Oren en horen

Tijdens het lesgeven merkte ik steeds meer en meer dat ik met mijn oren kon horen of het geroezemoes door hard werkende leerlingen werd veroorzaakt. Of dat het gerommel van les verstorende activiteiten kwam. Ik begrijp nu waar de uitdrukking; ‘ogen in je achterhoofd hebben’ vandaan komt.

Op de fiets kijk ik natuurlijk om mij heen. Maar ook daar hielpen mijn oren om te merken welk verkeer, van welke richting en met welke snelheid er rondom mij heen is. Soms ben ik te nonchalant of vertrouw foutief op mijn oren. Waarbij geruisloze snelle elektrische voertuigen mij helemaal ontgaan.

Sluipender wijs zijn mijn oren in de loop der jaren slechter geworden. Voor duizenden guldens aan gehoorapparaten met extra hulpmiddelen waren onvoldoende om te blijven lesgeven. En op de fiets zorgen de gehoorapparaten vooral dat een zuchtje wind als een orkaan in mijn oren binnen komt.

Lesgeven doe ik niet meer, maar kan ik ook niet meer. Al heb ik dat jaren lang met heel veel plezier gedaan. Fietsen doe ik nog wel. Al moet ik mijzelf dwingen om nog beter op te letten,te kijken en niet op mijn gehoor te vertrouwen.

Met een nieuwe gehoortest blijkt dat mijn gehoor flink is verslechterd. Zelf merk ik natuurlijk al langer dat ik in sommige gesprekken cruciale woorden volledig mis. En achtergrond geluiden steeds storender zijn. Anderen slechthorenden zullen dit vast herkennen.

Ik ontloop grotere groepen, ruimtes met een slechte akoestiek. Waarbij ik moet oppassen om mij zelf niet helemaal te isoleren. Ik twijfel of ik moet leren liplezen en/of gebarentaal.

Vijf jaar geleden kreeg ik mijn gehoorapparaten. Maar eigenlijk was ik daarvoor al een half jaar aan het knoeien bij een andere winkel voor gehoorapparaten. Daar werd ik steeds door verwezen naar de fabrikant. En kreeg ik op mijn vragen te horen dat de kennis en expertise ontbrak …

Na vijf jaar mag je bij je ziektenkostenverzekering nieuwe gehoorapparaten declareren. Hoewel ik mijn apparaten weinig tot niet gebruik. Zijn mijn apparaten volgens mij nog prima.

Ik twijfel dan ook wat te doen.

Betere oren krijg ik niet …

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Geen categorie, gezondheid, Kinderen, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Oren en horen

  1. liesonderweg zegt:

    Heel moeilijk, je wordt (helaas!) ook achterdochtig(er), wat begrijpelijk is. 

    Lie(f)s.

    Like

  2. Karel zegt:

    ha die Rob
    ik hoop dat het je lukt de juiste en goed apparaten te krijgen , zo je weet kunt genieten van fijne fietsritjes

    fiets groet

    Like

  3. Koen zegt:

    Voorlopig is een leesbril het enige hulpmiddel dat ik af en toe nodig heb. Mijn oren en horen zijn niet meer 100%. Ik mijd dus grote gezelschappen en akoestisch waardeloze ruimtes.

    Like

  4. gewoonanneke zegt:

    Ik herken dat inderdaad van mijn vriendin ook die kon in gezelschap de dingen ook vaak niet volgen dat is best jammer natuurlijk. Die stille scooters vind ik vooral soms lastig. Hoewel mijn gehoor prima is gelukkig nog. Heb wel een achteruitkijkspiegel maar daar kijk ik ook niet heel de tijd in en opeens zitten ze achter of naast je.

    Like

  5. Anuk zegt:

    Misschien is de apparatuur inmiddels beter? Ik zou toch weer eens bij een audicien langs gaan, je weet maar nooit. Je oren worden inderdaad niet beter, maar de hulpmiddelen misschien wel dus. Ik heb vanwege tinnitus last van geroezemoes in grote ruimtes met veel mensen. Daar kom ik dus ook niet meer. Liever een rustig gesprek 1 op 1…

    Like

  6. bertjens zegt:

    Het is me bekend Rob, ook de keuze van: zal ik…. je hoopt op nieuwere, betere toestellen. Misschien het proberen waard?

    Like

  7. marieclaire zegt:

    Mijn gehoor mankeert niks, maar heb ik in grote groepen ook het probleem van gesprekken niet kunnen volgen. Ik droom dan maar een beetje weg.
    In jouw geval zou ik zeker een bezoekje aan de audicien brengen. De ontwikkelingen gaan hard, er is nu vast wel goede apparatuur voor jou voorhanden. En wellicht biedt een implantaat de oplossing. Mijn buurman heeft alles aangesloten op zijn iPhone zodat hij bijvoorbeeld muziek kan luisteren. Ik zou deze kans zeker niet laten liggen.

    Like

  8. Ik merk bij mensen om me heen dat een slechter wordend gehoor toch best aardig kan ingrijpen in je sociale leven. Zelf heb ik er gelukkig nog geen last van. Maar gezien die ervaringen lijkt het me toch verstandig eens zo’n nieuw gehoorapparaat te testen. De techniek bij die dingen is in de loop der jaren steeds beter geworden, zo heb ik begrepen.

