Extra florale honingsoorten

Op de website https://www.bijenhouden.nl/ vroeg ik naar extra florale honingsoorten. in dit blog laat ik het antwoord zien.

Honingdauwhoning (ook wel genoemd wald-, blad-, bladluizen-, of luizenhoning) komt niet van nectar, maar van honingdauw en verschilt ook duidelijk van honing van nectar.
Nectar komt regelrecht vanaf de florale of extraflorale nectariën van een plant. Honingdauw heeft via de maag van de luis toch al weer een extra bewerking ondergaan, en heeft een rijkere samenstelling. Indien je de bijen met deze honing laat inwinteren loop je een grotere kans op roer.
Honingdauwhoning is meestal vrij donker van kleur en kruidig van smaak.
In ons wisselvallige klimaat is het winnen van honingdauwhoning vaak een toevalstreffer. Een flinke regenbui spoelt al gauw alle honingdauw weg: einde dracht.
De insecten die honingdauw afscheiden kunnen op veel verschillende planten voorkomen. Soms op loofhout , zoals beuk, eik, esdoorn, linde of zuurbessoorten soms ook op coniferen, bijvoorbeeld fijnspar of lariks.
Deze verscheidenhied leidt ook tot verschillende samenstellingen van de honingdauw, en dus tot verschillende samenstellingen van de resulterende honingdauwhoning. Je kunt hierdoor ook namen tegenkomen als ‘dennenhoning’ of de supersnel kristalliserende ‘larixhoning’.

Heeft een van mijn lezers deze honingsoorten al eens geproefd?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Natuur, persoonlijk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Extra florale honingsoorten

  1. Karel zegt:

    smakelijke en zonnige zondag groet

    Geliked door 2 people

  2. Sjoerd zegt:

    Nee, nog niet geproefd, maar je maakt me wel nieuwsgierig.

    Geliked door 1 persoon

  3. Bertie zegt:

    Nee, ik ook niet.
    Ik houd niet zo van de aparte smaak ervan.

    Like

  4. Novelle zegt:

    hmm nieuw voor mij nog een keer lezen

    Geliked door 1 persoon

  5. Oudmaarnietversleten zegt:

    Weer wat geleerd, al ben ik niet zo’n zoetekauw.

    Geliked door 1 persoon

  6. Suskeblogt zegt:

    Honing is te zoet voor mij. Dat er verschillende soorten bestaan wist ik niet.

    Geliked door 1 persoon

  7. Spontanity zegt:

    Nee, nog nooit geprobeerd.

    Geliked door 1 persoon

  8. Morgaine zegt:

    Van de honingbloem… dovenetel… vers vanaf het bloemetje gezogen.. geplukt en hoppa.. vroeger kon dat nog 😉 Samen met mijn oma.

    X

    Geliked door 1 persoon

  9. gewoonanneke zegt:

    Ben wel een honingmens in de thee maar deze heb ik nog nooit geproefd.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.