Buurten

Het is goed om te weten dat een groot aantal medewerkers van de gemeente Amsterdam actief is in onze buurten en elke dag weer klaar staat om samen met ons, de bewoners, een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in de wijken. Laagdrempelig, bereikbaar en positief. Zo ben ik ook heel enthousiast over het initiatief buurtbankjes. Op de website: https://de-buurt.nl/buurtbankjes/ wordt verteld over sociale cohesie, hulp tegen eenzaamheid. Een buurtbankje voor een huis, in een straat, brengt mensen weer bij elkaar. Een bewoner kan op eigen initiatief zo’n buurtbankje voor het huis of in de straat plaatsen.

De praktijk in Amsterdam-ZuidOost, de K-buurt leert dat dit anders gaat. Mag dit wel? Is er een vergunning afgegeven? Is er wellicht 1 zuurpruim in de straat die bezwaar maakt? Is de veiligheid gewaarborgd? Wordt de doorgang niet belemmerd? Handhavers dwingen bewoners om banken, fietsenrekken en bloembakken te verwijderen.

Voor bewoners is het vooral onduidelijk aan wiens mouw je moet trekken om toestemming te krijgen of om iets gedaan of in beweging te krijgen. Aan het jasje van de regisseur of dat van de manager? Het overheersende beeld van de regisseur, is dat ze vooral vertellen wat iedereen moet doen, hoe ze het moeten doen en ook wanneer ze dat moeten doen. Het zijn een beetje eigenzinnige karakters die in hun eentje bepalen hoe het spel gespeeld moet worden. De figuur van de manager is wellicht minder eigenzinnig dan de regisseur maar doet in wezen hetzelfde als de regisseur: aanwijzingen geven. Dus wat doet de gebiedsregisseur nou eigenlijk anders dan de gebiedsmanager? En wat onderscheidt de coördinator van de manager?

Een opsomming;

Gebiedsmakelaar: Bevordert de samenwerking tussen bewoners, ondernemers en gemeente. Stuurt op de uitvoering van het gebiedsplan. Zet o.a. netwerken op met bewoners en partners en vertaalt kansen en knelpunten in acties.

Gebiedsbeheerder: Ziet toe op de uitvoering en kwaliteit van werkzaamheden in het gebied en onderhoudt contact met de bewoners en andere gebruikers.

Gebiedscoördinator: De coördinator brengt de wensen en knelpunten van inwoners in kaart. Hij/zij kijkt wat er goed loopt in een wijk of buurt en helpt bij het vinden van oplossingen. Is het aanspreekpunt voor (groepen) inwoners met goede ideeën.

Gebiedsmanager: De manager zorgt voor een goede verbinding tussen bewoners, ondernemers, scholen en politie enerzijds en de gemeente.

Gebiedsregisseur: De regisseur ondersteunt de bewoners in de aanpak van overlast en is de verbindende schakel tussen bewoners en instanties.

Buurtconciërge: De conciërge houdt toezicht in de aan hem toegekende buurt en draagt bij aan het beheer van de woonomgeving. Hij is ook aanspreekpunt bij conflicten tussen buren of
bewoners.

Buurtregisseur: De buurtregisseur houdt zich bezig met de leefbaarheid en veiligheid in een bepaalde buurt. Zijn/haar taken komen deels overeen met die van de ‘oude’ wijkagent

Parkconciërge: Is vooral een vraagbak voor bezoekers, vrijwilligers en mensen die iets in het park willen organiseren. Houdt in de gaten of het park opgeruimd is, het groen er goed bij ligt of waar de inzet van handhavers of reinigers nodig is.

Deze mooie, heldere en volledige opsomming is te lezen in het herfst infobulletin van Geerdinkhof. Waarbij daar de vraag wordt gesteld of er ook nog een gebiedsdirigent, gebiedsmediator of gebiedsfluisteraar zullen komen?

Ik heb bij deze opsomming een aantal vragen: wat zijn de namen van deze ambtenaren, wat zijn de contactgegevens van deze ambtenaren, wanneer stellen deze ambtenaren zich voor aan de bewoners en bewonersorganisaties en wanneer wordt er met de bewoners/bewonersorganisaties een schouw gelopen door de woonwijk?

Maar ook: Kunnen/mogen bewoners hun buurt aankleden of opvrolijken? Een buurtbank, een prullenbak, een fietsenrek, een bloemenbak als bewonersinitiatief en/of bewonerszelfbeheer?

De ervaring leert dat er in de K-buurt, Amsterdam-ZuidOost jarenlange discussies gevoerd worden tussen het buurtplatform Hart voor de Kbuurt en heel veel verschillende ambtenaren. De ervaring leert dat voor de bühne door ambtenaren, politici en bestuurders mooie woorden worden uitgesproken. Maar dat de praktijk treurig is. Handhaving deelt waarschuwingen en boetes uit voor goed bedoelde bewonersinitiatieven. Individuele bewoners haken af bij bewonersparticipatie. En bereidwillige ambtenaren draaien de ziektewet in.

