Kortvoort all electric

De Gemeente Amsterdam wil in 2030 Aardgasvrij gaan. Aardgasvrij is mooi voor de bewoners van de steeds verder verzakkende huizen en gebouwen in Groningen. Maar Aardgasvrij geeft ook voordelen m.b.t. de Klimaat Crisis. En Aardgasvrij maakt Amsterdam onafhankelijk van de grote Aardgasproducent Rusland. Dat zijn belangrijke argumenten.

Voor mij zijn de argumenten, woongenot en lage energielasten voor bewoners ( huurders en eigenaren ) het belangrijkste.

Kortvoort, de  laagbouwwijk in de K-buurt, is indertijd op een  energiezuinige wijze gebouwd. De bouwers hielden toen al rekening met de energiekosten van de bewoners. Een deel van de woonwijk is te herkennen aan de gele luiken bij alle ramen. Door de luiken dicht te doen wordt er extra geisoleerd. Bij voorkomend voordeel is dat dit ook een ideale inbraakpreventie is.

Deze wijk is helemaal doorgelicht en opgemeten. En van daaruit is er een plan voor de energietransitie en een renovatie bedacht. In dit geval betekent Aardgasvrij dat de woningen all electric gaan. De luiken worden gerepareerd. De aardgasaansluiting verdwijnt. Want dat wil niet alleen de gemeente maar ook de verhuurder heeft hiervoor gekozen. Een all electric verwarmingssysteem en elektrisch koken komt er in alle huurwoningen. Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van deze all electric optie. Waarbij ik ook uitkijk naar de samenspraak tussen de huurders en verhuurders. Want samen moet dit traject besproken, gekozen en uitgevoerd worden.

Ik juich deze all electric optie toe. Het geeft vele voordelen voor de bewoners. En het voorkomt dat de huurders afhankelijk worden van de monopolist die stadswarmte aanlegt en exploiteerd. All electric is niet verbonden aan een monopolist. De bewoners kunnen gewoon zelf voor elke energieleverancier kiezen. Ze kunnen zonnepanelen op hun dak leggen. Ze kunnen een deel van een windmolen kopen. Alle keuzes blijven vrij voor elke bewoner.

Waarom mijn kritiek op verplichte stadswarmte? Veel gebruikers klagen over veel te hoge kosten, veel lekkages en veel uitval bij de verwarming en de warmwatervoorziening. De  stadswarmtenet aansluiting is gratis. Maar bewoners die willen ontkoppelen en voor een ander systeem kiezen krijgen opeens een rekening van 50.000 Euro voor geschoteld.

De bewoners van Kortvoort gaan een mooie, warme toekomst tegemoet met all electric. Waarbij de cooperatie Eigen Haard complimenten verdient voor de opzet van dit duurzame plan. Goed voorbeeld doet goed volgen.

PS1: helemaal mooi als de riolering van deze wijk wordt aangesloten op de biovergister van het project GroenGas Quickfit in Amsterdam-ZuidOost.

PS2: van een van de bewoners krijg ik de volgende corrigerende aanvulling; Rob, n.a.v. je columm.  Zoals het er nu naar uitziet worden de luiken niet gerepareerd maar wordt er wel het beste glas van dit moment in gezet. Zonnepanelen op het dak inclusief warmtewisseling etc.  Nul op de meter is het streven

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, duurzame energie, windenergie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Kortvoort all electric

  1. Goedemorgen Rob,

    Ik begrijp en prijs je positieve insteek bij dit initiatief.
    Maar lees ook eens dit artikel, ter nuancering van de aardgasloos hype:

    https://www.ad.nl/wonen/hoogleraar-kraakt-klimaatbeleid-stoppen-met-gas-zorgt-juist-voor-meer-co2~ae3edac7/

    Geliked door 2 people

  2. Aardgas vrij lijkt me iets om eerst in nieuwbouw uit te proberen. Dan kan men meteen zien of er wel genoeg capaciteit bestaat om een paar miljoen huizen van het gas af te krijgen. Voor bestaande woningen lijkt me dit een kostbare manier van doen. Bovendien is aardgas relatief schoon.

