Een broodje aap in de Metro?

Een systeem is gekocht. Dus een chauffeur wordt aangenomen. Voor de salarisbetaling is een kassier aangesteld. Boven de kassier komt een boekhouder. De boekhouder krijgt een administratieve kracht.

Nu is er ook een chef nodig voor de noodzakelijke leiding. Een chef alleen werkt niet. Dus een hogere chef en een hoofd chef zijn aangesteld.

Daarop is er een directeur benoemd. Deze directeur krijgt natuurlijk een assistent. Voor de controle is er een Raad van Bestuur benoemd.

Om de kosten in de hand te houden kreeg de OV-maatschappij het politieke advies om de controlerend personeel te ontslaan.

Maar om het systeem rendabel en in stand te houden moet de burger het systeem bewaken.

Er wordt een vrijwilliger gezocht.

 

Is dit een broodje aap verhaal? Of is dit werkelijkheid?

 

De Nieuwmarkt-rellen herinner ik mij nog goed. Toch woon ik nu met plezier in Amsterdam-Zuidoost door de Metrolijn. Zullen mensen straks ook zo positief praten over de NoordZuid-lijn?

De urbanisatie maakt dat er steeds meer ov komt in de Randstad. Het doortrekken van de NoordZuid-lijn naar Schiphol geeft nu al veel verzet. Toch zie ik daar ook nog toekomst in.

De krimp buiten de Randstad geeft allerlei problemen. Ook met het ov gaat het dan mis. Het begin van dit blog speelt spijtig genoeg in veel krimpgebieden van Nederland!

 

http://www.amsterdam.nl/noordzuidlijn/

http://9292.nl/#

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bevolkingskrimp/oorzaken-en-gevolgen-bevolkingskrimp

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Een broodje aap in de Metro?

  1. fietszwerver zegt:

    waar zullen we zijn zonder de trein
    wat een tijden hé tijdens die rellen rond en op de Nieuwmarkt 🙂

    metro groet

    Geliked door 1 persoon

  2. sprokkelen zegt:

    hier nog geen krimp en geen OV-problem. Hoewel de OVreis van de Randstad naar Wageningen wel lang is.

    Geliked door 1 persoon

  3. sjoerd zegt:

    Je moet heel wat doen om iemand aan het werk te krijgen…

    Geliked door 1 persoon

  4. Rebbeltje zegt:

    Je opsomming gaat volgens mij precies andersom…

    Geliked door 1 persoon

  5. Morgaine zegt:

    Dit is helaas waar… weet ik…

    X

    Geliked door 1 persoon

  6. Je hebt het hier tijdens onze ontmoeting ook over gehad hè…
    En je hebt gelijk!
    Slaperige groet…

    Geliked door 1 persoon

  7. Plato zegt:

    ’t Is vast geen broodje aapverhaal. Je tekent hier een organisatiestructuur zoals ik hem in de jaren ’90 ook bij ZAO heb zien ontstaan. Als je het organigram bekeek werd je scheel.
    Daarna begon men weer te denken aan een veel plattere organisatie. En zo golft het op en neer.
    Ik keek laatst naar een nieuwsuitzending over de organisatiestructuur van Ajax die geheel volgens de kronkelideeën van ons aller idool JC werd opgebouwd. Ik huilde van het lachen.
    Je vervult gewoon de bovenste plaats (de algemeen directeur) niet maar in plaats daarvan laat je een adviseur een plan schrijven. Ondertussen praat niemand met elkaar, links weet niet wat rechts doet en wie het wel weet maar er niks voor voelt gaat gewoon zijn eigen gang. Heerlijk.
    Ondertussen zinken er belangrijke onderdelen van het schip. Maakt niet uit. De motor draait nog.

    Nou, Rob…. ZO’N organisatiestructuur bij het OV van de gemeente Amsterdam, lijkt je dat niks?
    ’t Is goed voor jaren hard gelach 🙂 (kan ook met een g zijn natuurlijk).

    Geliked door 1 persoon

  8. meninggever zegt:

    Het GVB is een voorbeeld van wonderlijke bestuurders die trachtten er iets van te bakken. Van ambtenaren die nu in een ‘geprivatiseerd’ bedrijf moeten functioneren. Haha. De cultuus is niet veranderd. Daarbij, als een bedrijf geprivatiseerd is moet het concurrentie dulden. Dat is niet het geval, dus blijft alles bij het oude. En mist men het inzicht om niet alleen de Noord-Zuidlijn (van niks naar niks) maar ook de Amstelveenlijn gewoon door te trekken naar Schiphol. Dat scheelt veel autoverkeer, dat scheelt veel parkeerdruk en bij een goed schema een prima alternatief voor een trein die meer stil staat door brandalarm dan dat hij rijdt. Maar dat vraagt inzicht. Zoals je kunt bedenken dat je die Noord-Zuidlijn doortrekt naar Purmerend, de Gaasperdamlijn naar Almere. Maar het zat en zit er niet in. Men denkt over Amsterdam als een dorp. Kijkt niet naar andere grote steden en klooit vrolijk door. De champagne zal in 2029 als die NZ-Lijn eindelijk gaat rijden wel weer rijkelijk vloeien. En intussen groeien de files….

    Like

  9. Daan zegt:

    Ergens mis ik nog de reiziger in dit verhaal, daar waar het allemaal om te doen is, personen van A naar B vervoeren.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.