De Bijlmerhof aan de ’s Gravendijkdreef

Tijdens de klusdag van De Bijlmerhof bezocht ik deze nieuwe woongroep in de Kbuurt. Met hun goedkeuring mag ik de volgende tekst plaatsen. Zoals zij ook enkele foto’s voor publicatie hebben vrij gegeven.

Aan de ’s Gravendijkdreef is sinds kort De Bijlmerhof te vinden. Een woongroep voor dakloze moeders en hun kinderen. Met professionals die hen begeleiden en de vrijwilligers (omwoners) die ernaast wonen krijgen de jonge moeders en hun kinderen een plek om een nieuwe start te maken in hun leven. De christelijke levensovertuiging motiveert en inspireert de professionals en vrijwilligers. Waarbij iedere jongere of ouder, ongeacht (culturele) achtergrond en levensovertuiging, welkom is bij de Bijlmerhof.

In De Bijlmerhof wonen zogenoemde ‘omwoners’. De rol van de omwoners laat zich wel omschrijven als ‘een goede buur’ zijn. De omwoners organiseren gezamenlijke activiteiten met de moeders/kinderen. Maar net zo belangrijk de omwoners bieden een luisterend oor aan de alleenstaande jonge moeders en hun kinderen. De gemeenschappelijke achtertuin van De Bijlmerhof is natuurlijk een ontmoetingsplek bij uitstek voor de kinderen met hun moeders. De nieuwe achtertuin wordt helemaal ingericht voor heel veel speelgenot van de kleintjes. Maar ook gezamenlijk genieten van de zon met een kop koffie of eten is mogelijk. Op de stoepen aan de voorkant staan nu al zelfgemaakte tuinbanken. Bij iedere woonhuis is een kleine gemeenschappelijke woonkamer aanwezig. Want er wordt ook geregeld samen gegeten.

Op de hoek van de ’s Gravendijkdreef en de Kantershofstraat staat een ligstoel. Met mooi weer zitten de bewoners hier even te genieten van de middagzon. De ergernis over de vuilcontainer bij de voordeur is al talloze malen bij het stadsdeel gemeld. Maar jammer genoeg werkt het systeem van overlast meldingen niet. Met name de ronddansende ratten geven de grootste zorgen bij de jonge moeders. Wat te doen als er een klein kind aangevallen wordt door een rat ???

Elbert Smelt zanger van Trinity is een van de bewoners van de Bijlmerhof. De buren aan de Kantershofstraat zullen dus af en toe ook muziek kunnen horen. Al vermoed ik dat er dan ook een uitnodiging is om even mee te feesten. Vanwege de Corona Voorschriften is er nog geen open huis moment georganiseerd. Maar ik hoor dat daar al over is nagedacht. Misschien komt er dan ook een groot luchtkussen voor de kleintjes?

Terwijl ik even op bezoek mocht komen werd er flink geklust in de tuin. De Bijlmerhof is al flink bekend in de buurt. De hulptroepen komen van alle kanten. Tijdens mijn bezoek waren een bewoner van het KleiKlooster, iemand van Hemelsbreed uit Grubbehoeve, een bewoner van Laag Kralenbeek en iemand uit de E-buurt aan het meehelpen in de gemeenschappelijke tuin. En de kleine kinderen waren daar al uitgebreid van aan het genieten.

Website: Timon Noodopvang Amsterdam | Kleinschalig wonen met begeleiding | Professionals | HulpaanbodInstagram: Jeugd- en jongvolwassenenhulp (@timondichterbij) • Instagram photos and videosContact | Over Timon | Timon

De Bijlmerhof vangt moeders met kinderen op

https://www.timon.nl/over-timon/over-timon/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

7 reacties op De Bijlmerhof aan de ’s Gravendijkdreef

  1. Pingback: De Bijlmerhof vangt moeders met kinderen op - 1104 en zo

  2. Anuscka zegt:

    Mooi dat je hier aandacht aan besteed Rob! Enorme bewondering heb ik voor dit soort initiatieven, en MENSEN, vooral ook. Ik zou het niet kunnen, dus ik neem mijn pet af voor iedereen die dit wel kan en doet: jongvolwassenen aan de rand van de maatschappij ondersteunen.

    Geliked door 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Wat zijn er toch mooie initialen! Hartverwarmend. En die ratten 🐀 De burgemeester de boel laten openen?

    Geliked door 1 persoon

  4. bloggersterk zegt:

    Mensen voor mensen. Mooi om te zien en zeldzaam in deze vorm. Geen liefdadigheid, maar echt zorgen voor elkaar. Ik zie dat maar weinig.

    Geliked door 1 persoon

  5. meninggever zegt:

    Goed dat er praktische invulling wordt gegeven aan hen die alleen zijn of het lastig hebben om te overleven. En dan blijkt toch maar weer dat christelijke barmhartigheid dringend nodig is in een tijd waarin we vooral met enig dedain kijken naar mensen met die levensovertuiging.

    Like

  6. Karel zegt:

    ha die Rob
    ik genoot gister in Mokums mooie stadstuin , ik struin graag door die tuin
    ik ben blij dat je de foto’s mooi vind
    en het zal met de tuin daar bij de Bijlmerhof ook goed komen
    opweg naar Artis gister wandelde ik nog langs Shaffy’s tuin , ook een mooi buurt initiatief

    stormachtige groet

    Geliked door 1 persoon

  7. Willem zegt:

    Ik ben opgegroeid op een boerderij; veevoer was er dus altijd en we hadden ook last van ratten en muizen. Het was gewoon onderdeel van je dagelijks leven. Het ongewenste knaagdierenbestand werd in toom gehouden door een fors aantal katten die op het erf in in het achterhuis rondliepen. En bij tijd en wijle, bijvoorbeeld als de kippenhokken of varkensstallen schoongemaakt of totaal uitgemest werden, werd er even georganiseerd op de ratten gejaagd. Dat waren de momenten dat je door ratten aangevallen kon worden, want het gezegde mag dan zijn dat een kat in het nauw rare sprongen maakt, een rat doet het ook en is dan ook agressief en heeft er geen enkele moeite mee om je stevige bijtwonden te bezorgen. Maar voor de rest had je weinig hinder van ratten en muizen. Ze mijden contact met mensen als het mogelijk is, maar waar gemakkelijk voedsel te vinden is, heb je ook muizen en ratten. Net als meeuwen en eksters zijn het cultuurvolgers.
    Het eerste waar dus wat daarom gedaan moet worden is zorgen dat het vreten niet meer zo voor het grijpen ligt. Zorgvuldigheid van de bewoners dus en huisvuil in afgesloten containers bewaren. Iets vaker de vuilnisbakken legen. De vuilnisman/vrouw is, vooral in stedelijke gebieden, iemand die meer waardering verdient dan hij/zij nu krijgt.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.