    Geliked door 2 people

  3. Wij werken met Russisch gas. Voor zover ik weet is Poetin nog niet door zijn stoel gezakt door grondverzakkingen in het Kremlin 🙂 !

    Geliked door 1 persoon

  4. matroos zegt:

    Bij nieuwbouw is het betaalbaar te installeren,oude huizen eerst goed isoleren is de eerste stap.Er staan (huur)huizen in onze wijk uit de jaren 60 die nauwelijks geïsoleerd zijn,die verstoken 3 x ons gebruik van aardgas.Ik mag die hoogleraar wel,die heeft er uiteindelijk voor door geleerd. Dat waterstof vind ik echt interessant en kan via de bestaande gasleidingen.Auto’s kunnen er ook op rijden en theoretisch zou je die zelf kunnen vullen uit eigen huis.Er bestaat al jaren een kleine machine die waterstof kan omzetten in electra,bij defensie. Wij hebben er over gedacht voor in de boot,maar toch gekozen voor zonnepanelen en als backup een generator van 4kwa vanwege de dialysemachine .We gebruiken slechts 2 gasflessen per jaar dus dat valt mee.

    Geliked door 3 people

  5. Karel zegt:

    in zo een buurt zou het kunnen lukken voor 2030
    maar wat Amsterdam wil , dat gaat dus echt niet lukken

    Geliked door 1 persoon

  6. Ik wacht eerst maar rustig af met wat voor plannen de gemeente hier op de proppen komt. Maar ik begin me zo langzamerhand toch wel af te vragen of het allemaal financieel en kwalitatief haalbaar is voor iedereen.

    Geliked door 2 people

  7. basdew1922 zegt:

    Nederland is koploper in datacenters en deze produceren mega veel warmte. Deze opvangen en leveren aan wamte-behoeftigen, huishoudens en bedrijven, lijkt me een logische optie.

    Geliked door 1 persoon

  8. Sjoerd zegt:

    Ik vrees ook dat uiteindelijk de huiseigenaren de dupe worden van dit beleid. Ik wil best mee, maar niet ten koste van alles. Ik heb al panelen op dak liggen en verbruik per jaar met drie volwassenen ca 800 m3 gas. Dat ze maar eens beginnen met de grootverbruikers aan te pakken. Die gooien er liederlijke hoeveelheden tegenaan…

    Geliked door 4 people

  9. Willem zegt:

    Ik deel niet jouw optimisme over all electric, om de simpele reden dat de transportcapaciteit van elektriciteit bij lange na niet voldoende is. Om de transportcapaciteit ervoor op peil te brengen zal er nog heel wat water door de Rijn moeten stromen en zullen mij de kiezen beslist niet meer zeer doen. Mijn schatting is dat het al aardig richting 2050 loopt wil Nederland klaar zijn voor all electric. We hebben in NL nu al een transportprobleem net de (particulier) opgewekte elektriciteit. Hoe graag we het ook willen, maar voorlopig zijn we nog niet van het aardgas af. Waterstofgas kan een goed alternatief zijn, maar om dat te stimuleren lijkt de overheid geen haast te maken. Die laten het liever over ‘aan de markt’ en ‘de mark’ is voornamelijk geïnteresseerd in snel geld.

    Geliked door 1 persoon

  10. Bertie zegt:

    De plannen zien er goed uit, hopelijk zijn ze ook haalbaar.
    Voor mezelf wacht ik af, Mijn huis is weliswaar een eenvoudige tussenwoning maar ik ben toch eigenaar en bang voor te hoge kosten bij verdere voorzieningen.

    Geliked door 1 persoon

  11. Kakel zegt:

    Onze voorouders hadden het goed bekeken met luiken voor de ramen.
    Ik ben zeker een voorstander van het all electric plan. Zolang het voordeel heeft voor de bewoners. Bij een klein bouwkundig project zal dat te realiseren zijn, maar bij nieuwbouwhuizen? Wil iedereen van het gas af? Met rekent toch naar de eigen portemonnee.