    Like

  9. Karin zegt:

    Er zijn gehoorapparaten die zo ontzettend goed zijn, maar die zijn heel duur. Zij filteren op een bepaalde manier geluiden. Er zijn mensen die het er niet voor over hebben om zo’n duur gehoorapparaat aan te schaffen, maar ik denk dat het de moeite waard is.

    Like

    • Willem zegt:

      Ik weet dat dergelijke apparaten bestaan, want mijn broer heeft die ook, maar heeft alles buiten de verzekering om gedaan en alles van A tot Z zelf betaald.

      Ikzelf heb sinds een klein jaar gehoorapparatuur; categorie 4 volgens een of andere onduidelijke test, en ik loop ook zo ongeveer tegen alles aan wat Rob beschrijft. Als ik ermee naar de audicien ga wordt me vlakweg gezegd dat “het erbij hoort”. Niet het antwoord waar ik op zit te wachten. Volgens hem kun je alleen bij ‘categorie 5′ hoortoestellen, zelf achtergrondgeluiden etc. wegfilteren en als je die per se hebben wilt moet je je portemonnee trekken, want dan schijnt de verzekering niks te vergoeden als niet uit de test blijkt dat je ze nodig hebt. Bijbetalen kan niet volgens mijn audicien. Persoonlijk vind ik zo’n alles-of-niets-houding van de verzekering op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig, maar voorlopig zal ik het er mee moeten doen.

      Like

  10. Dhyan zegt:

    @Karin, kun je er een benoemen, want m’n zwager klaagt altijd niks te horen en bij bezoeken aan de audicien mankeert er niks aan zijn gehoorapparaat. Kan ik hem doorverwijzen.

    Like

  11. Kakel zegt:

    Het lijkt me moeilijk om met minder functioneren van je oren om te gaan. Ik kan me voorstellen dat het je een gevoel van buitengesloten worden, geeft.
    Van de vijf mensen die ik ken met een gehoorapparaat, is er geen een tevreden. Hoe komt dat toch? Technici kunnen wel karretjes naar de maan sturen.
    Ik fiets al decennia met een achteruitkijkspiegeltje op mijn bril. Op polderwegen bij windtegen hoor ik bijna geen achteropkomend verkeer. Tegenwoordig kopen wielrenners een radar voor op hun stuur, maar die kost 350 euro. Een kijk-om-spiegeltje een tientje.

    Like

  12. djaktief zegt:

    In januari heb ik een teleurstellende vrijblijvende proef gehad met de meest geavanceerde gehoor toestellen die er nu waren. Ik heb ze teruggebracht. Ik kon er beter mee richting horen en in de drukte werden bepaalde geluiden weggefilterd en in de stilte werd ieder geluid versterkt. Gehoorapparaten kunnen niet denken, alleen geprogrammeerd geluid doorgeven. Onze oren hebben bepaalde klanken nodig om tot spraakverstaan te komen maar omdat nooit precies dat kan worden versterkt wat we nodig hebben blijft het heel lastig. Doordat we al zo lang slechthorend zijn is ons taalgevoel en taalgebruik ook verminderd. Ik heb tot nu toe het meeste baat gehad bij de adviezen van de audioloog. De audicien kijkt te technisch. De audioloog ziet beter de omstandigheden en de persoon in combinatie met de slechthorendheid. Je toekomstangsten qua gehoor deel ik. Gehoorapparaten zijn wel beter dan 5 jaar geleden. Blijf dus wel vernieuwen maar kies de vergoede apparatuur. En laat je adviseren. De audioloog begrijpt het beter. De KNO-arts ook maar die heeft weinig tijd en is gericht op ziekte/afwijkingen etc. en niet op apparatuur. Toitoi

    Geliked door 1 persoon

  13. Spontanity zegt:

    Lastig onderwerp dit.
    Ik ben slechthorend geboren.
    Kan er echt heel goed mee overweg.
    Kan liplezen.
    En…..
    draag momenteel geen gehoorapparaten!
    Of dat slim is, dat weet ik niet.
    Ik mis meer als 50% van mijn gehoor, maar….

    Like

  14. Spontanity zegt:

    Lastig onderwerp dit.
    Ik ben slechthorend geboren.
    Kan er echt heel goed mee overweg.
    Kan liplezen.
    En…..
    draag momenteel geen gehoorapparaten!
    Of dat slim is, dat weet ik niet.
    Ik mis meer als 50% van mijn gehoor, maar….

    Like

  15. Dhyan zegt:

    Ik leg mijn oor te luister, gaat altijd goed.

    Like

  16. Sjoerd zegt:

    Ik ben lawaai doof. Naast dat het betekent dat je slecht hoort, kun je ook geen richting meer bepalen vanwaar het geluid komt.

    Like

  17. Meer dan af en toe een licht suizen mankeert er gelukkig niet aan mijn oren. De basis voor die suis is waarschijnlijk gelegd in mijn horecajaren. Mijn moeder werd in 1 nacht vrijwel helemaal doof aan één oor, terwijl het andere ook al niet meer top was. Sinds een paar jaar heeft ze een loeiduur gehoorapparaat, maar ook daarnee blijft het sukkelen.

    Ik kan je alleen maar sterkte wensen en wijsheid bij het maken van de juiste keuze.

    Stille, mar sinnige groetnis út Fryslân

    Like

  18. Pasgeleden was er een heel stuk op tv over die winkels en hoe ze mensen met een een klein beetje verlies de duurste apparaten aan probeerde te smeren maar ook beloftes deden die ze niet waar maakten uiteraard.
    Succes met de overwegingen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.