Reizen met de trein: hoe duurzaam is dat eigenlijk?
In de nieuwsbrief voor de ‘Wereld van morgen’ lees ik het volgende:
Met ons vervoer verbruiken we enorme hoeveelheden energie. Omdat deze energie nog vaak wordt verkregen uit fossiele bronnen is het dus goed om de manier waarop je reist zorgvuldig te kiezen. Het zou natuurlijk top zijn als iedereen overal wandelend en fietsend naartoe kon gaan voor een maximale duurzame impact, maar dat is niet realistisch. Gelukkig wordt er hard gewerkt aan allerlei duurzame en innovatieve vervoersmiddelen zoals elektrische auto’s en deelscooters.
Niet iedereen heeft toegang tot deze vervoersmiddelen die soms prijzig of alleen in de Randstad beschikbaar zijn, maar kunnen de meeste mensen wel met het openbaar vervoer reizen. Nu we minder van corona merken is het ook weer goed mogelijk om voor deze manier van vervoer te kiezen. We zochten daarom voor je uit hoe het eigenlijk zit met duurzaamheid bij de NS.
Reizen met de trein
In Nederland is 20% van de CO2-uitstoot en dus luchtvervuiling, afkomstig van verkeer en vervoer. Welk vervoersmiddel het milieu het meest belast kan per moment en situatie verschillen. Het hangt bijvoorbeeld af van het tijdstip waarop je reist, de duur van je reis en van het type auto of het soort openbaar vervoer. Daardoor zijn vervoersmiddelen niet zomaar één op één te vergelijken.
Toch kunnen we zeggen dat je het milieu flink spaart door met de trein te reizen i.p.v. met de auto. Dat komt door een mooie ontwikkeling: reizen met de trein is sinds 2017 vrijwel CO2-neutraal. Je stoot bijvoorbeeld zo’n 7x minder CO2 uit als je de auto laat staan en de trein pakt op een ritje van Rotterdam naar Amsterdam. Het precieze duurzame verschil tussen een trein- of autoreis bepaal je met de rekenmachine van Ecopassenger.
En gelukkig is het voor ons Nederlanders ook redelijk makkelijk om de trein te pakken. Met één van de dichtste spoornetwerken ter wereld woont een gemiddelde Nederlander op zo’n 5 km afstand van een station.
De rekenmachine: http://ecopassenger.hafas.de/bin/query.exe/en?L=vs_uic& vind ik makkelijk en overzichtelijk. Blijft natuurlijk dat ik de luxe heb dat er 2 intercity stations op fiets afstand zijn, 2 kleinere NS stations ook op fietsafstand, 2 metrostations op loopafstand en een bushalte aan het begin van mijn straat. Elders in Nederland is dat jammer genoeg anders … Mijn herfstvakantie kan dus makkelijk met de trein, terwijl anderen toch weer liever voor de auto kiezen?
Ik zou meteen voor de trein kiezen, helaas moet ik té ver rijden met de auto eer ik aan een treinstation ben. We hopen dat er een treinverbinding komt naar Gent. Het zit in de lift… nu maar hopen dat het er echt van komt.
LikeGeliked door 2 people
Ik neem enkel de wagen om naar kantoor te gaan en dat gebeurt niet vaak. Ik rijd ook maar 6 km. Toegegeven, wanneer het regent neem ik ook de wagen om bijvoorbeeld boodschappen te doen, maar- raar maar waar- eigenlijk heb ik gemerkt dat het niet zo vaak regent.
LikeGeliked door 1 persoon
De trein! ik wilde dat ik hem makkelijker kon nemen, ik vond het een van de beste vervoersmogelijkheid (buiten de spits).
LikeGeliked door 1 persoon
De aansluiting tussen het ov en de NS-stations is niet overal en altijd optimaal. Ik weet dat ik in deze bevoorrecht ben. Zeker gekeken naar heel veel plaatswen buiten de Randstad. Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Sinds twee jaar mijn treintrauma overwonnen in de corona. Nu neem ik regelmatig de trein op fototocht. Soms 5 à 6 uur treinen op 1 dag. 😀. Auto staat in de garage. Helaas raak je niet overal.
