Black Archives in de Bijlmer

Terugkijkend naar mijn eigen geschiedenislessen? Nederland en Europa waren altijd het beginpunt. Terwijl tijdens de Aardrijkskundelessen uiteindelijk de hele wereld werd bekeken. Uiteindelijk kwam ikzelf in de Bijlmermeer terecht. Ik heb het al vaker gezegd: mijn buren maakten een wereldburger van mij. Later ontdekte ik dat er ook meerdere geschiedenisverhalen te lezen zijn. De verteller, de schrijver kleurt elk verhaal.

De Witte Nederlandse bevoorrechte geschiedenisverhalen worden meer en meer ook aangevuld met andere verhalen.

Voor sommige personen, families en/of bedrijven komen er dan verzwegen, verstopte feiten te voorschijn. Soms worden er excuses gedaan, soms wordt er om boetedoening geschreeuwd.

Genuanceerd en gedegen onderzoek naar vroegere gebeurtenissen helpt. Een grote groep gedreven jongeren is hier al een tijd mee bezig. Een klein aantal mensen bijven hangen in verouderde achterhaalde ideeen.

In Winkelcentrum de Amsterdamse Poort worden de Black Archives toegankelijk gemaakt. De vriendelijkheid en gastvrijheid van de medewerkers zijn plezierig. De hoeveelheid aan literatuur en onderzoeken is overweldigend.

Zelf zeggen zij:

The Black Archives is een historisch archief en cultureel centrum waar mensen terecht kunnen voor inspirerende gesprekken, inhoudelijke activiteiten en boeken vanuit zwarte en andere perspectieven die elders vaak onderbelicht blijven. The Black Archives wordt gedragen door de organisatie New Urban Collective.

The Black Archives bestaat uit verschillende boekencollecties, archieven en artefacten die het nalatenschap zijn van zwarte schrijvers en wetenschappers. De meer dan 10.000 aanwezige boeken in de collecties gaan over racisme, slavernij en (de)kolonisatie, gender en feminisme, sociale wetenschappen, Suriname, de voormalig Nederlandse Antillen, Zuid-Amerika, Afrika en meer. 

Hierdoor bieden de collecties literatuur dat niet of weinig besproken wordt binnen scholen en universiteiten. De collecties zijn bedoeld als startcollectie die kan groeien door giften en samenwerkingen met anderen. Zo wordt Zwarte literatuur, kennis en informatie toegankelijk gemaakt. Op basis van de collecties ontwikkelen we exposities, organiseren we events en geven we lezingen en advies. Neem contact met ons op voor meer informatie via  info@theblackarchives.nl.

https://www.at5.nl/artikelen/225481/black-archives-nu-in-bijlmer-amsterdam

https://www.theblackarchives.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Black Archives in de Bijlmer

  1. Sjoerd zegt:

    Het is goed dat ook deze archieven er komen, het maakt het allemaal wat eerlijker.

    Geliked door 1 persoon

  2. gewoonanneke zegt:

    Ja daarover werd inderdaad niet verteld…

    Geliked door 2 people

  3. Interessant om te horen en te zien hoe daar van onderop steeds meer aandacht aan wordt geschonken.

    Geliked door 1 persoon

  4. Spontanity zegt:

    Mooie zin: mijn buren maakten een wereldburger van mij.

    Geliked door 1 persoon

  5. geschiedenis wordt geschreven vanuit het perspectief van de schrijver, eenzijdig per definitie dus. Het is goed ook de andere kant(en) te belichten.

    Geliked door 1 persoon

  6. bertjens zegt:

    Het is goed om alle kanten te belichten, ik dacht dat het de laatste jaren al een beetje meer gedaan werd op de scholen. Niet genoeg maar beter dan niets.
    Dagelijks een krant lezen leert ook het een en ander

    Geliked door 1 persoon

  7. Dhyan zegt:

    Mensen zijn gewoon mensen en het zou niet eens opvallen als er niet zo expliciet naar uiterlijk wordt gekeken dat ze een andere huidskleur hebben. Zelf lees ik gezichten en concludeer of ik iemand aangenaam vind en of mag. Dat is feitelijk ook een vorm van discriminatie want ik weet niks over hen en iemand kan me bij nader inzien hartstikke meevallen. Waarom doe je zoiets eigenlijk. Waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen of iemand de intentie kan hebben je kwaad te doen. Helaas worden mensen achtergesteld in ontwikkeling en komen dan in een strafrechtelijk circuit en zijn anderen minder goed gezind zodat ze anderen waaronder ik potentieel kwaad kunnen doen. Door vervolgens in achterstandswijken terecht te komen waar vaak een huidskleur overheerst ziet men gekleurde mensen en gross vervolgens als potentieel crimineel. Belachelijk natuurlijk maar zo zijn mensen nou eenmaal als het hun veiligheid aangaat. Daarbij komt dat we een verleden hebben van slavernij. Het idee was dat gekleurde mensen een diersoort zijn die ze wel mogen overheersen en bezitten. Op die manier zijn ze afschuwelijk behandelt en dat mag best aan het daglicht komen. Maar het begint er steeds meer op te lijken dat die onheuse behandeling een eeuw geleden gecultiveerd wordt om tot een andere vorm van discriminatie te komen, namelijk die van de positieve. Tegenwoordig zijn mensen al bang dat ze door verschillen op te merken aan het discrimineren zijn. Het moet toch niet veel gekker worden dat we de tong moeten afbijten om niet voor racist te worden aangezien. Dat een gekleurde man diep beledigd wordt als hij ‘neger’ genoemd wordt. Noem mij maar gerust ‘bleekscheet’als jou dat genoegdoening geeft. Dat hele gebeuren maakt dat de mensen een richting op gaan die we evenmin zouden moeten willen. Dat we ‘respect’ willen en kunnen gaan afdwingen terwijl niets daartoe aanleiding geeft. Mensen niets meer van de koude kleren kunnen laten afglijden en over niemendalletjes volledig over de toeren raken, geen dikke huid meer hebben.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.