Getogen in het Katholieke Zuiden ken ik de Vrijdag als Visdag. Ongezond heb ik veel tijd in ziekenhuizen en een kinderdorp doorgebracht. Standaard menu op vrijdag: lauwwarme aardappelpuree, stuk gekookte worteltjes, witte vis in botersaus. Voor mij smakeloos, zonder pit. Ik kauw graag op mijn eten. Het hoe en waarom van vrijdag visdag is mij nooit verteld of uitgelegd. Verder als: ‘zo hoort dat ‘ zit er niet in mijn geheugen. Later lees ik: Het vijfde gebod uit het Oude Testament (Ex. 20,13), ook van toepassing op christenen, zegt “Gij zult niet doden.” ), ook van toepassing op christenen, zegt “Gij zult niet doden.” Dit zou wel of niet van toepassing zijn op het doden van dieren?
Het vasten na carnaval stelde in mijn jeugd al weinig voor. Hoe dat nu is weet ik eigenlijk niet.
Dit in tegenstelling tot mijn Afghaanse buren. Zij eten halal. En daar zijn zij heel streng in. Etiketten worden uitgeplozen om te kijken of er niet stiekem dierlijke producten in verwerkt zijn. Hetzelfde bij mijn Marokkaanse buren. Het vasten tijdens Ramadan is ook echt een serieuze zaak. Waarbij het niet drinken mij extra zwaar lijkt. Waarbij er natuurlijk een flink verschil zit tussen de daglengte in de winter of de zomer.
Mijn Vietnamese vrienden zijn Boeddhisten. Al merk ik daar weinig van. Maar het bezoek aan de Tempel voor hun NieuwJaar vind ik dan weer wel indrukwekkend. Zij eten vooral Varken. En soms kip, maar zeker geen rund, schaap of geit. Al heeft dit volgens mij meer met hun persoonlijke smaak te maken.
De mensen uit Thailand, de Isaan, die ik ken hebben een simpele uitleg. Alles dat loopt, vliegt of zwemt wordt gegeten. Alleen tweebenige, de mens, mag niet gegeten worden. Terwijl zij zichzelf toch echt Boeddhist noemen.
In Thailand mag je volgens de Boeddhistische leer geen levende wezens doden. Je zou dus verwachten dat veel Thais vegetarisch zijn. Thaise boeddhisten volgen over het algemeen de voedingsrichtlijnen die zijn gebaseerd op de boeddhistische leer, die zich richt op geweldloosheid en het vermijden van het toebrengen van schade aan levende wezens. Dat de bewoners van de Isaan daar hun eigen invulling aan geven vind ik mooi.
De boeddhistische benadering van voeding zou meer gericht zijn op de intentie achter het consumeren van voedsel en de impact ervan op het lichaam en de geest, dan op strikte dieetrichtlijnen? De nadruk ligt op gematigdheid, bewustzijn, en het cultiveren van mededogen en geweldloosheid.
Thaise Monniken mogen vlees eten zolang ze niet betrokken zijn bij of getuige zijn van het doden van het dier, en het dier niet speciaal voor hen gedood is? In Thailand zag ik dagelijks de Monniken hun bedelronde maken. Met rolkoffers en winkelwagens werden alle giften meegenomen naar de Tempels. En daar zaten wel degelijk vlees en vleesproducten bij!
Zowel door mijn Vietnamese vrienden als door de Thaise mensen wordt geaccepteerd dat ik geen dieren wil eten. Waarbij mijn Vietnamese Vrienden dit wel eens vergeten. Vooral omdat zij mij graag speciale lekkernijen willen laten proeven. In Thailand kreeg ik gewoon apart vleesloze gerechten voorgeschoteld.
Wat mij duidelijk is geworden? Er is niet een Boeddhisme. Er zijn meerdere stromingen. En over eten wordt heel verschillend gedacht? Of is het vooral heel praktisch en meer cultureel en sociaal bepaald?
Bij de Islamieten hoor ik vooral wat er beschreven en voor geschreven is. Maar dat de een dat strenger mee om gaat dan de ander?
De afgelopen jaren is er een heftige discussie over halal en kosjer slachten. Regel- en wetgeving verankerd in een geloof. Nu met een religieuze betekenis, maar ontstaan uit gezondheidsredenen?
De Tenach, Oude Testament, Nieuwe Testament en de Koran schrijven voor goed te zorgen voor jezelf, je lichaam, je familie, je omgeving en de Natuur. Kosjer en Halal slachten waren daar onderdeel van. Als de eerste Hindoes, Boeddhisten, Joden, Christenen of Moslims nu zouden zien hoe slachtvee leeft en geslacht wordt? Zou wellicht veganisme de norm zijn?
Wetenschappers ontwikkelden de Schijf van Vijf. Waarbij nieuwe inzichten aanpassingen en veranderingen worden doorgevoerd in de principes van de Schijf van Vijf.
De voorschriften vanuit Tenach, Oude Testament, Nieuwe Testament en de Koran hebben misschien ook een nieuwe invulling nodig. Hoe dat voor het Hindoeisme en Boeddhisme geldt weet ik niet. Ooit volgde ik de Makrobiotiek van George Oshawa. Nu probeer ikzelf vooral zonder dode dieren te leven.
Bij voorkeur zou niemand dode dieren moeten eten. Maar daar zijn we nog een eind van weg.
LikeGeliked door 1 persoon
ha die Rob
als kind was er wat eten betreft 1 wet , je eet wat de pot schaft
nu is er nog steeds maar 1wet , ik eet wat ik lust
smakelijke groet
LikeGeliked door 2 people
Dat is een mooie ontwikkeling.
Smakelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
je weet , ik heb niets met elk geloofje dan ook , brengt niets dan oorlog en verderf , en ze gaan me zeker niet vertellen wat en wanneer ik mag eten 😁
druk met pc bezig groet
LikeGeliked door 1 persoon
Iedereen leeft vanuit een overtuiging en het maakt weinig uit of je dat christendom, islam, boeddishme, liberalisme, socialisme, nihilisme, atheïsme, etc, noemt. Er is op zich niks mis mee, maar de fouten/misstanden worden altijd veroorzaakt door de kleine groep fanatici en domme volgers die er altijd omheen hangt.
LikeGeliked door 1 persoon
ze zijn al eeuwen lang oorlog brengend
door een boekje lang geleden geschreven door een enorme fantast , zo zie ik het tenminste , niemand heeft mij ooit wetenschappelijk iets van waarheid in dit boek aan te tonen
op een christelijke landbouwschool , kregen we een verhaaltje te horen , Adam en Eva krgen 2 zoons , 1 er van ging naar het buitenland en trouwde daar een vrouw , mijn vinger vloog omhoog , hoe komt die vrouw er dan , dominee Derde uit Purmerland kon het mij niet vertellen , en niemand nadien
LikeGeliked door 1 persoon
Wat in ieder geval wel wetenschappelijk bewezen is dat Stalin, Hitler en Mao, meer slachtoffers gemaakt hebben dan in de oorlogen die er in de duizend jaar ervoor geweest zijn. En je kunt toch moeilijk beweren dat die oorlogen/revoluties religieus getint waren. Wel allemaal gebaseerd op een bepaalde overtuiging. Dus wat is het echte verschil tussen een religie en een levensovertuiging vraag ik je dan bij deze.
LikeLike
noem het zo je wilt Willem
ik zal dichtbij blijven , Ierland , zuiver op een geloofje gebaseerde oorlog
je noemt wat uitzonderingen , en wat doen uitzonderingen , juist die bevestigen de regel
ik respecteer ieders mening , en hoop dat is wederzijds , maar vaak is dat niet zo
over uit en sluiten
LikeLike
Beste Karel, het enige wat ik trachtte te bereiken was dat jij even breder ging kijken en je niet beperkte tot het enge gezichtsveld dat beperkt wordt door je oogkleppen.
Heb niet de indruk dat jij daartoe bereid bent, wat ik jammer vind.
LikeGeliked door 1 persoon
en juist dat probeerde ik bij jou Willem , maar dat sprookje is er zo diep ingestampt , geen doorkomen aan , wel jammer hoor
LikeLike
Dan kan ik je troosten Karel, ik ben bij geen enkel kerkgenootschap aangesloten, maar weet er desondanks wel het een en ander van. Gewoon enige kennis van iets te hebben, daar lijkt me niks mis mee.
Nog plezierige paasdagen n verder
LikeLike
Treffend het verschil beschreven tussen zelfstandig wonen en voor jezelf zorgen en nog wonen onder de hoede van je ouders/opvoeders.
LikeLike
Top hoe je het Thaise boeddhisme goed beschrijft 🙏😊
Aum Shanti
LikeGeliked door 2 people
Je hebt strenge en minder strenge volgers in de leer. Ik hou me er niet mee bezig. Eet matig, van alles wat.
LikeGeliked door 1 persoon
In mijn macrobiotische periode kon ik heel streng zijn. Dat schept ook een afstand. En dat ging mijzelf steeds meer storen.
Nu ben ik soepeler.
Vredelievende groet,
LikeLike
Ik ga regelmatig naar zo’n islamitische supermarkt en eet dus ook halal maar niet altijd. Moslim zie ik me niet vlug worden.
LikeGeliked door 1 persoon
Je legt de etensvoorschriften duidelijk uit Rob.
Maar ja, een geloof. Of wat de mensen daarvoor houden. De paar goede zaken ervan worden te vaak ondergesneeuwd door fanatisme, ook wat voedsel betreft.
LikeGeliked door 1 persoon
Heel veel verschillende meningen en dat zal altijd wel zo blijven denk ik ook. En denk dat in iedere godsdienst zo nu en dan flink gesmokkeld wordt met eten en drank 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Mijn buren, menseneters eten op vrijdag vissers.
LikeGeliked door 3 people
Rauw, met uitjes en zuur? Of ingelegd met het zout?
LikeGeliked door 2 people
en zo heeft iedereen zijn gewoontes Rob
en dat mag men respecteren
LikeGeliked door 2 people
Ik ben een aanhanger van het Boeddhisme, strikt genomen geen geloof, maar een levenswijze. Mijn lijfspreuk is dan ook “doe zoveel als noodzakelijk, niet zoveel als mogelijk”. Dat er daarnaast geldende wetten en normen zijn, behoort tot het noodzakelijke. Aanpassen is een kenmerk van het Boeddhisme.
LikeGeliked door 2 people
Je hebt het mooi beschreven zonder een oordeel te vellen.
Ik bewonder mensen die, zoals jij, strikt geen dode dieren eten.
Alhoewel ik zeker vlees/visloze dagen inlas, blijf ik toch genieten van de geur van geroosterd vlees en een visje is niet te versmaden.
Wat betreft ben ik eigenlijk en nepotarier 🙂
LikeGeliked door 3 people
Nepotarier? Die is nieuw voor mij.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 2 people
Zo van ik doe m’n best maar nog steeds geen succes 😉
LikeGeliked door 2 people
Vrijdag was bij ons ook visdag.
Tijdens de periode dat mijn vader nog leefde.
LikeGeliked door 2 people