Ecodorp Bergen

Aan de kust van ons land begint Ecodorp Bergen langzaam vorm te krijgen. Al meer dan zeven jaar wonen de pioniers in tijdelijke behuizing op het voormalig mobilisatieterrein aan de rand van Bergen. Inmiddels is er een gigantische moestuin, zijn er honderd zonnepanelen neergezet en worden er festivals, theatervoorstellingen en meewerkdagen georganiseerd.

Hoog tijd voor een definitieve vergunning dus, vinden zowel de bewoners als de gemeenteraad. Recentelijk is een nieuw bestemmingsplan aan de gemeente aangeboden, waarna de bouw hopelijk kan gaan beginnen. “We willen een open dorp waar iedereen welkom is en waar van alles te beleven valt. Helemaal zelfvoorzienend in energie”, zo laat mede-initiatiefnemer Jan Cuperus weten aan NH Nieuws.

Het plan is om 25 duurzame huizen te bouwen op het terrein, en er is nog plek voor aspirant-bewoners! Iedere eerste zondag van de maand worden er rondleidingen gegeven en zodra corona het toestaat zullen er ook weer vaste meewerkdagen worden georganiseerd. De volgende stap is ‘vriend’ worden van het ecodorp, waarna je kan aangeven interesse te hebben om bewoner te worden. Ontdek op de website wie in dat geval je toekomstige buren gaan worden!

Voor meer informatie: https://www.ecodorpbergen.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op Ecodorp Bergen

  1. lil188 zegt:

    Interessant!

    Geliked door 1 persoon

  2. Interessant zeg ik hoop dat het door gaat.

    Geliked door 1 persoon

  3. Spontanity zegt:

    Kom regelmatig die kant op, Alkmaar en zo, waar ik opgegroeid ben en waar nog familie woont, maar nog niet eerder hoorde ik hiervan. Leuk.

    Geliked door 1 persoon

  4. Lofwaardige initiatieven!

    Geliked door 1 persoon

  5. Dhyan zegt:

    Kennelijk willen ze deze belangstelling helemaal niet gezien het aantal 404 pagina’s.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.