Mijn woning Aardgasvrij

Bijna mijn hele leven verwarmt het Groninger Aardgas mijn woonruimte en water. Maar de aardbevingen in Groningen hebben ook mij wakker geschud. Voor mij geen Aardgas meer. De eerste stap was de koop van een zonneboiler. Met twee panelen op mijn huis en een warmteopslag wordt mijn warme water voor een deel voor verwarmd. De volgende stap was het niet meer verwarmen van mijn huis en/of kamers wanneer ik er niet ben. De derde stap was het overstappen naar elektrisch koken. Mijn jaarlijkse Aardgasverbruik werd door deze maatregelen minder dan 400 m3.

Mijn volgende en laatste stap heeft echt effect. Door over te stappen op infraroodpanelen voor het verwarmen van mijn kamers en een elektrische instant heater voor mijn warme water maakt dat mijn aardgasaansluiting niet meer nodig is.

Door deels mijn elektriciteit te betrekken van windmolens, deel te nemen aan zonneparken elders in het land en een aantal zonnepanelen op mijn dak te leggen heb ik geen Groninger Aardgas meer nodig. Graag zie ik ook nog zonnepanelen op mijn carport verschijnen. Maar dat heeft nog enig geduld en overtuigingskracht nodig.

Voor Liander is hier een klein probleem ontstaan. Het hoofdtrace Elektriciteit door mijn woonwijk is verouderd en heeft te weinig capaciteit. Gelukkig wordt dit probleem onderkend. En er zijn al plannen om de elektriciteitsleidingen te vernieuwen en te verzwaren.

De elektriciteit aansluiting van mijn woning en de meterkast zijn intussen al aangepast aan het nieuwe elektriciteitsverbruik. De Aardgasaansluiting en gasmeter zijn verdwenen. Al blijven de leidingen gewoon in de grond liggen.

Deze blogpost wil ik graag afsluiten met een groot compliment aan Juke Westendorp van Thuisbaas.nl Zij heeft mij bijgestaan in deze energietransitie. Waar nodig bood zij hulp of voorzag zij mij van de benodigde informatie. Ik kan iedereen infrarood panelen en Thuisbaas.nl aan raden. De investering is te overzien. En de maandelijkse energielasten blijven betaalbaar. Dat de overheid voor alle stappen een subsidie geeft is mooi meegenomen. Natuurlijk moet ik Cevdet, Rik en Ali ook noemen. Klantvriendelijk, servicegericht, netjes en precies hebben zij al het werk gedaan en uitgevoerd.

Home

https://www.linkedin.com/in/juke-westendorp-b8906a1a/

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B2A76669F-942B-4324-9BF8-E2DFDD9BC1FD%7D

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, duurzame energie, gezondheid, Natuur, persoonlijk, windenergie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Mijn woning Aardgasvrij

  1. Spontanity zegt:

    Hier alles op gas en elektra.
    Maar wij hebben een huurwoning, slecht geïsoleerd.
    Boven stoken wij nagenoeg nooit.
    Dan hebben infrarood panelen toch geen zin voor ons, want het klinkt wel heel mooi?
    En ze zien er strak uit.

    Geliked door 2 people

  2. Bertie zegt:

    Klinkt interessant. Misschien gaan er mr mensen over nadenken, zou mooi zijn.

    Geliked door 1 persoon

  3. gewoonanneke zegt:

    Ja ik heb nog electra. Wel is mijn meterkast met de renovatie aangepast voor zonne energie en daar zijn ze met projecten aan begonnen. Maar om alle apparatuur zoals gasstel, verwarming te vervangen kost ook veel geld. Andere kookpannen. Dus ik hou het nog maar even op aardgas.

    Geliked door 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Klopt. niet alle pannen zijn geschikt voor inductie koken. Mijn percolator van aluminium werkt niet op een inductiekookplaat. Gelukkig zijn mijn andere kookpannen wel bruikbaar op een inductiekookplaat.
      Mijn oven was al elektrisch.
      Met de aanpassingen die jij noemt voor zonnepanelen verwacht ik dat er geen extra aanpassingen in de elektriciteit aansluiting en/of meterkast nodig zijn voor infraroodpanelen en kookgas transitie.

      Je hebt dan waarschijnlijk al 3 fasen en een 3 keer 25 aansluiting gekregen.

      Ook jij kunt een subsidie krijgen voor de benodigde aanpassingen.
      Ik verwacht dat jij zelfs in aanmerking komt voor een aanvullende vergoeding voor de benodigde nieuwe pannenset.

      Zonnige groet,

      Geliked door 1 persoon

      • gewoonanneke zegt:

        Ik heb een huurhuis dus wat dat betreft wordt alles geregeld. Maar heb wel begrepen dat ze voor onze huizen dat niet gaan doen. Wel zonnepanelen voor stroom maar niet het gas weg. Door alle renovaties kunnen deze huizen weer 30 jaar mee en dan zullen ze wel tegen de grond gaan. Dna is het 2050 waarin in principe alle gas verdwenen moet zijn.

        Geliked door 1 persoon

        • Rob Alberts zegt:

          Ik begrijp de keuze.

          Wel blijft dat een meerderheid van de huurders akkoord moeten zijn bij de veranderingen en aanpassingen zoals die nu uitgevoerd zijn. Veel coöperaties vergeten dat voor het gemak. Terwijl elke coöperatie een bewoners commissie zelfs met veel geld moeten faciliteren om te vergaderen en met alle huurders een mening te vormen.
          Maar dat jullie zonnepanelen krijgen is al een hele stap.

