Afghaanse Ash Reshteh آش رشته Noedel Soep

In elke cultuur wordt Nieuwjaar op een ander moment of manier gevierd. En natuurlijk hoort daar feestelijk en lekker eten bij. Rijk gevuld, voedzaam, gezond en feestelijk. Voor Afghanen begint het Nieuwe Jaar, waar bij ons de Lente begint. Nowruz of eigenlijk ‘Nieuwe Dag’. Voor 2024 is dat vandaag, 20 maart 2024

Mijn Afghaanse buren leggen mij uit dat deze noedelsoep niet mag ontbreken bij het vieren van Nowruz!

Ingrediënten: 4 uien, 2 tenen knoflook, 500 gr linzen, 500 gr kidneybonen, 500 gr kekererwten, 50 gr einoedels, 100 gr gewassen spinazie, snufje zout naar smaak, snufje gemalen kurkuma/geelwortel, 1 eetlepel olijfolie, 15 gr verse dille, 15 gr verse koriander, 15 gr verse bieslook, 15 gr verse peterselie.

De bereidingswijze: snij de uien in ringen, snij de verse kruiden fijn, hak de spinazie fijn. Kook de kekererwten, kidneybonen en linzen in voldoende water. Fruit de knoflook en uien in een pan met de olijfolie. Doe de pan op een laag vuur. Doe de kekererwten, kidneybonen en linzen in de pan met de gefruite knoflook en uien. Doe de kurkuma en zout erbij en meng alles goed op een laag vuur. Roer dit een paar minuten goed. Doe nu de verse klein gesneden kruiden erbij en roer alles weer goed door elkaar. Nog steeds op een laag vuur. Voeg nu het gekookte water toe tot alles onder water staat. Breng het geheel aan de kook. Laat alles 10 tot 15 minuten rustig doorkoken. Voeg de einoedels toe. En serveer de soep. Op de tafel kan er nog een beetje romige yoghurt toegevoegd worden. Of wat extra gesnipperde verse kruiden naar smaak.

Dit is een basis recept. De hoeveelheden zullen in elke Afghaanse familie weer anders van moeder op dochter doorgegeven worden. Welke bonen er gebruikt worden zal ook verschillend zijn. De trots van de soepmaker zit er ook in dat de einoedels zelf gemaakt zijn.

Wat mij opvalt in dit traditionele recept? Ook in Afghanistan wordt niet altijd vlees gegeten. Maar ook dat de verschillende groepen uit de schijf van vijf in deze soep gebruikt worden. Gezond, veelzijdig en voedzaam komen allemaal tezamen in dit traditionele recept.

Voedzaam, gezond, maar vooral feestelijk.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Afghanistan, eten en drinken, Geen categorie, gezondheid, persoonlijk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Afghaanse Ash Reshteh آش رشته Noedel Soep

  1. Karel zegt:

    smakelijke groet

    Geliked door 1 persoon

  2. Dat klinkt zeer smakelijk, ik ga een variant zonder ei bedenken. Dank voor het delen Rob

    Geliked door 1 persoon

  3. Vonnieb zegt:

    Zijn kekererwten anders dan kikkererwten? of is dat hetzelfde? Dit recept ga ik zeker maken, dank voor het recept 😉

    Like

  4. Matroos Beek zegt:

    Lijkt me een heerlijk soepje!

    Geliked door 1 persoon

  5. Spontanity zegt:

    Klinkt niet verkeerd!
    Smaakte het jou?

    Geliked door 2 people

  6. Sjoerd zegt:

    Dat hoort zich goed aan, een lekker bonensoepje

    Geliked door 2 people

  7. elsjeveth zegt:

    Feestelijk en voedzaam precies zoals je de soep beschrijft.

    Geliked door 2 people

  8. bertjens zegt:

    Hier ga ik over nadenken, misschien maak ik het.

    Geliked door 1 persoon

  9. gewoonanneke zegt:

    Eet smakelijk. Ik ben niet zo van de recepten of ingewikkelde maaltijden… mijn ex was een fanatieke en goede kok en las kookboeken probeerde van alles uit. Na mijn scheiding nam ik me voor nooit meer kook programma’s te kijken of een kookboek in te kijken. Dat laatste is niet helemaal gelukt maar koken heeft nog steeds niet mijn grote interesse.

    Geliked door 2 people

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.