Een gevallen monument

Jaren terug heeft iemand een afgekloven appelkroosje uit het raam gegooid. Bij de Rozemarn, basisschool in de Bijlmermeer, staat een prachtige wilde appelboom. In de winter valt de mooie gegroefde en gedraaide bast op van deze boom. In de lente geniet ik telkens weer van de bloesem. Omdat de boom uit een weggegooid appelkroosje is gegroeid staan er twee bomen naast elkaar.

Eerder schreef ik al dat dit voor mij een monumentale boom is. Bij alle pogingen om de Amsterdamse kinderen gezond te laten eten, vind ik deze boom een pracht voorbeeld.

De laatste storm heeft alleen veel schade opgeleverd. Terwijl ik langs mijn lievelingsboom fiets naar mijn favoriete koffietentje zie ik dat de storm een boom van deze tweelingboom heeft afgebroken. De andere boom staat nog in alle pracht fier overeind. Ik hoop dan nog steeds dat met de nieuwe bouwplannen deze appelboom gespaard zal blijven.

Toch vrees ik dat de bouwwoede ook de resterende monumentale gezonde boom zal neerhalen ……

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, gezondheid, Kinderen, Onderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Een gevallen monument

  1. Annette zegt:

    Een mens kan een diepe verbinding aangaan met een boom.
    Te weinig mensen zijn hiervan op de hoogte.
    Hoop van harte dat het positief uitpakt voor je.
    In ieder geval heb je ons laten weten van de appelboom ❤

    Geliked door 1 persoon

  2. Wat een, bij toeval achteloos weggegooid uit het raam gegooid, afgekloven appelkroosje al niet teweeg kan brengen. Ik blijf dus voorlopig mijn afgekloven appels gewoon achteloos weggooien met de gedachte dat er ergens iemand is die van de boom geniet.

    Geliked door 1 persoon

  3. Annette zegt:

    Mooi woord: appelkroosje….zag dat dit uit het brabants komt….

    Geliked door 1 persoon

  4. gemma1952 zegt:

    Ik hoop voor jou en voor alle mensen dat de mooie boom blijft staan. Ik koester bomen.

    Geliked door 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Je brabantse roots nog aanwezig 😉

    Geliked door 1 persoon

  6. Sjoerd zegt:

    Dat is wel jammer… Maar je loopt het risico dat nu de ander ook omwaait.

    Geliked door 1 persoon

  7. Het zou toch wel jammer zijn als deze blijkbaar prachtige, uit een simpel weggegooid ‘appelkroosje’ voortgekomen boom verloren gaat.

    Geliked door 1 persoon

  8. Zou het helpen mocht ik mij aan die boom vastbinden om te verhinderen dat hij wordt vermoord?

    Geliked door 1 persoon

  9. HesterLeyNel zegt:

    Ek hou niks daarvan om bome te laat afsaag of uithaal nie. My vorige huis waar ek gewoon het, het in die skaduwee van ’n tagtigjarige peperboom gestaan. Ons het twaalf jaar lank lekker saamgewoon. Toe ek laat aanbou het, moes die bouers rondom die boom werk en baie versigtig wees – ek het hulle goed dopgehou. Ek verlang na my boom.

    Geliked door 1 persoon

  10. Wonderlike verhaal … ons probeer ook bome beskerm en plant elke jaar ten minste een boom

    Geliked door 1 persoon

  11. Villasappho zegt:

    Och het zou zonde zijn. Appelkroosje mooi nieuw woord geleerd.

    Geliked door 1 persoon

  12. Matroos Beek zegt:

    Het gaat ook door mijn hart als een gezonde boom in de fleur van zijn leven wordt omgezaagd. Laat ons hopen dat het niet zo ver komt voor de appelboom. Hoopvolle groet.

    Geliked door 1 persoon

  13. Bertie zegt:

    Jammer van de boom, ik hoop ook dat ze rekening houden met de overblijvende. Of er een nieuw klokhuis neergooien 😉
    Appelkroosje, heb ik hier in Brabant geleerd.

    Geliked door 1 persoon

  14. Suskeblogt zegt:

    Hopelijk blijft de boom staan. Die boom heeft veel waarde op diverse vlakken als ik dat zo lees.

