Rietorchis in Kantershof

In het bloemenlint langs de Kantershofstraat bloeit geregeld de bijenorchis. Maar langs de fietspaden bij de bruggen naar de Bijlmerweide groeit ook de rietorchis. De oplettende wandelaar en fietser herkent de bloemen direct. Op de Bijlmerweide wordt de rietorchis beschermd. De standplaats van de rietorchis wordt elk jaar netjes afgezet. Nog belangrijker, met het maaien wordt de standplaats van de rietorchis overgeslagen.

In het vorige Millenium hebben de vrijwilligers van de Bijlmerweide hier hard voor moeten knokken. De groenbeheerders wisten van geen wijken. Het maaien moest altijd doorgaan. Dat de rietorchis toen op de zogenaamde ‘Rode Lijst’ stond was totaal onbelangrijk voor de groenbeheerders van de Bijlmerweide.

Nu speelt hetzelfde probleem in Kantershof. De maaiers van het stadsdeel Amsterdam-ZuidOost, de groenmedewerkers van Amsterdam-ZuidOost en de leidinggevende herkennen en kennen de rietorchis niet. Foto’s met de exacte locaties worden opzij gelegd. Meldingen worden genegeerd.

Voor de bijenorchis in het Bloemenlint langs de Kantershofstraat speelt iets vergelijkbaars. Ondanks de door het stadsdeel geplaatste borden en stoeptegels van bewonerszelfbeheer wordt er tegen alle afspraken in toch gemaaid door medewerkers van Stadswerken Amsterdam-ZuidOost. De ploeg en voorman zijn met foto’s vastgelegd. De kantoormensen van Stadswerken weten eerst niets van bewonerszelfbeheer. Daarna wordt gezegd dat zij op geen enkele wijze kunnen achterhalen wie de maaiopdracht heeft gegeven.

Terug naar de Rietorchis in Kantershof langs de fietspaden bij de bruggen naar de Bijlmerweide. Biodiversiteit is een belangrijk onderwerp. De HoofdGroenStructuur van Amsterdam is een hulpmiddel om de Natuur, de biodiversiteit en het Groen te beschermen en te versterken. Tijdens en na de bloeiperiode van de rietorchis is het een kleine moeite om deze gras- en rietstroken NIET te maaien. De Klimaatverandering maakt dat de oude bloeitijd van eind mei tot half juli waarschijnlijk naar voren schuift. Ruim genomen stel ik dan ook voor dat er in het voorjaar niet gemaaid wordt. En dat eind juli pas de eerste maaibeurt is.

Verbazend blijft het voor mij dat het management niet weet wat er groeit en bloeit in de wijk. Bizar vind ik het dat er zonder opdrachten van het management gemaaid wordt in Kantershof.

De Bijenorchis langs de Kantershofstraat en de Rietorchis bij de bruggen van Kantershof vind ik mooi. En dat kan ik jammer genoeg niet zeggen van de herinplant in Kantershof. De mensen van vbazo en Kantersbos laten juist zien dat er met inheemse kruiden, struiken en bomen mooie natuur ontstaat. En daar kunnen de medewerkers van Stadswerken een voorbeeld aan nemen!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rietorchis

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, Geen categorie, gezondheid, Kinderen, Natuur, persoonlijk, Politiek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Rietorchis in Kantershof

  1. KnutzEls zegt:

    bij mij in de buurt staan ook orchideeën. Ik zeg niet war, anders zijn er dwazen die ze gaan plukken of uitgraven. Gelukkig wordt daar niet zo snel gemaaid. 🍀

    Geliked door 1 persoon

  2. Al die afdelingen binnen een gemeente werken langs elkaar heen. Kennen elkaars proces en schema niet, en dan krijg je dit soort gedoe.

    Geliked door 2 people

  3. Spontanity zegt:

    Zonde zeg.
    Het zijn zulke mooie bloemen.

    Geliked door 1 persoon

  4. Sjoerd zegt:

    Ik denk dat het die lui gewoon niet interesseert. Als ze moeten maaien, maaien we… Maar er is iemand die dit betaald en de opdracht verstrekt.

    Geliked door 1 persoon

  5. Karel zegt:

    mogge Rob
    de maaimachine bestuurder werkt zijn/haar lijstje af , die kijken nergens naar 😦
    en als zij die er over beslissen ook geen idee en of geen interesse hebben is het bij elkaar een grote droevige bedoening 😦

    bedroefde groet

    Geliked door 1 persoon

  6. elsjeveth zegt:

    Wat een prachtig bloempje. Gelukkig is de maai alles maar om trend wel iets aan het verbeteren. Hier in de polder zie ik mooie voorbeelden van bermen vol wilde bloemen. Hoop doet leven

    Geliked door 1 persoon

  7. hermanstel55 zegt:

    Je schetst hier wel een bekend beeld, Rob. De ambtenaren en semi-ambtenaren, die eigenlijk voor ons zouden moeten werken, zijn uit gemakzucht te beroerd om hun werk goed te doen. En inderdaad de bazen horen bij die groep. Het is een beeld van deze tijd. “Ik ben niet verantwoordelijk. Ik doe alleen maar wat mij gezegd wordt. Heb je klachten, dan moet je niet bij mij zijn.” Echte betrokken medewerkers zijn een zeldzaam verschijnsel geworden. De sociologen van deze tijd leggen vast een relatie naar onze onbetrouwbare overheid.

