De uitslagen in Amsterdam-ZuidOost

Van oudsher is dit een PvdA-bolwerk. Surinamers stemmen PvdA. Tenslotte heeft den Uyl de onafhankelijkheid van Suriname geregeld. De Ghanezen stemmen ook PvdA. De Sociaaldemocraten zijn de zusterpartij van het Engelse Labour. En daar hebben zij een grootte affiniteit mee. Zowel bij de Surinamers als bij de Ghanezen zien zij dan wel graag een herkenbaar gezicht op de verkiezingslijst.

De PvdA heeft alleen bij de stembureaus; Kidz&Friends, de Achtsprong, de Brink, de Drecht en Koornhorst haar kiezers weten te behouden.

De Surinaamse herkenbaarheid van Sylvana Simons en Artikel 1 is goed terug te zien in de traditionele Bijlmermeer terug. De stembureaus van No Limit, de OSB, Henriette Roland Holst, Madi, Sri Laksmi, Bijlmer Sport Centrum, de Schakel en de Venser zijn van traditioneel PvdA verschoven naar Artikel 1.

Zoals ook bekende Surinaamse Roy Ristie van D66 zijn buren in het stemburo Reigersbos heeft weten te overtuigen. De populariteit van D66 in Amsterdam en Nederland maken deze partij in het AMC en bij Station Bijlmer Arena de grootste.

Dat veel Turkse en Marokkaanse studenten van het ROC van Amsterdam voor DENK hebben gekozen ligt ook voor de hand.

Driemond geeft al langere tijd aan een VVD enclave te zijn.

De winst van GroenLinks bij de stembureaus Garstkamp, Bijlmerdrie, de Polsstok, het Klaverblad, de Bonte Kraai, Nellestein, het Gein, de Ster en de Tamboerijn is natuurlijk mooi.

Of deze winst straks bij de Gemeentelijke Verkiezingen ook behouden kan blijven? Voorgaande Verkiezingen hebben laten zien dat de ZuidOosters Europees, Landelijk, Provinciaal of Gemeentelijk verschillende voorkeuren hebben. Het gezicht, de herkenbaarheid, de betrokkenheid, de gerealiseerde doelen zijn hier in Amsterdam-ZuidOost belangrijker dan alleen de waan van de dag.

Het gekrakeel in de huidige bestuurscommissie voorspelt niet veel goeds. De vergaderingen op locatie hebben alleen de doorgewinterde vergadertijgers gevolgd. Op straat wordt vooral geklaagd. De opvolger van de bestuurscommissie worden politiek gezien niet enthousiast ontvangen. En voor de kiezers is duidelijk geworden dat er in de Stopera weinig aandacht is voor de traditionele belangenbehartigers en belangengroepjes.

In mijn ogen is met een permanente campagne en duidelijke insteek op lokale problemen winst te behalen voor GroenLinks. 13,9 % voor GroenLinks, nummer 1 en 11,1 % voor Artikel 1, nummer 4 zegt al dat de verschillen erg klein zijn. De outsiders de ChristenUnie 4,4 % en de Partij van de Dieren 4 % kunnen met de Gemeenteraadsverkiezingen ook een rol van betekenis spelen.  Of er sleutelfiguren van GroenLinks zijn om weer als grootste partij te scoren in Amsterdam-Zuidoost? De tijd zal het ons leren.

Het aantal fracties in de huidige bestuurscommissie geeft ook aan hoe verdeeld Amsterdam-ZuidOost is. De winst van DENK en Artikel ! geeft aan dat nieuwkomers ook een kans hebben. De stadsdeelraad in Amsterdam-Zuidoost heeft al langer een geschiedenis van eenpersoonsfracties die het langer wisten vol te houden. De winst van de PVV in ZuidOost zegt hier genoeg over.

Aan een voorspelling waag ik mij niet. Wel durf ik te zeggen dat diegene die hier zaait ook kan oogsten.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De uitslagen in Amsterdam-ZuidOost

  1. constant•ino zegt:

    Heel interessant, Rob. Ik begrijp dat nieuwkomers onder de partijen in jouw stadsdeel betrekkelijk hoge ogen kunnen gooien. Mij geeft dat het gevoel dat politiek in ieder geval voor een deel van de kiezers nog echt leeft, dat mensen erover willen nadenken en niet als stemvee naar de stembus gaan. Op mijn stembiljet staat nu: een goed paasweekeinde gewenst!

