Een natte poppenkast? Mua roi nuoc

Met plezier keek ik vroeger naar een voorstelling van Jan Klaasen en Katrijn. Als klein kind speelde ik dan ook graag met de pop Jan Klaasen. Vooral het ondeugende, stoute en foute in de avonturen van Jan Klaasen sprak mij aan. Het heeft vast mijn gevoel voor normen en waarden gevormd.

Later keek ik minder geïnteresseerd naar marionettentheaters. Het verhaal bij deze voorstellingen boeit mij niet. En het kunstige van de gebaren en bewegingen met de al dan niet zichtbare draden raakt mij ook niet.

Maar als ik Kiet hoor praten over Mua roi nuoc wordt ik toch wel nieuwsgierig. In een filmpje van een Vietnamese expositie in de Amsterdamse Beurs van Berlage komen Mua roi nuoc poppen tevoorschijn. In mijn blogtitel noem ik Mua roi nuoc voor het gemak maar even een natte poppenkast. Mua roi nuoc, drijvende poppen die bewegen door stokken en draden in het water.

Of de vertellingen net als bij Jan Klaasen en Katrijn een kinderlijke moraal hebben is mij nog niet helemaal duidelijk. Pratend met Kiet begrijp ik dat Mua roi nuoc uit de elfde eeuw stamt. Het dagelijkse leven wordt uitgebeeld in de voorstellingen. Maar wel zoals grootouders grappige verhalen vertellen aan hun kleinkinderen. De mooie gelakte houten poppen intrigeren mij. Het watertheater heeft iets weg van het leven in de natte rijstvelden.

De Vietnamese taal is voor mij een struikelblok.

Maar de verfijnde cultuur blijft mij boeien!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Poppentheater#/media/File:Thang_Long_Water_Puppet_Theatre3.JPG

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Klaassen_%28pop%29

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen, persoonlijk, Vietnam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een natte poppenkast? Mua roi nuoc

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik moest ff wachten tot ik het las , wat zou nu een natte poppenkast zijn
    ik dacht gelijk aan het theatertje vroeger op de Dam net ons geliefde stel Jan en Katrijn
    maar dit is toch wel heel anders , ook al zou het verhaal dat wordt verteld het zelfde zijn

    dank je voor de mooie woorden op m’n blog
    ja ik hoop dat ook 🙂
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. De verfijnde cultuur mag je doortrekken naar gans Azië. Wij zijn echt gek van dit continent – ware het niet zo ver, we zouden er elk weekend naartoe gaan.

    Liked by 1 persoon

  3. Zilvertje zegt:

    Ja, dat is zeker apart, mooi, heerlijk.

    Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Het maakt nieuwsgierig, daar had ik nooit van gehoord.Lijkt me mooi voor degenen die van poppenspel houden.
    Inderdaad lees je over de rest van Azië ook van die verfijning, In spel en dans, gebaren. Komt op mij altijd wat dualistisch over als ik lees van diezelfde verfijning in wreedheden.

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Dit poppenspel geeft je een aardig beeld…maar voormij zijn het tegenwoordig ook weer de handpoppen van jan klaassen en Katrijn en ook de agent doet mee…meestal krijgen wij een voorstelling van de kleinkids…en ja zeg nu zelf dat is toch de mooiste poppenkast die je kan zien. Groetjes en fijn weekend

    Liked by 2 people

  6. els zegt:

    Nog nooit van dit soort poppenspel gehoord.
    Inderdaad, de houten poppen zijn prachtig!

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    Zo heeft toch iedere streek gebruiken welke niet altijd even duidelijk zijn.

    Liked by 1 persoon

  8. Suskeblogt zegt:

    Op mijn vorig werk had ik een collega afkomstig uit Vietnam. Jammer dat ik haar niet meer zie, ik had haar één en ander hierover kunnen vragen.

    Liked by 1 persoon

  9. Interessant zeg… dit soort poppenspelen heb je dus echt over de hele wereld..

    Liked by 1 persoon

  10. Ik vond vroeger de poppenkast op de Dam met Jan En Katrijn iets waar ik nooit genoeg van kon krijgen

    Liked by 1 persoon

  11. realjager zegt:

    Mooi land Vietnam en die poppenspellen zijn echt een vorm van kunst. Een vriend van mij is getrouwd in Vietnam met een Vietnamese dus ik heb regelmatig Vietnamese uitspraken mijn FB en gelukkig werkt het vertalen een beetje! 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. logbankje zegt:

    is heel anders dan onze handpoppen van vroeger, maar het verhaal daar gaat het om. Hans

    Liked by 1 persoon

  13. Dat hele Azië is heel bijzonder. Ook de keuken is subliem. De Japanse keuken – persoonlijk vind ik ‘m zeldzaam verfijnd maar je moet er wel van houden.

    Liked by 1 persoon

  14. Oeps Rob: integreren je bedoelt intrigeren? 🙂 Van mij mag de aziatische kunst integreren…. 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    vandaag niet zo mooi als gister , maar wie weet valt het ook wel weer mee
    en trouwens we doen het er maar mee 🙂
    ik heb vandaag een beetje rustdag met wat HH en een boodschapje
    veel tuin plezier

    Liked by 1 persoon

  16. meninggever zegt:

    Wij groeiden nog op in de gedachte dat die poppen net echte mensen waren met dito emoties. Tegenwoordig is het een en al computeranimatie en film wat de kinderen tot zich nemen. Andere wereld, dito beleving. Pratende sponzen…..het moet niet gekker worden. In Tsjechie heeft men een enorme traditie bij dit soort voorstellingen. Ik vond het altijd grappig dat te zien. Maar Dappere Dodo was vroeger ook een held….

    Liked by 1 persoon

  17. Paperona zegt:

    Nog nooit van gehoord! Interessant om te weten!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

