra er een kudde fietsers aankomt stormen op fietsen met ondersteuning.
    Vanaf mijn 19e ben ik in het bezit van een rijbewijs. Ja ik beken ik vind het heerlijk om auto te rijden en in bezit te zijn van een autootje. ZIj (hij) brengt me overal waar ik zijn moet. Onnodig rijden als ik de plaats van bestemming ook te voet kan bereiken dat is voor mij geen probleem.

    Geliked door 1 persoon

  12. Rebbeltje zegt:

    Mijn ma vroeg aan pa ga je lessen nemen voor je rijbewijs…nee zegt die.
    Nu dan ga ik het doen ze was 50 en wilde niet afhankelijk worden van de kinderen 😉

    Geliked door 1 persoon

  13. Rob Alberts zegt:

    Zwemles en dansles ja.

    Het rijbewijs konden wij zelf betalen.

    Ik vond het prima.

    Vriendelijke groet,

    Like

  14. Er zijn van onze generatie nog zat mensen die nooit een rijbewijs gehaald hebben.
    En die komen allemaal waar ze wezen willen. Ik was de eerste in ons gezin. Een zus onder mij heeft geen rijbewijs, een andere zus en mijn broer wel. Ook 2 zussen van mijn ex, een iets ouder en een iets jonger dan ik hebben nooit een rijbewijs gehaald, zelfs geen les gehad. Ik heb nu 52 jaar mijn rijbewijs en nooit een ongeluk of zo gehad. Alle lessen die ik leerde pas ik nog steeds toe. Ik rijd/reed overal naartoe zonder problemen of angst. Alleen rijd ik sinds een tijdje liever niet meer in het donker.
    Kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat ik geen auto meer zal mogen/kunnen rijden. De vrijheid is heerlijk. Maar dan komt er ook wel weer een oplossing hoor! Deelauto’s en scooters gaan hier ook goed. De Go scooters staan door de hele stad in grote getalen. Maar inderdaad overal geparkeerd, vooral de jeugd maakt het niet uit waar ze de scooter neerzetten. Ik hoop dat je nog heel lang gebruik kunt maken van je benenwagen, fiets en het OV. 🦋

    Geliked door 1 persoon

  15. Ximaar zegt:

    Rond m’n 16e heb ik op zaterdagochtenden op een brombakkersbakfiets gereden. Hij had geen bakfiets zonder motortje en trappen kon je niet met dat ding. Rond m’n 17e is dat gestopt. Ik heb geen motortje nodig. Deed aanvankelijk 95% op de fiets inclussief vakanties tussen Oslo, Athene, Lissabon en het westen van Ierland. Meerijden doe ik ook niet graag en daardoor uiterst beperkt. Ik gun mensen die niet zonder auto kunnen meer ruimte op de weg en sta liever niet in een file. Heb ik wel gedaan, want de Hoogovens-bedrijfsbus had daar helaas ook last van. Kon vanuit die bus wel zien dat 80% alleen in een auto zit en volgens mij is dat nog nooit verbeterd naar 10%, want dan zouden er geen files meer zijn.

    Zelf bereken ik dat een fiets simpelweg sneller gaat als je de kosten van een auto omzet in werktijd en die meeneemt in de reistijd. Voor langere afstanden neem ik sporadisch de trein. De trein is inmiddels ook akelig ongezellig geworden door Netflix en Facebookkijkers. Voorheen had je alleen een paar aso’s die zich achter een krant of boek verscholen. Nu tuurt 90% op de eigen smartphone. Aan bus en tram heb ik altijd een hekel gehad, dan loop ik liever een paar meter extra. Voor m’n werk heb ik teveel gevlogen. Weet ook dat daar geen klap aan is. Wachten en nog eens wachten om in een land te komen waar het droger, viezer, stoffiger en lawaaiger is. Leerde er van dat het een stukje buiten de randstad in NL erg meevalt.

    Tegenwoordig loop ik veel meer. Je ziet dan nog meer details en spreekt mensen onderweg nog eerder.

