In mijn leven hebben we in Nederland een aantal Nota’s voor de Ruimtelijke Ordening gekregen. Centraal bedacht en centraal uitgevoerd, kenmerken deze Nota’s zich voor mij vooral in het scheiden van wonen en werken. In dezelfde tijdspanne hebben steeds meer mensen een auto aangeschaft. Of moet ik zeggen dat het filerijden in deze periode is ontstaan? Niet alleen het woon werk verkeer maar het ook het rijden naar evenementen en de vakantiebestemming heeft voor steeds meer asfalt gezorgd.
In de tijd van vooral vervuilende werkplekken is het begrijpelijk dat een schonere en veiligere woonplek gewenst is. De vervuilende werkplekken zijn grotendeels uit Nederland verdwenen. Veel inwoners van de lage lonen landen heb nog wel last van vervuiling …
Nu geeft vooral het filerijden een groot deel van onze vervuiling. Hoewel iedereen in zijn eigen auto rondrijdt geeft het ook nog eens veel andere ergernissen. Vergelijk dat eens met de eerste bermtoeristen!
Recreëren, wonen en werken zijn dus uit elkaar getrokken met steeds bredere wordende asfaltbanen als verbindingslijnen.
Met de decentralisatie naar steeds lagere overheden komt overal een industrieterrein, kantorenpark en winkelcentrum. Of er nu voor de te verwachten winst of leegstand wordt gebouwd maakt weinig uit.
In Amsterdam-ZuidOost wordt nu gekozen van menging van functies. Het moet de leefbaarheid in de woonwijken vergroten en de sociale veiligheid in de kantorenparken vergroten. Wonen en werken mag niet langer gescheiden worden door de spoorlijn. Een oplossing voor de noodlijdende winkelcentra is er alleen nog niet.
De grote asfaltbaan van de Gaasperdammerweg, de A9, is straks onder de grond verdwenen. En zo krijgen we ook nog een groen tunneldak middenin Amsterdam-ZuidOost.
Nu nog onze woningen onder de grond steken, en we kunnen weer ademen.
LikeGeliked door 2 people
mogge Rob
inderdaad er is me wat veranderd vergeleken met de tijd dat men het bermtoerisme had uitgevonden , dat zal nu niet meer lukken
dus een nieuw park in ZO , waar gaan de uitlaatgassen naar toe , komen die niet het dak uit
opgewekte groet
LikeGeliked door 1 persoon
Het zal toch niet de bedoeling zijn om wonen-werken-recreëren bij elkaar te plaatsen?
Dan krijg je supervinexwijken. Huiver.
LikeGeliked door 2 people
Wat een geweldige visie en zo mooi op tijd, nu steeds meer bedrijven kleine vestigingen sluiten en centraliseren in de grote steden. Fijn wonen naast bijvoorbeeld een belastingkantoor met 1000 werknemers, een IKEA en dan ook nog een sportveld naast de deur. Doe die belastingdienst maar ondergronds 😉
LikeGeliked door 2 people
Hier scheiden onze geesten toch echt. Het is juist het gebrek aan een centrale visie wat heeft gezorgd dat we in de afgelopen 50/60 jaren zijn gaan bouwen op plekken waar dan weer mensen naartoe moeten of vandaan komen om elders te werken. Zo heeft de stad Amsterdam tientallen jaren lang niets gedaan aan voldoende woningaanbod. Dus trokken mensen naar Heerhugowaard, Lelystad, Purmerend, Almere etc. En omdat hun werk nog steeds in Amsterdam te vinden was moeten ze wel op en neer. Dat gebrek aan inzicht maakte ook dat men naar die nieuwe woonsteden geen goed OV-netwerk aanlegde maar koos voor wegen en soms een buslijn. Ontsluiting met de trein was vaak een lapmiddel. Nog steeds wordt er spastisch gedaan over aanleg van een metrolijn van CS naar Schiphol of Hoofddorp. Geen wonder dat ,mensen in de auto stappen. Doen ze dat omdat ze hel leuk vinden om in de files van elke dag te staan? Nee toch zeker. Men doet dat omdat in die woonsteden geen of weinig werk werd opgezet dat die forenzenstromen kon beperken. Pas de laatste jaren bouwt ook Amsterdam (zelfde situatie in alle andere grote steden van ons landje..) nieuwe huizen. Voor mensen met een grote beurs. Zuidas, Noord, Zuid, allemaal peperduur. Houdt de forenzen niet in de stad. Kortom, voor die stromen moet je dan nieuwe wegen aanleggen anders loopt het land vast en wordt het hier een woestijn. Dus niet het gevolg is het probleem, de oorzaak! Niet willen inzien dat als je ook nieuwe Nederlanders aan het werk en huis wilt helpen je dat ook op de juiste wijze moet doen. Nu dreigt bestraffing van hen die ooit kozen voor een normaal huis met tuin en hun werk aanhielden in de grote steden. En dat is echt de schuld van de politiek en de overheid. Halve eeuw en langer niets gedaan aan echte visie, strategie, beleid dat ook in zag dat spreiding van mensen ook vervoersstromen inhoudt. Die stromen nu gaan tegenhouden of bestraffen is in feite verlegging van de schuld voor dit falen en daar ben ik dus zeer op tegen… Daarbij, CO2 vervuiling komt vooral van agrarische en industriele sector. Verkeer is maar een kleintje in dat verband….Symboolpolitiek!
LikeGeliked door 1 persoon
voor jonge mensen die voor hun werk op Amsterdam zijn aangewezen is er alleen de particuliere huurwoning, mijn kleindochter betaalt € 1180 p.m voor een klein woninkje dat in 1920 is gebouwd, feitelijk allang afgeschreven is. Je kunt in Amsterdam alleen maar wonen als je een partner hebt en dan nog is het armoe.
