Duurzaam wonen

Ik wil een blogserie over Duurzaam wonen gaan schrijven. Bij mijn huisbezoeken als energiecoach valt mij steeds weer op dat bewoners weinig weten van de mogelijkheden om duurzaam te wonen. Ik zie daarbij weinig verschil tussen bewoners/eigenaren en huurders. Over de achtergrond van de bewoners weet ik niets en kan ik dus ook niets kan zeggen. Het is en blijft een eenmalig bezoek wat ik afleg als energiecoach. En als ik weer naar huis terug fiets vergeet ik de naam, het adres en de inhoud van het gesprek.

Even terug reageert iemand op mijn blog met de opmerking dat Zuid Amerikaanse mensen in Amsterdam-ZuidOost waarschijnlijk weinig op hebben met verwarmen. Maar weer wel erg bewust zijn van hun elektriciteit consumptie. Met wat internet gesnuffel kom ik bij een onderzoek van Fawaka Nederland. In het rapport Fawaka Nederland Inclusieve Duurzaamheid is het een en ander te lezen over Duurzaam gedrag. “Inclusieve duurzaamheid: Een verkenning naar duurzaam gedrag bij Nederlanders met en zonder migratieachtergrond”. Het toeval wil dat ik de onderzoeker en projectleider Darko Lagunas van dit rapport leerde kennen bij een inventarisatie van de (on-)mogelijkheden van Verduurzaming in Amsterdam-ZuidOost.

In het genoemde rapport lees ik 2 opvallende citaten:

De 7 psychologische barrières die duurzaam gedrag tegenhouden (Gifford 2011)

• Beperkte kennis over ‘het probleem’;
• Ideologische wereldbeelden die duurzaam gedrag tegengaan
(klimaatontkenning);
• Spiegelgedrag met niet-duurzame sleutelpersonen;
• Hoge (im)materiële ‘kosten’ van duurzaam gedrag
(tijd, kosten-baten afweging);
• Diskrediet en wantrouwen ten opzichte van experts en autoriteiten;
• Gepercipieerde risico’s van verandering (imago van ‘groen’ gedrag);
• Positieve maar inadequate gedragsverandering
(groene stroom, maar meer energieverbruik).

En het tweede citaat:

Mensen met minder sociaal kapitaal “hebben hun prioriteiten doorgaans niet liggen bij
het verrijken van, en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leefomgeving – ze zijn bezig met overleven” (De Witt & van Slobbe 2008: 35).

De eerste barrière herken ik. Met mijn blogserie ‘Duurzaam wonen’ wil ik mij vooral richten op de beschikbare mogelijkheden en kansen. Ik noem de bewoners met hun voornaam in mijn blogserie. En soms is met de inhoud van de blogpost meer te vinden over de beschreven bewoner en woonhuis.

Het tweede citaat legt volgens mij de vinger op een groot maatschappelijk probleem in Nederland. Waarbij ik ronduit zeg als hier een etnische component in zichtbaar is dan moeten wij allemaal in Nederland ook eens kijken naar de racistische en discriminerende kant van onze samenleving. In mijn blogserie schrijf ik daar helemaal niets over.

http://www.fawakanederland.nl/wp-content/uploads/2017/10/Fawaka-Nederland-Inclusieve-Duurzaamheid.pdf

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

12 reacties op Duurzaam wonen

  1. Rebbeltje zegt:

    Ja de centjes kunnen maar eenmaal gebruikt worden…

    Geliked door 1 persoon

  2. Rob Alberts zegt:

    Er zijn veel cowboys in deze markt. Je betaalt zonder dat je het weet en wilt zomaar de hoofdprijs. In de verhalenserie die ik tot nu toe verzameld heb is een huurder die zijn woning met 2.000 euro materiaalkosten zijn woning verduurzaamd en Aardgasvrij all electric gemaakt. Zijn maandelijkse energielasten zijn nu 0 euro.
    Zonnige groet,

    Like

    • Willem zegt:

      Had die persoon de kennis en kunde en vooral de tijd en gelegenheid om de uitvoering ervan zelf ter hand te nemen?
      Als zijn energielasten nu richting 0 euro per maand gaan dan zal hij toch ook zonnepanelen moeten hebben. Dus daar heb ik mijn vraagtekens bij.
      Als je voor €2000 aan isolatiemateriaal koopt dat kun je een huis van onder tot boven optimaal isoleren. De arbeid die in de verwerking gaat zitten overtreft het materiaal wel enkele keren. De prijs van isolatieglas HR++ die ik nog weet gaan ook richting €200/m2, excl. plaatsen en die is al redelijk bejaard.
      Ben daarom benieuwd welk type woning er bedoeld wordt en vooral hoe hij het geflikt heeft voor dat bedrag.

      Geliked door 2 people

  3. Karel zegt:

    na de laatste renovering hier kan ik enkel maar tevreden zijn
    een kleine huurverhoging , maar veel minder energiekosten

    Geliked door 1 persoon

  4. gewoonanneke zegt:

    Ik ben blij met mijn energiemaatregelen scheelt een hoop geld en meer woongenot.

    Geliked door 1 persoon

  5. Ik kijk uit naar de opgedane ervaringen en obstakels.

    Like

  6. Karel zegt:

    ja ik kan je dat gebied aanraden om te wandelen hoor , goed bereikbaar met het OV
    ik had weer pech , de vos liet zich niet zien

    rustdag groet

    Geliked door 1 persoon

  7. Neeltje zegt:

    Ben benieuwd naar je bevindingen.

    Geliked door 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Nu ben ik ook nieuwsgierig geworden.

    Like

  9. Robert Sterk zegt:

    Je krijgt het druk. Maar dat is leerzaam voor ons 🙂

    Geliked door 1 persoon

  10. Pingback: Duurzaam wonen II | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.