Oude Bomen IV

Ook op andere continenten staan oude bomen. Een huon-den (Lagarostrobus franklinii) op Tasmanië is nog net geen tweeduizend jaar oud en daarmee de oudst bekende boom van Oceanië. De oudste boom van Noord-Afrika staat in het Atlasgebergte in Marokko. Het is een atlasceder (Cedrus atlantica) die gedateerd is op 1025 jaar. Nog ouder is een apenbroodboom (Adansonia digitata) in Namibië, die op 1275 jaar wordt geschat. Het probleem bij deze soort is dat die geen groeiringen kent en dat zijn leeftijd door middel van koolstofdatering is vastgesteld, waarbij een foutmarge van vijftig jaar wordt aangehouden. De tropen vormen sowieso een uitdaging voor dendrochronologen, omdat de bomen er het hele jaar door betrekkelijk gelijkmatig groeien vanwege de afwezigheid van seizoenen en groeipauzes. Uitzondering op deze regel vormt de teakboom (Tectona grandis), die wel duidelijke ringen heeft.
De oudste bekende boom van Azië, een jeneverbes, staat in het Karakoram-gebergte in het noorden van Pakistan, dicht bij de boomgrens. Van deze boom werd in 1990 vastgesteld dat hij toen 1437 jaar oud was.
De oudste boom van Zuid-Amerika, een fitzroya (Fitzroya cupressoides), staat in Chili. De leeftijd van El Gran Abuelo, de Grote Opa, werd in 1993 vastgesteld op 3622 jaar.

Ook vermeldenswaard is de eenzaamste boom ter wereld, een sitka-spar (Picea sitchensis) die helemaal alleen op Campbell Island, ten zuiden van Nieuw-Zeeland, is geplant, 270 kilometer verwijderd van zijn naaste buur. De isolatie waarin deze boom is opgegroeid, vrijwaarde hem niet voor de gevolgen van een kernproef in 1965, die in de jaarringen van de boom herkenbaar is.

Het hele artikel is te lezen met de volgende weblink: https://www.boomzorg.nl/article/33578/oude-bomen-helpen-terug-te-kijken-in-de-tijd

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Oude Bomen IV

  1. Bertie zegt:

    De oudjes doen het nog best, is hier van toepassing.
    Imposante leeftijden! Bij het passeren zou je er je hoed voor afnemen.

    Geliked door 2 people

  2. Boeiend om te lezen dat de sporen van een kernproef van 50 jaar geleden nog steeds aanwezig zijn!

    Geliked door 1 persoon

  3. bvision zegt:

    Leuke weetjes, ik vrees helaas dat ik dat allemaal zo weer vergeet.

    Geliked door 1 persoon

  4. Suskeblogt zegt:

    Een kernboom in isolatie dus. Penibel.

    Geliked door 1 persoon

  5. Wat indrukwekkend: een boom van bijna 2000 jaar oud… Hoeveel heeft die wel niet gezien, en wat zijn wij mensen dan toch nietig en van voorbijgaande aard.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.