    Geliked door 1 persoon

  8. Dergelijke ‘maaiongelukjes’ gebeuren op teveel plaatsen, elk jaar hoor je wel ergens van weggemaaide orchissen. Soms ligt het aan onduidelijke regelgeving, maar het kan ook een kwestie van ‘snel maaien verdient beter’, vrees ik.

    Geliked door 1 persoon

    • Willem zegt:

      Dergelijke ‘maaiongelukjes’ worden ook vaak veroorzaakt door de opdrachtgever. Tegenover mijn huis is ook zo’n gemeentelijk groen-perkje, beplant met die vervelende en in mijn ogen oerlelijke berberisstruikjes Die worden eens per jaar door een externe partij gemaaid. Wel in opdracht van de gemeente.

      Nou hebben we er wat bloeiend spul tussen geplant waaronder ook aronskelken. Die bloeien in mei-juni en dat is ook precies de maaitijd. We hebben die maaier wel eens gevraagd de aronskelken te ontzien tijdens het maaien, maar de beste man zei er wel bereid toe te zijn, als we hem betaalden, want de gemeente betaalde alleen maar als alles gladgeschoren was. Tja, dat maaien is uiteindelijk iets waarvan zijn schoorsteen ook roken moet.

      Met een beetje geluk komt de maaier als de aronskelken nog niet bloeien, want de hele buurt geniet wel van de mooie rode bessen die na de bloei ontstaan.

      Geliked door 1 persoon

      • Rob Alberts zegt:

        De uitvoerende groenmedewerkers moeten natuurlijk hun opdrachten uitvoeren. Daar verdienen ze tenslotte hun brood mee.

        De ploegbaas die vorig jaar het Bloemenlint aan de Kantershofstraat scalpeerde had/heeft uitdrukkelijk de opdracht om dit juist niet te doen. Nu wordt hem door de stadsdeelorganisatie een beschermende hand boven het hoofd gehouden.

        De ingehuurde maaier wil dolgraag anders natuur inclusiever werken. Maar de kantoor mensen willen het geldende maai bestek niet aanpassen. De rietorchis heeft hier last van.

        De aronskelk wordt nu verderop op de Bijlmerweide aangeplant. De aronskelk die bij mij in de wijk spontaan opkomt wordt weg geschoffeld. Bizar hierbij is dat de planter en schoffelaar dezelfde gemeente ambtenaar is ….

        natuurvriendelijke groet,

        Like

  9. Anuk zegt:

    Wat een bijzondere bloem! En van de ambtenarij met oog- en oorkleppen op zou je toch een sik krijgen! Zucht…

    Geliked door 1 persoon

  10. gewoonanneke zegt:

    Dat is best jammer dat er zo weinig aandacht aan besteedt wordt. Hier worden de bermen momenteel gedeeltelijk gemaaid en ook pas laat. Minder maaibeurten. En zelfs de knotwilgen worden om en om gekortwiekt……

    Geliked door 1 persoon

  11. bertjens zegt:

    Niets nieuws, hoe jammerlijk ook. Voor mij onbegrijpelijk. Zijn de voormannen of chefs oppermachtig? Ieder zijn eigen domeintje?

    Geliked door 1 persoon

    • Willem zegt:

      In mijn werk had ik wel eens met gemeenteopzichters en daarmee vergelijkbare lieden te maken en mijn ervaring was wel hoe groter de gemeente, hoe ambtelijker er gedacht en gehandeld werd.

      Ben inmiddels 15 jaar gepensioneerd, maar heb sterk de indruk dat dat niet echt veranderd is.

      Geliked door 1 persoon

  12. Kakel zegt:

    In de Krimpenerhout bloeide massaal de muggenorchis en bijenorchis. Die werden jaarlijks door vrijwilligers met zeisen gemaaid, met de hand aangeharkt, en opgeraapt. Nu mogen de boswachters die het gebied beheren, niet meer aanwezig zijn bij vergaderingen op kantoor. Ja, je leest het goed. Het maaien wordt uitbesteed en sindsdien zijn er nauwelijks orchideeën te bekennen. Dat is toch verschrikkelijk?

    Geliked door 1 persoon

  13. djaktief zegt:

    Hier is een goed maaibeheer denk ik, maar ik weet niet zoveel van plantensoorten

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.