Driemond, Linnaeus en Frankendael

In het dorp Driemond is een groots en groen verenigingsleven. De volkstuin verenigingen Linnaeus en Frankendael en de Tuindersvereniging Driemond hebben een lange geschiedenis. Op een volkstuin mogen de tuinders gedurende het seizoen slapen. Soms worden er groenten en fruit verbouwd. Bij de nutstuinen staat het verbouwen van groenten en fruit voorop. Soms staat er klein kasje of platte bak of gereedschapskist, maar overnachten is niet toegestaan.

Voor de eigen tuin worden door de vereniging voorwaarden en eisen opgesteld en gecontroleerd. En voor het gemeenschappelijke deel, de paden, sloten enzovoorts, is er een corveeplicht. Deze zomer heb ik bij het Noord Hollands Landschap een maaicursus / zeiscursus gevolgd. Een van de volkstuinders uit Driemond was een mede-cursist. Hij vertelde dat hij als corveedienst de kanten van de sloten met een originele zeis bijhoudt.

In het elfde deel van de Historische Kring Driemond is goed te lezen dat de saamhorigheid binnen de tuinders en de Driemonders erg groot is. Door onbegrijpelijk beleid van de gemeente Amsterdam worden volkstuinen en nutstuinen vaak verplaatst en opgejaagd. In het Historische boekwerkje is te lezen dat de saamhorigheid en overlevingsdrang van de tuinders altijd overwint.

De verplichte openstelling en de verhoogde huurtarieven zijn de laatste gemeentelijke vernieuwingen.

Toch wil ik ook een andere tendens noemen. Renate Nollen is volkstuinder in Driemond. Maar zij is ook de overtuigde leidsvrouwe van het het Voedselbos in Amsterdam-Zuidoost. terwijl ik deze blogpost aan het typen ben wordt er nieuw fruit aangeplant. In openbaar plantsoen van de Kbuurt, tussen de hoogbouwflats en laagbouwwoningen komen fruitbomen. Pruim, appel, peer, perzik en bessenstruiken plant Renate Nollen samen met de vrijwilligers van de praktijkgemeenschap Voedselbos Amsterdam-ZuidOost. En op zo’n zelfde manier heeft Renate Nollen van de volkstuin in Driemond een aanzet gegeven voor Kemp Garden. 50 Buurtbewoonster verbouwen bij de voormalige parkeergarage Kempering hun eigen groenten. En bij Koornhorst en het HRH-huis staan dezelfde plantenbakken met groenten en kruiden.

Mag ik deze blogpost eindigen met een paar tips? Kbuurt bewoners ga gerust eens kijken bij de tuinen in Driemond. En tuinders in Driemond kom gerust eens kijken naar het voedselbos rondom metrostation Kraainennest. En voor de lezers verwijs ik naar de website van de Historische Kring Driemond. Daar zijn zeer lezenswaardige boekjes te verkrijgen over de gevarieerde geschiedenis van Driemond.

https://historischekringdriemond.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Driemond, Geen categorie, gezondheid, Kinderen, Natuur, Onderwijs, persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

9 reacties op Driemond, Linnaeus en Frankendael

  1. Karel zegt:

    Oo
    Mooi wandel en fiets gebied en ruimte voor vele groene vingers

    Geliked door 1 persoon

  2. gewoonanneke zegt:

    Wat een mooie initiatieven. We waren op vakantie ook in een dorp waar op het plein allemaal fruitbomen stonden waar iedereen van mocht meenemen. Prima idee toch.

    Geliked door 1 persoon

  3. hermanstel55 zegt:

    Leuk, dat van die cursus. Ik zag laatst dat er wedstrijden georganiseerd werden in Groningen voor dat maaien met een zeis. En inderdaad veel leuke initiatieven.

    Geliked door 1 persoon

  4. elsjeveth zegt:

    Hard labeur lijkt me dat maaien met die zeis! Wel leuk

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Zeisen vergt juist weinig inspanning.
      Het gebruik van een scherpe zeis vraagt geen kracht.

      Vriendelijke groet,

      Geliked door 1 persoon

      • Willem zegt:

        Volgens mijn vader was het maaien met een (goed uitgebalanceerde) zeis een fluitje van een cent. Dat balanceren was voor hem een dingetje. Mijn opa haarde de zeis meestal, maar alles weer monteren deed hij en niemand anders. Hij merkte ook meteen als iemand een spietje verkeerd gezet had. Als kind kon ik me daar niks bij voorstellen, maar voor hem was het erg belangrijk.
        Als ‘bewijs’ dat maaien met een zeis geen zwaar werk is en ook niet als zodanig beschouwd werd, nog een (Drents) rijmpje “harken, da’s pas warken, maor meien da’s niet meer as dreien en zweien”. Vertaald in de landstaal is dat “Harken, dat is echt werken, maar maaien is niet meer dan draaien en zwaaien”
        Voor de goede orde; ik kan niet maaien met een zeis. Mijn vader heeft wel getracht het me te leren, maar ik was een slechte leerling en had er ook geen aanleg (en geduld) voor

        Like

  5. Jan zegt:

    Dank weer voor je zeer lezenswaardige bijdrage aa n en verdere ontwikkelingen met het voedselbos in de Bijlmer! en Driemond!
    Goeie info!!!

    Geliked door 1 persoon

  6. Pingback: Blog over...de volkstuinen in Driemond - 1104 en zo

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.