    Geliked door 1 persoon

  15. Kakel zegt:

    Altijd zonde wanneer een gezonde, monumentale boom moet plaatsmaken omdat de mens er weer iets moet bouwen. Bij ons in de wijk wilde de gemeente een kastanjeboom weghalen om er drie parkeerplaatsen van te maken. Iedereen kwam in opstand en de boom bleef behouden.
    Zonnige groet!

    Geliked door 1 persoon

  16. Willem zegt:

    Voor mij is het nieuw dat ‘appelkroosje’ een Brabants woord is. Ik ken het woord al vanaf mijn kindertijd en ben echt geboren en getogen in Midden-Drenthe. We zeiden weliswaar ‘kreusie’, maar naar de landstaal vertaald is dat kroosje.
    En wat de zaailingen aangaat van appels; we hadden rondom ons huis een keur aan appelbomen staan die, op twee na, allemaal afkomstig waren van zaailingen. Het merendeel gaf zeer smakelijke vruchten die of helemaal geen naam hadden, of een naam die bij het uiterlijk of de smaak paste. Bijvoorbeeld ‘Blauwlappen’ of ‘gele zuren’, en nog veel meer naamloze appels.
    Volgens mijn vader was zijn grootvader al bezig om ‘zaailingen uit het veld’ te halen en dan afwachten wat het werd. Kwamen er smakelijke vruchten aan dan bleven ze en zo niet, dan wachtte de boom een tweede leven en ging in de winter in de open haard.
    Zo vonden niet alleen appels en peren een plek op het erf, maar ook pruimen, kersen en ander kleinfruit.
    Gek genoeg waren de twee gekweekte appelrassen; Yellow transparant en (goud?)renet de minst smakelijke in mijn beleving. De yellow’s waren flauw van smaak en de renetten waren scherp zuur. Voor appelmoes hadden we de ‘gele zuren’; vele malen lekkerder dan die van de renetten.

    Geliked door 1 persoon

  17. Jan Jaap zegt:

    Ik heb een Ginkgo geplant in mijn tuintje. Hij groeit langzaam, dus: ‘Boompje groot, plantertje dood’. Misschien moeten we meer populieren planten? Dat zijn binnen een jaar of tien flinke bomen….

    Geliked door 1 persoon

  18. bentenge zegt:

    Telkens ik door ons Vlaamse land rij, zie ik langs de bermen al die gekapte bomen liggen. En ween even met hen mee. Dat is geen gericht snoeien meer maar uitroeien vind ik.

    Geliked door 1 persoon

  19. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ook ik hoop van ganzer harte dat deze boom mag blijven staan

    Geliked door 1 persoon

  20. fietszwerver zegt:

    ik had een pracht weekend Rob
    ik hoop jij ook
    fijne avond groet

    Like

  21. meninggever zegt:

    Niets zo fijn als bomen rooien. Vooral als omwonenden er veel plezier aan beleven. Wat jaren deed over de groei is in een paar uur verdwenen. Geschiedenis of niet. Gelukkig staat ‘de boom die alles zag’ nog wel overeind…

    Geliked door 1 persoon

  22. gewoonanneke zegt:

    Dat zou inderdaad heel jammer zijn er sneuvelt al zoveel groen. Op Terschelling stonden ook overal appelbomen opgekomen van weggegooide klokhuizen. We hebben er heerlijk van gesmuld van die appeltjes die er aanhingen.

    Geliked door 1 persoon

  23. Plato zegt:

    Die boom moet blijven. Ik hoop van harte dat het lukt.
    In mijn tuin staat een kleine appelboom. Daar komen cox d’oranges aan. Sinds twee jaar is er ook een pruimenboom en die zou dit jaar dus pruimen moeten geven. Ik ben benieuwd.

    Geliked door 1 persoon

  24. afwaswater zegt:

    Ik duim mee dat de tweede boom blijft staan. groetjes, Hanneke

    Geliked door 1 persoon

  25. mefrouw zegt:

    Ik denk regelmatig aan dit mooie stukje, als ik weer eens een appelkroosje in de berm zie liggen of mijn zoon een klokhuis uit het raam van de auto weg wil gooien. Dank je wel Rob!

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.