Wadi in het Joop van Stigtpark

In het Joop van Stigtpark ligt tussen de twee flats Gouden Leeuw en Groenhoven een wadi. Het water van de Grubbezee is hierdoor verbonden met het water van de Bijmerweide. Door de nieuwbouwwoningen en de daarbij behorende straten en parkeerplaatsen van bijvoorbeeld Laag Grunder is er na een klein regenbuitje flinke wateroverlast in deze omgeving. De wadi zou de regen moeten opvangen en vasthouden. Jammer genoeg is er met de hoogtemetingen iets mis gegaan. De wadi functioneert niet optimaal en de wateroverlast bestaat nog steeds …

Citaat

“De oorzaak van dit snelle probleem lijkt duidelijk (…). ‘Er lag een rioolputdeksel los, die is meteen gisteravond vastgemaakt. (…) Bovendien is de wadi die in de Weseperstraat wordt aangelegd om het overtollige water op te vangen, nog niet klaar.’”
(Bron: Veentunnel Deventer mag 1 x per 10 jaar vollopen en dat gebeurt meteen: ‘Dan hebben we dat maar gehad’ – Ivar Penris en Castor van Dillen, De Stentor, 18 augustus 2020)

Betekenis

droge (rivier)bedding, wateropvangplaats

Uitspraak

[wa-die]

Woordfeit

In landen met woestijn is een wadi een droge rivierbedding die alleen bij zware regenval volloopt. Het woord is Arabisch en betekent ‘rivierbedding’, ‘ravijn’ en ‘vallei’. In de negentiende eeuw is wadi in het Nederlands terechtgekomen en gaandeweg heeft het er een betekenis bij gekregen. Een Nederlandse wadi ligt niet in de woestijn maar in een woonwijk. Het is een wateropvangplaats: een laagte, een bedding, sloot of vijver waar bij hevige regenval overtollig water in opgevangen kan worden, zodat het niet voor overlast zorgt en hergebruikt kan worden.

https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossiers/nieuwsbrieven/woordpost/woordpostarchief/wadi/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, duurzame energie, eten en drinken, gezondheid, Kinderen, Natuur, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Wadi in het Joop van Stigtpark

  1. Karel zegt:

    je gelooft het toch niet pppffftt
    met geweldige waterbouwkundigen , die Afsluitdijken en Deltawerken bouwen
    maken ze een in ons vlakke landje , ja echt hoor ik las het goed , een ” hoogtemeting ” fout

    treurige groet

    Geliked door 1 persoon

  2. fialas zegt:

    Dank Rob, voor die mooie uitleg. Je ziet het steeds vaker, aan de buitenkant van Tilburg ken ik een wijk met wadi’s, hier in Limburg heb ik het in woonwijken nog niet gezien., wel in het veld, als waterberging onderaan hellingen , die helaas door kaalslag van hagen en scheuren van grasland geen water meer kan absorberen. In het perfect georganiseerde Singapore zijn tussen de huizen veel wadi’s, het water van de vaak heftige regenbuien kan veilig naar zee stromen, wel oppassen dat je dorstige hond niet meegesleurd wordt, je ziet hem nooit meer teruG. Talige lezers hebben natuurlijk al opgemerkt dat er ook in de taal bruggetjes lopen, de W. van water en wad leidt naar de W. van wadi, voer voor taalvorsers.

    Geliked door 1 persoon

  3. bvision zegt:

    We hebben hier is de oostelijke mijnstreek enkele hele grote opvang bekkens liggen. Vooral de Caumerbeek en de Geleenbeek wilde wel eens voor wat overlast zorgen. De meeste probleemgevallen zijn aan de bron aangepakt. Alleen het effluent van de rioolwaterzuivering van Hoensbroek levert nog wel eens een probleem op. Maar ook daar wordt aan gewerkt…

    Like

  4. Bertie zegt:

    Nu maar hopen dat ze goed werken.

    Like

  5. Spontanity zegt:

    Het zou inderdaad mooi zijn als ze hun werk goed zouden doen.
    Ik had er overigens voor vandaag nog niet eerder van gehoord.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.