Het GVB denkt er over om de Metrolijn M53 te knippen.
De M53, Gaasperplaslijn is de oudste metrolijn van Amsterdam. Velen kennen deze Metrolijn van de Nieuwmarktrellen. Anderen kennen deze Metrolijn van de Floriade in 1982. Door capaciteitsproblemen in de Oostbuis wil het GVB deze Metrolijn knippen. Dit betekent dat de M53 niet meer van Gaasperplas naar Amsterdam-CS rijdt. Maar dat de passagiers halverwege op station van der Madeweg moeten overstappen. Of er een directe overstap komt is altijd maar de vraag. Of er voldoende plek is voor de overstappers is ook maar de vraag. Of de geknipte M53 de nieuwe metrostellen behoud is ook maar de vraag.
Het gebied rondom de M53 heeft een revival doorgemaakt van achterstandswijk naar een gewilde woonlocatie. Veel nieuwe bouwlocaties zijn hier juist gepland vanwege de goede OV-verbindingen. Opleidingslocaties en studentencomplexen liggen bewust langs de metrolijn M53. Hotels en de camping bij het eindstation zijn nu al zeer gewild bij toeristen en zakenlui. Deze hotels en camping bieden noodzakelijke werkgelegenheid aan ZuidOosters. Maar zij helpen ook mee om de binnenstad te ontlasten van toeristen. Om bezoekers van Amsterdam uit de auto te krijgen is metrostation Gaasperplas ideaal. Met een nieuwe Parkeren + Reizen (P+R) Gaasperplas aan te leggen wordt het auto verkeer vanuit het Gooi en naar de stad Amsterdam omgeleid naar de succesvolle M53.
Overstappen betekent voor mensen met een beweging- en/of visuele handicap een verslechterde route. Ook voor ouderen en zieken is dit niet goed. Ziekenverzorgers en mantelzorgers die bijvoorbeeld een rolstoel moeten duwen of een blinde of slechtziende begeleiden is overstappen ook een ramp. Hulpverleners die verder weg wonen zullen ook last hebben van ongewisse en/of langere reistijden. Dit zelfde geldt ook voor jongeren die aan hun toekomst werken op een opleiding buiten Amsterdam-ZuidOost. Moeders maken zich zorgen om hun kinderen die ’s avonds laat op een verlaten metrostation moeten wachten op hun aansluiting.
De Oostbuis is indertijd met te weinig capaciteit gebouwd. Daar is niets meer aan te veranderen. Maar door de smart te delen? Misschien kan iedereen dan het voordeel hebben van een directe aansluiting. De M53, de Gaasperplaslijn, de M54, de Geinlijn en M51, de Amstelveenlijn maken alle drie gebruik van de Oostbuis van en naar Amsterdam Centraal. Door deze lijnen om en om een directe verbinding te geven van het beginpunt, Gaasperplas, Gein en Amstelveen-Westwijk naar Amsterdam-Centraal te geven wordt het overstap probleem gedeeld. En geeft het de Metro-gebruikers een keuze.
mogge Rob
ja ik ken het van de Nieuwmarktrellen , maar ook van de tijd dat ik m’n auto bij station Gaasperplas nog kon parkeren , en vandaar naar het centrum
dit knippen in de lijn is te zot voor woorden , er is zo je al zegt veel aan de gang aan vooral de laatste kilometers van deze lijn , zal bedacht zijn door een of andere lijp die nooit buitenkomt
voorstel lijkt me een goed idee , worst vast en zeker vervolgd
geniet de zon groet
LikeGeliked door 2 people
Gemeentelijk Vervoer Bedrijf. Je zou denken dat het een gemeenschappelijk doel dient. Succes met de strijd!
LikeGeliked door 2 people
Waarom dit nu? Wat een vreemde beslissing. Ik ken de wijk niet, maar dit lijkt mij weer iets van iemand die achter eem bureau bedenkt hoe het simpeler kan. Maar dan anders… Mooie dag en hartelijke groet,
LikeGeliked door 3 people
Waar ik het minst van hou zijn veranderingen.
Moeilijke tijden 🙂
Stabiele groet,
Annette
LikeGeliked door 2 people
Ik weet van lijnen die veranderen dat het nooit ineens goed gaat. Allicht eens een mooie brief naar de gemeente dus.
