Vlees of nepvlees?

De partij van Vlees van Dieren, de VVD, heeft de jacht geopend op de Vegetarische Slagers. Vlees mag van deze partij alleen nog maar vlees heten als het van dieren afkomstig is. De Vegetarische Slager maakt zijn producten vooral van lupinezaden. Vlees in de supermarkten is alleen nog maar te herkennen uit de ontcijfering van het etiket op een kleurloze plasticverpakking. Veel e-nummers, toegevoegd zout, suiker en water en onduidelijke bereiding en/of verwerking geeft alle twijfel over het dier dat gegeten gaat worden. Koe blijkt paard, kalkoen is varken, schaap wordt kip. De vleesverwerkers maken er al tijden een rommeltje van.

Bij elke supermarkt liggen nu vooral vleesvervangers met de mooiste namen. Een goede maaltijd moet nog steeds vlees bevatten.

Vet, koolhydraten, vezels, eiwitten, zout, vitaminen en mineralen hebben wij dagelijks nodig. Maar de traditionele Nederlander denkt in; “Aardappels, groenten en vlees”. In veel hoofden zit dan ook nog eens dat vlees elke dag moet.

Hoe de dieren leven en sterven voordat ze bij ons op het bord komen is ver weg en vooral verborgen leed.

Terug naar de Partij Vlees van Dieren, de VVD, gezond ondernemerschap zorgt dan misschien voor dierenleed. Maar de te behalen winst op dit dierenleed staat voor de VVD boven alles. De Vegetarische Slager heeft hechte banden met de Partij voor de Dieren. Dierenleed bij ondernemers wordt door de Partij voor de dieren verafschuwd. Het dierenleed in De Amsterdamse Waterduinen of andere te kleine natuurreservaten wordt juist door de Partij voor de Dieren ontkend.

The Animal Farm van Georg Orwell gaat deels over gelijkheid of juist ongelijkheid bij mensen? Of gaat het nu vooral om de ongelijkheid tussen mensen en dieren?

Zowel de Partij Vlees van Dieren als de Partij voor de Dieren zijn niet mijn Partij. Vlees eet ik niet meer, maar nepvlees namen vind ik ook niets! Misschien kunnen we de naam eiwitbron gaan gebruiken.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Natuur, persoonlijk, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Vlees of nepvlees?

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik lust nog wel een stukje vlees en het maakt mij niet uit van welk dier , eet het meest toch wel kip en vis , bijna geen aardappels maar veel rijst
    ik moet ook niets van die partijen hebben , zeker niet als ze het leed van dieren in b.v het AWD ontkennen 😦

    zonnige groet

    Geliked door 1 persoon

  2. shivatje zegt:

    Ik eet ook nog graag een stukje vlees. Maar spijtig genoeg vind ik het erg hoe dieren soms aan hun einde komen. Als ik zag hoe bij ons een varkensslachterij te werk ging dan zouden ze dat even goed eens met de werknemers moeten doen. En eens kijken wat zei er van vinden om zo behandeld te worden.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  3. egoecho zegt:

    Ik eet geen vlees en heb niets met namen van vleesvervangers die naar vlees verwijzen. Het is vleesch noch visch, dus noem het dan ook niet zo.

    Geliked door 2 people

  4. Villasappho zegt:

    Prima idee om die namen aan te passen. Hier alleen kip vis en vega.

    Geliked door 2 people

  5. kniepertie zegt:

    En appelmoes mag alleen maar appelmoes heten als het is vergeven van de suikers idem dito voor het woord jam.

    Ik ben voor jouw idee: eiwitbron! Dan krijgen we dus balletje eiwit, eiwitburgers en eiwitsnacks, wedden dat er dan een partij opstaat voor het kippenei-eiwit 😉

    Geliked door 3 people

  6. That's me zegt:

    Ik moet er niet aan denken als ik bij de super loop…..als je alles wilt snappen wat er wel of niet op de verpakking staat….kan je nog jaren terug naar school…als die het intussen wel weten…groetjes Leo.

    Geliked door 2 people

  7. Vlees eet ik maar zelden, wel vis en soms een stukje kipfilet.

    Geliked door 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Ben geen echte vleeseter en zoals ze het in de volksmond noemen ben ik dol op konijnenvoer 😉 wel graag met een stukje geitenkaas of kip haha

    Geliked door 2 people

  9. Annette zegt:

    Da’s een passende naam: eiwitbron 🙂

    De geur van een gebraden haantje is moeilijk te weerstaan.
    Of stoofvlees….ik associeer het met gezelligheid.
    Maar dat is het niet.
    Gisteren at ik een boerenkoolburger…lekker hoor.
    Het blijft min of meer een strijd tussen ratio en gevoel.
    Eet geen paard, of struisvogel, geit, schaap, duif, kwartel, wat al niet.

    Las laatst over het gevoelsleven van planten…..

    Groet van Annette

    Geliked door 2 people

  10. Matroos Beek zegt:

    Moeilijk… ik zou het niet weten… waarom niet gewoon ‘vleesvervanger?’ Hartelijke groet.

    Geliked door 1 persoon

  11. Melody62 zegt:

    Er zijn nog steeds heel veel mis(ver)standen over voedsel … en dierenleed eveneens…
    Wat mij betreft zou het het simpelst zijn het ding gewoon te noemen zoals het heet… al die toeters en bellen om iets aantrekkelijker te maken werken volgens mij alleen maar averechts.

    en ja dierenleed… de mensch noemt het dier een ‘beest’ maar dat woord is 0% op het dier van toepassing maar 100% op de mensch… Van oorsprong heeft Moeder Natuur het in geen geval zo bedoeld zoals wij het nu kennen. Helaas!!