LikeGeliked door 1 persoon
ik ben een vervend OV reiziger of fiets of voet
reizende groet
LikeGeliked door 1 persoon
Ik ben nooit aan een auto begonnen. Trein ook weinig. Alle winkels zijn binnen wandelafstand. Ziekenhuis zelfs binnen kruipafstand. Intercitystation ook binnen loopafstand. De meeste vakanties deed ik op de fiets. Circa 80% fietste ik en 20% met de fiets in de trein. Kwam op die manier tot Lissabon, Athene en Oslo
LikeGeliked door 1 persoon
Tijd hèb ik, dus al ‘trein’ ik een hele dag om van Zuid Frankrijk naar Nederland te komen is geen probleem op wat vermoeidheid na … Alleen ik moet ook wel op een station kunnen komen, soms kan dat met OV, soms ook niét ivm de vertrek- of juist de aankomst-tijden van de bus ( en nog de metro ) En dan moét ik wel met de auto naar de ‘grote stad’ …
Soms vlieg ik, maar da’s vaak vanwege de afstanden die niét per (water-)fiets af te leggen zijn 😉
Groetjes uit het Zuiden !
LikeGeliked door 1 persoon
Waar je het hier niet over hebt is de kostenfactor, Als je alleen reist prima, maar met meer mensen in de auto wordt het met de trein een dure liefhebberij. Nu weet ik ook wel dat het openbaar vervoer wat mag kosten, maar als iedereen met de trein gaat zijn er (nu al) te weinig treinen…
LikeGeliked door 1 persoon
Terechte opmerkingen. Ik herinner mij uit het verleden gereduceerde ‘meermans-kaarten’. En het personeelstekort bij de NS geeft steeds meer problemen. Vriendelijke groet,
LikeLike
Pas wanneer Drachten wordt aangesloten op het landelijk spoornet ga ik erover denken om met de trein te reizen.
LikeGeliked door 1 persoon
Investeren in het spoor buiten de Randstad blijft jammer genoeg steken in mooie woorden ……
Stille groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Ik mag dan zo’n beetje in het midden van het Groene Hart wonen, de dichtstbijzijnde rails (trein, tram, metro) ligt op 15 kilometer.
LikeLike
We moeten altijd eerst met de auto naar station…en ja dan is het net zo makkelijk door te rijden haha
LikeLike
Niet voor elke Nederlander is het zo vanzelfsprekend met de trein te reizen. In Zeeuws-Vlaanderen rijden geen treinen (behalve goederentreinen) wil je vanaf Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld naar Goes: dan eerst met de bus vanuit je woonplaats (vaak gaan die bussen op onmogelijke tijd en maar enkele malen per dag) dan vanuit Terneuzen naar Goes. In Goes kun je uiteindelijk de trein nemen.
Die situatie voor de Zeeuws-Vlamingen wordt vaak over het hoofd gezien
LikeGeliked door 1 persoon
Veel van mijn blogposts worden geschreven vanuit een zeer bevoorrechte situatie.
Het ov in mijn straat rijdt 24/7 met verbindingen naar alle windstreken.
Terecht dat jij en anderen mij erop wijzen dat teveel plekken in Nederland met het ov slecht bereikbaar zijn!
Stille groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Graag gedaan 🙏
LikeGeliked door 1 persoon
Volgende week ga ik eens de trein nemen. Lang geleden dat ik dat deed. Voor de rest zoveel mogelijk met de fiets.
LikeLike
Ik ga echt niet met het OV.
Of het zou echt niet anders kunnen.
Is voor mij echt jaren geleden.
Als ik soms zie hoe vol de bussen en de trams zijn hier.
Lopen, fietsen of de auto als we eens wat verder weg moeten, dat zijn voor ons de opties.
LikeLike