LikeGeliked door 3 people
ha die Rob
mijn knieën zijn prima , ik spreek van die van mijn kennis
mijn gewicht wil maar niet echt naar beneden
fijne avond groet
LikeLike
Daar sta je dan, op de Van der Madeweg, op een donkere novemberavond, in de regen, moe en koud van een lange dag werken, te wachten op je aansluiting. Oh, hoe belangrijk voor ons welzijn is toch Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)!
LikeGeliked door 3 people
Het openbaar vervoer denkt alleen maar aan zichzelf en winst maken heb ik het idee. De reiziger komt veelal op de laatste plaats. Dat krijg je met al die uitbestedingen. In het bedrijfsleven komt men daar nu haastig op terug en ziet men weer klanten die tevreden moeten zijn.
LikeGeliked door 2 people
Wie houdt er tegenwoordig nog rekening met wat de reiziger wil? Daar verdiept niemand zich toch meer in? Reizigers worden als hinderend ervaren.
Warme groet
LikeGeliked door 1 persoon
Ik snap hier dus geen hout van he, dit soort dingen, als het zo succesvol is, waarom dan snoeien, alles erop aanpassen en dan gaan snoeien, zo dom! Maar ja, jij kijkt geen tv natuurlijk, er is een programma van onze centen en wat ik daar allemaal zie? Dit soort zaken dus, met zelfs tegenstanders in de raad bijv. maar ja, het merendeel, met zelfs handtekeningen acties van dien met genoeg tegenstanders, doen nog niets, waarom doen we dat dan nog eigenlijk…
Ik heb geen idee welke metro ik moet hebben over een paar weken, maar ik moet naar de Ganzenhoef… specialist zit daar. bij de apotheek zei ze, metro stopt voor de deur.
X
LikeGeliked door 3 people
Metro 53, richting Gaasperplas stopt bij Ganzenhoef.
Zonnige groet,
LikeGeliked door 1 persoon
En als ik er ben, dan ben jij werken natuurlijk… dinsdag 27 juni, kwart voor 1 moet ik er zijn, ik moet dus precies deze lijn hebben, hahaha zul je altijd zien!
LikeGeliked door 1 persoon
Die lijn rijdt nu nog normaal.
En inderdaad ik ben dan aan het werk.
Zonnige groet,
LikeGeliked door 1 persoon
ha die Rob
ik herken dat door gewicht niet over water kunnen lopen 🙂
zag het bij min plaatje staan en dacht ik breng mijn bezoek wat verkoeling
ik liet ook veel water over me heen stromen bij het poetsen van de badcel
nu zo naar de koers
koers groet
LikeLike
Het is volgens mij altijd en overal hetzelfde met het openbaar vervoer. Arriva heeft hier in Drachten sinds begin deze week een ander dienstrooster dat de nodige gevolgden heeft voor mensen die hier naar het ziekenhuis moeten. De logica is weer ver te zoek.
LikeGeliked door 2 people
het openbaar vervoer stelt hier ook niet veel voor hoor. En bij iedere verandering houd ik mijn adem in en vraag me af waar dit naar toe gaat.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik maak vaak gebruik van die lijn. Rechtstreeks of als overstap. Ik snap echt niet waarom juist deze lijn moet sneuvelen in dat wonderlijke denken bij het GVB. Die treinen zitten de hele dag aardig vol, ze voldoen aan een behoefte en je zou toch denken dat we in de stad en omgeving blij zijn met al die mensen die vanwege de efficiency in een OV-middel stappen. Onbegrijpelijk!
LikeGeliked door 1 persoon
Ooit werd de suggestie gedaan om de spoorlijn Den Helder-Amsterdam te knippen in Alkmaar. We woonden toen in Den Helder. Het noordelijke deel zou dan geprivatiseerd kunnen worden. Ik heb toen de stelling gelanceerd dat iedere overstap 25% aan passagiers kost. Nattevingerwerk, maar misschien niet eens helemaal zo veel er naast. Inmiddels rijdt de trein uit Den Helder helemaal door naar Nijmegen…
LikeGeliked door 1 persoon