    Geliked door 2 people

  12. Manfred zegt:

    “De partij van Vlees van Dieren, de VVD”

    Dan hoef ik alvast niet meer verder te lezen. Want wat volgt kan niet anders dan even stupide zijn als deze beginregel. En ik dacht nog wel dat dit blog boven het onderbuikniveau uitsteeg …

    Geliked door 1 persoon

  13. von Bloghausen zegt:

    Een goed beest hoort op je bord. Maar dat is hier niet zo’n sterke zeker?

    Like

  14. gemma1952 zegt:

    Ik houd niet van vlees, laat staan nepvlees. Volgens mij wordt daar mee geknoeid.

    Geliked door 2 people

  15. Ik kies voor spinaziebiefstuk!

    Geliked door 2 people

  16. Sjoerd van bVision zegt:

    Je geloofd het niet, maar vandaag aten we chili sin carne, niente vlees… Maar dat is een uitzondering. Ik lust wel een stukje vlees. Alhoewel ik moet toegeven dat het vandaag prima smaakte, wie weet.

    Geliked door 2 people

  17. bloggersterk zegt:

    Tja, weet ’t en toch blijf ik vlees en vis eten. Mijn eiwitten en vitamine B12 krijg ik via de normale bron, dus inventieve namen verzinnen voor vleesvervangers is aan mij niet besteed.

    Geliked door 1 persoon

  18. EJW zegt:

    Ik eet regelmatig een stukje vlees, maar nepvlees eet ik niet. Ik hou niet van namaak

    Geliked door 1 persoon

  19. constant•ino zegt:

    Al bijna veertig jaar eet ik geen kruimeltje vlees meer. Ik eet alleen van tijd tot tijd wat vis. Als ik tegenwoordig lees wat de vleesproductie voor negatieve gevolgen heeft voor het milieu en het klimaat, dan ben ik blij dat ik destijds die beslissing heb genomen.

    Geliked door 2 people

  20. voulaah zegt:

    I really hope that you are very well dear friend
    Kisses

    Geliked door 2 people

  21. Spontanity zegt:

    Ook ik mag met enige regelmaat een stukje vlees eten hoor.
    Maar geen nepvlees wat ze er proberen uit te laten zien en smaken als echt vlees.

    Like

  22. Morgaine zegt:

    Zo grappig wat ik lees in de reacties, geen vlees, wel vis… volgens mij is dat ook een levend wezen en stikken die in de netten maar alla… of kip, ik eet soms wel kip, ik geloof dat mensen dan nog nooit gezien hebben hoe een kippenfarm erbij staat en hoe die opgekweekt kunnen worden.

    De Turkse slager, of is dat ook een walhalla om te denken dat men daar meer diermaan is, wat mij opvalt, is dat het vlees daar er wel beter uit ziet en ook de kip groter is en gezonder eruit ziet.

    X

    Geliked door 1 persoon

  23. Sheila zegt:

    Mee eens. Ik vind het zo bizar dat die vleesvervangers een verwijzing zijn naar vlees. Dát is toch juist wat je bewust wil vermijden om te eten? Heel raar.

    Geliked door 1 persoon

  24. I like your Blog! Add mine too! Kisses!

    Geliked door 1 persoon

  25. afwaswater zegt:

    Ik had geen idee dat dit speelde. We willen toch graag weten wat we eten zodat we bewust kunnen kiezen denk ik. De vleesvervangers die hier af en toe op tafel komen zijn zelfgemaakt. Dan noemen we ze toch meestal naar wat ze zijn. Of heel makkelijk ‘vegetarische’ burgers (als het dat zijn) zodat degenen in het gezin die wel vlees eten weten wat wat is. groetjes, Hanneke

    Geliked door 1 persoon

  26. meninggever zegt:

    Toen ik laatst hoorde dat een overdaad niet dierlijk voedsel, zoals die vleesvervangers, kunnen zorgen voor ziektebeelden die je ook niet wilt meemaken of hormonen die jou man zijn doet wijzigen in iets te veel androgeen, kreeg ik het toch te kwaad. Natuurlijk wil je wel eens de vleesmaaltijd overslaan. Dierenleed laat mij ook niet koud. Maar ja, als er dan geen alternatief is wat ook veilig lijkt….Zoals sommige margarines juist bijdragen aan hart- en vaatziekten. Het (b)lijkt allemaal niet zo groen/wit te zijn als door sommige stromingen wordt voorgesteld. De VVD staat bij mij vooral voor wat minder sociaal, gericht op hen met de grote budgetten, participatie etc. En juist bij de lagere inkomens is de wens om vlees te eten het grootst. Al was het maar omdat die vleesvervangers in de meeste gevallen onbetaalbaar zijn, en dus onbereikbaar…

    Geliked door 1 persoon

  27. meninggever zegt:

    jou is jouw uiteraard

    Like

  28. Ooit was ik als vegetariërs zo fanatiek dat ik zelfs tegen nepvlees was. Nu zie ik dat niet meer zo stellig en die zeikers van de VVD kunnen zeker het heen en weer krijgen.

    Geliked door 1 persoon

  29. Oudmaarnietversleten zegt:

    Vlees eet ik wel iedere dag omdat het een voorschrift is van mijn m.d.l arts. Vis zit zoveel bacterién ik durf er niet meer aan te beginnen. Maar dat nepvlees nee dat is ook niks dan maar een ander alternatief.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.