De boswachter van het Diemerbos

Met dank aan Mirjam Niemans voor deze tekst.

De nieuwe boswachter Anne geeft een presentatie over het Diemerbos.

Er zijn diverse nieuwtjes:

1. Sinds de zomer 2019 een nieuw team. Mensen die vanuit de overheid, 8 mensen, met afstand tot de arbeidsmarkt, aan het werk gezet worden voor achterstallig onderhoud. Ze zijn dinsdag tot en met vrijdag in het Diemerbos in het veld te vinden. Zelf heeft Anne 8 verschillende gebiedjes onder haar hoede als boswachter. Ze kan dus onmogelijk zelf al het onderhoud regisseren en/of (laten) uitvoeren. Info: Kennemerland@staatsbosbeheer.nl.

2. Vanaf 01-04-2020 is Het House of Bird, van de Bird Brewery, open. Naast het gebouw van de Scouting. Een nieuwe Horeca-gelegenheid in het Diemerbos met activiteiten voor het bos.

3. Wandelnetwerk Noord-Holland (landelijk) vervangt de Staatsbosbeheer-wandelingen die verouderd zijn en niet meer kloppen. Dit instituut staat in contact met de Vogelwerkgroep, om te voorkomen dat er wandelingen worden uitgezet die de vogels verstoren.

4. Op 2 November 2019 is het Natuurwerkdag in het Diemerbos. Er worden weer eieren geteld in de broeihopen van de ringslangen, en er zal ook in het veld gewerkt worden.

5. De vrijdagwerkgroep, vrijwilligers die onderhoud plegen in en tbv het Diemerbos bestaat nog. Komen 1 x per maand samen. Is uitgebreid in die zin, dat er nu elke vrijdag twee dagdelen gewerkt wordt, waar dit eerst maar 1 dagdeel was.

Nienke van der Meulen geeft hiervoor nog een tip. Bij Landschap Noord-Holland kun je gereedschap en begeleiding krijgen, als je een plan voor onderhoud indient.

6. De hooilandjes worden gemaaid.

7. Essentaksterfte. De bomen die een gevaar voor de wandelaars opleveren, doordat ze aangetast zijn door de schimmel van het essenvlieskelkje, worden gerooid.

8. De boomstammen van het gekapte hout mogen door liefhebbers van brandhout gratis worden meegenomen. Wel zelf zagen en kloven. Je hebt het dus drie keer warm…

9. De houten bruggetjes in het Oostelijk gedeelte zullen worden gerenoveerd.

Frank Geerts vertelt dat er vanuit Diemen-Noord, van Manege de Eenhoorn, een ruiterpad komt naar het Diemerbos.

Paul Kist zegt dat er vanuit IJburg geen bordje is richting Diemerbos, dus de IJburgers die niet weten hoe ze in het Diemerbos moeten komen, worden daar niet bij geholpen.

http://www.vriendenvanhetdiemerbos.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, Natuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op De boswachter van het Diemerbos

  1. Dat gekapte hout mogen meenemen zou ook hier een stap vooruit zijn. Het bosje in mijn buurt is één kerkhof van dood hout…

    Like

  2. Karel zegt:

    zullen er nog mensen zijn die van uit IJburg niet weten hoe in het Diemerbos te komen ?
    gekapte hout verbranden geeft fijnstof in de bebouwde kom , hebben velen last van
    het gebruiken in het gebied als afscheidingen en gelijk beschutting voor kleine dieren lijkt mij beter passen
    fijne zondag groet

    Like

    • Willem zegt:

      Als het dode hout vasan aangetaste essen geen nieuwe besmettingsbron kan zijn, lijkt het inderdaad zinvoller om hetw hout ter plekke te laten om weer opgenomen te worden in de kringloop. Je kunt je dan zelfs afvragen of het kappen van aangetast e bomen zinvol is, zolang de boom geen direct gevaar oplevert.
      Een ander verhaal wordt het als een aangetaste boom een bron van besmetting blijkt te zijn. Dan zul je moeten afvoeren en vernietigen, in dit geval verbranden, om verspreiding van de schimmel tegen te gaan. Maar ik meen eens gelezen te hebben dat de bladeren een grotere besmettingsbron zijn dan het dode hout. Maar dat kan ook iets zijn van klok-en-klepel.

      Like

  3. Bertie zegt:

    Noeste werkers daar, een bos bijhouden is veel werk.
    Goed als ook het gekapte hout verwijderd wordt, we hadden hier wel eens de indruk dat er teveel voor ‘natuur’ moest doorgaan.
    Wandelroutes bijhouden is ook prima. Alle klussen eigenlijk.

    Like

  4. Sjoerd zegt:

    Mooi dat langzaamaan wat verbeteringen zichtbaar worden. Ik kan me best wel voorstellen dat dat heel veel werk is.

    Like

  5. Spontanity zegt:

    Mooie samenvatting en mooi initiatief ook het op deze manier te doen.

    Geliked door 1 persoon

  6. Wat een prettige nieuwtjes allemaal. En wat goed dat ze mensen ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’ helpen met werken in het bos. Dat lijkt me ook nog eens een prettige werkomgeving.

    Geliked door 2 people

  7. douryeh zegt:

    Boswachter lijkt me geen verkeerd beroep. ’t Overwegen waard 💚🌲

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.