Groen Buurtplatform Mama Florijn

Ik copieer hier een Linkedin bijdrage van Mirjam Aalbers De Gouden Vijver Natuur & Kunsteducatie & Buurtmaker

Afgelopen jaar (2023) heb ik voor Buurtplatform Mama Florijn een ecologisch onderzoek verricht. Doel was zoveel mogelijk in kaart brengen welke Flora en Fauna er allemaal leeft in het laatste stukje ongerepte natuur in Bijlmer centrum, de groene long van de F/D buurt. Het is een prachtig gebied met veel bomen, water en een grote variatie aan Flora en Fauna. Het gebied heeft kleine heuvels waar konijnen hun gangen in graven er zijn hazen en er is een prachtige permacultuur tuin. Als je er wandelt heb je totaal niet het gevoel dat je in Amsterdam bent.

Naast mijn eigen Flora en Fauna observaties, heb ik de buurt betrokken bij het onderzoek doormiddel van een wandeling in het gebied, educatie voor kinderen en gesprekken met bewoners.

In totaal zijn er in 2023 bijna 400 soorten aan Flora en Fauna gevonden, waaronder de ijsvogel en de gierzwaluw.

Het Buurtplatform gebruikt de uitkomst van het Flora en Fauna onderzoek in gesprekken met de gemeente. Het gebied heeft een sportprofiel en de gemeente is voornemens te gaan bouwen in het gebied.

Inmiddels heeft het onderzoek opgeleverd dat de gemeente het Buurtplatform als gelijkwaardige partner is gaan behandelen en het platform in gesprek is over de voortgang van het project. De gemeente heeft aangegeven, inmiddels te begrijpen dat het een speciaal stukje natuur is en geen parkje.

Voor nu is de afspraak gemaakt dat het gebied de komend 5 jaar verder met rust wordt gelaten. En voor de tijdelijke plaatsing van een hockeyveld in het gebied krijgen we een compensatie bedrag waarmee we dit jaar aan de slag gaan om de biodiversiteit te behouden en te verhogen.

Ik ben wel benieuwd of de gemeente het platform in de toekomst zal blijven behandelen als gelijkwaardige partner in de buurt, dat zal de tijd leren.

Graag wil ik AnneMarie Tiebosch, projectleider van het buurtplatform extra bedanken voor deze mooie opdracht en het gestelde vertrouwen in mij.
Wat ik enorm waardeer aan de werkwijze van AnneMarie is dat ze niet boven mensen staat, maar met mensen werkt. AnneMarie begrijpt dat je elkaar nodig hebt in een buurt. Buurtbewoners zijn immers de ogen en oren van de buurt en weten het allerbeste wat goed is voor hun eigen leefomgeving. Alle uitgaven van het Buurtplatform zijn openbaar in te kijken via de website open poen. Wat mij betreft wordt er alleen nog maar op deze manier gewerkt, want zo ga je om met gemeenschapsgeld.

Deze zin is voor mij cruciaal in het artikel: Buurtbewoners zijn immers de ogen en oren van de buurt en weten het allerbeste wat goed is voor hun eigen leefomgeving.

Ik zal de dag toejuichen het moment dat bestuurders en ambtenaren bewoners hierbij actief gaan ondersteunen en faciliteren. AnneMarie Tiebosch en Mirjam Aalbers onderschrijven het belang hiervan. En zij willen hiervoor samenwerken met de bestuurders en ambtenaren in Amsterdam-ZuidOost.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

8 reacties op Groen Buurtplatform Mama Florijn

  1. Mijn5euro.nl zegt:

    Interesant verhaal Rob. Mijn zoon heeft een ecologie onderzoek gedaan o.a. voor het centrum van Amsterdam en den Haag vanuit de Uni Leiden voor de gemeente naar o.a. luchtkwaliteit, groen en insecten diversiteit en hoe een stad op de juiste manier in te richten. https://www.universiteitleiden.nl/en/staffmembers/joeri-morpurgo

    Geliked door 1 persoon

  2. Karel zegt:

    mogge Rob
     Buurtbewoners zijn immers de ogen en oren van de buurt en weten het allerbeste wat goed is voor hun eigen leefomgeving.
    daar sta ik volledig achter , het zijn vaak de onwetende ambtenaren die het beter denken te weten , ben benieuwd hoe dat verder gaat , en het gebied echt 5 jaar zijn gang mag gaan

    geniet de dag

    Like

  3. Mooi verhaal en een mooie slotgedachte. Initiatieven ‘van onderop’ verdienen meer ondersteuning.

    Like

  4. Sjoerd zegt:

    Ik weet niet hoe de gemeenten tot sommige plannen komt. Waarschijnlijk fantasie van ambtenaren die niet beter weten. Toch zie ik een kleine kentering en worden ook hier buurtcommisies steeds vaker een aanspreekpunt.

    Geliked door 1 persoon

  5. Spontanity zegt:

    Mooi stukje.
    Hoop dat het groen blijft!

    Geliked door 2 people

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.