    Geliked door 1 persoon

    • Juist bij nieuwbouw is het geen enkel probleem. De nieuwe eisen op gebied van isolatie zijn al zoveel strenger dat nieuwbouw zonder aardgas probleemloos kan. Daarbij is aardgas sinds juli 2018 ook niet meer toegestaan bij nieuwbouw. Al worden er nog steeds woningen opgeleverd waar al eerder een bouwvergunning voor was aangevraagd.

      Like

  12. Skyblog zegt:

    Misschien doen wel eerder. Ik weet dit heel veel moeten om schakelen. Het duurt nog eventjes. Ik ben bang dat steeds meer geld gaat kosten. Nu hebben erover dat afval moeten scheiden. Dit hebben wij ook wel. Maar het gaat alleen meer geld kosten. Heb ik gehoord op tv. Door scheiden kosten meer geld. Pffff… En gaat maar door met andere dingen. Zit wat achter…. Geld willen ze zien. Maar het gaat om uitstoot.

    Geliked door 1 persoon

  13. Spontanity zegt:

    Volledig elektrisch is voor een huurder ook echt niet op te brengen!!

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      De investering voor all electric wordt bij dit project door de coöperatie, de verhuurder, gedaan. Het verbruik blijft natuurlijk bij de huurder.

      Bij bewoners/eigenaren is de investering voor de bewoner/eigenaren, het verbruik blijft bij de gebruiker/bewoner.

      Of Kortvoort all electric gaat is de zoektocht van Eigen Haard de verhuurder en de bewoners/huurders.

      Stille groet,

      Like

  14. Villasappho zegt:

    Dat de gemeentes ‘groen’ bouwen vind ik prima, maar als ze overgaan op iets anders moeten ze wel zeker weten dat het geen problemen oplevert zoals geluidsoverlast en extra kosten.

    Geliked door 1 persoon

  15. Ik las ergens dat ze in het buitenland raar kijken van de Nederlandse actie om van het aardgas af te moeten. Ik vind het maar een lastig onderwerp.

    Geliked door 1 persoon

    • Willem zegt:

      Vergeleken met steenkool en (zware) stookolie is aardgas een schone brandstof. Als in dat buitenland van je nog veel op olie, kolen (bruin- of steenkool) of hout gestookt wordt, is overstappen naar aardgas schoon. Zo zie je maar weer dat de begrippen schoon en vervuilend ook relatief zijn en volstrekt afhankelijk van zijn van het punt dat je als referentie neemt.

      Geliked door 2 people

  16. Pingback: Blog Rob Alberts: Kortvoort gaat all electric! - 1104 en zo

  17. burroholanda zegt:

    Ik weet het niet meer. Natuurlijk moet er iets gedaan worden tegen de klimaatsverandering. En natuurlijk moet ons land er aan meedoen. Maar wat heeft het überhaupt voor nut als wij voor de troepen aan gaan lopen, terwijl grote vervuilers zoals de V.S. Rusland, China e.d. nauwelijks iets doen? Minder varkens en koeien in ons land, betekent toch ook, meer varkens en koeien in het buitenland. Of begrijp ik het weer eens niet?

    Like

  18. meninggever zegt:

    De groene utopie kost gewoon veel geld. 1 triljoen Euro. Het waarvoor is wel een dingetje. Aannames. Niet gedeeld door veel buurlanden. Waar men nog op hout of olie stookt en soms zelfs bruinkool. Waar aardgas wordt gezien als een grote bijdrage aan het milieu. Groningen had er veel beter voorgestaan als Den Haag geld had gestoken in dat gebied. En niet pietluttig was omgegaan met schadeclaims. Voor de gemiddelde particulier is al dat omschakelen domweg een enorme som geld. Ik was alleen al aan de vervangen van ramen en kozijnen plus deuren een kapitaal kwijt. Dan moet ik de vloer nog laten doen en overwegen we nog steeds of we ooit uit de kosten komen van evt., zonnecellen op het dak. Het lijkt zo leuk, maar het is een kostbare zaak en terugverdienen van al dat geld is leuk voor mensen die nog een carriere tegemoet gaan, maar niet als je ie intussen achter je liet. Plannen genoeg, maar wie zal dat bekostigen??? Overigens heb ik in Almere gewoond waar stadsverwarming vanaf moment een werd aangeboden. Je had altijd meer thermostaatwarmte nodig om het er comfortabel te krijgen. Aardgas-cv’s bieden veel meer comfort. En met een thermostaattemperatuur van 19 graden constant is het heel plezierig in huis. Had ik in Almere 23 graden voor nodig. Ook een verschil. Je vraagt je meteen af hoe hoog dat ding moet staan om het met alleen elektrische verwarmingen comfortabel te krijgen. Ik zie de transportleidingen al roodgloeiend staan…

    Like

    • Willem zegt:

      Om voor de te treffen maatregelen in termen als terugverdientijd te gaan denken lijkt me een discutabele houding. Wij, mijn vrouw en ik, waren ook 74 toen we besloten om zonnepanelen te plaatsen en een vijftal jaren ervoor hebben we ook een ‘isolatieslag’ aan ons huis gedaan. Het huis is van 1973 en had, zeer modern en vooruitstrevend voor die tijd, wel al dakisolatie, maar voor de rest was het een thermisch vergiet, zonder muur- of glasisolatie. Als we in terugverdientijd waren gaan rekenen was het er nooit van gekomen, maar we wonen nu wel een aantal jaren in een comfortabel en gerieflijke woning en als de kinderen het huis tzt erven kunnen ze een goed geïsoleerd en comfortabel huis betrekken of verkopen. Al hopen wij er nog lange tijd in te kunnen verblijven.
      Onze winst, of zo je wilt, rendement, is een lager energieverbruik en hoger wooncomfort en om nog even economisch te worden; het spaargeld oip de bank levert nik op, maar kost alleen maar geld omdat je er jaarlijks wel belasting over betalen moet. En alleen al de teruglevering van de overtollige elektriciteit geeft een jaarlijkse korting op de stroomrekening tussen €800 en €1000. Een niet onaardige rente lijkt me zo voor een investering van ca €9000. Als ik tijd van leven heb verdien ik die investering dus nog terug ook.

      Geliked door 1 persoon

      • Rob Alberts zegt:

        Dit leest als een lucratieve investering.
        Duurzame of financiele keuzen kunnen zo samen komen.

        Energieke groet,

        Like

        • Willem zegt:

          In ieder geval een stuk lucratiever dan het geld werkeloos op de bank te laten staan. Je zou kunnen beleggen, maar daarvoor heb ik geen talent en mijn vrouw evenmin. Maar het behaaglijke binnenklimaat en het extra wooncomfort dat de isolatiemaatregelen hebben opgeleverd is nauwelijks in geld uit te drukken.

          Geliked door 1 persoon

  19. Karel zegt:

    ha die Rob
    dat zal nog niet makkelijk zijn , onder een bestaand huis een laag schelpen te leggen
    ja zoek nog maar wat verder , voor de beste oplossingen wat betreft betaalbare duurzaamheid

    fijne middag groet

    Geliked door 2 people

  20. Er zijn meerdere manieren om er warmpjes bij te zitten 😊 Dit lijkt me een goede manier. Mijn vader maakte ooit zelf luiken voor zijn woning. Bedankt voor je reactie op mijn blog. Leuk! Warme groet, Anne

    Geliked door 1 persoon

  21. Karel zegt:

    ik heb best veel geduld
    maar niet voor wat die man in de pps doet pppffftt

    ja het zou eerst een uurtje of 2 duren , nu bijna de hele dag
    dus ben ik pleite voor de dag

    fijne avond groet

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.