          Vredelievende groet,

          Like

  4. nicole zegt:

    Dankjewel voor de tip Rob. Wij willen ook graag energiezuiniger leven. Op dit moment zijn we bezig met het scheiden van het gas en elektra van onze buren, en daarna willen we EINDELIJK zonnepanelen gaan kopen.

    Like

  5. bestaande woningen aanpassen, is niet altijd evident Rob

    ik dacht dat die infraroodpanelen meer als bijverwarming in kleine ruimtes gebruikt werden, zoals keukens, badkamers

    bij nieuwbouw moet men bij ons (Vlaanderen), heel energiezuinige woningen bouwen bv door zonnepanelen en voldoende isolatie

    voor verwarming (en of koeling) zet men voornamelijk in op warmtepompen prijzig bij de bouw maar achteraf geen stookkosten meer…

    groeten

    Geliked door 1 persoon

  6. Dhyan zegt:

    Infrarood panelen leveren onvoldoende en geen bevredigende allround warmte. In buurland Duitsland leggen ze juist een aardgasnetwerk aan om goedkoop en milieuvriendelijk gas uit Rusland te betrekken. Desondanks zie je overal die vreselijk ontsierende en immer defecte windmolens de horizon vervuilen. Aan veel schoner en milieuvriendelijkere kerncentrales wil men niet. Maar doe gerust mee aan de hype dat Nederland van het gas af moet.

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Warmte comfort is een hele persoonlijke ervaring.Vandaar dat er op de personen en de woning altijd weer andere oplossingen mogelijk zijn.
      De Aardgaswinning in Groningen geeft aardbevingen en verzakkende en gescheurde huizen en gebouwen.
      Afhankelijk zijn van de buitenland en energie politiek van Rusland is niet mijn keuze.

      De technieken en mogelijkheden van windturbines geeft steeds meer nieuwe kansen. Zoals ook de ontwikkelingen van zonnepanelen ook heel hard gaan.

      Over de diverse ongelukken met kerncentrales op diverse plaatsen hoef ik jou toch niet verder te informeren ???

      Toch waardeer ik jouw kritische reactie. Ik sta open voor de mening van anderen!

      Duurzame groet,

      Like

    • Willem zegt:

      Hallo, dat haalt je de koekoek dat er bij onze oosterburen de aargasinfrastructuur aangelegd/uitgebreid wordt. Dat moet je wel even zien in het licht dat er in Duitsland heel veel energie opgewekt wordt met bruinkool! En vriend en vijand is het erover eens dat bruinkool op geen enklele wijze als een schone brandstof aangemerkt kan worden. Even ter vergelijk; steenkool produceert bij verbranding ongeveer 15% vliegas en enkele procenten bodemas. Bruinkool produceert minimaal 25% vliegas en ongeveer evenveel bodemas als steenkool. De zwaveluitstoot van beide producten weet ik niet meer. Bruinkoolvliegas is voor weinig dingen bruikbaar en steenkoolvliegas vindt ruime toepassing in de bouw(industrie), bijv. cement, steen, beton, wegfunderingen.
      Het lijkt me evident dat aardgas zo bezien een schoon alternatief is voor bruinkool. Zo werd het in de jaren ’60 ook in Nederland gepromoot, maar dan dat de huisvrouw gfeen last meer had van de kachel ’s morgens aanmaken en geen gedoe meer met petroleum of flessengas.
      Wat kernenergie aangaat; ik geloof ook wel dat het veilig kan en het is relatief schoon,; ik ken zowel Dodewaard, al ca 20 jaar gesloten) als Borssele van binnen en buiten, maar ik heb nog steeds ernstige bezwaren tegen de hoeveelheid laag- middel- en hoogradioactief afval die geproduceerd wordt en waarvoor er nog geen betere ‘opolossing’ voor gevonden is dan het spul maar op te slaan. Afhankelijk van de mate van radioactiviteit is die periode 15 jaar tot duizend(en) jaren. Verder heb ik mijn twijfels op er voldoende (winbaar) uranium op deze aardbodem te vinden is om massaal over te stappen op kernenergie.

      Geliked door 1 persoon

  7. Dhyan zegt:

    Aha ineens verschijnt dit wel. Ik heb bij je betoog tegen kerncentrales een reactie gegeven of onwelgevallige quotes soms niet worden gepubliceerd.
    Afijn er zijn wel degelijk veilige kerncentrales te bouwen alleen zijn die erg duur en het wachten is op een particuliere belegger want de overheid luistert liever naar lobbyisten voor die oerlelijke faalmasten, omschreven als windpark in de Noordzee. Het gas uit Groningen levert genoeg op om iedereen schadeloos te stellen maar goed gas uit Rusland doet het ook en wij hebben al een gasnet dat direct kan worden aangesloten. Verder ken ik diverse mensen met infrarood panelen die totaal niet tevreden zijn, het is absoluut niet zoals je met centrale verwarming gewend was.

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Op allerlei verwarmingstechnieken zijn bezwaren en kritieken te vinden.
      Mijn infraroodpanelen zullen mij waarschijnlijk goed gaan bevallen.
      Voor jouw info: ik heb de aanwezige cv-buizen en radiatoren bewust laten zitten. Wanneer mijn financiele situatie dit toelaat wil ik een warmtepomp op mij dak gaan plaatsen. Op die manier wordt de verwarming een en-en gebeuren. Infrarood en warmtepomp kunnen elkaar goed aanvullen. Waarbij het sparen voor zonnepanelen op mijn dakooi al is begonnen.
      Warme groet,

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.