Niet fietsen / Fiets nieten

Even terug vroeg de gemeente Amsterdam om Ideeën van bewoners. Ik vroeg om meer fietsnietjes. Bij winkelcentra, gezondheidscentra en andere openbare gebouwen zijn vaak onvoldoende veilige plekken om een fiets te plaatsen. Maar ook in Amsterdam-ZuidOost ontbreken in de meeste straten plekken om op een veilige manier je fiets weg te zetten.

Het ontbreken van Fietsnieten is de duidelijkste boodschap voor Niet fietsen.

Mijn aanvraag werd afgewezen! Dat het gerucht rond gaat dat er ergens in Amsterdam een grote gemeentelijke opslagplaats volledig gevuld is met Fietsnieten veranderd daar niets aan. Vandaag vraagt Laura Monathen in haar netwerk welke politieke partij staat voor gezond leven, gezond eten en meer bewegen. Of er politieke partijen voor deze standpunten zijn? Wel weet ik dat de Gemeente Amsterdam in meerdere voorlichtingscampagnes gezond leven, gezond eten en meer bewegen als belangrijke thema’s opvoert.

De praktijk is weerbarstiger. Jaren terug zijn ondanks grote protesten van bewoners, winkelend publiek en ondernemers in de Amsterdamse Poort de fietsnieten weggehaald. En nu is rondom Winkelcentrum de Kameleon het zelfde gedaan.

In gezond leven, gezond eten en meer bewegen is fietsen een belangrijk onderdeel. Bijkomend voordeel; mensen met minder geld verplaatsen zich met de fiets op een zeer goedkopen en dus betaalbare manier.In mijn omgeving is in het straatbeeld veel obesitas bij alle leeftijden zichtbaar. Artsen weten dat niet alleen overgewicht, maar ook Diabetes type 1 en type 2, hartkwalen, hoge bloeddruk en andere aandoeningen van de bloedvaten veelvuldig voorkomen. De gemeente Amsterdam en het stadsdeel bestuur Amsterdam-ZuidOost heeft hier geen boodschap aan?

Met het weghalen van fietsnieten wordt het er niet gezonder op. Voor het gebruik van de fiets is het belangrijk dat er op diverse plaatsen een veilige stalling mogelijk is. Fietsnieten zijn de goedkoopste en eenvoudigste oplossing voor het veilig plaatsen van een fiets. Het is simpel en goedkoop te plaatsen straatmeubilair.

Dat mijn verzoek voor meer fietsnieten wordt afgewezen? Ach, het zal de wijsheid van de bestuurders en beleidsambtenaren zijn. Maar dat al bestaande fietsnieten worden verwijderd? Daar kan ik geen begrip voor opbrengen!

Klein detail: op verzoek van veel bewoners heeft Hart voor de Kbuurt, het bewonersplatform in mijn buurt gevraagd om een openbare fietspomp bij het metrostation Kraaiennest. En gelukkig is er na het vernielen van de eerste openbare fietspomp nu een tweede openbare fietspomp beschikbaar.

Gezond leven, gezond eten en meer bewegen !!!

Ik blijf pleiten voor: Wel Fietsen met voldoende Fietsnieten

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, duurzame energie, energie besparen, Fietsen, Geen categorie, gezondheid, Kinderen, Natuur, Onderwijs, persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

20 reacties op Niet fietsen / Fiets nieten

  1. Misschien verwart u mobiliteit met gezond bewegen. Voor de bestuurders zijn dit mogelijk twee heel verschillende beleidsterreinen die bij twee heel verschillende afdelingen terecht zijn gekomen?

    Geliked door 1 persoon

  2. Rob Alberts zegt:

    Het veel geroemde voordeel van kantoortuinen medewerkers van diverse verschillende afdelingen ontmoeten elkaar, overleggen en werken samen.
    Flexplekken, hybridewerken en thuiswerken voorkomen dat er beleidsoverstijgende plannen worden ontwikkeld.

    Ik noem het werken met oogkleppen, oordoppen, met veel blinde vlekken en een kokervisie ….

    Bezorgde groet,

    Like

  3. gewoonanneke zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens. Bij een winkelcentrum bij ons in de buurt zijn heel veel fietsnieten geplaatst en dat is gewoon ideaal om de fiets veilig neer te zetten.

    Geliked door 2 people

  4. douryeh zegt:

    Gemerkt inderdaad. Fietsrekken worden verwijderd. Verkeerde beslissing.