LikeLike
Aj, dat klinkt beroerd.
Bij mij in de buurt, de Bijlmermeer, zijn ook teveel sociale huurwoningen verdwenen.
Toch is het hier nog redelijk betaalbaar aan huur en koopwoningen.
Hier wordt dit het Bijlmervoordeeltje genoemd.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Of de Ruimtelijke Ordening Nota’s goed of slecht waren is een andere discussie.
Maar deze nota’s omschreven wel de visie waar Nederland mee ingericht zijn.
Het naar beneden schuiven van de verantwoordelijkheid m.b.t. de inrichting van ons land, maakt dat er vooral kleine belangen op geld doen en het overzicht naar algemeen belang is verdwenen.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Je kunt je erover verbazen dat het aantal inwoners van ons land geen gelijke tred houdt met het aantal auto’s. Want daar komen er verhoudingsgewijs steeds meer van. Ik denk dat het veelal belabberde OV daar debet aan is. Dus laat men ipv investeren in nog meer wegen eens investeren in een verbeterde infrastructuur voor treinen en bussen. (Overigens: in de jaren negentig reed ik iedere dag met de auto van Leiden naar Amsterdam v.v. Vond het toen een ramp als ik daar af en toe langer dan drie kwartier over deed. Nu zou men er voor tekenen.)
LikeGeliked door 1 persoon
Beter ov is ook mijn keuze.
Instemmende groet,
LikeGeliked door 1 persoon
een tunneldak.. willen ze in Antwerpen ook….
maar of dit iets wezenlijk zal veranderen,durf ik te betwijfelen…
en hoe men de investering zal betalen, lijkt niet de zorg van de bewindvoerders te zijn
groeten
LikeGeliked door 2 people
Ik zie nu alleen maar de tunnel groeien.
Hoe het later zal worden kan ik nu nog niet overzien.
Vriendelijke groet,
LikeLike
Hier bestaat het reeds lang dat huizen vlak naast industrieparken gebouwd worden. Leuk uitzicht heb je er niet door. Wel kan je er met de fiets gaan werken.
LikeGeliked door 2 people
Vervuilende industrie moet natuurlijk zo schoon mogelijk worden.
Wat wij nu lelijk vinden wordt later misschien wel ons erfgoed.
Vriendelijke groet,
LikeLike
ha die Rob
meninggever heeft daar wel een punt ook
ja nieuwe dag nieuwe kansen
ik genoot deze dag zowel buiten als binnen
fijne avond groet
LikeLike
De eigen auto is een dinosaurus aan het worden. We zullen met meer eigentijdse oplossingen moeten komen. Hoogwaardig openbaar vervoer, zweeftreinen, light railways, etc. Wat we nu het ‘fileprobleem’ noemen, is geen ‘probleem’, maar (alleen) een gevolg, onder andere van de asfaltlobby. We moeten de oorzaken van de files aanpakken, niet meer ruimte aan automobilisme geven. Dichtbij huis werken stimuleren is een (maar niet de enige) van de mogelijke oplossingen. Particulieren die met de auto willen reizen, zullen daar meer voor moeten betalen. Geen populaire maatregel, ik besef het, maar het ‘moet’ straks wel.
LikeGeliked door 2 people
Omdat het geen populaire maatregel is gebeurt het nog steeds niet.
Het moet denk ik al langer.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Is er licht aan het eind van de tunnel?
met beton en asfalt legt men al jaren de wegen vol
de oplossing zorgde voor enorme fileproblemen
te beklagen zijn allen die de auto moeten nemen
en straks sturen ze ons onder de grond als een mol
Plots denk ik spontaan aan ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld, Rob.
Lenjef
LikeGeliked door 2 people
Ik denk ook dat we een andere wijze van wonen en werken nodig hebben. Maar denk aan de andere kant dat de werknemer er nog niet aan toe is…
LikeGeliked door 1 persoon
Goed initiatief en denk heel belangrijk ook voor veiligheid..
LikeGeliked door 2 people
Mensen, het is allemaal heel simpel. De automobilist betaalt de rekening al decennia lang voor alle andere vervoersvormen. O.V. kan zichzelf niet bedruipen. Was dat wel zo, dan zou het ook leiden tot veel verbeteringen. Maar het is bepaald niet de zo gedroomde ecologische droom. Wel eens gekeken naar de gevolgen voor het landschap van bijvoorbeeld de Betuwelijn? De HSL-lijn gezien die als een betonnen lijn dwars door het Groene Hart snijdt? Als je niet van snelwegen houden dan is dit net zo erg. Mensen langs die lijnen klagen steen en been over geluidshinder en vervuiling van hun tuinen en boomgaarden. De Noord-Zuidlijn in Amsterdam verminkte het ondergrondse landschap van de stad. Vervoert straks mensen van niks naar niks. Het OV gaat straks ook mensen uit de auto halen (vergeet het maar) die nu vanuit de omgeving Uithoorn naar Amsterdam/Amstelveen reizen. Immers, men gaat eindelijk de Amstelveenlijn doortrekken naar die woongemeenschap. Dwars door de groene polders heen. Het lijkt leuk, maar dat is het echt niet. Men heeft decennia lang overal gemeenten uitgebouwd met huizenblokken die mensen moesten trekken die in de grote steden niet aan bod kwamen voor een betaalbaar huis. Die gingen forenzen. Met alle gevolgen van dien. Niet voor hun plezier, maar bij gebrek aan beleid. Roze dromen zijn leuk, maar wel in je bed. Slapen doen we ‘s-nachts…..
LikeLike