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik mag als niet stemmer deze laatste keer , eigenlijk niets zeggen
    maar doe het toch , partijen als pvv en denk en die van die anti zwarte piet mevrouw zouden in mijn ogen moeten worden verboden

    fijn weekend groet

    Like

  3. Mathilde zegt:

    Ik stem PvdA. Ik zie met een hard hoofd vergaderingen tegemoet met eigenbelangenpartijen zoals Denk, Groenlinks en 50plus, en geloof in een partij die altijd zal blijven denken vanuit het belang van de ander.

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Waarom noem je GroenLinks een eigenbelangenpartij???

      Verbaasde groet van een GroenLinkser

      Like

      • Mathilde zegt:

        Ja dat had ik natuurlijk kunnen vrwachten he, die reactie van jou. Ik weet dat jij groenlinkser bent, en jij weet dat ik pvdaer ben. Wat is het verschil? Volgens mij,zo voel ik het althans, gaan wij meer uit van verbinding en denken vanuit het belang van de ander. Zoals Asscher opkomt voor eerlijke regels voor iedereen, denkend aan vrachtwagenchauffeurs die weggeconcurreerd worden door oosteuropeanen, dat vind ik een PvdAverhaal.

        Bij Groenlinks zie ik die betrokkenheid minder, bij jullie zie ik minder oog voor de afvallers van de mondialisering, mindere voor diegenen die de energietransitie niet volgen, of die werken in de olie of autoindustrie, boeren die meegegaan zijn met de ratrace. Ik zie bij jullie wel een alomvattende visie op hoe de wereld en samenleving zou moeten zijn, maar minder oog voor hen die daar minder in passen. En ik heb het gevoel dat dat komt omdat groenlinksers weinig buiten de eigen kring komen, geen boeren kennen in de bioindustrie zeg maar. Vandaar mijn opmerking.

        Maar goed, de twee partijen, als ze niet aan coalitieafspraken geketend zitten, stemmen vrijwel altijd hetzelfde. Ik werk ook graag met groenlinks samen hier in Wageningen. Toch is jullie en onze achterban een wereld van verschil.

        Liked by 1 persoon

  4. Annette zegt:

    Het kon erger 🙂
    Ik kom uit een PVDA-nest 🙂

    Mijn vader werkte bij de Hoorspelkern van de VARA.
    Rooiehaangroet 🙂

    Liked by 2 people

  5. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik stem Groen….

    Liked by 1 persoon

  6. Dankzij de vsteeds verder gaande versplintering wordt het er in de politiek allemaal niet overzichtelijker en makkelijker op.
    Het gaat helaas nog steeds niet goed met die ellendige aandoening van mij. Mijn dagen worden nog steeds getekend door pijn. Binnenkort zal ik weer eens een stukje over die pijn, strijdlust en steeds weer vervliegende hoop schrijven. Maar zo vlak voor Pasen maak ik eerst toch even een rondje door weblogland om wat mensen te bedanken voor de meelevende reacties in de laatste maanden. Ook jouw reacties worden elke keer zeer gewaardeerd. Bedankt daarvoor en prettige Paasdagen gewenst!

    Liked by 1 persoon

  7. meninggever zegt:

    De keuze voor DENK snap ik echt niet, en wie kiest voor Artikel 1 zou dat betreffende Grondwetartikel toch eens goed tot zich moeten nemen. Met verwijten over vermeend racisme ondergraaf je in feite je eigen aanwezigheid in dit land dat in 1975 ruimhartig de grenzen opende voor 50% van de Surinaamse bevolking. Met frustraties alleen moet je geen politiek willen bedrijven. Daarvoor heb je visie nodig, een echt verbindend verhaal, een missie. Geen verwijten, geen afgunst en geen gebrek aan kennis van de samenleving. Gelukkig bewijst de geschiedenis dat veel van die nieuwbakken partijtjes het op de langere termijn afleggen tegen de gevestigde orde. En zo hoort het ook. Zuidoost is niet gediend met een ingegraven mening, men kan beter streven naar beter onderwijs, echte integratie en samenleven met de rest van dit land.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