    Like

  16. Spontanity zegt:

    Auto en E bike hier.
    Auto staat meestal stil, alleen nodig als we eens wat verder weg moeten.
    Fietsen, gebruiken we elke dag.
    En lopen, dat is wat ik doe, en wat Hans slecht kan(MS), vandaar de keuze voor een E bike.
    En ook de reden dat we altijd een auto zullen hebben, zolang we het kunnen betalen natuurlijk.

    Geliked door 1 persoon

  17. Rianne zegt:

    Met het beperkt aantal kilometers dat ik tegenwoordig rijd zie ik een deelauto in mijn toekomst verschijnen.

    Geliked door 1 persoon

  18. TaaltuinZuid zegt:

    Een deelauto lijkt me heel handig.
    Ik wil graag wat meer gebruik maken van het OV.Soms kan het niet, dan rijdt de bus na half 8 niet meer.:(

    Like

  19. Anuscka zegt:

    Respect Rob! Ik ‘moest’ vanwege mijn werk als regionaal journalist indertijd een rijbewijs hebben. Het ’s avonds bezoeken van raads- en commissievergaderingen – op tijd weer terug zijn op de redactie om het nieuws te tikken (op een typemachine!) en daarna ook nog op een redelijke tijd thuis je bed in kunnen – dat ging niet als ik afhankelijk van trein, bus en fiets zou zijn. En dan de volgende ochtend vroeg weer langs alle lokale correspondenten op het platteland (de Veluwe) die hun kopij in plastic tasjes aan de voordeur hadden hangen, verzamelen, weer terug naar de redactie om die velletjes kopij met Typex te lijf te gaan… In eerst instantie reed ik in een redactieauto. Een deel-auto-avant-la-lettre dus. Tot mijn toenmalige partner bij een auto(lease)bedrijf ging werken, en wij elke dag de beschikking over een andere (afgedankte) auto hadden… Je leest: jouw blog rakelt wat herinneringen op!

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Vanwege werk- of familieverplichtingen of gezondheidsproblemen is een auto soms noodzakelijk.

      Dat de directe ov-loze woon- en/of werkomgeving een auto noodzakelijk maakt begrijp ik.

      Juist de diverse reacties en omstandigheden lees ik daarom al te graag.

      Na een zaterdagavond kon ik in mijn pubertijd van links naar rechts op een provinciale weg van boom tot boom naar huis fietsen.
      Diezelfde provinciale wegen hebben nu soms vangrails en aparte fietspaden. Maar staan bovenal bekend als dodemanswegen.
      Waarbij ik mij er over verbaas dat de meeste automobilisten alleen in hun auto zitten en meestal naar een schermpje turen in plaats van naar de weg en medeverkeer gebruikers …

      Vriendelijke groet,

      Geliked door 1 persoon

      • Anuscka zegt:

        Daar verbaas ik me ook vaak over Rob. En later reed ik in mijn eigen autootje in de Achterhoek zoals jij fietste: in het donker van de nacht, tussen eindeloze rijen bomen… Dat zijn nu ook de dodemanswegen, en om die reden zijn de meeste van die bomen gekapt… de omgekeerde (en voor mij steeds onbegrijpelijker wordende) wereld…

        Like

  20. djaktief zegt:

    In de (Rand)stad kun je je aardig redden met OV maar in de buitengebieden, zeker als vrouw, is een auto erg fijn vooral als het donker is. Wij rijden onze oude auto helemaal op. Inmiddels bijna 400.000 km op de teller en willen hem dan vervangen door een elektrische of hybride. Deelauto’s zijn mooi maar toch slecht bereikbaar en duur en je moet het altijd plannen. Wij fietsen verder zoveel mogelijk maar in je goede goed naar een feestje is toch lastig. En we hebben ook nogal eens wat te vervoeren voor onszelf, onze kinderen of schoonouders. Ik doe daarnaast 1x per week de grote boodschappen met de auto. https://www.greenwheels.nl/tarieven

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie op Spontanity Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.