    Geliked door 2 people

  5. Ximaar zegt:

    Geheel eens met je verhaal. Hier in Alkmaar schuift de gemeente langzaam op van zogenaamde tulprekken naar fietsnietjes. Tulprekken (en zeker de hoge) worden vaak niet gebruikt. Mensen zetten de fiets er niet in, maar er voor op de standaard. Met een beetje wind (het waait hier altijd) dominoën er regelmatig een rist om. Met fietsnietjes voorkom je dat domino effect en mensen hoeven ook niet bang te zijn voor een slag in het voorwiel. Ze worden dan ook beter gebruikt en als ze vergenoeg uit elkaar staan, kan je er ook bak- en 3wielfietsen plaatsen. Veel oudere vrouwen met Marokkaanse voorouders rijden hier op van die 3wielfietsen. Je ziet ze ook vaak alleen op pad en mijn indruk is dat zij ook sociaal geholpen worden door de fiets.

    Geliked door 3 people

  6. Jan Bon zegt:

    Geheel eens! Fietsnieten zijn ook nog eens veel beter te gebruiken dan de fietsrekken! Kortom laat Zuid Oost een voorbeeld zijn voor de rest van de stad!!! Een zeer ervaren fietser!

    Geliked door 1 persoon

  7. Nog nooit gehoord van fietsnieten. Ik begrijp dat het fietsrekken zijn? Wel een leuk woord.

    Like

  8. Karel zegt:

    in de hoop dat ze ooit wijzer worden
    fietsvriendelijke groet

    Geliked door 1 persoon

  9. Pingback: Blog over...minder fietsplekken rond Kameleon - 1104 en zo

  10. Herman zegt:

    Hier in Leiden, een studentenstad, heeft heel veel last van overal lukraak neergekwakte fietsen. De gemeente heeft daar nu echt beleid op en plaatst overal fietsnieten waar dit mogelijk is. Het helpt zeker in de stad.
    Gelukkig is Leiden een compacte stad, zodat je wandelend en fietsend eigenlijk alles kunt doen. De auto heb je misschien alleen nodig als je grote zware boodschappen moet doen.
    Fietsbeleid is dus erg belangrijk. Ben blij dat Leiden hier goed op inzet.

    Tevreden groet

    Geliked door 1 persoon

  11. marianne zegt:

    Ik kan me helemaal vinden in wat Rob zegt, er zijn veel te weinig fiets nieten. Die nemen natuurlijk ruimte in. Rond de Kameleon is een soort van verkeersjungle, op de ventweg rijden de auto’s er van 2 kanten, parkeren ook op de stoep en laten weinig ruimte voor de fietser. Dit ondanks de riante parkeerruimte boven die grotendeels van de dag maar half gevuld is. Veilig fietsen kan alleen op het trottoir, wat natuurlijk niet de bedoeling is want uiteraard hinderlijk voor de voetgangers en mensen die slecht ter been zijn, met krukken of rollator moeten lopen. Kleine kinderfietsjes, stepjes, kinderwagens fietsen het moet allemaal op het trottoir. Om met je fiets daar te lopen ben je haast te breed. zelfs laden en lossen zie ik op de stoep. En wauw als een automobilist moet wachten.
    Dus nee beweging faciliteren dat kan ik er niet zien, het is daar het recht van de sterkste en grootste auto’s .

    Geliked door 1 persoon

  12. Spontanity zegt:

    Ik moest even googelen wat fietsnieten zijn.
    Zat te denken aan mensen die niet fietsen zeg maar 🙂

    Like

  13. hermanstel55 zegt:

    Geheel met jou eens. Als je wilt, dat men meer gebruik maakt van de fiets, dan is het voorzien in stallingsmogelijkheden een van de vele voorwaarden. Als men die voorziening dan ook nog weg gaat halen dan gaat dat mijn pet te boven. Overigens was het begrip fietsniet mij ook niet bekend. Maar de spellingscorrectie kende het woord gelukkig ook niet. 😉

    Geliked door 1 persoon

  14. djaktief zegt:

    In Barendrecht is de actie ‘effe vlot, tweede slot’ en daarvoor het je dus fietsnietjes nodig. Die worden hier gelukkig steeds meer geplaatst.

    Geliked door 1 persoon

  15. elsjeveth zegt:

    Niks meer aan toe te voegen!

    Geliked door 1 persoon

  16. meninggever zegt:

    Niks mis met fietsnieten. Beste is om alle autoverkeer te verbieden en de straten te vullen met die dingen. Zou dat werken? Als je niet meer mag rijden in je autootje dan moet je wel fietsen. Toch?

    Geliked door 1 persoon

  17. Willem zegt:

    In mijn woonplaats is de gemeente het afgelopen halfjaar druk geweest om de fietsklemmen te vervangen door fietsnieten. Een effectieve maatregel is gebleken, want ze worden meer gebruikt dan de fietsklemmen die ervoor stonden. Heb ook nauwelijks negatieve berichten erover gehoord of gelezen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.