Ik noem deze blogpost ‘buurten’. Wanneer bewoners meer met elkaar buurten, kletsen, praten, dan ontstaan er mooie momenten. Wanneer de ambtenaren meer in de buurten rondlopen, hun gezicht laten zien, zichzelf voorstellen en bekendmaken, dan ontstaan er in een goede constructieve samenwerking mooie nieuwe leefbare buurten.

Advertentie

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Geen categorie, persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

15 reacties op Buurten

  1. Bertie zegt:

    Grote ego’s dus, waar je niet omheen kunt. Letterlijk.

    Geliked door 2 people

  2. Karel zegt:

    mijn mem zei , toen ze het woordje manager hadden uit gevonden is alles mis gegaan
    een goede regisseur of welk beroep dan ook heeft geen manager nodig , die kosten alleen maar en leveren geen werk , eigenlijk is het als btw , ik ben er nog steeds niet achter , wat er nu toegevoegd is om de prijs zo op te krikken 😦

    verder gaan in goed overleg met bankjes en zo meer plaatsen , in goed overleg

    regenachtige groet

    Geliked door 1 persoon

  3. shivatje zegt:

    Mooi dat men zo klaarstaat voor de medemens.
    Warme groet 🙏

    Aum Shanti

    Geliked door 1 persoon

  4. staartje zegt:

    De bureaucratie maakt veel stuk en werkt ook in de hand dat niemand zelf meer verantwoordelijkheid neemt. Wat kosten die lieden niet. Van hun salaris zou je heel wat bankjes en andere leuke dingen neer kunnen zetten. Ik prijs me gelukkig in mijn dorp. Als ik een bankje neer wil zetten, komt er geen ambtenaar aan te pas. Ik geniet van de stad, maar ben steeds blijer hier te wonen. Sterkte! En ik wens je veel buurtbankjes toe.

    Geliked door 2 people

  5. Suskeblogt zegt:

    Van zodra de managers in beeld kwamen begon het mis te gaan. Overbodig volk dat alleen maar geld kost en er vandoor gaat als het schip aan het zinken is.

    Geliked door 2 people

  6. Rebbeltje zegt:

    Die buurtwerkers moeten idd wel hun gezicht laten zien en de namen
    Maakt het contact persoonlijker en makkelijker als je weet bij wie je moet zijn.
    Groetjes

    Like

  7. Jan Bon zegt:

    Hoi Rob het is mij uit t hart gegrepen! Helaas…zichtbaarheid van ambtenaren of huismeesters ( ik moet van Rochdale wijkbeheerder zeggen..) moeten ook vooral hun 06 nummer geven en in de buurt flat lopen: bereikbaar en toegankelijk!

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Ik herinner mij de flat conciërge en verhuurmedewerker in Echtenstein. Kantoorhoudend in de flat met vaste spreekuren.

      De flat Echtenstein is grotendeels verdwenen.

      Van huurders in Amsterdam-Zuidoost hoor ik nu over de onbereikbare corporaties….

      Maar ik hoor ook over teleurstelling en frustraties bij welwillende ambtenaren!

      Bezorgde groet,

      Bezorgde groet,

      Like

  8. Sjoerd zegt:

    Ik vraag me af wie daar nou van werkt…

    Like

  9. Matroos Beek zegt:

    Het is te gek voor woorden. Het kan zo eenvoudig, maar het wordt zo ingewikkeld gemaakt. En zo komt men tot niks.

    Geliked door 1 persoon

  10. hermanstel55 zegt:

    Een blog om van te smullen. Ook hier is de managementcultuur volkomen doorgeslagen. Waanzin van de bovenste plank. Waar ik nu ook nog heel nieuwsgierig naar ben is of die gasten ook nog echt verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen er fout gaat binnen hun takenpakket. Zal wel niet..

    Geliked door 1 persoon

  11. Spontanity zegt:

    Mooi overzichtelijk lijstje!!
    Speel ik even door naar Hans.
    Die is voorzitter bij de HOHW, maakt zich hard voor de huurders hier.
    Met dank.

    Like

  12. Willem zegt:

    De Romeinen zeiden het al: “éen arts is een zegen voor de zieke, maar zet er tien bij en de zieke overleeft de behandeling niet”. Met al die gebiedshotemetoten is het precies hetzelfde. Uit de opsomming die je noemt maak ik op dat er onderling vaak ook nog wel enige haat en nijd zal zijn en er ook niet gecommuniceerd wordt. Hooguit op de strepen staan.
    Op het moment dat de kosten van al dit soort overbodige autoriteiten overduidelijk in beeld komen, heb je enige kans dat er verandering in komt, maar afgaand op mijn eigen ervaring met ambtelijk Amsterdam vrees ik het ergste.
    Protocollen zijn de dood van oplossingsgerichtheid en boerenverstand.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.